Kirjoittaja Aihe: Don Rosan paras tarina?  (Luettu 41925 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lasse

• Jäsen
Don Rosan paras tarina?
« : 19.03.2005 klo 17:59:53 »
kerro mikä on paras don rosan tarina???

itse pidän eniten ehkä roope ankan elämästä ja teoista tai kolmen caballeron paluusta!!
« Viimeksi muokattu: 12.04.2005 klo 19:15:22 kirjoittanut Petteri Oja »

Juissi

• ploot
  • Uusi jäsen
  • Joo-o
Re: don rosan paras tarina???
« Vastaus #1 : 19.03.2005 klo 21:01:11 »
Roope ankan elämä ja teot ylivoimaisesti paras albumi. Yksittäisita tarinoista ei tule mitään mieleen

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #2 : 19.03.2005 klo 21:09:40 »
Nokanneulan tapaus on aina yhtä hauska. Mutta aika vaikea niitä on pistää ehdottomaan paremmuusjärjestykseen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Wade

• Jäsen
« Vastaus #3 : 19.03.2005 klo 23:03:58 »
3 caballeroa oli aika hauska. Ehkä yksi loistavimmista on sammon salaisuus. Jatkikset on hyviä...

Wade Koivurinne

Arska

• Klabautermann
  • Jäsen
  • Smells like baked Alaska.
« Vastaus #4 : 29.03.2005 klo 15:16:26 »
Paras? Ihan mahdoton valita @_@ Pitäisi jo olla kategoriat parhaalle hauskalle tarinalle ja parhaalle koskettavalle tarinalle jne.
Mutta vastaanpa nyt että koko Roope Ankan elämä ja teot on se paras, sen takia minusta Rosan fani tulikin:3 Ja Sammon Salaisuus koska se kertoo suomesta *__*
Ja hauskoista tarinoista erm..Hopealautasella koetteli naurulihaksiani urakalla xD
Ja Sankari ylitse muiden oli jotenkin..koskettava. T;_,T Olen outo.
Near a tree by a river there's a hole in the ground
Where an old man of Aran goes around and around
And his mind is a beacon in the veil of the night
For a strange kind of fashion there's a wrong and a right

Izzy

• Jäsen
  • iip
« Vastaus #5 : 29.03.2005 klo 15:25:05 »
Jesh, kiitos muistutuksesta!

Olen pariin kertaan lueskellut tämän aiheen enkä ole saanut päähäni sitä the tarinaa... Mutta Hopealautanen sai ensilukemalla nauramaan kippuralla vedet silmissä! Samoin se tarina jossa Milla vaihtelee painovoiman suuntaa. Sitä lukiessani silloinen kämppis tuli ihmettelemään hekotustani ja välitin heti Rosan sanomaa. ;D

AkuMies

• Jäsen
« Vastaus #6 : 29.03.2005 klo 15:58:00 »
TODELLA vaikea kysymys!!! Tätä on punottu vaikka millä keskustelupalstoilla, mutta laitan tähän nyt lainauksen omasta vastauksestani Ankkamestarin forumilta:

Tämä on vaikea. Yritetään.

1. Kirje kotoa
   Hakkaa päälle
   Unohda koko juttu!
   Paino-ongelmia

2. Roope Ankan elämä ja teot

3. Sammon salaisuus
   Temppeliherrojen kätketty kruunu

Niinkuin tuosta näkyy, en osaa laittaa Rosan tarinoita mihinkään kummoiseen järjestykseen. Ne vain ovat kaikki hyviä.

Asral

• Jäsen
  • Snikt!
« Vastaus #7 : 07.04.2005 klo 11:09:47 »
Itselläni ei varsinaisesti yhtä tiettyä suosikkia ole, mutta Matka maan keskipisteeseen joka tuli luettua ensi kerran ala-asteikäisenä on ehdottomasti yksi rakkaimmista, mutta pidän paljon myös esimerkiksi  Kadonneen kirjaston vartijoista, Kroisoksen aarteesta (nimestä en ole aivan varma) sekä Temppeliherrojen kätketystä kruunusta
Hey, look. It's a three-headed monkey!

Tafel

• Jäsen
« Vastaus #8 : 07.04.2005 klo 17:26:23 »
Jostakin syystä pidän tarinasta Takaisin Xanaduun. Mainio Barks-jatko-osa.
...Et maintenant, bon voyage!

vesa saarinen

• Jäsen
« Vastaus #9 : 10.04.2005 klo 00:14:34 »
Roope Ankan Elämä ja teot laskettakoon yhdeksi megalomaaniseksi teokseksi, siinä missä joku Watchmen tai V for Vendettakin. Tätä ylittänyttä ei Rosalla ole. Ei sitten millään.

Yksittäisistä tarinoista mainittakoon kuitenkin Takaisin Xanaduun. Silloin en Rosasta vielä juuri tuon taivaallista tiennyt ja olin pudota tuoliltani, kun tajusin että Barksin työtähän tässä jatketaan ja vieläpä eeppisessä hengessä. Se saakoon siis erityismaininnan.

Vitsisarjoista Hopealautasella on varmaan niiden kolmen sarjakuvan joukossa, jotka ovat oikeasti naurattaneet ääneen. Kahta muuta en tähän hätään keksi.
"Maailman turhien asioiden joukossa sarjakuvat edustavat kärkipäätä! Kaiken lisäksi ne ovat kalliita."
-Roope Ankka

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #10 : 10.04.2005 klo 21:13:02 »
Roope Ankan Elämä ja teot laskettakoon yhdeksi megalomaaniseksi teokseksi, siinä missä joku Watchmen tai V for Vendettakin. Tätä ylittänyttä ei Rosalla ole. Ei sitten millään.

Olen samaa mieltä. Onhan se nyt kunnioitettavaa, että joku ryhtyy näin täysin järjettömään hankkeeseen (tehdä ehyt narratiivi Barksin täysin satunnaisesti tarpeen mukaan heittelemistä viitteistä ja sitten vielä sitoa ne todellisiin historian tapahtumiin) - ja sitten vielä onnistuu siinä näin loistavasti!
Hatunnosto myös siitä, että suomenkielinen laitos on niin kauniisti tehty kirja: esilehtineen, välikansineen kaikkineen, hienoin Suomessa koskaan tehty Disney-kirja. Miksi digiaika on pudottanut tason tuon jälkeen pohjamutiin ja kaikki kirjat edelleen tehdään liian pienellä resoluutiolla, niin että Rosan pikkutarkat viivat pikselöityvät?? Se olisi täysin mahdollista välttää, jos sitä vain haluttaisiin yrittää!

Olen seurannut Rosan tarinoita aivan ensimmäisestä Suomen esiintymisestä lähtien ("Jos metsään haluat mennä nyt..."). Vaikka nimen julkitulo ottikin aikansa (ensin toimituksen omassa nurkassa ja sitten jo lehden kannessa), heti näki, että tässä oli jotain uutta ja erilaista.
Minun makuuni Rosan huippuvuodet osuivat haarukkaan 1991-1996. Vaikka olen pitänyt hänen tarinoistaan myös ennen ja jälkeen, aivan yhtä lujaa ne eivät iske kuin noiden vuosien tuotanto. Mutta sellaisiahan me fanit olemme: kun opimme jostain tykkäämään, emme soisi minkään muuttuvan, vaikka taiteilija itse ajattelisikin kehittyvänsä eteenpäin...

Roopen elämä -sarjan lisäksi nostaisin Rosan suurimmiksi klassikoiksi sarjat, joita minä kutsun hänen "tiede-trilogiakseen":
- Matka maan keskipisteeseen
- Kutistuva kitupiikki
- Paino-ongelmia

Hyvin ainutlaatuisia, mielenkiintoisia tarinoita! Paino-ongelmissa on vielä upea sarjakuvakerronnallinen jippo: puolet sivusta on aina kerrottu "kääntyneen painovoiman" perspektiivistä, toinen puoli muun maailman silmin.
Lisäksi nostaisin Roopen elämän uudemmista "B-osista" esiin kaksi jaksoa, jotka minusta ovat olleet ylitse muiden:
- Yukonin sydän
- Cutty Sarkin Cowboy-kapteeni

Yukonin sydämen sanaton puolen sivun ruutu Roopesta ja Kultusta palavassa saluunassa oli hyvin hätkähdyttävä, tyystin epätavallinen, hieno hetki Disney-sarjakuvassa.
Samaten Cutty Sark oli erikoinen idea: seikkailutarina, jossa periaatteessa seikkaperäisesti kerrotaan lapsille ydinräjähdyksen vaikutukset paineaallosta kivisateeseen! Ja kuinka tarinan yhteys Krakataun purkaukseen onnistuttiin aika hyvin kätkemään, kunnes se räväytettiin silmille isolla puolen sivun kuvalla. Ainakin minulla ajoitus osui täysin napppiin: juuri edellisen sivun lopulla keksin "hei, tämähän taitaakin liittyä---" WHAM!!
(Niin ja mikä voisikaan ylittää ruutua, jossa yrmyilmeinen kapteeni sanoo täysin eleettömästi: "Minä itken. Itken kuin lapsi.")

Juu ja on se jo mainittu "Nokanneulan tapaus" myös klassinen kymmensivuinen. Enkä sano tätä vain siksi, että tuossa seinällä tietokonepöytäni vieressä on kehystettynä kyseisen sarjan yksi originaalisivu...  ;D
(Pakko oli päästä sanomaan!)

samhain

• Vieras
Re: Don Rosan paras tarina?
« Vastaus #11 : 24.04.2005 klo 17:32:35 »
Kyllä Roopen nuoruusvuodet kuuluvat ehdottomasti hänen parhaimmistoonsa, Klondiken keisari rokkaa :)

Ida

• Vieras
« Vastaus #12 : 24.04.2005 klo 20:16:20 »
Don Rosan tarinoista minun mielestä ylitse muiden loistaa Musta Ritari ja Mustan ritarin paluu. ;D

• Jäsen
« Vastaus #13 : 24.04.2005 klo 21:10:59 »
Roope-Ankan elämä ja teot, kokonaisuudessaan. Ehkä paras siitä se... Mikä li Ankkapaltsin erakko tai jotsai...
Mitäsh minä shanoin... Vettähän she vain on...

Asterix-fani

• Sählääjä
  • Jäsen
  • Desinit in piscem mulier formosa superne
« Vastaus #14 : 05.05.2005 klo 10:30:00 »
Mikäkö on Don Rosan paras tarina? No Sammon Salaisuus tietenkin! Kivaltahan se tietenkin tuntuu, että tämän hetken ehkä suurin Ankka-piirtäjä tekee sarjan, jossa ankat seikkailevat Suomessa! Ja kivaahan se oli kun ruotsalaiset olivat kateellisia asialle  ;D
(Don't worry - There's no sugar)