Kirjoittaja Aihe: Divareista  (Luettu 433318 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Divareista
« Vastaus #915 : 22.04.2015 klo 09:49:53 »
vaikka välillä on tullut pyörittyä Helsingin suunnalla Good Fellowsiin yms ei ole tullut ehdittyä.

itse epäilen jo mainittujen lisäksi kyseessä olevan kaksi asiaa: galleriastatuksen mahdollistama aukioloaikojen rukkaus ja se valitettava fakta että niiden jotka käyvät siististi katsomassa onko uutta ostamatta on myös ne asiakkaat joista menettää rahaa: joiden jäljiltä uusi tuote ei toiaan ole priima=myyntikuntoinen plus näpistykset.
Molemmat ovat sarjakuvaliikkeiden ja antikvariaattien perusongelmia joista kuitenkaan haluta pitää isoa ääntä.

Asiaa korjaavana tai hyvänä ratkaisumallina tuota en pidä ihan vaan näiden tietojen pohjalta.

Eli jos ostat neljän euron lehden, saat euron takaisin?

Timo
et ole tainnut hetkeen ostaa tuontisarjiksia Timo?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #916 : 22.04.2015 klo 12:09:35 »
GF:n FB:tä selaamalla idea näyttäisi tulleen ulkopuolelta.  :) 12. Maaliskuuta Jani Loki ehdotti:
Lainaus
Laitat nojatuolit ja kahvilan, 5e sisaan ja saa lueskella koko paivan + ostaa riistohintaista kahvia/pullaa.

Tähän vastattiin:
Lainaus
Meillä oli jo pienimuotoinen kahvila kohtuuhintaisten erikoiskahvien kanssa. Lopputulos puolen vuoden kokeilun jälkeen - kahvimyynti ei kattanut edes konevuokria.

GF on kipuillut jo pitkään. Jossain vaiheessa oltiin myymässä koko varasto pois (en enää löydä sitä keskustelua), erinäisiä tempauksia on nähty ja mainostettu Kvaakissakin jo sen verran että vähintään kirjan verran aineksia on kasassa. Yksi hyvä ketju aiheeseen tutustumiseen on tämä kehityskeskustelu. Tänä vuonna ongelmaksi on noussut dollarin kurssi, mikä tuo mieleen flashbackeja 15-20 vuoden takaa. Joka tapauksessa sarjakuvan kivijalkakaupat ovat taas askelen lähempänä sukupuuttoa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #917 : 22.04.2015 klo 12:32:12 »
Hesarikin kirjoitti asiasta:

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305948570606?ref=hs-art-new-2

"En kaipaa renkaanpotkijoita jotka tuovat paskaa lattialle" - tämähän alkaa muistuttaa Nalle Wahlroosin legendaarista lausahdusta, "yksityisasiakkaat tuovat vain hiekkaa pankkisalin lattialle".

Edit: Tosiasiassa olen jo pitkään huomannut että Good Fellowsin hommasta on ilo kadonnut. Vaikka joskus kävinkin vain tuomassa paskaa lattialle, olen käynyt Jarin kanssa usein keskusteluja ja myös ostanut tavaraa. Aina olen myös moikannut. Mutta ei se liene helppoa olla nykyaikana sarjakuvakauppias. Onneksi sentään joissain paikoissa vielä tunnetaan asiakaspalvelu.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2015 klo 12:40:01 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

tertsi

• Vieras
« Vastaus #918 : 22.04.2015 klo 13:23:27 »
Miks siellä tarviskaan käydä, jos ei kerran osta mitään?
Ihan kiinnostava vastaisku pläräilijöitä vastaan. Saas nähdä, kuinka tuo keino toimii.
Karkottaako se pläräilijöiden lisäksi myös ostajat?

Ois ihan jees, jos galleriassa oliskin aina joku oikea sarjisnäyttely tai vastaava, jonka pääsymaksu ois 5 euroa. Sarjiskauppa toimis sit siinä gallerian ohessa.

Tuskinpa tuota viiden euron pääsymaksua on tuohon laitettu ihan vaan piruuttaan, vaan kyseessä on varmaan jonkinlainen hätätoimi.

poptique74

• Jäsen
« Vastaus #919 : 22.04.2015 klo 13:26:24 »
^AAsiakaspalveluahan tuo on lienee ollut jo tovin. Eipä siinä, harvoin on tullut käytyä katsomassa mitään lähemmin; ennemmin tiirannut ulkopuolelta ikkunoista sitä ylihinnoiteltua figuuria.

J Lehto

• Ulvova molopää
  • Jäsen
« Vastaus #920 : 22.04.2015 klo 13:30:00 »

Tosta HS:n jutusta sai käsityksen, että
enempi tässä on pelotteesta kun oikeasta
rahastuksesta kyse.

Jopa jollain lailla ymmärränkin kauppiasta,
vaikka ei tuolla lailla uusia asiakkaita ainakaan
saada.

Jos joskus tulee asiaa jään oven karmiin
seisomaan ja kysyn sieltä käsin että onko täällä
mitään mua kiinnostavaa.

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #921 : 22.04.2015 klo 14:10:38 »
Mutta jokaisessa uutisessa liikkeen nimi on kirjoitettu oikein. ;)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #922 : 22.04.2015 klo 14:11:52 »
Kas kun moni voi (mun yleisin syy sinne menoon) mennä sinne katsomaan, jos vaikka löytyisi jotakin ostettavaa ilman, että on mitään selkeää mielessä. Pääsymaksu vähentää tällaista heräteostelua, mutta ainakin omalla osallani kaupanpitäjän asenne on sitä vähentänyt on aikaisemmin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Riffe

• Man of Tomorrow
  • Jäsen
« Vastaus #923 : 22.04.2015 klo 17:45:25 »
Olen aina ollut melkoinen keltanokka sarjakuvakeräilyn suhteen, sitä viestittää varmaan sekin että olen jokaisen lehden ostanut summanmutikassa kun divarissa olen käynyt.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #924 : 22.04.2015 klo 17:57:05 »
Kas kun moni voi (mun yleisin syy sinne menoon) mennä sinne katsomaan, jos vaikka löytyisi jotakin ostettavaa ilman, että on mitään selkeää mielessä. Pääsymaksu vähentää tällaista heräteostelua, mutta ainakin omalla osallani kaupanpitäjän asenne on sitä vähentänyt on aikaisemmin.
Kuin minun suustani. Sattuneesta syystä vielä sillä twistillä, että hankinnat on voittopuolisesti poistotuotteita eli jotakin mitä löytyy alelaarista.

Olen aina ollut melkoinen keltanokka sarjakuvakeräilyn suhteen, sitä viestittää varmaan sekin että olen jokaisen lehden ostanut summanmutikassa kun divarissa olen käynyt.
Olen käsittänyt että näillä kaupoilla on asiakkaita jotka tilaavat lehtensä jostain Preview-listoista ja käyvät noutamassa sitten kun ne saapuvat. Omaan toimintaan tuollainen malli ei kumminkaan ollenkaan ole sopinut.

Laitisen HS-haastattelu vaikuttaisi siltä kuin hän haluaisi vaihtaa asiakaskunnan. Köyhät introvertit sarjakuvanörtit rahakkaisiin ekstrovertteihin sarjakuvajuppeihin.  :) Sieluni silmin osaan myös kuvitella nuoren asiakkaan joka käy kuolaamassa jotain kallista "patsasta" vitriinistä ja miettii että millähän rahalla tuonkin ostaisi. Kaiken kaikkiaan tuo pöhinää synnyttänyt pääsymaksu on varmasti ollut paras mainoskikka vuosiin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #925 : 22.04.2015 klo 18:14:53 »
Itse en ole vuosiin käynyt Good Fellowsissa, mutta kun kävin (ja usein kävinkin), en koskaan kohdannut mitenkään erityisen tympeää palvelua. Ekat kokemukseni ovat arviolta 15 vuoden takaa, jolloin olin alle 9 vuotias. Tällöin(kin) menin sisälle päättäväisesti ja availin suojakääreitä röykeästi, jotta pystyin etsimään itseäni kiinnostavat Barksit lehti kerrallaan. Hinnat olivat toki kovia (varsinkin tuon ikäiselle), joten monesti lähdin tyhjin käsin pois. Mutta koskaan ei siltikään minua vihaisesti heitetty pois ja en ainakaan kokenut että minua oltaisiin mitenkään kieroon katsottu. Mukavia keskusteluja kävin Disneystä Laitisen kanssa, mitään pahaa sanottavaa ei kyseisestä liikkeestä ole. Liikkeen omistaja kertoi minulle aikoinaan omistavansa maailman suurimman Barksin nimmarin, joka jäi kalvamaan mieltäni sen verran että tein siitä (ja muista jättinimmareista) aikoinaan jutunkin Ankkalinnakkeeseen:

http://ankkalinnake.blogspot.fi/2012/02/erimielisyyksia-maailman-suurimmasta.html

Vähän ohi aiheen tämä menee, mutta kerrottakoon silti. Yhdestä divarista minut nimittäin heitettiin kerran pois uhkailujen kera ("sinun kaltaiset pitäisi ampua") koska olin rohjennut pläräämään Aku Ankkoja. Ikää oli 11 vuotta ja tänne ei tarvinnut tämän jälkeen enää sitten mennäkään (porttikieltoa en toki saanut virallisesti, mutta itsesuojeluvaistoni pelasi). Eli pahoittelut kyseisen divarinpitäjälle, olin kohtuuton kun oletin että lehtiä saisi tutkia ennen ostamista (ja sanottakooon nyt vielä, että sarjakuvat ovat aina olleet minulle keräilytavaraa joten mitenkään kovakouraisesti en todellakaan lehtiä edes tutkiskellut). Tämä divari on sittemmin lopettanut jo toimintansa, ja hymyilytti kyllä kovasti kun näin ilmoituksen loppuunmyynnistä.

Eli summa summarum, kyllä Good Fellows on ainakin minua aina kohdellut oikein hyvin vaikka kuraa olen lattioille tuonut ja olen juljennut puhelintakin näprätä siellä joka kerta (lista puuttuvista julkaisuista kun löytyi kännykästäni). Toki itse menin liikkeeseen aina ostomielin, en pelkästään patsaita tuijottamaan. Bisnestähän tuolla tehdään, joten ymmärrän kyllä turhautumisen täysin. Ja kuten Hesarin jutussa mainitaankin, ei tuolla 5€ sisäänpääsyä koskaan oikeasti olla edes pyydetty.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #926 : 22.04.2015 klo 18:31:47 »
Hyvää palvelua olen minäkin Good Fellowsista saanut, varsinkin se iäkäs rouvashenkilö oli oikein mukava. Tosin vuosiin en ole enää käynyt, koska huomasin, että ranskalaisen sarjakuvan valikoima oli lähes olematon.

Kaikki Ruudut, läjä englanninkielisiä Blueberryjä ja Moebius-taidekirjoja on tuolta tullut ainakin ostettua.
edit: Ja aimo kasa Kaukorantojen Charlieita.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2015 klo 19:14:46 kirjoittanut Tertsi »

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #927 : 22.04.2015 klo 18:52:43 »
Yllätän itseni ja pidän GF:n  viiden euron juttua hyvänä asian, juuri aiemmin aiheesta esitetyn syyn takia eli jengi käy pleeraamassa lehtiä ja kirjoja paskasilla sormillaan jne......joten peukku ylös!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Mambrinon kypäri

• lukee, myös sarjakuvia
  • Jäsen
« Vastaus #928 : 22.04.2015 klo 20:15:24 »
kopioitu vastaus toisesta ketjusta

Tässä nimenomaisessa liikkeessä en muista koskaan käyneeni, ja galleria-puolelle pääsymaksu on ihan normaalilta kuulostava juttu, mutten koskaan ole tullut ajatelleeksi että jossain puodissa
"ettei [..] sisään tullessaan moikkaa" olisi verinen loukkaus.

Mä vaan tykkään tuppisuuna tonkia* hyllyjä jos löytyisi jotain mielenkiintoista ja budjettiin sopivaa.

(* lisäys huom. kuvakieltä, luonnollisesti kohtelen kirjoja hellävaraisesti)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #929 : 22.04.2015 klo 20:55:28 »
En minäkään toimistotyöläisenä osannut tuota ajatella, mutta nyt kun on tosiaan kokeillut asiakaspalvelutyötä, niin ymmärtää että ohimoiden välissä alkaa puristaa kun ihmiset eivät moikkaa. Tuntuu kyllä tylyltä, vaikkei se olisikaan tarkoitus.

Moikatkaa, ihmiset, moikatkaa.