Jossakin oli juttua siitä, että mangan laskeneet myyntiluvut Japanissa ovat muuttaneet mangaa osin "länsimaalaisuusystävällisemmäksi". Japanista haetaan siis ihan tarkoituksella markkinoita vähän laajemmaltikin kuin vain omalta saarelta.
Tiedä sitten. Juuri viime viikolla Shueisha ilmoitti että aikoo painaa One Piecen 56. osaa 2,85 miljoonaa kappaletta, mikä on tiettävästi suurin yksittäisen pokkarin ensipainos Japanissa ikinä. Se sarja myy kotimaassaan
melkein yhtä paljon kuin koko Yhdysvaltain sarjakuva-ala yhteensä, manga mukaanlukien. Samaan aikaan nämä samat jättisarjat myyvät länsimaissa sata tai parisataa tuhatta kappaletta per kieliversio, uusintapainokset mukaan lukien... Kyllähän niistä globaalisti tulee huomattavan iso siivu, mutta muutaman kärkinimekkeen jälkeen myynti tipahtaa kymmenistä tuhansista tuhansiin.
Isoissa sarjoissa luotetaan kotimaiseen viikoittaiseen lukijapalautteeseen niin paljon ettei ulkomaista yleisöä juuri ehditä ajatella (ja mitenpä siltä palautetta saataisiinkaan), pienempien sarjojen myynti ulkomailla taas on sen verran nappikauppaa ettei se edes maksaisi vaivaa.
Mutta olisiko silti linkkiä? Aihe on toki kiinnostava, sillä jokunen vuosi sittenhän animeteollisuuden puolella tehtiin juuri näin Hellsingin ja Cowboy Bebopin länsisuosion viitoittamina. Sarjoja tuotettiin sillä oletuksella että osa tuloista tulee kuitenkin Pohjois-Amerikasta päin, joten sellaisia sarjoja joissa oli cooleja naishahmoja, pyssyjä, tissejä, vakavaa toimintaa, ei-japanilainen miljöö ja englanninkielinen nimi tuotettiin muutama vuodessa. Witch Hunter Robin, Ergo Proxy, Pumpkin Scissors, Darker Than Black, Black Lagoon, Black Blood Brothers, Coyote Ragtime Show...
Keskustelu olisi sitä paitsi paljon mielenkiintoisempaa jos tiedettäisiin jotain mangan myyntilukujen kehityksestä. Tai mangan kustantamisen kannattavuudesta.
Jos puhutaan muista maista kuin Suomesta niin lukuja toki löytyykin. Kelpaisiko
Ranska?
Tästä voisi päätellä että sarja on löytänyt kohdeyleisönsä eikä uusia lukijoita enää juurikaan tule. Tai jos tuleekin, niin vanhojen fanien poistuma kompensoi sitä ja myynti pysyy silti samana. Uskoisin silti että kyse on enemmän ensimmäisestä, koska ymmärtäähän sen että sarjaan on vaikea päästä sisään kun julkaisu porskuttaa kymmenissä osissa... Näitä lukuja voi huvikseen verrata ranskalaisten
kotimaisen tuotannon myyntiin ja kehitykseen jos haluaa.
Tässä on mangan osuus Ranskassa julkaistuista sarjakuvista. Kasvaa edelleen hitaasti, joskin kasvu
vauhdin kasvu on pysähtynyt.
Sama käy ilmi myös tästä kuvasta jossa verrataan kysynnän ja tarjonnan kehitystä vuoden 2001 myyntiin. Ranskan mangamarkkinat saturoituivat vuonna 2005 täsmälleen samalla tavalla kuin Yhdysvalloissakin; kustantajat luulivat myynnin kasvun jatkuvan edelleen eksponentiaalisesti ja skaalasivat julkaisumääränsä sen mukaan – mikä johti jyrkkään vastareaktioon leikata julkaisumääriä vuodesta 2006 alkaen, kun edellisen vuoden myynti alittikin odotukset ja varastot täyttyivät myymättömästä mangasta.
Mutta enpä sanoisi että manga mitenkään
lopussa olisi, niin Suomesta kuin maailmastakaan. Kyllä sitä tulee lisää edelleen samaa tahtia kuin vanhat sarjat loppuvat.