Olen ainakin kymmenen vuoden ajan tiennyt, että V niin kuin verikosto on vakavin aukko sarjakuvasivistyksessäni. Ei enää.
Olen kyllä melkoisen pökertynyt teoksen luettuani. Helppoa ei ole purkaa ajatuksiaan siitä, kuinka loistavasta teoksesta on kyse. Kun en siihen yhdellä istumalla pystynyt, olen nyt muutaman tunnin lukenut muiden tuntoja netistä, mutta en oikein jaksa ottaa niitä tosissani. Tapahtumat ja sen hahmot ovat merkityksettömiä, samoin niiden uskottavuus tai se miten hyvää sarjakuvaa teknisesti kuvitukseltaan, tarinankerronnaltaan tai kuvaruutusommitteluiltaan V niin kuin verikosto on.
Joskus luin, kuinka vaikeaa on tehdä politiikasta sarjakuvaa ja mm. Eagle: The Making of an Asian-American President on täyttä roskaa. V niin kuin verikosto on poliittinen teos ja pahuksen vaikuttava sellainen. Kumma ettei Suomen sarjakuvamaailma ole jo täysin kännissä ja krapulassa tämän vuoksi, eivät kai kaikki ole tätä jo ehtineet ostaa vuosia sitten?
Vaikkka hinta on minulle normaalisti tärkeä tekijä sarjakuvien kohdalla, tämä on niin käsittämättömän loistavaa sarjakuvaa, ettei hinnalla ole mitään merkitystä. Ei tätä voi edes rinnastaa mihinkään normaaliin sarjakuvaan. Moni ennen arvostamani sarjakuva on pudonnut nyt luokkaan "ihan kiva". V niin kuin verikosto on korkeimmalla sijalla. Ei siksi että pitäisin siitä eniten, vaan siksi että pidän siitä mitä se yrittää lukijalleen sanoa.