Äänestys

Kuka on tai oli paras Aku Ankan piirtäjä?

Carl Barks
83 (38.8%)
Keno Don Rosa
97 (45.3%)
Marco Rota
3 (1.4%)
Romano Scarpa
5 (2.3%)
Manuel Gonzales
1 (0.5%)
Ferioli
1 (0.5%)
Vicar
13 (6.1%)
Joku muu
11 (5.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 174

Kirjoittaja Aihe: Paras Aku Ankan piirtäjä  (Luettu 59593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kookos

• Jäsen
Re:Paras Aku Ankan piirtäjä
« Vastaus #45 : 10.12.2003 klo 22:52:47 »
Joten ei Vicar minusta studio ole..

Olen nähnyt Vicarin telkkarissa. Ei näyttänyt studiolta.

Chileläinen äijä nimeltään Victor Arriagada Rios (s. 1934) on mies Vicar nimimerkin takana. Sama homma kuin Hergellä aikoinaan. Eli miehellä on apulaisia, jotka tekevät suuren osan hommasta. Muistaakseni Pamauksessa kerrotiin Victorin tekevän nykyään lähinnä vain kutakuinkin lopullisen kokoisen lyijäriluonnoksen sarjoihin. Sitten apulaiset käy tekemässä siitä isomman valokopion ja tussaavat tämän lopulliseen muotoon.
Kai Saarto

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #46 : 10.12.2003 klo 23:07:02 »
Juu, Vicarilla on kaksi apulaista tekemässä. Eihän sitä muuten n. joka toiseen Ankkaan johtosarjaa sais pykättyä. Vicar kävi Suomessakin tässä taannoin, muistattehan? Mukava herrasmies.

Timo

Red Klay

• Vieras
Taskarit
« Vastaus #47 : 11.12.2003 klo 15:40:08 »
Parhain on tietysti Barks. Don Rosa on pelkkä oppipoika. Ehkä häntä voisi kuitenkin kutsua parhaaksi elossa olevaksi Ankka-piirtäjäksi, onhan nuo jutut kuitenkin sitä parasta uutta ankkaa.

Huonoimmastakaan ei ole epäilystä. Taskareihin varsinaisten juttujen väliin piirtänyt Giuseppe Perego oli inhokkini jo nuorena untuvikkona, vaikken hänen nimeään vielä silloin tiennytkään. En ymmärrä miten niin surkea piirtäjä sai vääntää kuonaansa ilmeisesti peräti sataan ensimmäiseen taskariin. Kaipa sitä olisi löytynyt jotain vähän lahjakkaampiakin tekijöitä vääntämään niitä mitäänsanomattomia torttuja sinne helmien väliin.

Nykyään ei ole Peregoa, mutta varsinaiset jutut ovat vuorostaan paljon kehnompia kuin tuolloin joskus.

Kaikkien aikojen suosikkitaskarini on muuten numero 50, Rahamies Roope. Kolme Barksia. Ei Barksia taida monessa muussa taskarissa ollakaan?

Kookos

• Jäsen
Re:Taskarit
« Vastaus #48 : 11.12.2003 klo 16:01:35 »
Huonoimmastakaan ei ole epäilystä. Taskareihin varsinaisten juttujen väliin piirtänyt Giuseppe Perego oli inhokkini jo nuorena untuvikkona, vaikken hänen nimeään vielä silloin tiennytkään. En ymmärrä miten niin surkea piirtäjä sai vääntää kuonaansa ilmeisesti peräti sataan ensimmäiseen taskariin. Kaipa sitä olisi löytynyt jotain vähän lahjakkaampiakin tekijöitä vääntämään niitä mitäänsanomattomia torttuja sinne helmien väliin.

Nykyään ei ole Peregoa, mutta varsinaiset jutut ovat vuorostaan paljon kehnompia kuin tuolloin joskus.

Kaikkien aikojen suosikkitaskarini on muuten numero 50, Rahamies Roope. Kolme Barksia. Ei Barksia taida monessa muussa taskarissa ollakaan?

50 on todella hyvä. Ehdottomasti paras. Harmi etteivät tainneet Barksin muihin taskareihin laittaakaan. Peregohan oli tämä surullisen kuuluisa esinäytösten kuvittaja. Huvittaa varsinkin se tyyli kun ankat suuttuvat --> ponnahdetaan ilmaan ja löydään välillä nyrkillä päähän.

Välillä oikein harmitti kun Perego oli valittu piirtämään joku hyvä käsikirjoitus... muistuu mieleen yksikin, jossa Roope kuljetti postivaunuissa säilyketölkkeihin kätkemiään seteleitä. Tarinasta olisi saanut vaikka kuinka hyvin, jos sen olisi piirtänyt joku oikeasti hyvä artisti.
Kai Saarto

Esa

• Jäsen
« Vastaus #49 : 11.12.2003 klo 16:21:45 »
50 on todella hyvä. Ehdottomasti paras. Harmi etteivät tainneet Barksin muihin taskareihin laittaakaan. Peregohan oli tämä surullisen kuuluisa esinäytösten kuvittaja.

Eikös ollut joku tällainen juttu, että ensimmäisen taskarin Mikki Kiipelissä ensipainoksessa olisi ollut joku yksisivuinen Barks. Itse en tästä tiedä koska mulla vaan oon uusintapainos. Mä oikeestaan tykkäsin näistä välinäytöksistä ja esinäytöksistä, vaikkeivat ne oikein sopineetkaan aina. En mä kyllä tiedä mitkä ovat kenenkin piirtämiä esinäytöksiä. Onko se esimerkiksi Taskarin kakkosessa Aku ja Karhukoplassa piirtänyt välinäytökset?

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #50 : 11.12.2003 klo 16:35:55 »
Eikös ollut joku tällainen juttu, että ensimmäisen taskarin Mikki Kiipelissä ensipainoksessa olisi ollut joku yksisivuinen Barks. Itse en tästä tiedä koska mulla vaan oon uusintapainos. Mä oikeestaan tykkäsin näistä välinäytöksistä ja esinäytöksistä, vaikkeivat ne oikein sopineetkaan aina. En mä kyllä tiedä mitkä ovat kenenkin piirtämiä esinäytöksiä. Onko se esimerkiksi Taskarin kakkosessa Aku ja Karhukoplassa piirtänyt välinäytökset?

Näyttää olevan:

http://www.perunamaa.net/taskarit/taskari.php?numero=002

Esinäytöksistä hyvää infoa myös:

http://www.perunamaa.net/taskarit/esinaytokset.html

Käyttäkää taskaritietokantaa. Taskaritietokanta on ystävänne.  8)
Kai Saarto

Barksi

• Jäsen
« Vastaus #51 : 22.03.2004 klo 16:42:11 »
Carl Barks on paras niinkun mun nimikin sanoo. Ihan ykkönen.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #52 : 22.03.2004 klo 20:59:35 »
Flemming Andersen. Hehe..... :P

heikki

• Uusi jäsen
« Vastaus #53 : 19.05.2004 klo 10:47:47 »
Ensimmäinen viestini tällä foorumilla, ja merkittävä kysymys, joten köhöm...

Ehdottomasti Carl Barks.

Perusteluni ovat henkilökohtaisia, opin lukemaan tutkimalla Barksin (tosin muidenkin) piirtämiä juttuja Aku Ankka -lehdestä 60-luvun alussa. Ihmettelin sarjakuvissa olevien Ankkojen eroja, minkä on myös nuorimmaiseni pannut merkille. Olenko Barks-pessyt lapseni? Barksin pitkät seikkailut jäivät erityisesti mieleen, koska tarinat olivat niin hyviä. Mikään tai kukaan muu ei sarjakuvan tai edes kirjallisuuden puolella ole tehnyt yhtä suurta vaikutusta. Ja vaikea uskoa että tulee enää tekemäänkään. Tosin 60-luvun ensimmäiset Tintti-suomennoksetkin olivat kokemus joka vaikuttaa yhä.

Yhäkin tulee Barksia luettua säännöllisesti.

Heymans

• Uusi jäsen
  • Kyllä sitä ne työt ehtii huomennakin tehdä.
« Vastaus #54 : 31.12.2004 klo 19:15:17 »
Rosanpa valitsin.
Tuossa olisi voinut olla vähän muitakin piirtäjiä, esim. Al Taliaferro, Mau Heymans jne.
Mau olisi ääneni saanut, jos häntä olisi äänestää voitu.

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #55 : 31.12.2004 klo 22:34:38 »
Rosaapahan äänestin. Parhaat piirtäjät ovat ehdottomasti (ei järjestyksessä) Gatto, Giulio Chierchini, Massimo de Vita, Cavazzano, Paul Murry, Barks, Mau Heymans, Rota,  Rosa, Scarpa ja Giovan Battista Carpi.

Perego on heikko, mutta pohjanoteeraus tottelee nimeä Ferioli. Tuosta siasta valtion pitäisi maksaa ta***raha. Tai ainakin hänet pitäisi ny**** ja upottaa suolasaaviin.  Kari Korhonenkin alkaa muistuttaa tuota katastrofia.

Flemming Andersen on sillä rajoilla. Hänen paras tarina on se Häkä-ässä performanssitaidepläjäys.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #56 : 01.01.2005 klo 01:50:04 »
En ymmärrä Feriolia kohtaan tuntemaanne kiihkoa. Hän on erittäin lahjakas teiteilija. Hän tietää miten hahmot liikkuvat ja toimivat, hän on animaattori. Ei sitten Gottfredsonin ole Mikki Hiiri ole ollut yhtä hyvän tekijän käsissä (graafisesti).

Timo

Ossi Hiekkala

• Archipictor
  • Jäsen
  • archipictor.com
« Vastaus #57 : 01.01.2005 klo 04:04:46 »
Hävytöntä, Rosa ja Barks olivat tasatilanteessa. Pakko oli vääntää asetelma siten, kuten se nyt kuuluu olla, eli Barksin hyväksi. Joku roti sentään pitää olla!

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #58 : 01.01.2005 klo 05:13:43 »
En ymmärrä Feriolia kohtaan tuntemaanne kiihkoa. Hän on erittäin lahjakas teiteilija. Hän tietää miten hahmot liikkuvat ja toimivat, hän on animaattori. Ei sitten Gottfredsonin ole Mikki Hiiri ole ollut yhtä hyvän tekijän käsissä (graafisesti).

Timo

Lahjakas? No voihan lämmin leipä. Ferioli on esimerkiksi tuhonnut koko Hessun olemuksen, tehnyt hänestä kuolaavan kymmenvuotiaan idiootin. Hänen hahmonsa ovat myös selkärangattomia kumiukkoja (siis kirjaimellisesti), esim. kädet taipuvat kuin löysä räkä. Taustat ovat kuin Akun eetterihöyryiset kuvitelmat Barksin tarinassa Prinsessa Ruususen uni, aivan puhdasta rappiotaidetta. No, jos pidät Gottfredssonia parempana kuin Paul Murry, niin taitaapa apu tulla jo liian myöhään. Ferioli minkinrehuksi! No, einyt sentään. Onhan eläinrääkkäykselläkin rajansa.

Jari Lehtinen

• Ylläpitäjä
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #59 : 01.01.2005 klo 07:53:55 »

No, jos pidät Gottfredssonia parempana kuin Paul Murry, niin taitaapa apu tulla jo liian myöhään.

Mutta hänhän on.
(*suojautuu kivisateelta*)
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.