Kirjoittaja Aihe: Carl Barks  (Luettu 7146 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

marko70

  • Vieras
Vs: Carl Barks
« Vastaus #45 : 20.10.2005 klo 17:53:10 »
Odottelin sen loppumista ennen kun olisin tarjonnut ajattelin jotain 2000-3000$...
Yks muukin meni ohi  Barksin piirros kun yks "SUOMIHEPPU" kusetti muutaman kympin, niin tulee sit epäluulosex eikä uskalla huutaa...
Ottaako Ebay jonkun prosentin myynnistä vai miten???
Toinen on verot joutuu maksaa Saksaan veroja jos menee yli 100$ jokaisesta satkusta 20€ sinne aika sairasta...Ostellut litoja sieltä kun halvalla sai "90€"...

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Vs: Carl Barks
« Vastaus #46 : 10.02.2006 klo 12:57:58 »
Nyt saan kyllä selkääni mutta aloitanpa kuitenkin. Kyllä kritiikkiä saa esittää. Carl Barks oli mestarillinen sarjakuvan tekijä, mutta kyllä hän teki joskus vähän huonompiakin töitä. Ihmetyttää niiden ero.

Esimerkkinä tyhmästä sarjasta Barksin Iines-tarina "Kyynelkirje". Siinä Iines on saanut kirjeen Mummo Ankalta, ja päättelee että hän on itkenyt koska kirjeessä on kyynelten jälkiä ja menee sitten auttamaan Mummoa Hannun kanssa. Hannu on kuin jokin taikuri! Kana alkaa munimaan kultamunia, siat turpoavat kaksinkertaiseksi, lehmä lypsää jäätelöä jne. Lopulta selviää että katto vuotaa ja siitä on pudonnut vettä kirjeelle eikä mitään ole vialla.

Kyllähän tuo sopisi johonkin lasten satukirjaan mutta... Kun vertaa vaikka Lentävään Hollantilaiseen tai Sunien Seitsemään Kaupunkiin tuollaista sarjaa niin ihmetyttää kyllä. Osaako joku fiksumpi selittää, miksi Barksin laatu vaihteli? En ole lukenut kaikkia mutta suurimman osan kyllä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #47 : 10.02.2006 klo 13:11:55 »
Esimerkkinä tyhmästä sarjasta Barksin Iines-tarina "Kyynelkirje". Siinä Iines on saanut kirjeen Mummo Ankalta, ja päättelee että hän on itkenyt koska kirjeessä on kyynelten jälkiä ja menee sitten auttamaan Mummoa Hannun kanssa. Hannu on kuin jokin taikuri!

Käsikirjoitus on Vic Lockmanin. Ei sen kummempaa selitystä. Barks ei ihan kaikkia kirjoittanut itse.

Timo

Justus

  • Jäsen
  • Viestejä: 926
  • Ralf on Kuningas
Vs: Carl Barks
« Vastaus #48 : 10.02.2006 klo 14:19:47 »
No hienoa että asia selvisi. Ihmettelin moista tason laskua yleensä niin hyvästä.

MEH

  • Vieras
Vs: Carl Barks
« Vastaus #49 : 10.02.2006 klo 19:05:46 »
Kultainen Joulukuusi tarinahan on myös jonkun muun käsikirjoittama, eikö niin?
Olikos se niin, että Barksin "pomot" (eli toimittajat tai jotain) eivät hyväksyneet Barksin käsikirjoitusta ja tekivät kokonaan uuden. Jotain tällaista muistelisin Juhlasarjat 10 kirjasta lukeneeni (en nyt jaksa tarkistaa kun kirja ei ole tässä lähettyvillä) .  Rosahan haukkui tarinaa kehnoksi.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #50 : 10.02.2006 klo 19:20:51 »
Kultainen Joulukuusi tarinahan on myös jonkun muun käsikirjoittama, eikö niin?

Joo, näin on. Barks haukkui sitä itsekin jossain haastattelussa, valitellen juttua tylsäksi ja saarnaavaksi.

Timo

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #51 : 26.03.2006 klo 17:40:58 »
Thomas Andraen akateeminen tutkimuskirja Barksista on luvassa heinäkuun aikana:

Lainaus
Carl Barks and the Disney Comic Book: Unmasking the Myth of Modernity is the first critical study of Barks's work in English. From a cultural studies perspective, the author analyzes all phases of Barks's career from his work in animation to his postretirement years writing the Junior Woodchucks stories.

Andrae argues that Barks's oeuvre presents a vision strikingly different from the Disney ethos. Barks's central theme is a critique of modernity. His tales offer a mordant satire of Western imperialism and America's obsession with wealth, success, consumerism, and technological mastery, offering one of the few communal, ecological visions in popular culture. Although a talented visual artist, Barks was also one of America's greatest storytellers and, Andrae contends, lifted the comic book form to the level of great literature.

Thomas Andrae, an instructor in the cinema department of San Francisco State University, is the senior editor and cofounder of Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture. He produced The Duck Man, a feature-length documentary on Carl Barks, and was an editor of the Carl Barks Library.

JULY, 272 pages (approx.), 6 x 9 inches, 18 line illustrations, appendix, index
ISBN 1-57806-857-6, unjacketed cloth
ISBN 1-57806-858-4, paper
http://www.upress.state.ms.us/catalog/spring2006/carl_barks_disney.html

Carl Barks and the Disney Comic Book : Unmasking the Myth of Modernity ilmestyy Mississipin yliopiston julkaisusarjassa, jossa on aiemminkin julkaistu sarjakuva-aiheisia kirjoja.

Timo

Tulppu

  • Vieras
Vs: Carl Barks
« Vastaus #52 : 27.03.2006 klo 09:24:43 »
Hyvä jutun aihe Pamaukseen...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #53 : 01.08.2006 klo 18:59:47 »
Tässä tiedote kirjasta, tullut juuri ulos painosta:

Book news for immediate release

The work of Scrooge McDuck creator Carl Barks told more than a Disney story

Comic books have become highly priced collectors’ items in a booming nostalgia market. But Thomas Andrae argues that some comic artists have merit beyond money.

“Comics are valued for more than sentimental reasons or monetary value,” Andrae writes in Carl Barks and the Disney Comic Book: Unmasking the Myth of Modernity (University Press of Mississippi). “They are now celebrated as works of art, and an audience of aficionados has enshrined a pantheon of artists as the medium’s greatest auteurs. Chief among these is Carl Barks.”

Andrae’s book, the first critical study of Barks’s work in English, is also the first book in the Great Comic Artists Series. From a cultural studies perspective, the author analyzes all phases of Barks’s career from his work in animation to his postretirement years writing the Junior Woodchucks stories.

For over twenty-five years, Disney artist Carl Barks (1901–2000) created some of the most brilliant and funny stories in comic books. Gifted and prolific, he was the author of over five hundred tales in the most popular comic books of all time. Barks created the town of Duckburg and a cast of characters that included Donald Duck’s fabulously wealthy Uncle Scrooge and many other memorable characters.

Andrae claims that Barks’s work presents a vision strikingly different from Disney’s mainstream. Barks’s tales offer a satire of Western imperialism and America’s obsession with wealth, success, consumerism, and technological mastery. Although a talented visual artist, Barks was also one of America’s greatest storytellers and, Andrae contends, lifted the comic book form to the level of great literature.

Thomas Andrae, an instructor in the cinema department of San Francisco State University, is the senior editor and cofounder of Discourse: Journal for Theoretical Studies in Media and Culture. He produced The Duck Man, a feature-length documentary on Carl Barks, and was an editor of the Carl Barks Library.

###

For more information contact Clint Kimberling, (601) 432-6205, ckimberling@ihl.state.ms.us .

Read more about the book at http://www.upress.state.ms.us/catalog/spring2006/carl_barks_disney.html .

- - - - - - - - - - - - - - -

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #54 : 02.04.2007 klo 15:15:10 »
Kesän matkoja suunnitteleville: Kremsin Karikaturmuseum.

Press Release

Donald Duck ….and the duck became human
The Drawings and Poetic Works of Carl Barks
March 25 – November 4, 2007

After the fifth anniversary and the 500 000th visitor, the Museum of Caricature Krems lays the emphasis of the year 2007 on Donald Duck. With a comprehensive exhibition the Musuem of Caricature values Carl Barks, the “father” of the Ducks and inventor of Duckburg.

Carl Barks ranks among the most important american artists of the 20th century. Being one of the most important illustrators at Walt Disney, he turned Donald Duck into one of the most popular characters of all times and created with his unique style and his inventive stories the singular cosmos of Duckburg. He invented Uncle Scrooge, the Beagle Boys, Gladstone Gander, Gyro Gearloose and other essential protagonists of Duckburg. His artistic works influenced enduringly many prominent artists.

The Museum of Caricature dedicates an enfolding exhibit to the drawings and poetic works of Carl Barks. The approximately 250 presented works are loans from international private collections and contain amongst others very seldom amd precious original comic scripts, preliminary drafts, private letters, manuscripts, texts as well as the workkbench of Carl Barks. Furthermore rare publications, first editions of comics, early Donald-sculptures, oddities and works of other important Disney-drawers are exhibited. The work of Erika Fuchs, the ingenious german translator of Carl Barks stories, is also documented within the exhibition.

One emphasis of the exhibition lays on the history of the impact of Carl Barks’ works and his significant influence on numerous artists. Roy Lichtenstein, Andy Warhol, Robert Crumb, Manfred Deix, Gottfried Helnwein, Steven Spielberg as well as George Lucas have always underlined their admiration for Barks.

Carl Barks (1901 – 2000) started to work in the Disney studios in 1935, initially as a drawer of little scenes and story-producer for animated cartoons; in 1943 he started drawing and writing comics and created an impressive oeuvre. Only in his late years Carl Barks has been spotted and celebrated in the public for being the creator of Duckburg.

„Donald Duck …and the duck became human – The Drawings and Poetic Works of Carl Barks“ has been exclusively composed for the Museum of Caricature Krems and shows the works of Carl Barks for the first time in Austria.

A catalogue to the exhibition with numerous articles and a comprehensive drawing-documentation is published (only in German).



Donald Duck ….and the duck became human
The Drawings and Poetic Works of Carl Barks

Fact Sheet


Exhibition Opening
Saturday, March 24, 2007, 4pm

Running Time
March 25 – November 4, 2007

Curators
Gottfried Helnwein and Manfred Deix

Scientific Advise
Carsten Laqua

Opening Hours
Daily from 10 am to 6 pm

Catalogue
Donald Duck …und die Ente ist Mensch geworden; 148 pages; € 19,90 (only in German)


Media Contact
Pia Kruckenhauser
T: (+43-2732) 90 80 10-30, M: (+43-676)880 10-633, F: (+43-2732) 90 80 10-11
e-Mail: kruckenhauser@karikaturmuseum.at, www.karikaturmuseum.at

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Carl Barks
« Vastaus #55 : 11.06.2008 klo 10:38:00 »
Barks luki paljon lehtiä ja sai niistä vaikutteita tarinoihinsa, National Geographic Magazine lienee se tunnetuin. Mutta kyllä niitä vaikutteita tuli muista sarjakuvista myös, vaikkapa ne kulmikkaat munat Panchitosta.

Mutta entäs tämä. Matti Mainiossa ja Jussi Juoniossa oli vuonna 1948 tällainen happotrippi vuotta ennen Prinssi Ruususen unta (-49). Tyylillisesti samoilla jäljillä ollaan (ks. kuva alla). Toki Barks, suuren taiteilijan tapaan, muokkasi mestarillisesti nämä muiden visuaaliset ideat omikseen eikä siis missään nimessä kopioinut suoraan.

Mielenkiintoista.

Barksi

  • Jäsen
  • Viestejä: 430
Vs: Carl Barks
« Vastaus #56 : 11.06.2008 klo 11:47:14 »
Mielenkiintoista on myös se, että Barks ja Walt Kelly käyttivät vuonna 1951 samanlaista kansikuvaa omissa sarjakuvissaan. Kumpi lie matkinut kummalta? Vai ovatko molemmat matkineet sen jostakin toisesta tahosta. Barksin kansi on täällä, Kellyn kantta en löytänyt:

http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+130-00

Tuo Kellyn kansi ei siis ollut Aku Ankka-kansi, vaan aiheena oli Pogo.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Carl Barks
« Vastaus #57 : 12.06.2008 klo 01:47:43 »
Polly and her Palsissa (Naukulan perhe) oli toisinaan tommosia visuaalisia kikkoja. Ja Pikku Nemossa jotain kanssa, molempia Barks kai myönsi lukeneensa. Ainakin Nemoa.
Entäs oheinen Sweeney & Son -sarja? Olen koittanut saada selville, kumpi oli ensin tämä vai Barksin kokosivu. Tuosta skannista ei saa vuosilukua esille. Mutta Barksin on parempi ja toiminta motivoidumpi.
Ohessa Barksin työ vuodelta 1948. Alempana Sweeney vlta?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 162
Vs: Carl Barks
« Vastaus #58 : 19.08.2008 klo 12:05:22 »
Felix-kissassa oli myös näitä venyviä muotoja á la Prinssi Ruusunen, ja jo paljon aikaisemmin.
May 13-16, 1931, lähde: http://felix.goldenagecartoons.com/

Felix on muuten public domainissa, joten sitä voisi kääntää ja julkaista halavalla.

MTT

  • Jäsen
  • Viestejä: 928
Vs: Carl Barks
« Vastaus #59 : 04.12.2008 klo 08:33:52 »

Ei ole suoraan mun kiinnostuksen skoopissa mutta ajattelin pistää tähän otteen viimeisimmästä Gladstonen/Another Rainbown newsletteristä jos jótakuta kiinnostaa.

Muutoinkin näyttää näillä lithografioilla olla vielä aika hyvä saatavuus, osa vielä ihan kohtuuhinnalla:

http://www.brucehamilton.com/AR/AR%20Main.html

Lainaus
Carl Bark's Lithographs - Rare Publisher's and Printer's Proofs at Reduced Prices
As of today, the listed prices of all Publisher's and Printer's Proofs in the Bark's lithograph series have been reduced by a minimum of 10%. Read Bruce Hamilton's notes about all the different kinds of Proofs.  (CLICK HERE)

Rare Carl Barks' "A Christmas Trimming" lithograph!! (click here for website information)
Even though the Regular and Gold Plate editions are sold out, for the next 4 weeks (or until sold out), we are offering the much more rare signed and numbered Artist's, Printer's and Publisher's Progressive Proof editions of "A Christmas Trimming" from Bruce Hamilton's personal collection.

Publisher's Progressive Proof #3 - $1665 (Reduced)
White Sculpture Proof #1 - $1100 (Reduced)
Artist Proof #6 - $730 (Reduced)
Printer's Proof #6 - $630 (Reduced)

-MTT