Kirjoittaja Aihe: Kokoelmat: Asterix vs. Lucky Luke  (Luettu 3838 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
Kokoelmat: Asterix vs. Lucky Luke
« : 05.04.2005 klo 00:23:51 »
Mitähän tuolla molempien sarjojen esipuheiden laatijalla, Horst Bernerillä, on ollut LL vastaan? Meinaan vaan, että on nuo esipuheet hiukka köyhempiä kuin Asterixeissa. "Hiukan" olen pettynyt. Vai eikö niistä sitten vain löydy muka taustamateriaalia.

Lainaus 20. ratsuväkirykmentin esipuheesta kirjasta 1964-1965:
"Goscinny ja Uderzo panevat parastaan parodioidessaan...."
UDERZO???? (Toivottavasti ei ole suomentajan moka)
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
Re: Kokoelmat: Asterix vs. Lucky Luke
« Vastaus #1 : 05.04.2005 klo 09:09:42 »
Olen kiinnittänyt samaan asiaan huomiota. Tuli mieleen, että joku välikäsi on voinut karsia tekstejä suomiversiosta. Jos näin on, niin se on synti ja häpeä. Asterix kirjastossa on aina oikein mukava paneutua ensin taustoihin ja sitten alkaa nautiskella itse sarjakuvasta. Lycky Lukessa ei ole juuri muuta nautittavaa kuin itse sarjakuva.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 05.04.2005 klo 12:31:07 »
Kyllä ne Asterix-kirjastossakin oli välillä aika ympäripyöreitä ne Horstin jutut. Pilote-lehdessä alkoi ilmestyä uusi asterix  blaa blaa ja siinä Goscinny nähtiin entistäkin hauskemmassa vedossa ja vitsit olivat entistäkin hauskempia blaa blaa ja olipa taas mukava seikkailu.
Luke-kirjastoa vähän selailin ja olipa vieläkin köyhempi...

Timo

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3 : 05.04.2005 klo 12:44:09 »
Rasittavampaa on se, että uudet Luke-käännökset eivät ihan yllä Heikki Kaukorannan alkuper. käännösten tasolle (uudelleenkäännöksiin on syynä kustantajan vaihdos). Koneladottu teksti on kalsaa, toki parempaa kuin joissakin Otavan Lukeissa. Ärsytttää, kun uusversioissa Luken pyssy PANahtaa eikä sano Pang! niinku meilläpäin oisi onomatopoeettisesti oikein. Hassuja nuo ranskalaiset...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 05.04.2005 klo 12:53:50 »
Niitä harvoja asioita joita koulutunneilta muistan oli jatkuva rallatus kotoisen äng -äänteemme erikoisuudesta.

Päng!

Timo

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #5 : 18.04.2005 klo 19:39:27 »
Pitää vielä palata tähän aiheeseen.

Myyntipuhe Egmonti sivuilta:
"Lucky Luke -kirjasto kokoaa Goscinnyn ja Morrisin kuolemattomat sarjakuva-albumit upeaksi sarjaksi, joka kruunaa sarjakuvahyllysi. Jokainen tyylikkäästi painettu kirja pitää sisältää kolme Lucky Luke -albumia, alkuperäisessä julkaisujärjestyksessä. Lisäksi kirjat sisältävät kattavat esittelyt tarinoiden synnystä, alkuperäistä kansitaidetta ja harvinaista kuvitusta."

Kattavat! Olen vissiin liian vaativa noiden taustatietojen suhteen....
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...