Kirjoittaja Aihe: Egmontin supersankaritarjonta vuonna 2012  (Luettu 1134 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Egmontin supersankaritarjonta vuonna 2012
« Vastaus #195 : 28.07.2012 klo 12:54:28 »
Mutta muistellen ettei Jukka Laine pitänyt Morrisonin tuoreesta Action comicsista, joten en usko että All-starkaan nappaa.
Saman arkkityypin tulkinta kun on kovin eri.

Tuo on omituinen päätelmä. Nimittäin All-Star Teräsmies muistuttaa täsmälleen 50-70-lukujen Pre-Crisis Teräsmiestä. Kun taas Action Comicit ovat pelkkää päätöntä sotkua, jotka eivät oikein muistuta yhtään mitään. Paitsi ehkä improvisoitua ruokapalkan kesäteatteria. ASS:ssä sentään on selkeä suunta ja tarina joka on nivoutunut useampaankin tarinaan jotka muodostavat hienon kokonaisuuden.

Ei se että ei tykkää Action Comicseista todellakaan viittaa siihen etteikö voisi tykätä ASS:stä. Minä olen siitä todiste.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #196 : 28.07.2012 klo 13:12:59 »
Tuo on omituinen päätelmä. Nimittäin All-Star Teräsmies muistuttaa täsmälleen 50-70-lukujen Pre-Crisis Teräsmiestä. Kun taas Action Comicit ovat pelkkää päätöntä sotkua, jotka eivät oikein muistuta yhtään mitään.....

Ei se että ei tykkää Action Comicseista todellakaan viittaa siihen etteikö voisi tykätä ASS:stä. Minä olen siitä todiste.

tiedän, mutta sinä taas et muistaakseni pidä Invinciblesta joka taas on minusta Teräsmiestä kuten se pitäisi tehdä.
50-70 lukujen pre-crisis teräsmies on itselleni sangen tylsä, hampaaton pikku poroporvari.
Meidän kahden maut nyt muutenkin ovat melko tarkalleen 180 astetta toisistaan vrt Batwoman Batgirl, sinä diggaat Gail Simonen versiota ja itse ihmettelen miksi moista tehdään ja varsinkin kun tätä edeltänyt versio Batgirlista omasi jopa ihan uskottavan oloisen naispääosan esittäjän.

Jukan arvio osui aika oikeaan, Byrnehän vankasti "marveloi" teräsmiehen 1986 ja toi hahmoon takaisin joitain inhimillisiäkin piirteitä.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Vastaus #197 : 28.07.2012 klo 17:49:41 »
Minun ainoa ongelma Invinciblen kanssa taitaa olla että sitä on jatkettu liian pitkään. Ja että sama homma on jo tehty. En minä nyt sano että se olisi I:ssä tehty huonommin. Ihan hyvinhän se on tehty. Mitäs muuta? Itse en erityisemmin välitä hahmojen ulkonäöstä. Ei kai minulla muuta negatiivista sanottavaa siitä ole. Ja nämäkin ovat asioita joiden kanssa olen oppinut elämään.

Sinun ongelmasi muuten on että yrität turhaa analysoida makuani vaikka se muuttuu jatkuvasti. Eikä maussani ole mitään järkeä. Kannattaa unohtaa. Menetät vain järkesi.

Gail Simonen vahvuudet taas ovat asioissa, jotka ovat ikuisia ja jäävät jälkipolville. Ei kukaan muista Batwomania 20 vuoden päästä. Mutta Simonen tarinat ja hahmot muistetaan.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #198 : 28.07.2012 klo 18:54:10 »
Ihailen optimismiasi.
Gail Simonen vahvuudet taas ovat asioissa, jotka ovat ikuisia ja jäävät jälkipolville. Ei kukaan muista Batwomania 20 vuoden päästä. Mutta Simonen tarinat ja hahmot muistetaan.

älä ota henkilökohtaisesti, mutta itse en luottaisi noin vankasti kristallipallooni.
On täysin mahdollista että Gail Simonen kaikki tarinat ovat yhä suosittuja mutta 20 vuotta on myös yllättävän lyhyt aika.

20 vuotta sitten itse olin harrastanut sarjakuvia jo toistakymmentä vuotta vakavammin ja muistan elävästi muiden harvojen kanssanörttien kommentit joissa oli:
- koko Image comicsia ole 20 vuoden päästä
-Marvelia ole 20 vuoden päästä
-DC on liian vanhanaikainen ja sen sankarit ovat kuivia ja tylsiä Batman poiuslukien
- watchmeniä ei voi filmata
-Marvelin sarjakuvista ei saa kuin tv-elokuvan tasoisia

perspektiivi on opettanut paljon, monista on jäänyt toki kestotähtiäkin mutta itse en mene vannomaan kuka muistetaan ja kuka unohdetaan 20 vuoden päästä.
Syklejä tulee ja menee, palataan juurille ja kuvainraastetaan.

Tilanne elää. Me puhumme Egmontin supersankarijulkaisuista Semicin sulauduttua Egmont kustannukseen 1997, siitäkin on jo n.15 vuotta.

Byrne teriksistä on 25 vuotta ja osa muistaa lämmöllä osa ei pidä vieläkään.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #199 : 28.07.2012 klo 19:50:25 »
-DC on liian vanhanaikainen ja sen sankarit ovat kuivia ja tylsiä Batman poiuslukien
- watchmeniä ei voi filmata
-Marvelin sarjakuvista ei saa kuin tv-elokuvan tasoisia

Nämä totuudet pitävät edelleen paikkansa. Toki efektit ovat elokuvissa kehittyneet lähes sarjakuvan tasolle, mikään muu ei. 

Lainaus

Ne olivat hyvää tilaustyötä.

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #200 : 28.07.2012 klo 20:44:29 »
Nämä totuudet pitävät edelleen paikkansa. Toki efektit ovat elokuvissa kehittyneet lähes sarjakuvan tasolle, mikään muu ei. 

ovat toki ja osalle immeisiä  foliohattu on muutakin kuin ns. Fashion statement.
Tai sitten faktat eivät ole yhtä kuin mitä kukin omassa maussaan niiden haluaa olevan.

Suomessa on minusta (miesten vuoro, Iron sky, vuosaari ja pari uutuutta tosin ovat näkemättä) elokuvapuolella tehty elokuva viimeksi joskus Kassilan Palmujen aikaan.
Tai sitten elokuvia on tehty sen jälkeenkin.(kyllä, kotimaisuus kortti, taas)

Tiedän että Kvaak on setäkerho jossa varsinkin me sedät neppaillaan keskenään siitä kenen maku ja yleistieto on überein, mutta se ei ole minusta yhtä kuin yleismaailmallinen totuus.

VesaK koskas olet lukenut mitään Marvelin sarjakuvaa Punisher MAXit poislukien? Kun ei nokakkain olla aikoihin nähty on mahdollista että olet ohimennen lukaissut Sieget sun salaiset invaasiot kuolleinealtaineen ja siihen vielä DCn uuden 52n päälle.

Sekä Marvel että DC julkaisevat paljon ihan silkkaa silkkoa ja kauniisti ilmaistuna suolentäytettä, mutta niin kaikki muutkin. Ja niinpä julkaisevat laatuakin.

Oma ongelmani(okei, yksi niistä) onse kuinka moni laukoo "totuuksia" tietämättä asiasta mitään.
Se miksen itse diggaa Justin Bieberiä, Twilightia, Aki Kaurismäen elokuvia, beatlesia tai eurodiskoa ei ole imagollinen.
Minä onneton tutustuin niihin ja olen sitä mieltä että tapani kansat, markku arot ja e-type eivät ole minulle.
Minä en niitä itse jaksa mutta jos niistä on jollekulle iloa se ei ole minulta pois.

Reijo Mäki on onneton sovinisti(nykymerkitys, ei ranskanmielisyys) joka on työn sankari siinä että kirjoittaa, ei hyvin mutta kirjoittaa, vaikkeivät ne mitään kovin nerokkaita minusta ole. Huom minusta.

Siksi kysyinkin onko taustalla tieto, kokemus, peruste vaiko se että me kaksi ollaan nokakkain ihan periaatteesta?

Meillä on ihan erilaiset maut jotka ajoittain kohtaa ja itse koen sen etuna että osaa lukea osin mitä toinen hakee ja sopeuttaa sen omaan makuunsa.

kvaakhan on keskustelufoorumi ja meillä on täällä riippana oma negatiivisuuden henkemme jossa kuuluu(nähtävästi) tiputtaa nostokurjellinen lannoitetta niskaan vaikka useimmista asioista ollaan nähdäkseni samaakin mieltä.

Kun en ole vastakkaista mieltä nyt mitenkään periaatteesta, minusta se että egmontilta tulee supersankareita ei ole muulta sarjakuvalta pois.
 sitä että eri nörtit lukee Tex Willereitä kuin Batmaniä ja Oh my Goddessin ja Mämmilän lukijakunnat eivät mitenkään välttämättä kohtaa en koeta kiistää.
Osa saattaa ihan muiden tekijöiden kautta löytää muutakin.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #201 : 29.07.2012 klo 01:20:27 »
Sinähän paasaat kuin Ruuneperi. Nyt meni kyllä puurot ja vellit pesuveden mukana.

Minusta nämä tähän asti tehtaillut supersankarielokuvat eivät kestä pitkään - minkä osoittaa nyt jo uusittu Hämähäkkimieskin. Watchmen-"elokuva" oli yhtä luonteva kuin muinaiset rainaesitykset joissa rullattiin Raamatun tarinoita kuva kerrallaan kankaalle ja opettaja luki paperista selostuksen.

Kukin lukee mitä lukee ja ymmärtää lukemastaan sen mitä kykenee, sehän täällä kvääkissä on monasti nähty. Kuka nyt mistäkin tykkää ja seuraavassa viestissään onkin ihan eri linjoilla. Eivät supersankarisarjakuvat ole sen huonompia kuin muutkaan sarjakuvat. Hyvät supersankarisarjakuvat nimittäin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #202 : 29.07.2012 klo 13:09:14 »
Google löysi Ramin analysointia muinoin DC-Spesiaaleissa olleista jaksoista:

http://koti.mbnet.fi/ramir/terasmies/labels/All%20Star.php

Löytyvät myös Teräsmies elää:n uudesta kodista Sarjakuvablogit.comissa:

http://terasmieselaa.sarjakuvablogit.com/tag/all-star/

Tarkoitus olisi viedä projekti loppuun nyt kun sarja tulee vihdoin julkaistua kokonaan suomeksi. Saa yllyttää.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #203 : 29.07.2012 klo 14:04:24 »
Tarkoitus olisi viedä projekti loppuun nyt kun sarja tulee vihdoin julkaistua kokonaan suomeksi. Saa yllyttää.

Kirjoita ihmeessä tarinan loppuosistakin! Sinulla on tuolla All-Star-Teriksestä todella hyvää analysointia kuten että siinä näkyy Teräsmiehen suvereenius ja kuinka Morrison heittää sivulauseissa tuhlailevasti ideoita, joiden pohjalta voisi rakentaa jopa kokonaisia seikkailuita.

Minusta All-Star-Teräsmies päivittää hienosti 50-60-luvun jutut. Sitä lukee melkein suu auki ihmetyksestä Teriksen elämään. Se ei ole yhtä lapsellinen kuin pre-Crisiksen tarinat, mutta sopii kaikenikäisille.

JV

• Jäsen
« Vastaus #204 : 29.07.2012 klo 18:04:09 »

Minä ainakin muistan. J.H. Williams III:n kuvallinen ja sarjakuvallinen innovatiivisuus Batwomanissa hakee vertaistaan.

JV

• Jäsen
« Vastaus #205 : 29.07.2012 klo 18:10:19 »

All-Star Supermanin ohella ainoat Teräsmies-sarjakuvat, joista olen pitänyt, olivat Byrnen tuotantoa. Jerry Ordwayn jatkeet Byrnen maailmasta olivat ihan ok myös.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #206 : 29.07.2012 klo 21:26:45 »
All-Star Supermanin ohella ainoat Teräsmies-sarjakuvat, joista olen pitänyt, olivat Byrnen tuotantoa.

Joo, samoin. Olen lukenut kasapäin vanhempaa Teristäkin mutta niihin olisi pitänyt innostua penskana kuten Jukka, jotta niistä voisi saada kiksejä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #207 : 29.07.2012 klo 21:33:46 »
Joo, samoin. Olen lukenut kasapäin vanhempaa Teristäkin mutta niihin olisi pitänyt innostua penskana kuten Jukka, jotta niistä voisi saada kiksejä.
Ei välttämättä. Mäkin innostuin Teräsmiehestä vasta Byrnen kautta (mun eka numeroni oli 11/88), mutta silti erityisesti Curt Swanin Teräsmies on jostain syystä ollut aina lähellä sydäntä. Tosin on noi hopeakauden Teräsmiehet vähän raskasta luettavaa mullekin.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #208 : 15.08.2012 klo 14:57:27 »
Huh huh! Egmont jatkaa kirjatykitystään.

Ihan pian ilmestyy kovakantinen Savage Sword of Conan -kokoelma nimeltään yksinkertaisesti Conan Barbaari. Petri Hiltunen on kirjoittanut siihen esipuheen. Osa seikkailuista on aiemmin suomentamattomia.

Myös uusi Shokki-kirja on ilmestymässä ihan näillä näppäimillä. Se ei ole Shokki 4, vaan Tekijänä Bernie Wrightson. Olisiko se sama kuin Creepy Presents Bernie Wrightson? Juba Tuomolalta on pyydetty esipuhe.

Lähteenäni on uusi Star Wars -spesiaali, jossa on sisäkansilla näiden kirjojen mainokset. SW-spessujakin ilmeisesti tulee lisää, koska lehdykässä lukee ”1” ja ”Ensimmäinen kirja”. Kerrassaan hienoa!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #209 : 15.08.2012 klo 15:04:43 »
Myös uusi Shokki-kirja on ilmestymässä ihan näillä näppäimillä. Se ei ole Shokki 4, vaan Tekijänä Bernie Wrightson. Olisiko se sama kuin Creepy Presents Bernie Wrightson? Juba Tuomolalta on pyydetty esipuhe.

On sama. Eikä se ole ainoa syksyn Shokki-julkaisu.