Author Topic: Kvaakin vuosipäivä  (Read 1446 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Kvaakin vuosipäivä
« on: 20.05.2013 klo 11:20:26 »
Onnea vua!  :D

K.I.P

• Jäsen
  • Kyseenalaisia™ näkemyksiä
Vs: Kvaakin vuosipäivä
« Reply #1 on: 20.05.2013 klo 13:44:21 »
Onnea !
Alansa johtava suomenkielinen portaali.

J.M:salo

• Jäsen
« Reply #2 on: 20.05.2013 klo 20:56:30 »
Muistan kuinka vuonna 2003 ystäväni oli todella innoissaan Loikan Vuoksi-sarjakuvasta. Linkitti vitseihin irkissä päivittäin ja kehui sitä kuinka tämä on sitä suomalalaista sarjakuvaa, mitä pitäisi enemmänkin julkaista. Sitä kautta kuulin varmaan Kvaakista ensimmäistä kertaa. Pian tuon jälkeen kävin sarjakuvafestivaaleilla (Aktia-salissa!) ja Kouvalainen jakeli Kvaak.fi-mainoslappuja. 

Liityin näköjään itse jäseneksi loppuvuodesta 2003. Olin tuolloin valmistumassa lukiosta ja mietin mitä elämällä seuraavaksi tekisi. Kursseja ei koulussa oikein enää ollut ja kun kirjoituksetkin (syksy) olivat juuri menneet, niin sitten odotettiin ensin tuloksia, sitten kevään pääsykokeita ja sitten armeijaa.

Siinä oli paljon luppoaikaa, jaksoi kirjoittaa (ja lukea sarjakuvia).

Nyt kun katselen noita kymmenen vuoden takaisia viestejä, niin en oikein tunnista itseäni muuten kuin kiinnostuksen kohteista. Sanotaan että ihmisen keho uudistuu jatkuvasti ja jopa aivot "kierrättyvät" seitsemässä vuodessa. Fyysisestikään minussa ei siis ole enää mitään siitä ihmisestä joka olin 10 vuotta sitten!

Mutta jotain tuosta teini-ikäisestä Juhosta on vielä jäljellä. Olen saanut paljon ystäviä ja kokemuksia näiden foorumeiden kautta. Tätä kautta Solja rekrytoi minut ensin festivaaleille vapaaehtoiseksi, sitten olinkin itse koordinoimassa, yhtäkkiä olin sarjakuvaseuran hallituksessa ja viikko sitten juhlittiin Sarjakuvakeskuksen viisi-vuotissynttäreitä.

Hups.

Jos yksi yksinäinen huuto hienolle ihmiselle pitäisi lähettää (tietenkin Kouvalaisen lisäksi!), niin se olisi Warda Ahmedille, joka niin monta moninaista kertaa näillä foorumeilla pyyteli lähtemään kanssaan baariin sarjakuvaihmisiä tapaamaan, kunnes lopulta myönnyin.

Sillä baarikeikalla ollaan edelleen.

Lurker

• Valvoja
« Reply #3 on: 20.05.2013 klo 21:03:20 »
Onnea kymmenvuotiaalle!

Mutta minne kaikki naiset lähtivät Kvaakista?

Janne Kuusinen

• Jäsen
  • I.L.S.J.K.P.(R)
« Reply #4 on: 20.05.2013 klo 21:47:31 »
Lämpimimmät mahdolliset onnittelut. Kvaak tuottaa laatusisältöä, josta maksaisin.

Korro

• Ja kumppanit.
  • Jäsen
« Reply #5 on: 21.05.2013 klo 16:22:47 »
Kvaak on ainoa fyysinen fooruminetistä kesustelujeni osalta. Kiitos kaikille tasapuolisesti.
Komppaan:'Kokemukset' Niitä täältä olen saannut.
Kello- viiden- tee.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #6 on: 23.05.2013 klo 00:17:56 »
Joo. Totta. Yksikään sarjakuva, huono tai hyvä ei olisi lukemisen arvoinen ilman Kvaakkia. Jokaisen suosituksen olen lukenut. Välillä on mennyt metsään. Mutta koskaan se ei ole haitannut. Itse ajattelen suosituksia näissä ilmapiireissä eräänlaisena moniulotteisena sosiaalisena hyvän tahdon eleenä. Se on samalla 1) Kiitos tästä keskustelusta. Oli mukava saavuttaa ymmärrys. 2) Olisi mukava saavuttaa enmmän ymmärrystä. Keskustellaan uudestaan. 3) Pysähdyin juuri kiireiltäni auttamaan sinua, toivoisin, että sinä toimisit samoin. Jne.

Ainoa mikä minua häiritsee, on ihmiset jotka ovat lukeneet käytännössä kaiken.
Mutta sitten kuitenkin on mukava huomata, että jotkut ovat tykänneet samoista asioista. Ja jollakin tasolla ymmärtäneet, että mitä toisen päässä liikkuu.
Ajatuksia ei voi lukea, mutta Kvaakissa pääsemme kaikista lähemmäksi sitä.

Yksi ikimuistoisin hetki Kvaakissa oli se, kun yhtä Kvaakkilaista oli kiusattu koulussa.
Me kaikki täällä tiedämme aiheesta jotain. Joko kokemuksen kautta tai lähipiirin tai muun syyn takia. Tuolloin Kvaak oli tuon kiusatun tukena loppuun asti.
Kiusaushan päättyi kiusatun sanojen mukaan siihen, että hän pamautti kiusaajien johtohahmoa turpaan. No, kuulemma teoriassahan tuossa olisi varmaan pitänyt toimia niin, että olisi alentumatta kiusaajan tasolle jotenkin koittanut nolata tämä johtohahmo jotta hänen kaverinsa olisivat lakanneet tukemasta häntä. Mutta meistä kukaan meistä ei tuominut kiusattua ratkaisustaan, tai saarnannut. Se ei olisi auttanut asiaa, vaan pahentanut. Ja me kaikki tiesimme miksi.

Harvoin näkee oikeassa elämässä, Internetissä tai missään muuallakaan vastaavaa.
Kun kadulla joku huutaa apua tilanteessa, jossa joku hullu jahtaa, tai muuta vastaavaa, että kukaan tulisi auttamaan. Ja kun tulee, niin yleensä vain yksi. Hyvällä tuurilla muuta muu saattaa uskaltautua tuon jälkeen. Tilanne hoidettiin tässä tapauksessa alusta loppuun niin kuin se pitäisi hoitaa kadulla. Kaikki paikalla olleet apuun. Keskustelua seuranneetkin auttoivat. He olivat koko keskustelun ajan, jokaisena noina päivänä valmiina kertomaan neuvonsa.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

EO

• Guest
« Reply #7 on: 23.05.2013 klo 01:05:40 »
Kvaak on ainoa fyysinen fooruminetistä kesustelujeni osalta. Kiitos kaikille tasapuolisesti.
Komppaan:'Kokemukset' Niitä täältä olen saannut.
Täytyy mainita, että Korro on itselle tällä hetkellä yksi Kvaakin valopilkuista. Oikeinkirjoitus ei ole vahvinta alaa, mutta ideat "kirjoitusvirheiden" taustalla ovat sitäkin mielenkiintoisempia.

Liittyy aiheeseen siten, että vastaavia omaperäisiä käyttäjiä ei juurikaan tapaa muilla suomalaisilla foorumeilla, tai jos tapaa heidät ammutaan alas peeloina, häirikköinä tai vastaavina. Asiasisältö on tullut ajankohtaisia aiheita lukuunottamatta luettu ja opittu jo ajat sitten, mutta persoonat ovat ne jotka vetävät takaisin. Siinä sivussa tulee kohdattua lisää asiasisältöä, jota ei enää odottanut kaipaavansa ja jonka perässä ei yksistään palstalla jaksaisi roikkua.

Ellen väärin muista, oma Kvaak-historiani on 6-vuotias. Kaksi pimeänä hetkenä poistettua tunnusta, mutta silti kolmas tuli tehtyä hetken sivusta katsomisen jälkeen. Se on jo jotain, sillä yleensä ensimmäinen luovutus on ollut lopullinen.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
« Reply #8 on: 23.05.2013 klo 02:27:12 »
Korron ainoa häiritsevä tekijä on se että hän puhuu jostain ihmeen Lukkimiehestä ympäri Kvaakkia, eikä kukaan tiedä mistä hän puhuu.  ;)

Korro on kyllä aikamoinen veijari. Hänen kanssaan on aina mukava jutella, eikä kirjoitusvirheet tai muut häiritse.Lukkimies kyllä valvottaa minua öisin, ja unilääkket ei auta.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Ainur

• Jäsen
« Reply #9 on: 29.05.2013 klo 20:49:09 »
Onnea kymmenvuotiaalle!

Mutta minne kaikki naiset lähtivät Kvaakista?

Onhan täällä naisia. Liityin Kvaakiin noin 8 vuotta sitten (mutta olen yhä "uusi käyttäjä"). En Ruotsin puolellakaan jaksanut osallistua sarjakuvafoorumeihin kovin aktiivisesti. Kvaak toimii minulle tietopankkina, mutta kynnys osallistua on korkea, koska elävät keskustelusäikeet päivittyvät niin usein ja uusien aloittaminen vaatii perusteellisia taustatutkimuksia. Nytkin etsin keskusteluja Lovecraft-aiheisista sarjakuvista, mutta sopivin ketju oli vuodelta 2003 (ja kirjailijan nimi oli vielä kirjoitettu väärin, noloa nekromantiaa olisi herättää sellainen säie eloon).

Sitten kyseessä voi olla (meikäläisen) perfektionismi, ei halua osallistua ellei ole jotain oleellista sanottavaa.

Paljon hyvää luettavaa täällä on, kyllä lurkkaaminenkin kelpaa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #10 on: 29.05.2013 klo 23:39:11 »
... Nytkin etsin keskusteluja Lovecraft-aiheisista sarjakuvista, mutta sopivin ketju oli vuodelta 2003 (ja kirjailijan nimi oli vielä kirjoitettu väärin, noloa nekromantiaa olisi herättää sellainen säie eloon).

aiemmin Lovercraft-sarjakuvia? ketjuna tunnettu oli jäänyt päivittämättä moneksi ketjun aiheen kannalta olennaisen sarjakuvan osalta.

Avatarin julkaisema Alan Mooren ja Jacen Burrowsin Neonomicon, Selfmadeheron At the Mountains of Madness(ja lovecraft anthology 1&2 varauksin, saman lafkan The Case of Charles Dexter Ward lukematta) sekä Boom!studiosin Cthulhu Tales ovat minusta tutustumisen arvoisia.

Ja tietty jotakuinkin koko sarjat BPRD:ta ja Hellboy:ta .
Myös Aaron Wiliamsin ja Fiona Staplesin vinkeä North 40 (Image comics) on kokolailla velkaa Mythokselle.

Iä, mitä kohteliammin Iä.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #11 on: 30.08.2013 klo 13:46:05 »
Minäkin onneton olen ollut täällä häiritsemässä ihmisiä jo, niin, kymmenen vuotta. Välillä olen ottanut pulttia ja ollut hiatuksella ("walking the earth") jonkun tovin mutta aina palannut takaisin. Kymmenessä vuodessa on porukka täällä vaihtunut ilmeisesti myöskin ylläpitäjien keskuudessa ja forumin höpöttäjissä. Paljon on vettä virrannut myös Tolppiksen elossa, joka ei olekaan enää sitä alkuvuosien ankeaa ihmissuhteettomuusvalitusta kun se on muuttunut ankeaksi ihmissuhdevalitukseksi. Sitä se pariutuminen teettää. Nykyään pysyn myös paremmin kärryillä edes niissä vähissä sarjiksissa joita kehtaan ostaa (lue: pystyn ostamaan) kun luen täältä että "ai, tommostakin pullahtanut ulos" kun on meinaan sen verran hämmentävän järjetöntä tuo sarjisten julkaisutahti nykyisin Suomessa että huh huh. Runsaudenpulaa jo.

Mutta: Keep on kvaakin' on!

Sanjo

• Jäsen
  • hölömö
« Reply #12 on: 09.10.2013 klo 11:18:25 »
Jaa-a, katsoin profiilistani että olen näemmä rekisteröitynyt tänne 29.09.2003, onhan sitä tullut tovi siis täällä pyörittyä.

Täältä on vuosien varrella tarttunut jokseenkin monta ihan hyvää tärppiä sarjakuvista mitä lukea. Lukutahti on ehkä vuosien varrella hidastunut mutta aika paljon tulee yhä sellaista vastaan mihin ei vain muualla törmäisi tai siis mistään muuten kukaan vinkkaisi.

Jalomaarain

• Jäsen
« Reply #13 on: 31.10.2013 klo 20:35:57 »
Onnea Kvaak!

Vaikka vähemmän tulee kekusteltua, niin miltei joka ilta tulee sarjakuvagallerian  uusimmat työt ja kuukauden haaste- tsekattua. Itsekin roikkunut täällä jo liki 7 vuotta.

Onnea ja pitkää ikää erinomaiselle nettisivustolle!

Tombba

• Uusi jäsen
« Reply #14 on: 16.11.2013 klo 22:14:10 »
No myöhäiset onnittelut nyt sitten Kvaakille näin uudenkin tulokkaan puolesta. Toivon mukaan voin itsekin vielä 10 vuoden päästä täällä sarjiksista sitten keskustella!  ;)