Kirjoittaja Aihe: Mielipiteitä F1-sarjakuvasta  (Luettu 6845 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vuorijärvi

• Vieras
Mielipiteitä F1-sarjakuvasta
« : 17.03.2005 klo 20:52:46 »
Moi kvaakkilaiset!

Olisi mahtavaa kuulla mielipiteitänne piirtämästäni sarjakuvista. Pilakuviksikin julkaisemani sarja voitaisiin myös luokitella.

Aiheensa "Morris-henkinen" sarja saa formula ykkösistä . Palautetta sarjakuvista saan melko harvoin autourheiluväeltä. Minua kiinnostaisi aukeavatko tekemieni piirrosten sanoma toisille piirtäjille ja mitä mieltä olette kuvitustyöstä.

Sarjis ilmestyy osoitteessa: http://www.f1-toons.com

Käykää katsomassa ja kommentoikaa paljon! Luen innolla kaiken palautteen!

Terveisin, Antti Vuorijärvi

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
Re: Mielipiteitä F1-sarjakuvasta
« Vastaus #1 : 18.03.2005 klo 00:09:46 »
Beheesus. Lucky Luke-hahmot mixattuna auto-fanitukseen vielä ehkä tosissaan tehtynä? Huolellisesti tehtyä puoli-käsittämätöntä paukutusta. Oisko tää nyt sarjakuvan vastine rap-musiikille? Comics mashups?

"Morris-henkinen" ei ole ihan riittävä ilmaus.

Mulle tuli vähän hämmentynyt outo fiilis. Siitä kiitokset.

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #2 : 18.03.2005 klo 11:44:23 »
Onko näitä koskaan julkaistu missään F1-lehdissä?

Piirrosjälki on kyllä taitavaa, mutta vitsit vaativat vähän liikaa keskittymistä ennen kuin ne avautuvat. Muille kuin asianharrastajille useimmat jutut eivät varmaan avaudu lainkaan.

Esimerkiksi Kimi's bottle on hauska juttu, mutta olisi aiheesta saanut selkeämminkin avautuvan vitsin aikaiseksi. Vitsit on vähän mutkan kautta haettuja. Piirrokset on kuitenkin niin yksityiskohtaisia että ilmeisemmätkin mielleyhtymät varmaan toimisivat vitseinä. Eli vähän simppelimpää pilaa, "tyhmiä" vitsejä. Nyt nämä ovat vähän kuin Forbesin pilakuvat.

F1-huumori on vaikeaa, koska Ykköset on niin insinöörimäinen laji.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #3 : 18.03.2005 klo 12:13:57 »
Jotensakin ahdistavia. Tiedättekö muuten miksi uuden Mikahäkkis-kirjan kansi on sen näköinen kuin se on? No siksi, että Häkkinen oli nähnyt David Beckham-kirjan kannen Otavalla käydessään ja örähtänyt: "Mä haluun kans tommosen kannen!"

Saamme kiittää Häkkisen lähipiiriä siitä ettei Mika syvimpänäkään ahistuksensa hetkenä tehnyt peruuttamatonta ratkaisua eli levyttänyt.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Zippo

• Lueskelija
  • Jäsen
  • Sitä muuttuu jänikseksi...
« Vastaus #4 : 18.03.2005 klo 13:45:03 »
"Morris-henkinen" ei ole ihan riittävä ilmaus.

No joo...Oliko tää Lucky-comics tuotantoa?

Muutama ihan kiva oivallus, mutta tuo hahmojen suora kopiointi häiritsi.
Aamulla kun heräsin otin vitamiinin, pillerin. Katsoin peiliin ja kauhistuin, kun korvat kasvoi ja mä kutistuin...

tertsi

• Vieras
« Vastaus #5 : 18.03.2005 klo 16:05:03 »
Morris piirsi kultakautenaan siveltimellä, nuo formulakuvat näyttävät rapidolla tehdyiltä, liian jäykiltä. Muutenkin fiilis on kuin olisi piirretty läpi. Toivottavsti ei kuitenkaan.

Mutta jotkut kuvien elementit, kuten esim. jossain kuvassa oleva kettu, ovat kovin erityylisiä kuin jotkut toiset elementit.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #6 : 18.03.2005 klo 17:55:06 »
Eeh .. havaitsin nuo sivut jo noin kai vuosi sitten .. Ideassa on kehiteltävää, jos vaikka lisäisi muitakin kypäräpää-lajeja .. Rallia, moottoripyöräilyä, mikroautoilua .. nyrkkeilyä .. jääkiekkoa? Kypäriähän (vaikkakin yksinkertaisen pelkistettyjä) osaat piirtää ..

Tai mitäs tää olisi, mää ten näistä tositarkat jäljennykset, pistän kaikille lierihatut päähän ja väitän että tää on mun keksimä länkkäri? .. Moottoripelit on vaan yxhevoisia. Hauskaa? ..

Ai niin .. oliko näiden tarkoitus siis olla huumoria? .. Joo, ja mää oonkin sitten nobeli-palkinnon kirjailija ..   

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Antti Vuorijärvi

• Vieras
« Vastaus #7 : 19.03.2005 klo 11:18:19 »
Kiitos kommenteista!

Hieman imartelevaa, jos piirroksia ei pidetä vain ”Morris-henkisinä”. Toisaalta huono, monen huomio kiinnittyy vain piirrosjäljen samankaltaisuuteen ja  niistä saadaan kuva kopioina. Siitä olen henkilökohtaisesti yllättynyt, itse huomaan eroja jäljessä kyllä valtavasti. Ymmärrän närkästyksen, ja kunhan aikaa kuluu, uskon oman jälkeni tulevan yhä enemmän esille. Piirrosjälkeni on muuttunut paljon kuluneen vuoden aikana.

Mutta kiva kuulla suoraan, mitä niistä ollaan mieltä.

Omasta puolestani olen yrittänyt tuoda suomalaiseen sarjakuvaan jotain ihan uutta. Politiikka, ihmissuhteet tai pelkkä fantasia ovat yleisiä aiheita sarjakuvantekijöille. Urheilu on minusta hyvin merkittävä aihe (politiikan ja ihmissuhteiden rinnalla) ihan yleismaailmallisesti ja itse pidän sitä hyvänä viihteenä, toisaalta täytenä työnä. Urheilulla on massamedioissa omat uutisensa ja yhä useammin urheilutähdet ovat myös (valitettavasti)  iltapäivälehtien lööppien kiinnostuksen kohde. Silti aika harva sarjakuvapiirtäjä piirtää tällaisia urheilumaailman ja sarjakuvamaailman rajapinnassa toimivia ”urheilusarjakuvia”(paitsi ehkä Jean Graton, Jim Bamber). Ainakaan millään suuremmalla volyymillä.

Ideassa on kehiteltävää, jos vaikka lisäisi muitakin kypäräpää-lajeja .. Rallia, moottoripyöräilyä, mikroautoilua .. nyrkkeilyä .. jääkiekkoa? Kypäriähän (vaikkakin yksinkertaisen pelkistettyjä) osaat piirtää ..
...
Ai niin .. oliko näiden tarkoitus siis olla huumoria? .. Joo, ja mää oonkin sitten nobeli-palkinnon kirjailija ..   

-- j --

Olen harkinnut myös toisten ”kypäräpää lajien” piirtämistä, tosin vain moottoriurheilusta tai pyöräilystä, joten siinä ajatuksessa ei pitäisi olla mitään kovin pilkallista (vai tulkitsinko väärin..?). Ongelmaksi tulee vain tuntemukseni lajeista, pelkään kuvista tulevan liian ”tyhmiä”. Toisaalta kevyempi ”hömppähuumori” avaisi, aivan kuten palautteessa tuossa ylempänä kirjoitettiinkin, silmiä laajemmille joukoille kyseiselle sarjikselle ja lajille eivätkä tuntuisi olevan mutkan kautta haettuja. Mutta tällaiset sarjakuvat ovat huumoria, se on vain räätälöity (ehkäpä tapauksessani liian) pienelle kohderyhmälle.

Kommentoikaa edelleenkin, ajattelin vain tässä vaiheessa vähän kommentoida takaisinpäin. Neuvoista otetaan vaari!

Antti

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #8 : 20.03.2005 klo 11:35:46 »
Malesian osakilpailua tuijottaessa tuli pohdittua tätäkin asiaa lisää. Tarkka piirrostyyli tekee usein sen että vitsi hukkuu taustaan. Niin myös Kimin pullo-jaksossa. Päähenkilö ja keskeinen toiminta pitäisi pystyä selkeästi erottamaan muusta kuvasta niin että vitsi nousisi heti esiin. Kimin pullossa Kimin pitäisi olla paremmin esillä, nyt hän jää objektina tasavertaiseksi samppanjaa ruiskuttelevien kollegojensa kanssa. Useissa muissakin kuvissa tekstit ovat pieniä ja itse vitsi hajalla pitkin kuvaa.

Antti Vuorijärvi

• Vieras
« Vastaus #9 : 23.03.2005 klo 14:09:46 »
Tuo oli hyvä neuvo!

Hahmottelin juttua uudestaan ja omasta mielestäni löysinkin paljon paremman ja "räjähtävämmän" muodon samalle aiheelle. Saa nähdä ehdinkö piirtää sitä koskaan...

Suurkiitos tuosta huomiosta, on selventävää kuulla tuollaista toiselta. On vaikea itse määrittää, mikä piirroksissa on vialla. Varsinkin kun tuntuu, että kuvissa on jokin suurempi kokonaisuus enempi vähempi vialla...

Antti

Doc Lomapäivä

• Jäsen
« Vastaus #10 : 23.03.2005 klo 18:23:50 »
Positiivista jos näistä meikäläisenkin höpöttelyistä joku hyötyy.

SamiKoo

• Vieras
« Vastaus #11 : 23.08.2005 klo 22:33:50 »
Tjaah..! Tuon ilmaisun "Morris-henkinen" kanssa kannattaa olla varovainen, saattaa aiheuttaa vastareaktioita. Itse en pahastu, hyvä että myöntää keneltä saanut vaikutteensa. Morriksen kädenjälkeä ei tähän asti ole pahemmin jäljitelty..?  

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
« Vastaus #12 : 24.08.2005 klo 20:58:45 »
Hyvännäköst kamaa, mutta kannattaa olla varovainen noilla logoilla leikkimisen kanssa...

katjis

• Vieras
« Vastaus #13 : 13.02.2006 klo 08:34:31 »
Täytyy sanoa, että piirtämäsi sarjakuvat/pilakuvat ovat ihan perinteisiä ja yksinkertaisia!

Vaikken moottoriyrheilun ystävä olekaan, niin useimmait vitseistäsi ovat helppoja ymmärtää, kun hieman urheilu-uutisia seurannut. Mutta varmasti formulaharrastajille, kaikki piirroksiesi aiheet ovat tuttuja.

Ja älä välitä negatiivisista morris-kommenteista. Poikkeuksellisen hauskan esikuvan olet valinnut!