Itse olen myös Mathieun jonkinasteinen fani ja vaikken muuten sarjakuvia lue juuri ollenkaan (paitsi pakolliset mainstream Carl Barks ja Don Rosa), olen saanut aivan järisyttävät kiksit ranskalaisen synkistelyistä:)
Jeps, tietääkseni vain neljä ekaa Aqfaqia löytyy suomeksi, itsellä ne valitettavasti vain valokopioina. Eritoten eka ja kolmas ovat törkeän hyviä, eheitä ja loogisia kokonaisuuksia eli Alkuperä ja Prosessi. Ne... on ihan ok, mutta sen kokonaisidea ei ole aivan niin yhtenäinen, mielenkiintoisia irrallisia elementtejä toki on ja ihan näppärä loppukikka. Alun Loppu/Lopun Alku sisältää myös hyviä elementtejä, mutta puolivälin rakenneratkaisu estää itseltäni ehjän lukukokemuksen - pisteet silti Mathieulle että uskaltaa kokeilla jotain uutta joka albumissa.
Sitten ne ei-suomalaiset: La 2,333 Dimensione on kovakantisena, Pariisista haettuna - ja ranskankielellä, englanninkielistä en tuolla matkalla löytänyt. Lukion ranskalla ja kuvien avulla tajuan noin 75% meiningistä ja sen perusteella kirja on pirun hyvä, yhtä vahva kuin Alkuperä ja Prosessi, hienoja tuokioita ja kantava pääidea (ja uusi jippokin tietty löytyy)

Mikään seuraavista kolmesta ei kuulu tähän sarjaan, päähahmo ei siis ole Aqfaq eikä kirjoissa (mielestäni) ole samantyyppisiä ns. puuttuva ruutu/spiraali-jippoja, mutta tummanpuhuva tyyli on sama ja mielestäni nämäkin hyviä kirjoja, vaikka Aqfaqit (1, 3 ja 5) siis parhaita:
Dead Memory löytyy englanniksi, tarina on staattisempi kuin Aqfaqeissa (tutkiskelma kaupungin ja tiedon rakenteesta), mutta tyyli on yhtä tummanpuhuva. Ulkoasultaan hyvin likellä Aqfaqia, juonen tahdiltaan ei.
Die Zeichnung, saksankielisen version metsästin ko. opuksesta. Käsittelee kuolemaa ja taidetta, mukana muutama visuaalinen arvoitus ja mielestäni hieno loppuratkaisu. Hieman lyhyehkö mitaltaan.
The Museum Vaults (englanninkielinen) ei ollut aluksi makuuni, mutta olen oppinut pitämään siitäkin. Louvren museo ja taide (erityisesti sen arkistointi) on tällä kertaa päähuomion kohteena. Mathieu tekee kekseliäitä huomioita museon rakenteesta ja konservoinnin absurdiuksista. Ei kovin pitkä kirja tämäkään.