Kirjoittaja Aihe: Jodorowsky - Moebius: Incal  (Luettu 67285 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
Vs: Jodorowsky - Moebius: Incal
« Vastaus #135 : 09.10.2010 klo 18:24:45 »
Suhteellisen vakavamielisenä sarjakuvaharrastajana nimenomaan en halua tukea sensuroituja versioita, olkoonkin että kyseessä on "vain" parin tissiparin peittäminen. Tuolle sensuroinnille ei ole mitään hyväksyttävää syytä, tästä syystä jo periaatteellinen velvollisuus on olla tukematta sitä.

Omalle kohdalle alkuperäinen teos on tässä tapauksessa se ainoa oikea ja ehdottomasti parempi kuin tylsällä ja sieluttomalla värityksellä (joka plussana vielä tuhoaa taiteilijan viivan) sekä turhalla sensuroinnilla varustettu versio.

Siinä olet kuitenkin vallan oikeassa että hienoa sitä olisi kyllä nähdä lisää ranskanmaan scifiherkkua. Tässä tuleekin se dilemma, pitäisikö minun ostaa tämä sen pohjalta että se saattaisi auttaa tulevaisuuden hankintojen parissa. Kuitenkin tällä viestittäisi samalla että ostettu tuote olisi ok juttu jota se ei ole.
__
Matti Veekamo
Veksu

Lönkka

• Jäsen
  • Life goes on (except for those who die)
« Vastaus #136 : 09.10.2010 klo 22:07:33 »
olkoonkin että kyseessä on "vain" parin tissiparin peittäminen. Tuolle sensuroinnille ei ole mitään hyväksyttävää syytä
Juuri näin!

Mitä sitten sensuroidaan seuraavaksi?
Homot?
Kommarit?
Vasenkätiset?
Tummatukkaiset?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #137 : 09.10.2010 klo 22:11:28 »
olen kuitenkin valmis pitämään koko värikysymystä lähinnä periaatteellisena
Oletko nähnyt niitä alkuperäisillä väreillä varustettuja Incaleita?

Mitä  jos vaikka Barksin kootut olisi väritettu uudestaan á la Incal,
jotta lopputulos olisi ollut enemmän elokuvamainen? Jipii.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2010 klo 22:28:32 kirjoittanut Tertsi »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #138 : 09.10.2010 klo 23:32:38 »

Suhteellisen vakavamielisenä sarjakuvaharrastajana olen kuitenkin valmis pitämään koko värikysymystä lähinnä periaatteellisena ja peräti kärkäs kyseenalaistamaan sen ajatuksen, että toinen versioista on toista yksioikoisesti parempi.

Suhteesi sarjakuvaan on samanlainen kuin Timo T.A. Mikkosen suhde maanpuolustukseen. Vakavamielinen, asiantunteva, uskottava.
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #139 : 10.10.2010 klo 07:49:44 »
Mitä sitten sensuroidaan seuraavaksi?

Tietyllä periaatteellisella tasolla olen samaa mieltä, mutta jos tämä puoli sivuutetaan eikä ole niin intohimoinen värien suhteen, ei lukukokemus itsessään ole muuttunut.

Väriversioiden eron voisi mielestäni suhteuttaa siihen, jos alkujaan värillisenä julkaistu sarjakuva esitetäänkin mustavalkoisena...

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #140 : 10.10.2010 klo 08:07:19 »
Tietyllä periaatteellisella tasolla olen samaa mieltä, mutta jos tämä puoli sivuutetaan eikä ole niin intohimoinen värien suhteen, ei lukukokemus itsessään ole muuttunut.

Väriversioiden eron voisi mielestäni suhteuttaa siihen, jos alkujaan värillisenä julkaistu sarjakuva esitetäänkin mustavalkoisena...

Oletko nähnyt niitä alkuperäisillä väreillä varustettuja Incaleita?

Vastahan minä kirjoitin, miltä minusta tuntui arvostelun jälkeen muistinvirkistyksenä lukea Jalavan Musta Incal.

Hämärä muistikuva minulla on siitäkin, että olisin joskus hypistellyt alkuperäisiä Incal-albumeja, mutta kun en ranskaa osaa silvupleetä enempää, niin se siitä. Ei minulla tosin Jalavan opuksestakaan ollut värien tasolla mitään muistikuvaa.

Toki ymmärrän kaltaisesi intohimoisen suhtautumisen asiaan, mutta jos tätä ketjua satunnaisetkin lukijat käyvät selaamassa, on mielestäni hassua jos heille syntyy keskustelujen pohjalta mielikuva siitä, että tässä on nyt jotain kamalaa vialla.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2010 klo 07:17:11 kirjoittanut Jiksi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #141 : 10.10.2010 klo 10:29:03 »
Tämä on ymmärtääkseni keskustelufoorumi.
Minä sanon oman mielipiteeni, sinä sanot oman mielipiteesi, ketjun mahdollinen ja satunnainen lukija tekee niiden molempien ja kaikkien muiden kirjoitusten  pohjalta omat johtopäätöksensä ja ehkä ilmoittaa meille vielä oman mielipiteensäkin.

En todellakaan suostu sensuroimaan itseäni.
Ensin siis tissit kieltoon, sitten negatiivinen kritiikki, mitä seuraavaksi?

Incalissa on epäilemättä aivan loistava tarina. Oikeasti.
Jodorowsky ei ole mikään tusinakirjoittaja.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #142 : 10.10.2010 klo 10:39:14 »
Tämä on ymmärtääkseni keskustelufoorumi.

Rauhassa vain, viimeinen mitä viestissäni tarkoitin olisi, ettet saisi sanoa mielipidettäsi julki.

Logiikka vain yksinkertaisesti tuntuu minusta kovin väärältä ottaen huomioon, ettei edes ensimmäistä Willer-suuralbumia (Kadonnut pueblo, 1998) ole vielä uudelleenjulkaistu – ja suhteuta tämä nyt Willerin lukijakuntaan – on siitä julkaisusta kulunut yli kymmenen vuotta!

Kaikella huomaavaisuudella koetan sanoa, että jos jäät odottamaan tämän uusintajulkaisua ja vielä haluamillasi väreillä, niin – nyt tulee se mitä en tohtisi sanoa suoraan – sinun iässäsi kannattaa laskea montako vuosikymmentä on aikaa odottaa.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2010 klo 07:16:46 kirjoittanut Jiksi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #143 : 10.10.2010 klo 10:55:37 »
sinun iässäsi kannattaa laskea montako vuosikymmentä on aikaa odottaa.
Isän puolen suku on aika pitkäikäistä.

74-vuotiaana mä  joka tapauksessa luovun kaikista sarjiksistani. Joten vajaat kolkytvuotta on aikaa odottaa.

Toivottavasti eivät julkaisekaan uudestaan Kadonnutta puebloa. Olen laskeskellut saavani omasta kappaleestani joskus vielä hyvät rahat. Piirros on Kadonneessa pueblossa hienoa, pikkuiset painosuhrut sopii Willerin kioskikirjafiilikseen, käsikirjoittaja  on ilmeisesti kirjoitettanut tarinan Blueberry Kultaluoteja ampuva aave -seikkailun lukemisen jälkeen. Aika outo kässäri Juhla-albumille. (Tää ei ehkä ollut ihan paras myyntipuhe)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #144 : 10.10.2010 klo 11:10:03 »
vajaat kolkytvuotta on aikaa odottaa.

Heh, Mustan Incalin (Jalava 1991) ja ensimmäisen Incal-kokoelman (Egmont 2008) välillä kului palttiarallaa puolet tuosta, joten hyvin olet laskeskellut.

Ei vainen, nyt saa ikälöpinät riittää, myöntänet kuitenkin että Rämeen olennon kohdalla pari Kvaak-aktiivia antoivat kritiikkiä nimenomaan alkuperäisistä väreistä, jotka minusta olivat vallan mainiot, ja mieluisampana nähtiin mustavalkoinen versio. Vaikea siis on aivan harrastajakunnan (mustinta) sydäntä miellyttää.

Alkuperäinen Incal-kokoelma kuitenkin myytiin loppuun värikeskustelusta huolimatta, mutta eiköhän realistisempi skenaario ole kustantajan ottaa juuri siitä valmiiksi toimitetusta versiosta uusintapainos, jos uskoisi kysyntää olevan.

Enkä sano tätä ärsyttääkseni, olen vain kovin maanläheinen näkemyksissäni.

(Ja myyt sitten Willerisi minulle! Kun se noin huono kerran on, ei siitä paria euroa enempää voi pyytää...)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #145 : 10.10.2010 klo 11:21:19 »
Toki ymmärrän kaltaisesi intohimoisen suhtautumisen asiaan, mutta jos tätä ketjua satunnaisetkin lukijat käyvät selaamassa, on mielestäni hassua jos heille syntyy keskustelujen pohjalta mielikuva siitä, että tässä on nyt jotain kamalaa vialla.

Niin siinä tavallaan onkin, sensurointi ja värit. Se ei sinulle ole mitenkään merkittävä mutta joillekin se on. Totta kai jokainen on tyytyväinen että julkaistaan edes jotain lukukelpoista mutta onhan se hienoa ettei kritisoida saa.
Tähänhän on aina pyrittävä.
Incalin väritys ei ole sentään mikään Hellboy, 100 bullets tai Valon prikaati(Light brigade) ilman värejä veto, mutta kuitenkin.
Kyllä nekin voi lukea ilman värejä ja tuolla käännöksellä, mitäs sitä nyansseilla ja merkityksillä oikeasti tekeekään, mutta ne vaikuttavat suoraan sisältöönkin poistamalla tasoja kerronnasta.
Ei tissipari ei vaikuta juurikaan kerrontaan mutta aiemmissa viesteissä asia selitettiin paljon paremmin.

Incal varmasti käy kaupaksi, eikä ole minun asiani myydä kustantajien julkaisuja, mutta yleisellä tasolla suhtautuduin tällaisiin keskusteluihin siten, että ellei tätä osteta, ei tarvitse odottaa seuraavaa eurosarjakuvan järkälettä, olivat värit sitten uusia tai vanhoja.

Ketä se taas sitten palvelee (sulkekaa Kvaakin kirjakauppiaat silmänne, jos tunnette itsenne), on pieni joukko ulkomaisia julkaisuja myyviä kirjakauppiaita, jotka tulevat kertomaan, että älkää vain ostako tätäkään tavan kirjakaupasta, kun on "parempaa" tarjolla. Todellisuudessa Kvaakin vakiolukijat kyllä ostavat niitä ulkolaisia(kin) julkaisuja, mutta koko maan sarjakuvakenttä silti vain kurjistuu jokaisesta päätöksestä, mikä jättää sarjakuvan hyllylle ja poimii vierestä Ilkka Remeksen uutuuden. Samoin se kurjistuu jokaisesta päätöksestä tilata sarjakuvat ulkomaisista nettikaupoista sen ulkomaisia julkaisuja myyvän kirjakauppiaan sijaan.

Jos sarjakuvakentän julkaisupuoli haluaa tehdä päätöksen julkaista kaiken kovissa kansissa, supistaa entisestään liki olematonta lehtivalikoimaa ja kaventaa luettavaa sarjakuvavalikoimaa minä autan mielelläni heidän alasajamisessaan ja tuen jokaista netti-ja kirjakauppiasta joka kapitalistisin motiivein on valmis palvelemaan edes meitä jotka jo harrastamme sarjakuvaa.
Uusista lukijoista olisi kiva välittää, mutta julkaisulinjan jatkuessa näin toivotan mieluummin näille tahoille hyvää jatkoa ilman minun rahallista tukeani.

Incal on mainio sarjakuva, jolle soisi mahdollisimman paljon lukijoita mutta tällä nyt valitulla metodilla sitä on minusta erittäin vaikea nähdä. Nyt vain me joille se on entuudestaan tuttu olemme odottavalla kannalla ja silloin väri-sensuurikritiikki on kuultava.
Tai ainakin niiden joille asialla oikeasti on siinä määrin merkitystä että vaikuttaa ostopäätökseen on saatva ilmaista se.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #146 : 10.10.2010 klo 11:24:36 »
Tai ainakin niiden joille asialla oikeasti on siinä määrin merkitystä että vaikuttaa ostopäätökseen on saatva ilmaista se.

Kukas sen nyt olisi kieltämässä, mainittiihan asia etusivun arviossakin...

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #147 : 10.10.2010 klo 11:30:45 »
Kukas sen nyt olisi kieltämässä, mainittiihan asia etusivun arviossakin...

sitten sinä olet lukenut/kirjoittanut jonkun muun arvostelun ellet tarkoita "keskustele aiheesta Kvaakissa" linkkiä.

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #148 : 10.10.2010 klo 11:39:09 »
sitten sinä olet lukenut/kirjoittanut jonkun muun arvostelun ellet tarkoita "keskustele aiheesta Kvaakissa" linkkiä.

Kokoelmateos on jälkikäteen uudelleenväritetty ja alkuperäisjulkaisuja häveliäämpi versio, jonka hahmot ovat saanet lisävaatetusta ylleen.

Yksinkertaisemmassa muodossa "UUDET VÄRIT, ÄLÄ OSTA TISSIEN TAKIA".

EDIT: Valitan normilukijat tätä Kvaakin sisäpiirin huumoria, koetin vain vievätkö tissit kenenkään huomion väreistä (uuden sijasta kirjoitin "vanhat"). Eivät vieneet, kyllä ne siis oikeasti merkitsevät heille jotain.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2010 klo 13:27:25 kirjoittanut Jiksi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #149 : 10.10.2010 klo 11:49:17 »
Minusta on ihan sama mitä sensuroidaan: Tissejä, pyssyjä tai vaikka vasemmanpuoleisia silmiä. Minä en pidä sensuurista.