Kirjoittaja Aihe: Mustanaamio  (Luettu 736451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

• Ylläpitäjä
Vs: Mustanaamio
« Vastaus #1875 : 05.02.2014 klo 22:01:11 »
Selittää kyllä monta asiaa norjalaisista.
Tuota olisi aikoinaan varmaan pitänyt itsekin käyttää erotessa ja miksei tulevissakin suhteissa "ihan sama mikä nimi sinulla on minä kutsun kuitenkin Sheilaksi"

Ja minä kun olen joskus kiroillut suomalaisia sarjakuvakäännöksiä...

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #1876 : 05.02.2014 klo 22:11:42 »
http://www.deepwoods.org/sala.html

Dianaa ei oltu vielä nähty Norjassa vuonna 1939, kun Sala nähtiin juuri ennen julkaisemisen keskeytystä. Julkaiseminen jatkui vasta 1942 eri tarinalla ja siinä olikin Diana. Ei Mustanaamio voi noin vain vaihdella eri naisia, joten norjalaisten ratkaisu: vaihdetaan Dianan nimi!

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1877 : 05.02.2014 klo 22:15:42 »
ei hyvää päivää...

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1878 : 05.02.2014 klo 22:19:17 »
Siis tekivät Norjassa vaihdon lopulta vielä toisinkin päin, Salasta tuli Diana.
---
Tuossa kun Fantomia googlailin, löytyi blogi jossa Rich Buckler kertoi haamupiirtäneensä (pencilling) strippejä ja sunnuntaisivuja. Vähän epäselvästi kerrotaan, mutta Sy Barry ilmeisesti kuitenkin tussasi. Teki myös Dan Barryn Flash Gordonia ja Al Williamson Agentti X9:ä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1879 : 05.02.2014 klo 22:34:30 »
Lurker, tänään kyllä toistat asioita, jotka on jo puhuttu tässä ketjussa aiemmin: Leppäsen kirjoitus Mustanaamiosta tappajana ja Salan nimi Norjassa. Ja Sy Barryn luonnostelija-avustajistakin on puhuttu, ja Sy tosiaan itse tussasi mielellään ja oli siinä mestari. (Syy toistoon lienee, että tämä ketju taitaa jo olla liian laaja.)

Ja emmekös me puhuneet myös tästä Mustiksen alkuasukkaisiin sekaantumattomuudesta jo aiemmin? Eräs peruste siihen voi olla rasismi, vaikka kieltämättä Team Fantomen myöhemmin on muuttanut Mustiksen ”halaamaan maailmaa” ja pannut aiemmat Mustisket olemaan oman aikansa ennakkoluulojen (myös rasismin) yläpuolella. Toinen tarjottu peruste oli se, että viidakon heimoille tummaihoinen tai pienikokoinen Mustis voi olla epäuskottava ollessaan liian samannäköinen kuin alkuasukkaat.

Joo, Mustis piiskasi naisia vanhoissa sarjoissa.

Joskus aikoinaan, muistaakseni Rinnat sarjakuvissa ketjussa, kvaakissa tuli puhetta onko Mustanaamio tissi- vai peppumies, Grezen ei muistaakseni kyennyt ajattelemaan koko hahmoa mitenkään seksuaalisena olentona ja itse perustelin Dianalla ettei kaveri selkeästi ole kumpaakaan.

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että Diana edustaa kumpaakin ihannetta ja miellyttää kummankin alan miehiä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #1880 : 05.02.2014 klo 22:40:22 »
Verrattuna vaikkapa siihen iänikuiseen vastapariin, Batmaniin,Lepakkomies on säilyttänyt perusideansa mutta elänyt aikojen mukana.
Saavuttanut arkkityypin aseman.
Meinaat että Batmanista olisi tullut arkkityyppi? Minä en menisi niin pitkälle väittämään. Itse asiassa Battis ja Mustis ovat toistensa kaltaisia psykopaattikostajia ja siinä se niiden arkkityyppisyys. Hahmo joka ottaa kohtalon omiin käsiinsä ja toimii sinnikkäästi alkuperäisen ajatuksen mukaan, vaikka se ilmiselvästi vie tuhoon. Siinä on se niiden luonne ja ominaisuudet pähkinänkuoressa. Muu on kuorrutetta.

ikäisestä miehestä jotka pukeutuvat naamioon ja trikoisiin, toisen kostaessa vanhempiensa ja poikansa kuolemaa ja toisen sukua kohtaan tehtyä vääryyttä liki 500 vuoden takaa, niin kummankaan kohdalla on vaikea argumentoida kyseessä olevan mielenterveydeltään täysipainoisen yksilön.
Jep. Paitsi että Mustanaamio ei pukeudu trikoisiin vaan knääpiöheimolaisten valmistamaan asuun! Oli siinä käsityötaito huipussaan jo 1500-luvulla! Nuo reaalimaailman asut Afrikasta kun ovat enempi tätä kuosia. Periaatteessa kyllä indigovärjäys (siniseksi) olisi saattanut olla mahdollinen.

Asu, oli se sitten Mooren vai Falkin hahmottelema, on minusta siitä hauska, että siihen kuuluu tuo leveä vyö. Sellaista saatan hyvinkin kuvitella 1930-luvun sirkusten voimamiesten käyttäneen. Se vyöhän ei siis ole koriste, eikä edes aseiden mukana kanniskelu vaatisi moista, vaan todellakin painonnostajan vyö parantaa suorituskykyä monissa voimaa vaativissa tehtävissä. Mustis kun nyt kuitenkin ilman supervoimia koettaa pärjätä.

Ja emmekös me puhuneet myös tästä Mustiksen alkuasukkaisiin sekaantumattomuudesta jo aiemmin? Eräs peruste siihen voi olla rasismi,
En ole minäkään seurannut tätä ketjua. Mutta rasismihan ei toimi noin. Päin vastoin. Kyllähän sitä rasisti voi sekaantua alkuasukkaisiin, joita ei pidetty välttämättä ihmisinä, muttei ehkä kuitenkaan eläiminäkään. Hyvä vaihtoehto siis tarpeiden tyydyttämiseen. Naimisiinmeno ja tunnustettu jälkikasvu on vähän eri asia sitten taas.
Mutta hei, mitäs jos Mustis itse tai sitten joku luotettu heimon jäsen on aina teilannut ne äpärät pois kuleksimasta?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1881 : 05.02.2014 klo 22:47:39 »

Ja emmekös me puhuneet myös tästä Mustiksen alkuasukkaisiin sekaantumattomuudesta jo aiemmin? Eräs peruste siihen voi olla rasismi, vaikka kieltämättä Team Fantomen myöhemmin on muuttanut Mustiksen ”halaamaan maailmaa” ja pannut aiemmat Mustisket olemaan oman aikansa ennakkoluulojen (myös rasismin) yläpuolella. Toinen tarjottu peruste oli se, että viidakon heimoille tummaihoinen tai pienikokoinen Mustis voi olla epäuskottava ollessaan liian samannäköinen kuin alkuasukkaat.

Ja tuo lihavoitu  loppuosuus eroaa rasismista....?

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että Diana edustaa kumpaakin ihannetta ja miellyttää kummankin alan miehiä.

Oikeastiko?

En nyt ole ehdottamassa että sarjakuvanaisia pitäisi seksualisoida vielä entistä enemmän, mutta mutta  kun itse edustan molempien alojen miestä ja minusta Diana on...kauniisti sanottuna ihan mitäänsanomaton ja lähempänä poikaa kuin naista.
Ei että siinäkään vikaa olisi, jokainen tavallaan ja sisäistä kauneutta Mustiskin varmasti eniten arvostaa.
Itse vaan diggaan kurvejakin siihen päälle.

lupaan vetää sanani takasin heti jos jollain on heittää tiskiin Paolo Eleuteri Serpierin piirtämä Diana. Ei, eikä Manaraa, ei todellakaan mitään väsynyttä Manaraa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1882 : 05.02.2014 klo 23:04:50 »
Meinaat että Batmanista olisi tullut arkkityyppi? Minä en menisi niin pitkälle väittämään. Itse asiassa Battis ja Mustis ovat toistensa kaltaisia psykopaattikostajia ja siinä se niiden arkkityyppisyys. Hahmo joka ottaa kohtalon omiin käsiinsä ja toimii sinnikkäästi alkuperäisen ajatuksen mukaan, vaikka se ilmiselvästi vie tuhoon. Siinä on se niiden luonne ja ominaisuudet pähkinänkuoressa. Muu on kuorrutetta.

Tästä me ollaan taitettu ennenkin peistä.

Molemmissa on paitsi kahta Jungilaista arkkityyppiä, Sankaria ja Orpoa,  niin myös Orfeusta ja Faustia mutta kyllä molemmat mahtuvat Campbellin monomyytin allekin. Molemmissa on aineksia laajentaa ohi pinnan ja enimmän osan oikeasti kirjallisuuden klassikkojakin voi dekonstruoida tyyliin "tyttö tapaa pojan" "mies etsii itseään löytämättä" jne.

Itselle Mustanaamion isoin ongelma on se ettei sitä "kuorrutetta" ole ja ne perusjuonet ovat niin perusjuonia.

Kahkonen

• Jäsen
« Vastaus #1883 : 06.02.2014 klo 02:22:52 »
Diana on...kauniisti sanottuna ihan mitäänsanomaton ja lähempänä poikaa kuin naista.

Niin kai, jos ei tämän enempää ole Mustista lukenut:

On niitä muitakin piirtäjiä. Kai tästäkin on tässä ketjussa jo puhuttu?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #1884 : 06.02.2014 klo 10:15:50 »
Verrattuna vaikkapa siihen iänikuiseen vastapariin, Batmaniin,Lepakkomies on säilyttänyt perusideansa mutta elänyt aikojen mukana.
Saavuttanut arkkityypin aseman.
Mustanaamio sen sijaan on juuttunut menneeseen, eikä vain hyvällä tapaa.
Aivan tarkoitit siis että Batmanista voi löytää arkkityypin edustajan, toisin kuin Mustiksen hahmosta. Minä luulin sinun väittävän, että on muodostunut arkkityyppi: Batman. Sori.

Mutta onhan noissa sankareissa myös jännää oidipaalista tvistiä. Hahmot, josseivat nyt tapa isäänsä, niin kuitenkin "syntyvät" isän kuolemasta. Brucelle naiset kelpaavat hieman huonosti (kukaan ei ole äidin veroinen?) ja Mustis taas tuntuu hakevan sukupolvesta toiseen puolisokseen mamman kloonin jostain meren takaa, vaikka lähempänäkin olisi pikku-emäntää tarjolla.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1885 : 06.02.2014 klo 10:36:13 »
Vapaamuotoisessa kielenkäytössä naamioitua kostajaa voi hyvinkin alkaa kutsumaan arkkityypiksi. Jungin arkkityypeistä Varjo on aika lähellä sitä...

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1886 : 06.02.2014 klo 11:22:54 »
Minusta Dianalla on paljonkin muotoja, vaikka toki hän on myös urheilullinen ja suhteellisen vähärasvainen. Varmaan sitten joillekuille Bond-tytötkin ovat muodottomia, mutta en usko sen olevan hirveän yleinen käsitys.

Ihan sarjan alussa, josta tuo Kahkosen äskeinen näyte on, Diana tosiaan oli enempi poikatyttö, ainakin pukeutumisellaan ja toiminnallaan. Mutta minusta myös Mooren ja McCoyn Dianoilla on muotoja, joskin heidän vaatteensa ovat usein peittävämmät.

Vakavammin puhuen olen ymmärtänyt, että joku voi olla tissi- tai pyllymies ihan ”tavallisempienkin” tissien ja pyllyjen kohdalla. Siis voi kai sellaiseksi leimautua, vaikka ihailun kohde ei olisi tyyppiä Druuna, Lady Death, Jungle Girl tai Vampirella.

Toinen tarjottu peruste oli se, että viidakon heimoille tummaihoinen tai pienikokoinen Mustis voi olla epäuskottava ollessaan liian samannäköinen kuin alkuasukkaat.

Ja tuo lihavoitu  loppuosuus eroaa rasismista....?

Ehkä rasismi ja salaperäisyyden ylläpito voidaan erottaa toisistaan. Jälkimmäinen liittyy siihen, että suurin osa sarjan viidakkolaisistahan (ja osa roistoista) uskoo, että Mustanaamio elää ikuisesti. Osa tätä myyttiä on siinä, että Mustis näyttää suhteellisen samanlaiselta eli valkoihoiselta ja isokokoiselta (ei nyt välitetä siitä ulkoisesta epäuskottavuudesta, että varsinaisen Mustiksen sijaisena on joskus toiminut nainen). Eli ehkä Mustanaamiot eivät halua ottaa vaimoa alkuasukkaiden joukosta, koska jälkeläisistä tulisi erinäköisisiä kuin normi-Mustiksesta.

Mitä tulee vielä rasismiin, niin Reima, saatat hyvin olla oikeassa, että rasisti voi sinänsä sekaantua alkuasukkaisiin. En ajatellut tuota asiaa. Häät ja jälkeläisten tunnustaminen ovat joo sitten eri asia.

Ei muuten Tarzankaan sekaantunut afrikkalaisiin naisiin – tietysti sen ohella, ettei myöskään apinanaaraisiin.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #1887 : 06.02.2014 klo 11:27:28 »
Asu, oli se sitten Mooren vai Falkin hahmottelema, on minusta siitä hauska, että siihen kuuluu tuo leveä vyö. Sellaista saatan hyvinkin kuvitella 1930-luvun sirkusten voimamiesten käyttäneen. Se vyöhän ei siis ole koriste, eikä edes aseiden mukana kanniskelu vaatisi moista, vaan todellakin painonnostajan vyö parantaa suorituskykyä monissa voimaa vaativissa tehtävissä. Mustis kun nyt kuitenkin ilman supervoimia koettaa pärjätä.

Vyö käytännöllisenä voimavyönä oli hupaisa löytö. Lienee osaksi totta. Mielestäni kuitenkin vyö koristeena tuo myös selvää jämäkkyyttä asun ulkonäköön. Kun lukee seikkailuita, joissa Mustis juoksentelee hetken ajan ilman vyötä (kuten esim. spesiaalin 4/13 lopussa), minusta hän näyttää orvolta ja heikommalta.

Jukalla oli kysymys tri Axelin vaihtuneesta ihonväristä ja Secos-Billillä kysymys pakolaisista. Pitääpä miettiä niitä kun ehdin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #1888 : 06.02.2014 klo 12:19:04 »
Eli meillä on vaan täysin eri käsitykset miten määritellä asioita
Minusta Dianalla on paljonkin muotoja, vaikka toki hän on myös urheilullinen ja suhteellisen vähärasvainen. Varmaan sitten joillekuille Bond-tytötkin ovat muodottomia, mutta en usko sen olevan hirveän yleinen käsitys.

enin osa silti on minusta. Ei varmaan yleinen käsitys .

Vakavammin puhuen olen ymmärtänyt, että joku voi olla tissi- tai pyllymies ihan ”tavallisempienkin” tissien ja pyllyjen kohdalla. Siis voi kai sellaiseksi leimautua, vaikka ihailun kohde ei olisi tyyppiä Druuna, Lady Death, Jungle Girl tai Vampirella.

Vakavammin puhuen, varmasti voi eikä "tavallisemmissa" ja poikatytöissä mitään vikaa ole mutta jotkut meistä lähtevät tuosta linjasta ja pysyvät siinä eivätkä koe asian kanssa ongelmaa. Myös ihan reaalimaailman puolella.
Eli kyllä :olen nähnyt monenkin pirtäjän McCoysta Barryihin Leppäsiin ja muihin piirtämät Dianat mutta kun ei täytä kurvittaren kriteerejäni heidänkään jäljessään.

Ehkä rasismi ja salaperäisyyden ylläpito voidaan erottaa toisistaan. Jälkimmäinen liittyy siihen, että suurin osa sarjan viidakkolaisistahan (ja osa roistoista) uskoo, että Mustanaamio elää ikuisesti. Osa tätä myyttiä on siinä, että Mustis näyttää suhteellisen samanlaiselta eli valkoihoiselta ja isokokoiselta (ei nyt välitetä siitä ulkoisesta epäuskottavuudesta, että varsinaisen Mustiksen sijaisena on joskus toiminut nainen). Eli ehkä Mustanaamiot eivät halua ottaa vaimoa alkuasukkaiden joukosta, koska jälkeläisistä tulisi erinäköisisiä kuin normi-Mustiksesta.

Minulle tuossa kyllä yhä särähtää korvaan eri-näköisyys ja alentuva asenne muita etnisyyksiä kohtaan koska valkoinen mies rulettaa kaiken muun yllä vaikket sitä varmasti tarkoitakaan.

Siinä vaiheessa kun muuttuu kuolemattomaksi olennoksi on ihonväri aika lailla toissijaista jollei se sitä ole tekijä- ja lukijakunnalle.

vrt. osan debiilejä suunnaton tuska kun Ultimate Spider-manin roolin saikin latinoafrikkalaistaustainen Miles Morales. Naamion alla on ihan väärän värinen kaveri, härreguud!

ja hei, jos kerran reaalimaailmassa satuolennot kuten edesmennyt Michael Jackson voi muuttua mustasta miehestä valkoiseksi naiseksi luulisi että kuolematon Vaeltava Aave voi häivähtää vähän maitokahviin päin?
« Viimeksi muokattu: 06.02.2014 klo 12:24:52 kirjoittanut Curtvile »

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1889 : 06.02.2014 klo 12:30:31 »
Turha kiistellä, sillä värillinen Mustanaamio lopetettiin jo.