Kirjoittaja Aihe: Trickster-hahmon vaikutus tarinaan  (Luettu 7 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Trickster-hahmon vaikutus tarinaan
« : tänään kello 11:17:45 »
Kuuntelin Areenan kulttuuriykkösestä tuoreen keskustelun kujeilijahahmoista. Keskustelemassa Petri Hiltunen ja Jarno Hietalahti. Juttu keskittyi enimmäkseen tunnetuimpiin trickster-hahmoihin, Lokiin, Jokeriin, Deadpooliin jne. mutta oli mukana yllättäviäkin juttuja. Mulle koko käsite oli jäänyt oudoksi. Englanninkielisessä maailmassahan ihmisille opetetaan paljon enemmän draamaa ja kirjoittamista kuin täällä ja netin myötä nämä vieraskieliset käsitteet (kuten just trickster, trooppi jne.) ovat tulleet sitten tutuksi varsinkin nuoremman polven tekijöille.

Sitä jäin miettimään että vaikka keskustelu painottuikin amerikkalaiseen populaarikulttuuriin, niin Supermanin viholliset Mxyzptlk ja Bizarro jäivät mainitsematta. Ehkä eivät kyllä täysin täytä määritelmää. Myöskin suomalaisen populaarikulttuurin trikstereitä keksittiin vähemmän. Uuno Turhapuro toki mainittiin.

Sit mietin sitä että olenko itse käyttänyt trikstereitä stooreissa ja jos en niin miksi? Mielenkiintoinen juttu joka tapauksessa.
"Tuli tukia tai ei, niin vittu, minä teen tämän." Liisa Akimoff