Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien digitaaliset lukupalvelut  (Luettu 639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TOSA

• Jäsen
Vs: Sarjakuvien digitaaliset lukupalvelut
« Vastaus #30 : 08.08.2026 klo 01:51:40 »
Minäkään en kyllä ymmärrä miten voi lukea sivun kokonaisuuksina? Näön heikentyessä olen huomannut että helpoin tapa lukea on aku ankan digipalvelussa sivun zoomattuna kolmannekseen kerralleen. Koko sivu kerralla tuntuu ihan mahdottomalta ajatukselta että saisi teksteistä selvää

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 08.08.2026 klo 09:06:29 »
Niin pöytäkoneen monitorilla kuin läppärillä tablettiasemassa se sivu on aikalailla samankokoinen kuin painetussakin lehdessä: jos luen mangaa, niin jopa suurempi. Eurosarjiksissa voi tulla kutistusta, mutta niitä ei diginä ole tullut luettua.
En mä millään kännykällä sarjiksia lukisikaan.

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #32 : 08.08.2026 klo 09:36:48 »
Miten silmien rasitus noissa digi sarjiksissa? Olen huomannut että jostain syystä jopa fyysinen voi rasittaa silmiä. Tai sitten luen kerralla liian pitkään.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #33 : 08.08.2026 klo 17:52:07 »
Mulla ei tabletilta (sarjakuvat ja kirjat) tai puhelimelta (kirjat) lukeminen ei rasita silmiä. Enemmän vaikuttaa ikänäkö eli pitää käyttää lukulaseja. Aiemmin tosiaan käytin vain iPad miniä sarjakuvien lukemiseen ja näin hyvin lukea, vaikka koko sivu oli auki.

Mutta tää on yksilöllistä, että miten silmät reagoi jne.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #34 : 29.08.2026 klo 12:56:17 »
Global Comix on muuten aika hyvä tapa markkinoida sarjakuvaa. Luen juuri sen kautta The Authority (1999-2002). Kaksi ekaa kirjaa on ilmaisia, MUTTA jos haluaa jatkaa lukemista niin täytyy ostaa loput kirjat. MUTTA nerokkuus tässä tosiaan on siinä että voi aloittaa lukemaan ja koukuttua. Ei välttämättä tule hukka ostoksia.

Kirjoja on yli 100K. Toki valtava miinus on että Image lähti. Se on nolompi homma. Aika hyvin kuitenkin löytyy sarjoja sen ulkopuolelta. Vaikkapa kaikki, parjatun Warren Ellis, merkittävimmät kirjat.

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #35 : tänään kello 19:43:38 »
Ihan mielenkiintoista, Global Comix sanoo että rahasta 70 % menee suoraa sarjisten tekijöille. Pohdin juuri pidänkö tauon, otanko kestotilauksen (7e/kk) vai kerralla koko vuosi (69e).

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #36 : tänään kello 20:22:18 »
Ihan mielenkiintoista, Global Comix sanoo että rahasta 70 % menee suoraa sarjisten tekijöille. Pohdin juuri pidänkö tauon, otanko kestotilauksen (7e/kk) vai kerralla koko vuosi (69e).
Toki sanoo näin, mutta todellisuus on toinen, etenkin jos kyse on varsinaisista kustantajista. Eli jos julkaiset siellä itse omia juttuja, niin saat ehkä tuon. Mutta todennäköisesti, koska olet melko tuntematon, lukukerrat ovat pieniä, niin palkkio on minimaalinen. Googletuksen perusteella moni tuolla julkaiseva puhuu tuloista, jotka ovat vain joitakin amerikan senttejä eli ei edes dollareita. Sitten taas kustantajilla, joilla on useita julkaisuja, maksu menee heille ja he jakavat sitten sopimusten mukaan provikat tekijöille, mikä voi olla mitä vain.
Ja jos ajatellaan, että maksat tuon 69 euroa vuodessa ja siitä 70% menee tekijöille, niin sehän jakaantuu lukukertojen mukaan koko sisällölle. Vaikka itse lukisit vain yhden tekijän julkaisuja, tekijä saisi maksun todellisista lukukerroista ja muu osa maksamastasi summasta menee muille.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva