Kirjoittaja Aihe: Marc-Antoine Mathieu (Alkuperä ym.)  (Luettu 16320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Vs: Marc-Antoine Mathieu (Alkuperä ym.)
« Vastaus #15 : 28.09.2005 klo 20:41:22 »
Missä kunnossa teidän Alkuperänne on? Mun albumi on liimaukseltaan ratkeamispisteessä, ja kannesta on kulunut musta väri pahasti pois, kts. kuva.

Olisin valmis kohdistamaan paheksuvan katseeni kohti kirjapainoa, joka on näköjään ollut semmoinen laitos kuin Oma ky. Muiden Aqfaqien kanssa ei oo ongelmia, mutta ne onkin painettu muualla.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 28.09.2005 klo 22:12:59 »
Missä kunnossa teidän Alkuperänne on?

Noh, kun nyt kysyit niin kaikkein huonoimmassa kunnossa se nelikosta on. Tosin tähän mennessä olen pitänyt syynä sitä että Alkuperä löytyi divariläjästä kun muut ostin Liken alennusmyynnistä. Mutta ei kansi ole minulla noin pahassa kunnossa ja sivutkin pysyvät joten kuten kasassa. (Ainakin paremmin kuin viime aikoina divareista metsästetyissä 90-luvun liimaselkämarveleissa...)

En ole myöskään onnistunut hajottamaan Prosessin spiraalia. Melkein pitäisi, se meni jo minusta vähän pelleilyn puolelle.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #17 : 30.09.2005 klo 13:02:12 »
Minultakin löytyy kaikki nuo 3 alpparia ja yhdessä oikein Marc Anthonyn nimmari ja piirros!  :D

Mathieuhan sanoi muistaakseni joskus että tuo sarjisten tekeminen on vähän niinkuin sellaista sivuhommaa ja ei pidä itseään varsinaisena sarjakuvataiteilijana eikä pahemmin lue sarjakuvia. Jotain tuommoista muistaisin...

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 30.09.2005 klo 14:15:37 »
Alppareita on neljä. Sulla on vielä jotain löydettävänä, samoin mulla, multakin puuttuu yksi (Prosessi). Alkuperän luin eilen ja vaikutuin huomattavasti enemmän kuin niistä kahdesta muusta lukemastani.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #19 : 30.09.2005 klo 15:06:48 »
Neljä? Pahus.

Rmäki

• Vieras
« Vastaus #20 : 30.09.2005 klo 15:45:34 »
Neljä? Pahus.
Saatan olla ihan sekaisin, mutta eikös näitä ole Franskanmaassa tullut jo ainakin viisi. Missä viipyy uuret suomennokset?
Ikämr

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #21 : 30.09.2005 klo 19:16:32 »
Saatan olla ihan sekaisin, mutta eikös näitä ole Franskanmaassa tullut jo ainakin viisi.

Tämmöinen tuli viime vuonna:

Ja onhan Mathieu muutakin sarjakuvaa tehnyt kuin Aqfaqeja. Huhuu, Likee...

Rex Rocker

• Vieras
« Vastaus #22 : 05.09.2010 klo 10:22:22 »
Itse olen myös Mathieun jonkinasteinen fani ja vaikken muuten sarjakuvia lue juuri ollenkaan (paitsi pakolliset mainstream Carl Barks ja Don Rosa), olen saanut aivan järisyttävät kiksit ranskalaisen synkistelyistä:)

Jeps, tietääkseni vain neljä ekaa Aqfaqia löytyy suomeksi, itsellä ne valitettavasti vain valokopioina. Eritoten eka ja kolmas ovat törkeän hyviä, eheitä ja loogisia kokonaisuuksia eli Alkuperä ja Prosessi. Ne... on ihan ok, mutta sen kokonaisidea ei ole aivan niin yhtenäinen, mielenkiintoisia irrallisia elementtejä toki on ja ihan näppärä loppukikka. Alun Loppu/Lopun Alku sisältää myös hyviä elementtejä, mutta puolivälin rakenneratkaisu estää itseltäni ehjän lukukokemuksen - pisteet silti Mathieulle että uskaltaa kokeilla jotain uutta joka albumissa.

Sitten ne ei-suomalaiset: La 2,333 Dimensione on kovakantisena, Pariisista haettuna - ja ranskankielellä, englanninkielistä en tuolla matkalla löytänyt. Lukion ranskalla ja kuvien avulla tajuan noin 75% meiningistä ja sen perusteella kirja on pirun hyvä, yhtä vahva kuin Alkuperä ja Prosessi, hienoja tuokioita ja kantava pääidea (ja uusi jippokin tietty löytyy):)

Mikään seuraavista kolmesta ei kuulu tähän sarjaan, päähahmo ei siis ole Aqfaq eikä kirjoissa (mielestäni) ole samantyyppisiä ns. puuttuva ruutu/spiraali-jippoja, mutta tummanpuhuva tyyli on sama ja mielestäni nämäkin hyviä kirjoja, vaikka Aqfaqit (1, 3 ja 5) siis parhaita:

Dead Memory löytyy englanniksi, tarina on staattisempi kuin Aqfaqeissa (tutkiskelma kaupungin ja tiedon rakenteesta), mutta tyyli on yhtä tummanpuhuva. Ulkoasultaan hyvin likellä Aqfaqia, juonen tahdiltaan ei.

Die Zeichnung, saksankielisen version metsästin ko. opuksesta. Käsittelee kuolemaa ja taidetta, mukana muutama visuaalinen arvoitus ja mielestäni hieno loppuratkaisu. Hieman lyhyehkö mitaltaan.

The Museum Vaults (englanninkielinen) ei ollut aluksi makuuni, mutta olen oppinut pitämään siitäkin. Louvren museo ja taide (erityisesti sen arkistointi) on tällä kertaa päähuomion kohteena. Mathieu tekee kekseliäitä huomioita museon rakenteesta ja konservoinnin absurdiuksista. Ei kovin pitkä kirja tämäkään.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #23 : 08.02.2011 klo 12:28:06 »
Mesta.netissa on kilpailu, tai siis "kilpailu", jossa voi voittaa itse Jumala itse -kirjan.

http://www.mesta.net/kilpailut/

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #24 : 28.02.2011 klo 10:54:42 »
Jumala itse kirjastosta lainattu ja sittemmin harmikseni luettu. Enpä muista milloin olisin viimeksi lukenut sarjakuvaa jonka loppuun jaksaminen olisi ollut näin työlästä. Tässä oli melkein ensimmäisistä sivuista lähtien sellainen aiemmin koetun ja -luetun tuntu. Teos, jossa koko ihmiskunta joutuu tekemisiin käsityskykynsä rajoilla olevan suuren asian kanssa ja paljastaa suhteessaan siihen oman naurettavuutensa, on lähtöajatuksena jotain jonka olen kohdannut aiemminkin. Ainakin siltä tuntui. Ei tässä oikein sanottu mitään uutta mistään. Kirjassa oli ainoastaan yksi ajatus eikä se ollut kovin häävi vaikka pinnallisesti merkittävältä tuntuukin. Mathieun piirräntä oli joukkokohtauksia ja haastavampia isoja kuvia lukuun ottamatta ruman ja velton näköistä enkä näe kuvissa paljoa eroa johonkin kotimaiseen omakustannelehteen verratessa. Kirjaesineenä ihan näppärän oloinen.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 15.03.2011 klo 12:44:50 »
Jumala itse on nyt arvosteltu myös Kvaakissa.

Arvostelija ei ole ihan samoilla linjoilla kuin Kreegah Bundolo.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Kreegah Bundolo

• Jäsen
« Vastaus #26 : 15.03.2011 klo 12:58:00 »
Arvostelija ei ole ihan samoilla linjoilla kuin Kreegah Bundolo.

Harva on, kuule. Mistään.

Merrot

• Nyt niin tuota jumalauta
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 15.03.2011 klo 13:37:42 »
Luin vasta nyt Kreegahin arvostelun, ja aikalailla täysin samoja tuntemuksia oli kun kirjan luin. Ei ole tosiaankaan Mathieun parasta antia, vaikka tekijänä aika mieletön ukko onkin.

Ja myös Rex Rockerin samaa mieltä: Alkuperä ja Prosessi ovat selvästi onnistuneimmat, ja upeita albumeita muuten ovatkin. Museum Vaultsia lukuunottamatta olen lukenut Mathieun (ainakin wikipediasta löytyvän) tuotannon kokonaan, eikä noiden kahden albumin veroisia ole tullut vastaan.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 15.03.2011 klo 14:41:30 »
Samoilla linjoilla sen suhteen ettei Jumala itse yllä samalle tasolle kuin Mathieun aiemmat suomennokset, mutta minulla ei ollut kyllä mitään vaikeuksia jaksaa lukea teosta loppuun. Sehän rullasi eteenpäin oikein mallikkaasti.

Harva on, kuule. Mistään.

Eihän se toimisi, jos kaikki olisivat samaa mieltä kaikesta. Mikään ei muuttuisi, ainakaan paremmaksi.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Czaba

• Jäsen
  • No mutta..
« Vastaus #29 : 16.03.2011 klo 23:13:37 »
Kirjan visuaalinen puoli oli mielestäni onnistunut, pelkistetty , mutta ei liian simppeli vaan persoonallinen ja tuki hyvin sisällön ja tarinan esiintuomista. Aihepiiri on mielenkiintoinen, enkä koe että teemat olisivat olleet liian kuluneita. Riippuu tietysti lukijasta josko pohdinta Jumalan alkuperästä tai perimmäisestä olemuksesta on tuttua ja tylsää. Ihan hyvää pohdintaa teos sisältää.

Pettymys oli itse kirjan lopputulema. Jotenkin latisti kunnianhimoista aihetta että päädyttiin hyvien näkökantojen jälkeen
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)
Mikäli ymmärsin suunnilleenkaan oikein.