Onhan siis kuvitus/käsikirjoitus symbioosilla hyvätkin hetkensä.
Ongelma on minusta lähinnä värimaailmassa. Kun vertaa muihin kaksikon töihin, Batmanissä kaksikon värimaailma on paljon tummempi. Minusta Salen piirrostyyli ei sovi vaadittuun värimaailmaan. Gregory Wright ei nyt oikein hoida hommiansa oikein, tai on väärässä paikassa. Hirviöt vaikuttavat möykkymäisiltä.
Kun vertaa esim. Bjarne Hansenin upeaan värisinfoniaan, niin kyllä tässä minusta ollaan pahasti hukassa:
http://shepherd492.blogspot.fi/2012/09/shepherd492-reviews-superman-for-all.html
Teräsmies on Jeesus ja puhdassydäminen Amerikan unelmavävy, joten totta kai siihen sopii tuollaiset kauniit ja kirkkaat värit. Batman on sitten se roskakuski, joka hoitaa likaiset työt, jottei muiden kädet tahriinnu. Kyllä sellaiseen tarinaan kuuluvat synkät värit, joten minusta värimaailma on ihan onnistunut.
Huomasin muuten myös, että Captain America: Valkoinen on myös lukematta.
Itsekään en ole tuota lukenut, mutta ei se ole kuin 16 sivun maistiainen, joten tuskin olemme mitään mullistavaa menettäneet.
Minä luin tarinan ensi kertaa vasta jokunen vuosi sitten, mikä varmasti vaikuttaa lukukokemukseen.
Varmaan nyt muistelisin tarinaa lämpimämmin, mikäli olisin lukenut sen lähempänä valmistumisaikaansa.
Moni köpöisempi tarina on nyt lähempänä sydäntä sen suuremmitta ansioitta.
Tuo on oleellinen pointti. Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän on lukenut ja nähnyt, joten mullistavia lukukokemuksia saman genren sisällä tulee entistä harvemmin vastaan. Itse aloitin Batman-lehtien lukemisen 90-luvun alun Grant-Wagner-Breyfogle/Aparo-Starlin -tuotoksilla ja ne olivat minulle jotain uutta ja ihmeellistä. Jäin koukkuun samoin tein. Voisin kuvitella, että tänä päivänä tarinoilla ei olisi enää samaa tehoa, jos lukisin ne ensimmäistä kertaa.
Voisi oikeastaan kokeilla miltä ne nyt vaikuttavat, kun en ole lukenut niitä vuosikausiin.
Batman-rikollisista on niin hienoja tulkintoja, että niiden alentaminen mafiaveikkojen edessä vapiseviksi pikkurikollisiksi jollain tavalla silitti minua vastakarvaan. Eri asia sitten mitä tuosta ajattelisin, jos sen lukisin uudelleen.
Pitää tunnustaa, etten edes muista ketä kaikkia oli tarinassa mukana ja millaisia rooleja he esittivät. Pääosassa olivat kuitenkin mafiosot ja ne syöpyivät mieleeni. "Superroistot" taisivat olla vain friikkejä, joita pitää näyttää hieman, sillä kuuluvat niin olennaisesti Batmanin mytologiaan.
Pitää nyt lopettaa tästä jauhaminen ja palata asiaan vasta kun olen lukenut suomennetun version, sillä sen jälkeen voi olla hieman toisenlainen ääni kellossa. Toivottavasti kuitenkaan ei.