Joo. Totta. Yksikään sarjakuva, huono tai hyvä ei olisi lukemisen arvoinen ilman Kvaakkia. Jokaisen suosituksen olen lukenut. Välillä on mennyt metsään. Mutta koskaan se ei ole haitannut. Itse ajattelen suosituksia näissä ilmapiireissä eräänlaisena moniulotteisena sosiaalisena hyvän tahdon eleenä. Se on samalla 1) Kiitos tästä keskustelusta. Oli mukava saavuttaa ymmärrys. 2) Olisi mukava saavuttaa enmmän ymmärrystä. Keskustellaan uudestaan. 3) Pysähdyin juuri kiireiltäni auttamaan sinua, toivoisin, että sinä toimisit samoin. Jne.
Ainoa mikä minua häiritsee, on ihmiset jotka ovat lukeneet käytännössä kaiken.
Mutta sitten kuitenkin on mukava huomata, että jotkut ovat tykänneet samoista asioista. Ja jollakin tasolla ymmärtäneet, että mitä toisen päässä liikkuu.
Ajatuksia ei voi lukea, mutta Kvaakissa pääsemme kaikista lähemmäksi sitä.
Yksi ikimuistoisin hetki Kvaakissa oli se, kun yhtä Kvaakkilaista oli kiusattu koulussa.
Me kaikki täällä tiedämme aiheesta jotain. Joko kokemuksen kautta tai lähipiirin tai muun syyn takia. Tuolloin Kvaak oli tuon kiusatun tukena loppuun asti.
Kiusaushan päättyi kiusatun sanojen mukaan siihen, että hän pamautti kiusaajien johtohahmoa turpaan. No, kuulemma teoriassahan tuossa olisi varmaan pitänyt toimia niin, että olisi alentumatta kiusaajan tasolle jotenkin koittanut nolata tämä johtohahmo jotta hänen kaverinsa olisivat lakanneet tukemasta häntä. Mutta meistä kukaan meistä ei tuominut kiusattua ratkaisustaan, tai saarnannut. Se ei olisi auttanut asiaa, vaan pahentanut. Ja me kaikki tiesimme miksi.
Harvoin näkee oikeassa elämässä, Internetissä tai missään muuallakaan vastaavaa.
Kun kadulla joku huutaa apua tilanteessa, jossa joku hullu jahtaa, tai muuta vastaavaa, että kukaan tulisi auttamaan. Ja kun tulee, niin yleensä vain yksi. Hyvällä tuurilla muuta muu saattaa uskaltautua tuon jälkeen. Tilanne hoidettiin tässä tapauksessa alusta loppuun niin kuin se pitäisi hoitaa kadulla. Kaikki paikalla olleet apuun. Keskustelua seuranneetkin auttoivat. He olivat koko keskustelun ajan, jokaisena noina päivänä valmiina kertomaan neuvonsa.