Niin, värit eivät pilanneet tätä työtä minulle, vaikka minäkin ymmärrän uudelleenvärityksen kriitikoita. Arvostelusi Joe oli kiitettävän monipuolinen ja ei sitä olisi voinut tehdä paremmin.
Sarjan suomennoskin on hyvä, koska mikään ei tökkinyt korvaan, paitsi valaistunut ”arhaatti”, jonka minusta pitäisi olla ”arhat”. Painamisesta sen verran, että muutamilla sivuilla mustat viivat vähän katoavat.
Palaan vielä tarotiin. Jodorowsky esittelee tarot-järjestelmän täällä (puhe espanjaa, tekstitys englanniksi):
http://www.youtube.com/watch?v=T8vltSs8P1QKyse on klassisesta eli Marseilles’in pakasta, jonka muodot ja värit Jodorowsky restauroi. Näiden Suurten Salaisuuksien 22 kortin tapahtumat voi löytää Incal-seikkailusta. Järjestys ei mene täysin samoin kuin numerojärjestys – samoin kortit ovat tietysti sekaisin, jos niistä tehdään pöytä. Kaikki tapahtumat ja henkilöt olisivat John Difoolin itsetuntemusprosesseja. Tarot ei ole ennustusväline, vaan arkkityyppejä käyttävä sielun kuvastin.
Incalin päähenkilöt John Difool, Kill, Animah, Tanatah, Metaparoni, Deepo ja Aurinkokuu ovat muutoin selvästi tarotpakan seitsemän ensimmäistä korttia tässä järjestyksessä, mutta Kill on minusta liian yksiulotteinen Maagikoksi. Hän saattaisi olla Marseilles’in pakan kortti XI eli Voima. Hahmojen vastavoimatkin löytyvät. Samat kortit ovat siis tapahtumia ja hahmoja.
Näin netissä muutaman kuvan Tarot L’Incal -pakasta. Siinä hahmoja on poimittu 16 ja ne on sijoitettu Pienten Salaisuuksien hovikortteihin. Näyttää toimivan hyvin niinkin.
Incal-sanan voi tulkita jumaluuden ”sisäänkutsuksi”. Kirjan sivulla 105 lukeekin ”In-call”. Arkkityypit voi ottaa vakavasti, ja terapeutin työssä Jodorowsky varmasti käyttää niitä tosissaan, mutta ehkä ne ovat sarjassa kuitenkin vain tarotista saatuja ideoita. Sienialus, runsas väkivalta ja moni muu seikka ainakin on parodiaa.
EDIT: Kortti I eli Maagikko taitaa olla itse Incal, joka on näkymättömänä mukana. Mutta jokainen saa itse tulkita ja oivaltaa miten tykkää.