Kirjoittaja Aihe: Superman (2025)  (Luettu 4975 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jussih

• Jäsen
Vs: Superman (2025)
« Vastaus #30 : 23.09.2025 klo 09:32:28 »
Lapsellisempaan suuntaan menee tämä viimeisin Teris. Ei jatkoon.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #31 : 26.09.2025 klo 07:25:49 »
No jatko on jo varmaa.
Man of Tomorrow  saapunee 2027 , James Gunn käsikirjoittaa ja ohjaa.

Muutamaa aiempaa haittaa, itse kävin kolmasti teatterissa katsomassa kertoo ettei haittaa minua lain. Fantastic Four jäi suosiolla kertaan.( Vaikka Thunderbolts*n ohella onkin "parempia" viime aikain Marvelin tuotoksia)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #32 : 29.09.2025 klo 20:43:15 »
Mä tunnistin Engineerin heti ja olin, että mitä ihmettä, eihän sen kai pitäisi olla pahis. Byrnen Teris-juoksun tuntevalle Ultramiehen paljastuminen Teräsmies-klooniksi ei myöskään ollut suuri yllätys. Yksinäisyyden linnakkeen robotit oli hauskoja sovelluksia myös Byrnen leijailevista palveluroboteista. Myös Terästytön visiitti oli mielestäni perusteltu, koska se johtaa sitten Terästytön omaan elokuvaan ensi vuonna. Ja oli hauska ja huumorin kannalta ehkä lapsellisempi, mutta samalla myös tavallaan alkuperäisempi Teräsmies, sillä ehkä pisimpään Teräsmies on ollut sarjakuvissakin hyvin idealistinen ja lapselliseksi määriteltävä (vrt. Silver age -kauden Teräsmies).

Eli näkökulma vaikuttaa, eikä kaikesta kaikki voi olla tietenkään samaa mieltä. Mutta mun mielestä Gunnin Teräsmies osoittaa, miten vahingollinen Snyderin versio lopulta oli hahmolle, koska etenkin somekeskustelussa siitä on tullut jonkinlainen Teräsmiehen perustyyppi, vaikka sehän oikeasti oli aika radikaali tulkinta hahmosta. Teräsmiehen kuuluu olla valoisa, idealistinen, oikeudenmukainen, sankarillinen, hyvä ja valoisa. Ellei sitten tavoitella ihan aikuisten oikeasti alkuajan Teräsmiestä, eli sitä ensimmäisten esiintymisien Teräsmiestä 1930-luvun lopulta, jossa hän oli köyhiä puolustava vasemmistolainen (?) oikeudenmukaisuutta tavoitteleva aktivisti, joka veti lättyyn rikkaita ja teki hyvää hyväksikäytetyille.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Darzee

• Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Me likes prairie dogs!
« Vastaus #33 : 30.09.2025 klo 09:40:06 »
Ellei sitten tavoitella ihan aikuisten oikeasti alkuajan Teräsmiestä, eli sitä ensimmäisten esiintymisien Teräsmiestä 1930-luvun lopulta, jossa hän oli köyhiä puolustava vasemmistolainen (?) oikeudenmukaisuutta tavoitteleva aktivisti, joka veti lättyyn rikkaita ja teki hyvää hyväksikäytetyille.

Ei ehkä niin enää liity Gunnin elokuvaan, mutta todettakoon Siegelin ja Shusterin Teriksen tosiaan olevan tällainen kovakourainen populisti, jonka vastustajista suurin osa on muita kuin superroistoja ja joka muun muassa kannattaa kuolemantuomiota. Ehkä tällainen Teris toisaalta miellyttäisi sitä yleisösegmenttiä, joka on somessa murissut Gunnin tulkinnan suvaitsevaisesta pohjavireestä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #34 : 01.10.2025 klo 11:31:18 »
En tiiä, tykkäisivätkö Gunnin version dissaajat siitäkään. Gunnin Teräsmiestähän on nimenomaan haukuttu wokeksi. Golden age -Teräsmies taas oli selkeästi sosiaalisen oikeudenmukaisuuden (social justice) vankkumaton puolustaja, jota sama porukka pitää yhtä pahana asiana. Kirjan Pulp Empire: A Secret History of Comic Book Imperialism kirjoittaja Paul S. Hirch kutsuu Golden age -Teräsmiestä väkivaltaiseksi sosialistiksi ja Mark Waid superanarkistiksi. Luultavasti siis alkuperäinen Teräsmies rinnastettaisiin Antifaan tai vastaavaan.

https://www.bbc.com/culture/article/20250703-how-superman-started-out-as-a-radical-rebel
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #35 : 01.10.2025 klo 12:20:17 »
Kyllä se on vaan niin, että paras ikinä näytellyt Teräsmies on Christopher Reeve ja paras elokuva Superman (1978)

Siinä Lex Luthoria näytteli Gene Hagman (kylläkin hiukset päässä), Marlon Brando oli Jor-El.

Muistan, kun leffan aikaan kaupoista sai Superman salmiakkipusseja, joiden takana oli Lobby Cardeista otettuja kohtauksia leffasta. Niitä kerättiin. En vielä silloin päässyt katsomaan tätä leffaa, mutta tiesin, että tätä näytettiin Bio Rexissä.
Myöhemmin näin tän VHS:ltä ja mulla on se peltiboxi (DVD), jossa kaikki 4 Reeven Superman leffaa.

Tuossa liitteenä kuva mun Superman the Movie -lehti. Semicin (1979) tekemä...esittelee elokuvaa ja siihen liittyvää. Mulla oli tämä lehti silloin kakruna, mut se hävisi josaain muutossa (luultavasti mutsi vähän harvensi salaa mun lehtivalikoimaa muutossa). Ostin joitakin vuosia sitten saman lehden itselleni sarjisfestareilta vai oliko kirjamessut.

Ja tietenkin meidän pihan lapset pukeuduttiin itsetehtyihin Teräsmies pukuihin ja luettiin Teräsmies-lehtiä.
Mutta mulle Teräsmies on aina ja ikuisesti ollut Chirtopher Reeve ja tuo 1978 Superman leffa se ainoa ja oikea. Myöhemmät Reeven leffat ovat olleet vähemmän hyviä...no ehkä Suprman II oli vielä ihan hyvä! Teräsmies ja uhka auringosta eli Reeven 4. leffa oli kyllä ihan hirveetä kuraa. Tämä siis minun nostalgisen analoginen (vanhan liiton) mielipiteeni.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #36 : 01.10.2025 klo 22:04:01 »
Kyllä se on vaan niin, että paras ikinä näytellyt Teräsmies on Christopher Reeve ja paras elokuva Superman (1978)

Siinä Lex Luthoria näytteli Gene Hagman (kylläkin hiukset päässä)...

Ja tietenkin meidän pihan lapset pukeuduttiin itsetehtyihin Teräsmies pukuihin ja luettiin Teräsmies-lehtiä.
Mutta mulle Teräsmies on aina ja ikuisesti ollut Chirtopher Reeve ja tuo 1978 Superman leffa se ainoa ja oikea. Myöhemmät Reeven leffat ovat olleet vähemmän hyviä...no ehkä Suprman II oli vielä ihan hyvä! Teräsmies ja uhka auringosta eli Reeven 4. leffa oli kyllä ihan hirveetä kuraa. Tämä siis minun nostalgisen analoginen (vanhan liiton) mielipiteeni.

Tällehän nostettiin hattua tässä tuoreessakin Gunnin elokuvassa.
Kun " Justice Gang" saapuu ottelemaan kaijua vastaan heistä puhuu toimittaja, jota esittää reaalimaailmassa ABC kanavan toimittaja Will Reeve.
Christopher Reeve poika.

Itse näen tässä uuden sukupolven version samasta.
Itse pidin alkuaikojen sarjakuva Teräsmiehen "vasemmisto anarkismista" josta oli yhdessä oikean maailman ja Superman Birthright sarjakuvan ohella otettu tämä Jarhanpur Boravia.

Gunn on onnistunut sarjakuvasovituksissa hyvin, huumoria voisi kiristää hiukan vähemmälle, mutta en valita. Toivottavasti linja pitää eikä lipsu.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Vastaus #37 : 01.10.2025 klo 23:20:50 »
Tällehän nostettiin hattua tässä tuoreessakin Gunnin elokuvassa.
Kun " Justice Gang" saapuu ottelemaan kaijua vastaan heistä puhuu toimittaja, jota esittää reaalimaailmassa ABC kanavan toimittaja Will Reeve.
Christopher Reeve poika.
Mitä Reeven poika mukana...miksi siitä ei tehty Supermania tai Supermanin poikaa?
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)