Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien digitaaliset lukupalvelut  (Luettu 277 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Sarjakuvien digitaaliset lukupalvelut
« Vastaus #15 : tänään kello 02:32:44 »
Itse en heti usko että yhden poislähtö kaataa koko kuvion.
Tietenkin jos riittävän moni tekee tuon saman päätöksen, sitten tietenkin riski on olemassa.

Se että edellä mainituista syistä tai ihan " keskenäinen sopimus päättyy" eikä tule uusituksi on syy miksi ykskaks * puf* sinne meni imaget/DCt/Marvelit.

Jotten olisi vain " digisarjakuva - buu! Ei hyvä! Vain paha!" peikkolainen ( kun en edes asu siltojen alla) niin mainitaan yksi digitaalisen sarjakuvan etu: saavutettavuus.
Totta kai kivijalka- ja verkkokaupatkin toimittavat suurten asutuskeskusten ulkopuolelle, sikäli kun Postit, DHLt sun muut toimii.
On vaan tosiasia että jos asut suurten taajamien ulkopuolella jossa sarjistarjonta on mitä K-Market ja ABCn lehtihylly tarjoaa on se digitaalinen lukupalvelu lehtikullasta valettu avain pakoon. Todella tarpeellinen henkireikä. Koska monelle se lähin divari on jossain~ 80km päässä ja hyvin varusteltu Sarjakuvakauppa 150+ km päässä, oli ikää ja korttia tai julkisten varassa...

Se on iso plussa, myönnän.

Sarjikset ja yleensä lukeminen on niin erilaista. Siippa kuuntelee nykyisin paljon äänikirjoja, edes siihen en ole lähtenyt. Sarjiksia on vaikeampi kuunnella äänikirjoina  ;D

Olen varmasti kertonut ennenkin, mutta toistetaan:
Yksi perhetuttu isäni kautta oli rahtari, kaksi rekkaa joita poikansa kanssa ajoivat. Tämä klassinen " kumpi on nopeampi: akseli vai vekseli?" Akselit oli.
Olin pariin otteeseen apumiehenä pitkillä matkoilla ja todistin kuinka kuski napsautti poltetun CDn sisään ja kopin kaiuttimista kuului puolisonsa ääni. Lukemassa Mustanaamio lehtiä. Kuvaili ruutuja ja, kyllä, eläytyi. Myös ääniefekteihin.
Aivan hillitöntä.

Mainittu rahtari menehtyi noin viisi kuusi vuotta sitten. Meni nukkumaan sohvalle eikä ikinä herännyt.
Yksi hyvistä. Joskus harmittaa etten kehdannut kysyä leskeltään  tai aikuiselta pojaltaan niitä poltettuja Mustanaamio " äänisarjakuvia".
Muisto on silti kultaakin kalliimpaa.

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #16 : tänään kello 10:11:43 »
Käsittääkseni osa sarjis taloista on jättänyt / jättämässä Global Comicsin, JA siirtymässä muihin digi-alustoihin. Siihen liittyi ilmeisesti jopa Marvelin muutto New York > Los Angeles.

tolppis

• Jäsen
  • "I like me", Del Griffith
« Vastaus #17 : tänään kello 14:24:11 »
Se tunne kun löydät ruoan jyvän liimautuneena kirjastosta lainatun sarjiksen sivulta. Muutenkin osa sarjiksista näyttää kuin niiden päältä olisi ajettu mönkijällä. Toki jos haluaa tutustua sarjiksiin, niin kirjasto ja digitaaliset palvelut hyvä, mutta että se olisi jokin pitempiaikainen ratkaisu.

Fyysinen kirja on aarre, jonka hinta parhaillaan säilyy. Tunnearvo mittaamaton. Digi-palveluista myös poistuu sarjiksia aika nopeasti sekä osa on vain "mainoksia" - lue 5 sivua ja maksa lisää. Omassa Digi-kirjastossa olevat varmasti pysyvät, kunhan jaksaa maksaa joka kk / kuukausimaksun palvelusta. Jotenkin ryöstö meininki.

Olen käyttänyt koko ikäni kirjastoja ja HYVIN harvoin on mitään scheissea ollut kirjojen tai lehtien sivuilla. Kai se vähän riippuu, paikasta, siitä mitä lainaa, säkästä. Toki käytön jälkiä on. Kyllä kirjastot ovat monelle "pitempiaikainen ratkaisu".

tolppis

• Jäsen
  • "I like me", Del Griffith
« Vastaus #18 : tänään kello 14:28:21 »

Yksi perhetuttu isäni kautta oli rahtari, kaksi rekkaa joita poikansa kanssa ajoivat. Tämä klassinen " kumpi on nopeampi: akseli vai vekseli?" Akselit oli.
Olin pariin otteeseen apumiehenä pitkillä matkoilla ja todistin kuinka kuski napsautti poltetun CDn sisään ja kopin kaiuttimista kuului puolisonsa ääni. Lukemassa Mustanaamio lehtiä. Kuvaili ruutuja ja, kyllä, eläytyi. Myös ääniefekteihin.
Aivan hillitöntä.

Mainittu rahtari menehtyi noin viisi kuusi vuotta sitten. Meni nukkumaan sohvalle eikä ikinä herännyt.
Yksi hyvistä. Joskus harmittaa etten kehdannut kysyä leskeltään  tai aikuiselta pojaltaan niitä poltettuja Mustanaamio " äänisarjakuvia".
Muisto on silti kultaakin kalliimpaa.

Huikea stoori, kiitos  ;D Itse luen kyllä kirjoja siipalle ennen nukkumaanmenoa ääneen (itselleni toki myös). Valitsemme vuoron perään kirjat. Nyt menossa Pratchettia ja myönnän, KUOLEMAN PUHETTA ON HANKALA LUKEA ÄÄNEEN VAIKUTTAVASTI...ehkä sama sarjiksissa, eläytyminen ja "selitystekstiosiot" auttavat toki (joskus sanon ennen Kuoleman puhetta: "Isolla").

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #19 : tänään kello 17:43:09 »

Tämä on niin erityinen tapa kokea sarjakuvaa, että muistaisin varmasti jos olisin tarinan joskus täältä lukenut.

Taltioimisen arvoisia aivan ehdottomasti, sanoisin että sopisi peräti jonkin taidekokemuksen, vähintään näyttelyn, osaksi.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #20 : tänään kello 17:50:00 »
Global Comics. Missä on Imagen sarjakuvat? Olin juuri lukemassa G.I. Joe:ta ja muuta Imagen tuotantoa. Ei voi olla totta. Siis lähtenyt kokonaan pois. Vielä eilen luin heidän sarjiksiaan. Kirjastostani kadonnut varmaa 70 % sisällöstä.

Tästä asiasta on keskustelua mm. Redditissä. Näköjään Image poistui GlobalComixista 3.8. jälkeen Yhdysvaltain aikaa kun sen kolmivuotinen sopimus palvelun kanssa päättyi. Vastedes Image haluaa, että kuluttajat ostavat siltä yksittäisiä sarjakuvia sen sijaan että kuluttajilla olisi tilauksia sisältöihin. Kuulemma Imagen sarjoja voi nyt lukea Sweet Shopissa ja Kindlessä, mutta ne kaikki pitää ostaa sieltä. On veikattu, että Image kehittäisi omaa digitaalista sarjakuva-alustaa.

Joo ymmärsin kyllä tuon pointin. Sama on elokuvien, sarjojen, pelien ja musiikin kohdalla. MUTTA se että noin suuri sarjis talo vetää koko tuotantonsa pois. Tuo voi kaataa Global Comicsin. Ainakin itse lähden tuolta lopullisesti.

Itse en heti usko että yhden poislähtö kaataa koko kuvion.
Tietenkin jos riittävän moni tekee tuon saman päätöksen, sitten tietenkin riski on olemassa.

Käsittääkseni osa sarjis taloista on jättänyt / jättämässä Global Comicsin, JA siirtymässä muihin digi-alustoihin. Siihen liittyi ilmeisesti jopa Marvelin muutto New York > Los Angeles.

GlobalComixissa on edelleen valtavasti kustantajia, mutta ei tosin enää läheskään niin isoja, kun myös Boom! lähti sieltä vähän aiemmin. Ei paikka ole kaatumassa. Itse asiassa GC:n alkuperäinen tarkoitus oli tukea indie-tekijöitä, ja ehkä se pystyy siihen paremmin kun isot kustantajat eivät tukehduta pieniä.

Marvel muuttaa Burbankiin Kaliforniaan Disneyn naapuriksi, koska Disney omistaa sen. Vastaavasti DC muutti Burbankiin omistajansa Warner Brosin luo jo 2015.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #21 : tänään kello 18:05:28 »
Tämä on niin erityinen tapa kokea sarjakuvaa, että muistaisin varmasti jos olisin tarinan joskus täältä lukenut.

Taltioimisen arvoisia aivan ehdottomasti, sanoisin että sopisi peräti jonkin taidekokemuksen, vähintään näyttelyn, osaksi.

Kertonut niin monesti sarjispiireissä että oletin täälläkin.
Täytynee ottaa asiaksi ottaa yhteyttä vainajan perikuntaan josko olisivat tallella. Vilpittömyys ja kotikutoisuus voittivat puolelleen ja surullista kyllä, välillä tarvitsee tällaisen " tikusta asiaa" pitääkseen yhteyttä.

Sampsa on kovasti asian ytimessä. Marvelin muutto kun on samanlaista yhtiö trimmaa turhaa päällekkäisyyttä kuten Akateemisen kirjakaupan luopuminen omasta nettikaupasta ja pelkkä Ad Libris. Image siirtyy päinvastaiseen suuntaan.

kilpikonna

• Jäsen
« Vastaus #22 : tänään kello 18:56:05 »
Yllätyin muuten että kirjastosta löytyy Void Rivals albumeita. Image Comics Energon Universe (EU). Luulen että oma matkani DIGI-palveluiden parissa on takana. Kirjastokin mennyt ohi. Image tuotantoa löytyy yllättävän paljon mikä yllätti.