Kirjoittaja Aihe: Roope Ankka kuollut 100-vuotiaana?  (Luettu 1267 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
Vs: Roope Ankka kuollut 100-vuotiaana?
« Vastaus #30 : 13.01.2004 klo 14:52:24 »
Jukalla oli taas varmasti niin kivaa höynäyttää minua  >:( Tietysti minä nyt Jerry Garcian tunnen (ainakin sen jälkeen kun olen napannut Jukan kuvan lähdekoodin ;D )!

Eiks se olekaan tappajatohtori Harold Shipman
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3391871.stm

----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #31 : 13.01.2004 klo 15:18:44 »
Hahmoja kuuluu kehittää! Saman teki Barks Aku Ankalle!

Vastustan! Heppu korkeintaan vakiinnutti Akun hahmon ja pysäytti kehityksen. Elokuvan Aku on venynyt uransa aikana paljon useammanlaiseen muottiin, kuin sarjakuvissa hilluva vastineensa.

Mutta nyt vaikenen tässä ketjussa, koska todellisena Disney-fanina olen täällä vähemmistö, enkä halua, että minut poltetaan roviolla BarksRosa-fanien hurratessa ympärillä  :-X

Lisäys... lukemattomat piirtäjäthän nuita hahmoja juu sorkkivat, mutta kukaan ei mene vakiinnuttamishuumassaan Rosan tasolle. Mutta nyt siis vaikenen
« Viimeksi muokattu: 13.01.2004 klo 15:32:00 kirjoittanut gamma »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #32 : 13.01.2004 klo 15:20:24 »
Öhöm! Barks piirsi (jossa on kurasaappaat) tarinan, mutta Strobl käsikirjoitti sen!
Minä en saa päähäni yhtään Stroblin käsikirjoittamaa juttua jonka Barks olisi piirtänyt. Toisin päin kyllä. Eikä Inducks myöskään löydä. Inducksin mukaan Strobl kässäsi ainoastaan 80-luvulla.
Mikä sarja? Muistan kyllä hämärästi jonkun em. kaltaisen jutun. Ellei mielessäni ole sitten se Rosan sarja.

Timo

Joo, eli luin väärän kohdan eli Barksilla ei ollut mitään tekemistä kurasaapasjtutun kanssa vaan Strobl sen teki. Lueppa Timo "Roope Ankan elämä ja teot" -kirjan 1. luvun "jälkipuhe" siellä Rosa kertoo antaneensa armon Stroblin kurasaapas jutulle...

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #33 : 13.01.2004 klo 15:28:05 »
>Lueppa Timo "Roope Ankan elämä ja teot" -kirjan 1. luvun "jälkipuhe"<

Kyllähän minä tuon luonnollisestikin olen lukenut mutta siitä on jo vuosia. Muisti pätkii. Rosa on siis antanut "armon" kahdelle Stroblin jutulle.

Timo
« Viimeksi muokattu: 13.01.2004 klo 15:28:22 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Leo

• Jäsen
« Vastaus #34 : 13.01.2004 klo 16:55:15 »
Niin pitipä vielä sanoa että arvostan Rosaa yli kaiken kaikessa muussa, mutta se sukupuu... Loistavahan se oli ja hieno, kun vihdoinkin vähän hahmotti, mutta olisi varmaan hauskempaa jos silloin tällöin putkahtelisi uusia setiä ja serkkuja. Sittenkun tulee Barksin mantelinperijän mantelinperijä niin tämä ei voi enää oikein omia hahmoja keksiä (vaikka voihan hahmo olla vaikkapa Ankkalinnan verottaja) vai pitäisikö selittää että sukulainen oli vaikkapa vieraanvallan agentti eikä tätä sen tazkia ole sukupuussa :P

Sukulaissuhteista puhuessa täytyy muistaa salaperäinen herra Ankka, jota ei ole oikein Aku Ankassa esiintynyt. Entäpä jos joku piirtäjä vihdoin esittelisi meille tämän salaperäisen henkilön?

Leo

• Jäsen
« Vastaus #35 : 13.01.2004 klo 17:20:01 »
Matilda tekee ComeBackin seuraavassa Rosan tarinassa "Vanhan linnan TOINEN salaisuus (AA 9-11/04). Tähän tarinaanhan on Kai Saarto (kuten täällä kertoikin jo) suunnitellut ja tehnyt Ankkain suvun vaakunan ;)

lasse

• Jäsen
« Vastaus #36 : 18.03.2005 klo 21:01:48 »
No, Touhulan Perhe (Blondie) on vanhentunut 70 vuodessa 20 vuotta.

Vaan muistaakos kukaan (Timo?) sitä piirrosta, missä ankkaklaani on kokoontunut nyyhkimään vainajoituneen Roopen hautakiven ääreen? Oliko se nyt Rosan tekemä ja mistähän sen löytäisi?

kirjoita googleen hakusanaksi "don rosa gallery" niin sieltä ainakin pitäis löytyä!

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #37 : 18.03.2005 klo 21:17:40 »
Tuo kuva näkyy tässä threadissa jo aikaisemmilla sivuilla.

Kummaa kyllä, T, H ja L näyttävät aivan kolmelta Hannu Hanhelta.

Plääh...

• Vieras
« Vastaus #38 : 21.05.2005 klo 12:23:18 »
Eikö kaikesta tästä voi muodostaa johtopäätöksen, että Ankkalinnan ajat eivät kulje samaa tahtia meidän aikamme kanssa. :)

Neittis

• Jäsen
  • Sitä sattuu.
« Vastaus #39 : 21.05.2005 klo 15:09:16 »
Eikö kaikesta tästä voi muodostaa johtopäätöksen, että Ankkalinnan ajat eivät kulje samaa tahtia meidän aikamme kanssa. :)

Mä ainakin olen järkeillyt niin että kun tarina päättyy se "kamera" tai miksi sitä pitäskään kutsua (siis se mikä kuvaa niiden ruutujen tapahtumia ankkalinnassa) kiidätetään aikakoneella juuri siihen kohtaan mistä edellinen tarina alkoi! Kun tarkemmin ajattelee ainoa mahdollinen järkeenkäypäselitys on se että kaikki ankka ja hiiri tarinat tapahtuvat samanapäivänä tai samana vuonna, vuodesta toiseen.
Heitetään halit!

AkuMies

• Jäsen
« Vastaus #40 : 21.05.2005 klo 18:35:13 »
Kaikki riippu vähän piirtäjästä/käsikirjoittajasta. Esim. Don Rosan ja Carl Barksin tarinat ovat (olivat) juuttuneet 1950-luvulle. Tarinoilla ei ole oikeaa järjestystä, mutta poikkeuksiakin löytyy. Otetaan vaikka Rosan Musta Ritari-tarinat. Ne ovat tapahtuneet tietyssä järjestyksessä, "Musta Ritari" ensin ja "Musta ritari SLURPPAA jälleen" sen jälkeen. Mutta vaikkapa Rosan "Valvova silmä" -tarinaa ja "Nokkadamuksen kirous" -tarinaa ei voi sijoittaa johonkinj tiettyyn järjestykseen.
Itse ajattelen (ei-Barksin tai Rosan tarinoista) että ne on vain otettu satunnaisesti jostain kohtaa nykyaikaa, usein lähimenneisyydestä. Mutta Don Rosan ja Carl Barksin tarinat sijoitan aina 1950-luvulle. Ehkä tämänkin takia pidän erityisesti heidän tarinoistaan.

Neittis

• Jäsen
  • Sitä sattuu.
« Vastaus #41 : 21.05.2005 klo 21:42:58 »
Joo Don Rosa on asia erikseen!

Kaikki hänen tarinansa esiintyvät jollakin erikoisella aikasuoralla mihin kaikki asiat on merkitty tyyliin "Roope saa kuningas midaksen kaivokset", "Roope menettää kaivokset" ja sitten kohta mihin tulee korjaustarina jotta kuningas midaksen aarre voisi näkyä sun ofthe sunin alkuruudussa vaikka Karhukopla pihisti aarteen jaksossa männynneulanen.

Siinä on selevä rajoittava paradoksi, mutta kaipa niitä on kivempi tehdä.. tai jotain!
Heitetään halit!

Matti Veekamo

• Laiskapaska
  • Jäsen
  • Sarjismiäs
« Vastaus #42 : 24.05.2005 klo 19:32:06 »
En oikein ymmärtänyt täällä ketjussa esiintynyttä käsitystä siitä että Rosa ei osaa piirtää. Jotta hän olisi piirtäjänä taitavahko amatööri. Kenties minulla on sitten sarjakuvan tekemisestä iloisen naivi näkemys.

Rosallahan penteleen hienoa ja ennenkaikkea toimivaa ja persoonallista vaikkakin hieman jäykähköä jälkeä jota moni kadehtisi. Se että herran töitä on julkaistu ympäri maailman riittää minun mielestäni jo ihan ammattimaisen ja taitavan taiteilija titteliin.

Vai mitä tässä haetaan? Itse koen ainakin monen tunnustetun suomalaisen sarjakuvataiteilijan piirtöjäljen olevan valovuosia jäljessä Rosan vastaavasta. Tosin piirtojälkiä ei pidä koskaan vertailla koska jokaisella on juuri se oma juttunsa joka toimii jos on toimiakseen.

Mutta siis, miksi Rosa ei osaa piirtää? Kummastuttava väite omille näkemyksilleni.
__
Matti Veekamo
Veksu

lasse

• Jäsen
« Vastaus #43 : 24.05.2005 klo 20:07:48 »
Tuolla Napparin linkissä sanotaan että "Pilviä hipovat miehet" tarina on Ankkalinnassa 1960 -luvun alkua. Kuinka Roope voi sitten kuolla 1967 ja aku on tuossa kuvassa niin vanhan näköinen (vanhemman kuin Roope) vaikka oli vasta seitsemän vuotta sitten nuoren näköinen? Pientä ristiriitaa...

Eihän tuo kuva välttämättä ole "otettu" samana vuonna kun Roope kuoli.Itse en kyllä usko siihen että Roope kuolee joskus.Sen kyllä uskon että hahmot vanhenevat.Mielestäni kaikki ankka-ja hiiri-tarinat tapahtuvat 50-luvulla.

Asterix-fani

• Sählääjä
  • Jäsen
  • Desinit in piscem mulier formosa superne
« Vastaus #44 : 05.06.2005 klo 17:35:45 »
Mutta mikä oikeus Rosalla on mennä sorkkimaan toisten keksimiä hahmoja noin törkeällä tavalla?

Minun mielipiteeni on se, että Rosa osaa piirtää mainiosti, ja hän luo mahtavia tarinoita. Mutta sitä en hyväksy että hän Aku Ankan vakiohahmoja menee muuttamaan (Otetaanpas esimerkiksi tämä "Roope Ankka kuoli 1967").

Kohta varmaan Don Rosa keksii, että "Akukin on aikas vanha jo, hänen olisi pitänyt kuolla jo 5 vuotta sitten", ja tämän jälkeen se sitten on niin. Tämmöinen peli ei vetele!

Minulla ei ole paljoakaan sitä vastaan että Rosa menee tekemään sukupuun Aku Ankan sukulaisista, mutta että hän väittää Roope Ankan kuolleen 38 vuotta sitten, on mielestäni jo aika törkeä teko! Ei olisi tarvinnut keksiä Roope Ankalle syntymävuotta, sillä muuten ei tällaista kohua olisi olemassakaan.

(Don't worry - There's no sugar)