No niin, ensimmäinen osa ollut ostettuna ja luettunakin jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt pääsen jotain siitä sanomaan. Ulkoasu on todella hieno ja esipuheetkin ensimmäisen osan perusteella mielenkiintoisempia kuin Disney-kirjoissa yleensä (mitenkään dissaamatta muitakaan esipuheiden kirjoittajia).
Ensimmäisen osan ajanjakso on "Esihistoria ja varhaiset korkeakulttuurit". Olen todella suuri historia-aiheisen Disney-sarjakuvan ystävä, mutta nämä ovat juuri ne kaksi historiateemaa, joista yleisesti ottaen vähiten sarjakuvissa pidän. Oli siis tiedossa jo ennen kirjan ostoa, että tämä tulee todennäköisesti olemaan omasta mielestäni heikoin osa kaikista kuudesta, joten taso oli oikeastaan ehkä yllättävänkin hyvä. Heikoin osa tämä todennäköisesti tulee joka tapauksessa olemaan, jos tarinavalinnat eivät mene tulevissa osissa täysin pieleen (mihin en tämän kirjan perusteella usko).
"Hessu ja hoopot esi-isät" tulee tosiaan jatkumaan läpi kirjasarjan, ja hyvä niin, olinkin jo pitkään toivonut tätä tarinaa Suomeen. Sisti on mainio käsikirjoittaja ja kaikki piirtäjät riittävän taitavia, ja ensimmäiset kolme kahdestatoista osasta ovat varsin mainiota, paikoin jopa erinomaisen hauskaa hessuttelua. Ilman muuta tervetullut saaga tähän kirjasarjaan, ja ainakin itse pidän lähes varmana, että tämänkin tarinasarjan taso nousee siirryttäessä mielenkiintoisempiin aikakausiin.
Luulen ja ennen kaikkea toivon, että myös Pezzinin yhdeksän tarinan sarja "Historiaa hiiren silmin" tulee kokonaisuudessaan tässä kirjasarjassa. Näistä tarinoista on vain osa nähty ennen Suomessa, eikä minulla ole valitettavasti niitäkään kaikkia kokoelmissani. Pyramidihuijaus ei ilmestynyt ensimmäisenä näistä tarinoista Italiassa, mutta jos oikein Inducksista katsoin, se on ainoa joka tämän ensimmäisen kirjan historialliselle aikajanalle mahtuu. Koko tarinasarjan julkaisemiseen viittaa myös tuo tätä julkaisua varten keksitty uusi nimi "Historiaa hiiren silmin". Jos nämä kaksi mainittua tarinasarjaa muodostavat kirjasarjan rungon, olen hyvin tyytyväinen. Toivotaan. Yhteensähän näistä tulee 21 tarinaa, ja jos jokaisessa kirjassa on se suunnilleen 10 tarinaa, riittää tilaa hyvin muillekin jutuille.
Tämän "Historiaa hiiren silmin" -sarjan viimeiset tarinat ovat muuten (ainakin toistaiseksi) Giorgio Pezzinin viimeiset käsikirjoitukset. Piirroksista vastaavat uskomattoman taitava Paolo Mottura (joka on omissa papereissani noussut parhaaksi Disney-piirtäjäksi koskaan) ja parin tarinan osalta Marco Palazzi. Toivottavasti todellakin nämä kaikki tulevat tässä kirjasarjassa! Jo ennestään tutun Pyramidihuijauksen huikeista piirroksista vastaa Mottura, ja Pezzinin käsikirjoitus on myös aivan erinomainen.
Kirjasta löytyy myös toinen mestari Pezzinin tarina, Massimo De Vitan piirtämä Atlantis, vajonnut manner. Myös tämä tarina on tuttu, mutta aina erinomainen. Giorgio Pezzinhän on nimenomaan historiallisissa tarinoissa parhaimmillaan. Lisäksi mukana on mainio ennenjulkaisematon tarina Bencivenniltä ja Asteritilta. Täytyy olla hyvin iloinen siitä, että mukana on myös hiiriuniversumin tarinoita, sillä kuten jo aiemmin totesin, ankat eivät yleensä yhtä hyvin historiallisissa tarinoissa toimi. Ensimmäisessä kirjassa se vielä korostuu, myöhemmiltä aikakausilta uskon toimituksen löytäneen selvästi parempia ankkaedustajiakin (ainakin sellaisia on ennen tullut luettua). Ankkatarinoiden suhteen minulla ei hirveitä odotuksia ensimmäisen kirjan kohdalla ollut, ja hyvä niin. Heikot hetket koetaan kirjan keskivaiheen kahden ankkatarinan kohdalla, muuten ei ankkain menossakaan valittamista (edelleen kyseessä olevan historiallisen ajanjakson muistaen).
Ensimmäinen kirja oli lupauksia-antava, ja olen vakuuttunut, että ainakin itselleni on vielä parempaa luvassa tulevissa osissa, etenkin, jos "Historiaa hiiren silmin" tulee jatkumaan. Kelpaa, mainiosti.