Kirjoittaja Aihe: Jodorowsky - Moebius: Incal  (Luettu 67165 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #150 : 10.10.2010 klo 11:51:58 »
Kokoelmateos on jälkikäteen uudelleenväritetty ja alkuperäisjulkaisuja häveliäämpi versio, jonka hahmot ovat saanet lisävaatetusta ylleen.

Yksinkertaisemmassa muodossa "VANHAT VÄRIT, ÄLÄ OSTA TISSIEN TAKIA".

ahaa, eli tahdot sanoa että tässä onkin alkuperäinen väritys, mutta tissien takia sitä ei kannata ostaa.
Jotenkin tuo ei alkuperäisestä käynyt ilmi mitenkään mutta hyvä sitten

tertsi

• Vieras
« Vastaus #151 : 10.10.2010 klo 11:54:11 »
ahaa, eli tahdot sanoa että tässä onkin alkuperäinen väritys,
???
Mun monitorissa kyllä Jiksin lainaus menee näin:
"Kokoelmateos on jälkikäteen uudelleenväritetty"

edit:
Vielä selvennykseksi:
Näiden suomenkielisten Incalien väritys edustaa tyylisuuntaa, jota inhoan sydämeni pohjasta: Photoshopattua airbrush-suttua ja kiiltoa ja liukuväriä suuntaan jos toiseen.
Jos en tietäisi noiden alkuperäisten opusten olemassolosta, en koskisi tämmöiseen moskaan edes pitkällä tikulla. Korostan vielä, että tämä on sitten ihan puhtaasti henkilökohtainen mielipiteeni ja traumani.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2010 klo 12:22:17 kirjoittanut Tertsi »

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #152 : 10.10.2010 klo 12:25:14 »
Minulla ei ole ollut suurempaa ongelmaa näiden uusien värien kanssa.
Toisaalta en koskaan ole ollut täysin niiden vanhojen väritystenkään ystävä, mutta on ne kuitenkin ne alkuperäiset...

Sen sijaan Jiksin vaahtoamisen kanssa alkaa mitta tulla täyteen vaikkei juuri tässä asiassa mene ihan tolkuttomasti sukset ristiin.
Valitettavasti Kvaakissa ei ole ignore-toimintoa.

Vieras

• Vieras
« Vastaus #153 : 10.10.2010 klo 14:17:17 »
En todellakaan suostu sensuroimaan itseäni.
Ensin siis tissit kieltoon, sitten negatiivinen kritiikki, mitä seuraavaksi?
Tätä olen ihmetellyt itsekin ja siksi lähes tulkoon poistunut foorumilta. Kaikki kritiikki kun on pahasta, ettei vain kustantaja suutahda.
Ketä se taas sitten palvelee (sulkekaa Kvaakin kirjakauppiaat silmänne, jos tunnette itsenne), on pieni joukko ulkomaisia julkaisuja myyviä kirjakauppiaita, jotka tulevat kertomaan, että älkää vain ostako tätäkään tavan kirjakaupasta, kun on "parempaa" tarjolla.
Minulle kyllä syntyy mielikuva, että osa toimittajista saa sponsorirahaa suomalaisilta kustantajilta, kun miltä tahansa raiskaukselta ummistetaan silmät.
Toki ymmärrän kaltaisesi intohimoisen suhtautumisen asiaan, mutta jos tätä ketjua satunnaisetkin lukijat käyvät selaamassa, on mielestäni hassua jos heille syntyy keskustelujen pohjalta mielikuva siitä, että tässä on nyt jotain kamalaa vialla.
No on se kumma, että toimittaja unohtaa sen, että taiteilija tarkoitti luomuksensa tietynlaiseksi ja sitä tulisi kunnioittaa. Vai katsooko toimittaja mieluummin Casablancaa väreissä, Mona Lisaa rasteroituna ja Pietaa kultaiseksi maalattuna?

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #154 : 10.10.2010 klo 14:34:25 »
Minulle kyllä syntyy mielikuva, että osa toimittajista saa sponsorirahaa suomalaisilta kustantajilta, kun miltä tahansa raiskaukselta ummistetaan silmät.

Voin puhua vain omasta puolestani, mutta A-sarjan mersuni odottaa edelleen sitä suksiboksia, talvirenkaita ja laskettelupakettia sen sijaan en enää tarvitse, kiitos vain kaikille Suomen kustantajille...

Leikki sikseen, "huumorintaju on yhtä kuin suhteellisuudentaju", eli sensuuri on ongelma Kiinassa, joten sellaisesta puhuminen vain tuntuu aina niin kovin suhteettomalta.

Tämäkin on silti mielipide, eikä tarkoita että asiasta nyt ei saisi keskustella. Satunnaiset lukijat harvemmin uskaltavat pistää vastaan, kun nimen kohdalla lukee "Toimittaja", vaikka käytännössä se on korea nimitys ihmisille, jotka pääsevät tappelemaan näistä samoista asioista myös Kvaakin suljetulla osastolla, sillä pyöreällä ja pehmustetulla.

Ja Mona Lisan luen mieluusti vaikka rasterien kanssa, jos joku sen ensin suomentaa.

Vieras

• Vieras
« Vastaus #155 : 10.10.2010 klo 15:00:34 »
eli sensuuri on ongelma Kiinassa, joten sellaisesta puhuminen vain tuntuu aina niin kovin suhteettomalta.
Se on ongelma kaikkialla, missä sitä esiintyy. Jopa L'Incalin tisseistä puhuttaessa. En tiedä, minkä ikäinen toimittaja on, mutta ainakin ajatuksiltaan olisi voinut olla ajamassa Ankoille housuja, siksi hällä väliä asenteella hän sensurointiin tuntuu asennoituvan.
Ja Mona Lisan luen mieluusti vaikka rasterien kanssa, jos joku sen ensin suomentaa.
Tis is hjuumor.
Not.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #156 : 10.10.2010 klo 15:16:47 »
siksi hällä väliä asenteella hän sensurointiin tuntuu asennoituvan.

En minä Incalin väreihin kykene suhtautumaan sensuurina lainkaan.

Sensuuri on määritelmällisesti valtiovallan harjoittamaa toimintaa, vaikka puhekielessä sana lipsahtaa monessakin yhteydessä myös minulta itseltäni. Kustantajien toimitukselliset päätökset ovat itsesensuuria ja sen motiivit liittyvät yleensä yrityskuvaan, tavoitellun lukijakunnan ikähaarukkaan tai muuhun liiketoiminnalliseen syyhyn.

Jos minä nyt vaikka piirtäisin ensin nänninipukan ja sitten tulisin siihen johtopäätökseen, että sen peittämällä voisin laskea opukselle kaavailtua ikärajaa suuremman yleisön toivossa, niin olisiko minun lukijani sitten tuohtunut siitä, että on joutunut sensuurin kouriin.

Henkisesti olen jossain kehittyneen viisivuotiaan tasolla, mutta 70-luvulla minä kasasin ensimmäisiä hiekkakakkuja.

EDIT: Tai no, Incalin tapauksessa, esimerkki menisi jotenkin siihen suuntaan, että joku muu tulisi peittämään sen nipukan ja vielä kohentelisi muutoinkin, joka tapauksessa pointti oli, että ei tässä nyt olla sortovallan alla.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2010 klo 15:25:38 kirjoittanut Jiksi »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #157 : 10.10.2010 klo 15:20:33 »
Asia on monimutkaisempi kuin luulisikaan.

Värityksestä pitkät pätkät Jog The Blogissa.

Syypäitä ovat amerikkalaisyleisö, jonka ei uskottu tajuavan kirkkaiden värien "ironiaa", mutta tarinan konna on... No, lukekaa itse!
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi)

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #158 : 10.10.2010 klo 16:22:41 »
Leikki sikseen, "huumorintaju on yhtä kuin suhteellisuudentaju", eli sensuuri on ongelma Kiinassa, joten sellaisesta puhuminen vain tuntuu aina niin kovin suhteettomalta.
Ei ongelma katoa mihinkään jos jossain muualla on isommat ongelmat kuin meillä.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #159 : 10.10.2010 klo 16:44:45 »
Suomessa ei ole ennakkosensuuria. Täällä saa julkaista mitä haluaa. Jos joku sensuroi, se on itsesensuuria tai sitten jostain syystä julkaistaan sellainen aineisto, joka on sensuroitu jo jossain muussa maassa. Näin taisi nyt käydä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #160 : 10.10.2010 klo 16:50:55 »
Suomessa ei ole ennakkosensuuria.

Kyllä, näin juuri.

Ei ongelma katoa mihinkään jos jossain muualla on isommat ongelmat kuin meillä.

Hyvä on, ehkä omaa kommentointiani leimasi se, että samanaikaisesti näitä viestejä kirjoittaessa tiedotusvälineet ovat olleet täynnä Nobel-palkittua kiinalaista toisinajattelijaa. Näiden kahden asian rinnastaminen tietysti olisi epäreilua tätä keskustelua kohtaan.

Sen sijaan yhden jos toisenkin tulisi joskus muistuttaa itseään, että netissä kaikki poikkipuolinen mielipiteenvaihto tulkitaan hyökkäykseksi ja huumori sarkasmiksi.

Jatketaan toki sarjakuvista jokaisesta niihin liittyvästä näkökulmasta, ja lisätään nyt sekin että erityisesti Tertsin pikseleitä käsittelevät viestit tulee aina luettua Kvaakin ketjuista hyvinkin tarkkaan – vaikka itse suhtautuisin asiaan välinpitämättömämmin.

Rauhaa siis kaikille. Ja maailmanrauhaa.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #161 : 10.10.2010 klo 16:57:10 »
Lopeta jo avautuminen "Jiksi"! Tällä lässyttelyksi valahtaneella kettingillä ei ole enää aikoihin ollut mitään tekemistä kvaakin Incal -"arvostelun" tai juuri minkään kanssa. Saksien kuuluisi viuhua jo vähitellen.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #162 : 10.10.2010 klo 19:21:28 »
Rankaksi ilmestyy joulukuussa Final Incal, osa 2. Piirtäjä: Ladrönn, käsikirjoitus: Jodorowsky, kustantaja: Hugo BD
« Viimeksi muokattu: 26.11.2010 klo 15:52:11 kirjoittanut Tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #163 : 26.11.2010 klo 15:53:31 »
Kyseessä siis Moebiuksen piirtämän, kesken jääneen seikkailun jatko-osa.
Se jossa on Difool ja ISO rapu kannessa. Kaikki olikin vain unta -juttu.

Linkki

Spip-orava

• Jäsen
  • Pähkinöitä!
« Vastaus #164 : 26.11.2010 klo 18:32:02 »
Höö... eikös sen kakkososan pitänyt olla nimeltään "L'Androgyne Capricieux?" Eka osa oli ainakin ihan ok.