Yksi pointtihan tässä lienee myös se, että moni ei edes tiennyt Mustanaamio-lehden enää ilmestyvän. Itse kuuluin tähän ryhmään, kunnes bongasin tuon Lehtipisteen luettelosta ja pistin tulemaan kioskiini. Kun lehteä ei missään näy, niin ei kai se jumalauta myykään. Nykyinen Lehtipisteen tietokone-ohjelma laskee lehden myyntiluvut kyseisessä myyntipaikassa edellisen numeron menekin perusteella ja jos lehteä ei ole myyty tippuu se valikoimista automaattisesti, ellei kyseessä ole ns. perusvalikoimalehti. 80-luvulla ei tällaistakaan ongelmaa vielä liennyt olevan. Kuului varmasti jokaisen lehtipisteen perusvalikoimaan. Nykyään pienilevikkisiä julkaisuja vainotaan kuin joitakin kerettiläisiä aikanaan ja niille ei suotaisi sijaa kaikenmaailman trendilehtien keskelle. Hyvänä esimerkkinä esim. nämä pokerilehdet, olin peruuttanut ne valikoimistani, koska eivät myyneet, mutta vähän aikaa kun kului, niin alkoivat taas hivuttaa niitä takaisin. Jos minulta olisi kysytty viisi vuotta sitten kysymys, milloin Mustanaamio-lehden julkaisu lopetettiin Suomessa, olisin todennäköisesti vastannut 1996, koska se on varmaan viimeinen tietoinen näköhavaintovuoteni lehdestä. Tottakai asiaan vaikuttaa paljon myös se,etten lukenut lainkaan sarjakuvia n. 10 vuoteen aikavälillä 1997-2004, vaan keskityin pelkästään kirjoihin. Sarjakuvan lukeminenkin on taito, mikä pitää opetella uudestaan, ensimmäiset kokeiluni harrastukseni pariin palaamiseen, eivät muistaakseni olleet mitään positiivisia kokemuksia.
Eräs viisas kirjoitti aikanaan aika osuvia sanoja biisiinsä:
"Mun sukupolvesta on noussut tää pikkurikkaiden luokka. Ne satsaa vain itseensä. Ne ottaa muualta kaiken, ne keskinkertaistaa kaiken, tään maan ja sen luonteen. Inhoan sellaista kehitystä. Inhoan pöyhkeää keskiluokkaa..."
Ja nämäkin lyriikat on kirjoitettu jo vuonna 1987.
Samalta mieheltä pieni haastattelupätkä, jonka olen saattanut linkittää jo aikaisemminkin. Painoarvo erityisesti viimeisessä puolessa minuutissa. Melkoinen visionääri:
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=684&a=2766Ehkäpä Mustanaamioon olisi voitu ottaa kakkossarjaksi vaikka joku laadukas manga. Luulisi, että tuollaisella ratkaisulla olisi saatu uusiakin lukijoita. Flash Gordon, Johnny Hazard ja vastaavat eivät niitä takuulla tuo. Noiden kuluttajakunta kun siirtyy pikkuhiljaa koiranputkea kasvamaan.
No niin ja jälleen kerran täysin jäsentelemätön tunteidenpurku suoritettu.