Kirjoittaja Aihe: Paras Tintti-albumi  (Luettu 685 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Clavia Z

• Kummajainen
  • Jäsen
Vs: Paras Tintti-albumi
« Vastaus #75 : 28.09.2014 klo 22:10:50 »
Joo, vaikea noista on yhtä valita. Olen näköjään äänestänyt Rakham Punaisen aarretta. Se olikin ensimmäinen oma Tinttini, lahjaksi saatu kakkospainos vuodelta 1985. Siitä se alkoi, se Tintti-albumien keräily. Vanhin albumi on Tintti Afrikassa aika rupukuntoisena ykköspainoksena (1978), tuoreimmat Tintti Amerikassa ja Tuhatkaunon tapaus vuodelta 1996.

Kyllä kaikki albumit Kultasaksisesta ravusta Castafioren koruihin ovat silkkaa timanttia. Lento 714:n ufojutuista en pidä ollenkaan, menee liian korniksi moinen eikä jotenkin sovi Tintin maailmaan alkuunkaan.

Neuvostojen maassa -albumia minulla ei ole eikä tulekaan olemaan. Olen lukenut sen kyllä, mutta oli minun makuuni vielä liian raakile rohkeasta aiheen käsittelystä huolimatta. Aakkostaidetta olen vielä enemmän vältellyt.

Taru Leutokalma

• Vieras
« Vastaus #76 : 28.09.2014 klo 22:50:00 »
Kyllä kaikki albumit Kultasaksisesta ravusta Castafioren koruihin ovat silkkaa timanttia. Lento 714:n ufojutuista en pidä ollenkaan, menee liian korniksi moinen eikä jotenkin sovi Tintin maailmaan alkuunkaan.

Kultasaksinen Rapu on oikein oivallinen tarinaltaan ja hauskasti esillä myös siinä Spielbergin Tintissä mutta siinä on itseäni häirinnyt Haddockin kännisekoilut. Kapteeni kehittyy siitä kyllä entistä ehommaksi mutta jotenkin Ravun toivoton juoppolalli aiheutti melkein enemmän myötähäpeää kuin hilpeyttä. Seuraavassa alpparissa, Salaperäisessä Tähdessä, Haddock muistuttaa jo enemmän itseään. Salaperäinen Tähti on myös hyvä mutta jotenkin myös vähän hämärä (mutta ei mitään verrattuna Lentoon 714). Aluksi on unia ja ennustuksia maailmanlopusta, lopussa on outoa häröilyä siellä sienisaarella. Ainakin sen lopun pointtia jäi miettimään vähän kauemmin...

Yksisarvisen salaisuudesta alkaen tarinat ovat klassikkoja. Haddock on jo oma itsensä ja Tuhatkaunokin tulee mukaan Rakham Punaisen Aarteessa.

Olen samaa mieltä kanssasi tuosta Lento 714:n ufoista. Tarinan alkupuoli siellä lentokentällä ennen koneeseen astumista on kyllä mielestäni yksi parhaimmista sarjakuva-aloituksista koskaan. Miljonääri jota kapteeni luulee flunssaiseksi resupekaksi ja "joka ei koskaan naura" mutta nauraa Tuhatkaunon tempulle joka onkin kapteenin väärinkäsityksen seurausta: mahtavaa! Harmi vain että pian sen jälkeen tarinan taso laskee tasaisesti aina loppua kohden joka on karmean kliseinen. Tarina olisi ehkä muuten ollut ihan jees jollei siihen oltaisi sotkettu ufoilua.

Tintti ja Picarot on mielestäni vähän huonompi kuin edeltäjänsä. Se on lattea ja jättää tympeän maun suuhun. Siltä odotti paljon enemmän mutta saikin pettyä. Se on kaiken kaikkiaan vaisu.

Mielestäni alkupuolen raakile-Tintit ovat erilaisuutensa takia ihan hyviä myöskin, paljon parempia kuin Castafioren korujen jälkeen ilmestyneet viimeisimmät kokeilut.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2014 klo 22:53:27 kirjoittanut Taru Leutokalma »

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #77 : 29.09.2014 klo 19:10:33 »
Olen näköjään äänestänyt joku vuosi sitten Salaperäistä tähteä, joka on toki ansiokas edelleenkin, mutta voisi olla että nyt ääni menisi Picaroille, kyllä se on sarjalle sopiva finaali (ja Lento 714:n hönö lopetuskin loksahti paikalleen kun sitä ajatteli vielä pitemmälle vietynä ärsyttävänä dekonstruktiona kuin Castafioren koruja, näihin sitten vastattiin Picaroilla).