Kirjoittaja Aihe: Ubu 3  (Luettu 10478 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
Ubu 3
« : 13.03.2005 klo 10:35:17 »
Joko täällä on joku muukin lukenut Ubu kolmosen? Itse tilasin sen tuossa männäviikolla ja kopsahti postiluukusta jo seuraavana päivänä. Hyvä palvelu Nissenin/Daadan verkkokauppakoalitiolla.

Lehti oli kerrassaan komea. Kulttuuriteko. Mutta sitä arvasi odottaa. Hagelberg oli mainio, Tolppasta näkee aivan liian harvoin ja ulkomaan elävät valittu parhaalla maulla.

Itse lehdessä vähän harmitti kun valitut jutut olivat kaikki niin lyhykäisiä. Paljon oli nimekkäitä tekijöitä Waresta alkaen, mutta enemmän esittelyn makua. Itseisarvo sekin toki että näitä saadaan suomeksi. Mutta kovin kummoista kuvaa ei ennestään tuntemattomasta tekijästä parissa sivussa saa. Sivumäärä on varmaan kustannuskysymys myöskin.

Vaikka tätä tehtiin kuin Iisakin kirkkoa, ehkä saamme odottaa jatkoa piankin? 
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
Re: Ubu 3
« Vastaus #1 : 13.03.2005 klo 12:04:56 »
Waren julkaiseminen suomeksi on kyllä erinomainen juttu, mutta eikö Ubun kaltaisen vaihtoehtoisen antologian tehtävä olisi tuoda esille myös uusia tekijöitä? Julkaisu ei varmaankaan toimi taloudellisin intressein, joten riskinotto olisi suotavaa. Sen sijaan tuntuu, että toimitus pelaa varman päälle keräämällä kasaan vain jo ennestään nimekkään tekijäkaartin. Julkaisumahdollisuuksia näille löytyy riittämiin jo valtavirrasta tai oikeilta kustantajilta. No, toivotaan että joku oikea kustantaja innostuisi ja julkaisi vaikka  Corriganin suomeksi. Ihan kaunis esinehän uusi Ubu on. Jään vain pohtimaan julkaisun merkitystä suomalaiselle sarjakuvakentälle.

Toivonpa tosiaan, että seuraavaa numeroa ei tarvitse odottaa kuutta (?) vuotta niin kuin tätä kolmatta.

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
« Vastaus #2 : 13.03.2005 klo 12:23:48 »
Tommi, sinua vaan vituttaa kun en julkaissut niitä sun sarjoja koska ne oli yksinkertaisesti vaan julkaisukelvottomia.

Ei vituta Hans, tiesin ettet niitä julkaisisi kuitenkaan. Pitää vaan välillä tökätä kepillä karhua.

Simpanssi-Sami

• Vieras
« Vastaus #3 : 13.03.2005 klo 15:43:50 »
Saman pettymyksen voi laajentaa tästä uudesta Ubusta koko Nissenin muuhun tuotantoon. Vertaisin vaikkapa Tim Burtonin tuotantoon, että taso on periaatteessa pysynyt samana mutta samalla on kadonnut jotakin tärkeää. Ei lunasta odotuksia.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 14.03.2005 klo 11:54:31 »
Saman pettymyksen voi laajentaa tästä uudesta Ubusta koko Nissenin muuhun tuotantoon.

Ai mihin muuhun tuotantoon? Parnasson sarjakuvaa en ole vielä nähnyt.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 14.03.2005 klo 12:06:45 »
Pääsin silmäilemään. Tässä on varmaan tehty ennätys mitä tulee Waren ruutujen (ja tekstauksen pienuuteen). Albumin mukana olisi hyvä toimittaa suurennuslasi tai mikroskooppi, että muutkin kuin 20/20 visionin ihmiset pystyisivät  lukemaan sen. Muuten lätty näytti hyvältä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 14.03.2005 klo 12:14:26 »
Tässä on varmaan tehty ennätys mitä tulee Waren ruutujen (ja tekstauksen pienuuteen).

Jos niitä Rusty & Chalky juttuja tarkoitat, niin alkuperäiset olivat samankokoisia. Minulla on ne lehdet. Haukut siis väärää puuta. Rocket Samit taisi olla alunperin suurempia (ne siellä sisäkansissa).

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 14.03.2005 klo 19:59:31 »
En mä mitään puuta hauku. Mainitsin vain asiasta joka harmittaa, sillä haluaisin lukea mielenkiintoisia sarjakuvia. Luettavaks ne on kai tehty?! Ajattelin vain mainita, kun näistä asioista on ennenkin täällä keskusteltu ja joukossa on ilmeisesti muitakin "sokeita" kuin minä. Vai pitäisikö tästä asiasta olla jotenkin hissukseen ja hyssytellen. Uskotella vaan itelleen ja muille, että hyvä se on?

Sparkys Best stories (vai mikä se oli) on ainoo kirja, mitä oon saanut Warelta luettua vuos pari sitten. Aika paljon vaati sekin ylimääräistä keskittymistä, mutta oli sentään kirkas ilma.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

herra Nissen

• Vieras
« Vastaus #8 : 14.03.2005 klo 20:28:47 »
Ok, Reima ja muut näkörajoitteiset: Hintaan sisältyy suurennuslasi. Mistähän sellaisia saisi hankittua?

Kaikkeni teen sivistääkseni kansaa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2005 klo 20:47:09 kirjoittanut herra Nissen »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 15.03.2005 klo 12:40:59 »
Ok, Reima ja muut näkörajoitteiset: Hintaan sisältyy suurennuslasi. Mistähän sellaisia saisi hankittua?

Tiimarista? Euroihmeestä?

pertti jarla

• Jäsen
« Vastaus #10 : 16.03.2005 klo 14:03:41 »
Koska (sinänsä mahottoman hyvät) G.I. Jimit on niin pieniä, olisi pitänyt tehdä tekstaus aivan helevetin siististi ja tarkasti, nykyisellään teksti on vähän haparoivaa ja siksi hankalaa, joskaan ei mitenkään mahdotonta lukea. Muuten mainio lehti, etenkin Aapo Rapi. Hagelberg tuntui meitsin makuun vähän epäinspiroituneelta.
Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Vastaus #11 : 16.03.2005 klo 20:04:50 »
Ilokseenhan tuon luki. Loppui vain kovin nopeasti. Ilmeisesti tarpeeksi hyvää matskua ei saatu haalittua tarpeeksi? Ware vakuutti eniten, ja on hienoa, että edes joku jaksaa julkaista edes joskus muutakin kuin egmonttia.

KH

• Vieras
« Vastaus #12 : 17.03.2005 klo 11:57:13 »
eikö Ubun kaltaisen vaihtoehtoisen antologian tehtävä olisi tuoda esille myös uusia tekijöitä?

Mää kait olen ymmärtänyt Ubun "tehtäväksi" olla vain harvinaisen laadukas lehti (paska duuni mut jonkunhan se on tehtävä)... Ei kaikki lukijatkaan saa kiksejä pelkästään tuntemattomuudesta tuntemattomuuden vuoksi - varsinkaan jos saatavilla on vielä parempaa tavaraa vähän vakiintuneemmilta tekijöiltä.

Kaiken lisäksi suurin osa valikoimasta oli siltikin ihan taatusti kyllin vaihtoehtoista tämän maan julkaisukuvioissa. Vai onko monikin täällä jo kurkkuaan myöten täynnä suomeksi julkaistua Warea, Schalkenia, Huberia, Anderssonia tai Robelia?  :P (viimeksi mainitun tilalle olisin tosin itse toivonut samankaltaisellta kerrontasaralta vielä suurempaa ja vakiintuneempaa mestaria eli Woodringia)

G.I.Jimit näyttivät muuten olevan jopa hieman suuremmassa koossa kuin alkuperäisinä - enkä silti pystynyt kunnolla tihrustamaan tekstiä. Syytän kääntäjää, joka ei ilmeisestikään ollut halunnut tiivistää Ware-tyyliä niin lyhyeksi suomeksi, että se olisi mahtunut kupliin luettavammassa koossa...

PS. Mutta herrajjumala Reima -- tarkoitatko että olet jättänyt maaliman parhaan albumin eli Jimmy Corriganin tykkänään lukemati koska sen pieneen tekstiin joutuu keskittymään??

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 17.03.2005 klo 13:54:50 »
maaliman parhaan albumin eli Jimmy Corriganin

toinen tykkää äidistä, toinen naapurin koirasta. (Arvatkaa kumpi mää oon. Voittajalle pussillinen roopeankan kolikoita.)

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #14 : 17.03.2005 klo 14:58:54 »
Joo. Corrigan kuuluu  hyllyssäni oleviin klassikoihin, jotka vielä odottaa lukemista. Noita muutamaa Acme Novelty Librarya olen katellut jotka sisältyy isoon pökäleeseen. Ne on kans pienemmällä präntätty kuin iso kirja. Päänsärkyä aiheuttavaa kamaa tosiaan, mutta kyl mä sen luen tässä...