Kirjoittaja Aihe: Ankkojen maailmanhistoria  (Luettu 605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Doctor Phantomizer

• Kesyttämätön outolintu
  • Jäsen
  • Bite from the dust til the dawn
Vs: Ankkojen maailmanhistoria
« Vastaus #15 : 08.09.2009 klo 03:25:33 »
Tämä tieto pelasti päiväni, tai yöhän nyt taitaa olla.

Toisten saadessa yöunet, toiset menettävät ne.
No, katsotaanpas nyt kuitenkin miten tässä käy...
...eli petynkö taas yhteen Ankka julkaisuun, vai en.
"Ollie, the only people who have to worry about Big Brother are the people who are doing something wrong."-Green Lantern, Hal Jordan.

Marde

• Jäsen
« Vastaus #16 : 19.09.2009 klo 09:12:57 »
Jeps eka osa viitoittaa tien, tämän päivän Roope-lehdessä oli jo mainos, kirjan ovh on 33 egee!
Citymarketeista kirjan saa hintaan 22,90€

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #17 : 29.09.2009 klo 21:58:49 »
No niin, ensimmäinen osa ollut ostettuna ja luettunakin jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt pääsen jotain siitä sanomaan. Ulkoasu on todella hieno ja esipuheetkin ensimmäisen osan perusteella mielenkiintoisempia kuin Disney-kirjoissa yleensä (mitenkään dissaamatta muitakaan esipuheiden kirjoittajia).

Ensimmäisen osan ajanjakso on "Esihistoria ja varhaiset korkeakulttuurit". Olen todella suuri historia-aiheisen Disney-sarjakuvan ystävä, mutta nämä ovat juuri ne kaksi historiateemaa, joista yleisesti ottaen vähiten sarjakuvissa pidän. Oli siis tiedossa jo ennen kirjan ostoa, että tämä tulee todennäköisesti olemaan omasta mielestäni heikoin osa kaikista kuudesta, joten taso oli oikeastaan ehkä yllättävänkin hyvä. Heikoin osa tämä todennäköisesti tulee joka tapauksessa olemaan, jos tarinavalinnat eivät mene tulevissa osissa täysin pieleen (mihin en tämän kirjan perusteella usko).

"Hessu ja hoopot esi-isät" tulee tosiaan jatkumaan läpi kirjasarjan, ja hyvä niin, olinkin jo pitkään toivonut tätä tarinaa Suomeen. Sisti on mainio käsikirjoittaja ja kaikki piirtäjät riittävän taitavia, ja ensimmäiset kolme kahdestatoista osasta ovat varsin mainiota, paikoin jopa erinomaisen hauskaa hessuttelua. Ilman muuta tervetullut saaga tähän kirjasarjaan, ja ainakin itse pidän lähes varmana, että tämänkin tarinasarjan taso nousee siirryttäessä mielenkiintoisempiin aikakausiin.

Luulen ja ennen kaikkea toivon, että myös Pezzinin yhdeksän tarinan sarja "Historiaa hiiren silmin" tulee kokonaisuudessaan tässä kirjasarjassa. Näistä tarinoista on vain osa nähty ennen Suomessa, eikä minulla ole valitettavasti niitäkään kaikkia kokoelmissani. Pyramidihuijaus ei ilmestynyt ensimmäisenä näistä tarinoista Italiassa, mutta jos oikein Inducksista katsoin, se on ainoa joka tämän ensimmäisen kirjan historialliselle aikajanalle mahtuu. Koko tarinasarjan julkaisemiseen viittaa myös tuo tätä julkaisua varten keksitty uusi nimi "Historiaa hiiren silmin". Jos nämä kaksi mainittua tarinasarjaa muodostavat kirjasarjan rungon, olen hyvin tyytyväinen. Toivotaan. Yhteensähän näistä tulee 21 tarinaa, ja jos jokaisessa kirjassa on se suunnilleen 10 tarinaa, riittää tilaa hyvin muillekin jutuille.

Tämän "Historiaa hiiren silmin" -sarjan viimeiset tarinat ovat muuten (ainakin toistaiseksi) Giorgio Pezzinin viimeiset käsikirjoitukset. Piirroksista vastaavat uskomattoman taitava Paolo Mottura (joka on omissa papereissani noussut parhaaksi Disney-piirtäjäksi koskaan) ja parin tarinan osalta Marco Palazzi. Toivottavasti todellakin nämä kaikki tulevat tässä kirjasarjassa! Jo ennestään tutun Pyramidihuijauksen huikeista piirroksista vastaa Mottura, ja Pezzinin käsikirjoitus on myös aivan erinomainen.

Kirjasta löytyy myös toinen mestari Pezzinin tarina, Massimo De Vitan piirtämä Atlantis, vajonnut manner. Myös tämä tarina on tuttu, mutta aina erinomainen. Giorgio Pezzinhän on nimenomaan historiallisissa tarinoissa parhaimmillaan. Lisäksi mukana on mainio ennenjulkaisematon tarina Bencivenniltä ja Asteritilta. Täytyy olla hyvin iloinen siitä, että mukana on myös hiiriuniversumin tarinoita, sillä kuten jo aiemmin totesin, ankat eivät yleensä yhtä hyvin historiallisissa tarinoissa toimi. Ensimmäisessä kirjassa se vielä korostuu, myöhemmiltä aikakausilta uskon toimituksen löytäneen selvästi parempia ankkaedustajiakin (ainakin sellaisia on ennen tullut luettua). Ankkatarinoiden suhteen minulla ei hirveitä odotuksia ensimmäisen kirjan kohdalla ollut, ja hyvä niin. Heikot hetket koetaan kirjan keskivaiheen kahden ankkatarinan kohdalla, muuten ei ankkain menossakaan valittamista (edelleen kyseessä olevan historiallisen ajanjakson muistaen).

Ensimmäinen kirja oli lupauksia-antava, ja olen vakuuttunut, että ainakin itselleni on vielä parempaa luvassa tulevissa osissa, etenkin, jos "Historiaa hiiren silmin" tulee jatkumaan. Kelpaa, mainiosti.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2009 klo 23:09:13 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #18 : 30.09.2009 klo 08:30:12 »
En muistanutkaan, että tällekin sarjalle on oma ketjunsa. Oma arvioni löytyy sekalaset disney-julkaisut -ketjusta. Koninkauluksen kanssa aika samoilla linjoilla mennään...
"Tex-tieteen yli-morisco"

Samone

• Jäsen
  • Muumipappa
« Vastaus #19 : 13.11.2009 klo 21:09:40 »
Tykkäsin ulkoasusta. Kovakantisia on kivempi lukea. Tulee varmasti ostettua koko sarja ja olen samaa mieltä aiempien arvioiden kanssa, että tämä oli luultavasti sisällöllisesti haastavin ja heikoin osa.

Heikki.T

• Minä olen
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 09.12.2009 klo 15:14:05 »
Mikäs cittari on kyseessä? Itse en ainakaan ole löytänyt 25€ halvemmalla. Toisaalta täältä peräkylästä saakin ettiä että löytää jtn halvalla. Itse maksoin Maailmanhistoria1. 30€ kun lasketaan postikulut Merkuriuksen kirjakerhosta. :D

Tosiaan sisältö täyttä kuraa. Piirtäjätkin ihan tuntemattomia.

Marde

• Jäsen
« Vastaus #21 : 09.12.2009 klo 21:52:40 »
Pitäisi olla ihan kaikissa, kun oli tuossa lelukuvastossa sillä hintaa.

Peetukka

• Jäsen
« Vastaus #22 : 10.12.2009 klo 18:44:32 »

No nyt näyttäsi olevan tämä Ankkojen maailmahistoria 1 Euromarketeissa hintaan 21,95. Alennus siis, normaalisti 26,95.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #23 : 21.02.2010 klo 17:43:46 »
Ei ollut kaksinen lukukokemus tämä kakkososa. Taitto on todella onnistunutta ja johdantoteksti ihan ok, ehkä hieman tylsempi kuin edellisessä osassa. Mutta tarinoiden taso ei ollut noussut ykkösosaan verrattuna kuten toivoin. Tämän hintaluokan kirjassa tarinoiden taso pitäisi olla parempaa kuin keskivertotaskarissa, mutta eipä vaan ole. Ainoat todella hyvät tarinat olivat Pezzinin kirjoittamat ja Motturan kuvittamat kaksi Mikki-tarinaa. Muut olivat peruskauraa, ehkä jopa allekin.

Pidän koko julkaisusarjaa tarpeettomana. Onhan meillä jo Aikakone-sarja. Ja niinpä vaan tässäkin koosteessa on kaksi tarinaa, jotka on julkaistu nimenomaan Aikakoneessa.

Huomion kiinnitin myös siihen, että moni tarina oli todella häiritsevästi pikselöitynyt. Jälki oli pahempaa kuin ykkösosassa. Voih!
"Tex-tieteen yli-morisco"

Koninkaulus

• Jäsen
  • "Atte kumiorava, varo imuketta!"
« Vastaus #24 : 05.04.2010 klo 01:06:04 »
Ei ollut kaksinen lukukokemus tämä kakkososa. Taitto on todella onnistunutta ja johdantoteksti ihan ok, ehkä hieman tylsempi kuin edellisessä osassa. Mutta tarinoiden taso ei ollut noussut ykkösosaan verrattuna kuten toivoin.

Eri mieltä lukukokemuksen kaksisuudesta, mutta samaa mieltä siitä, että odotukset olivat vieläkin kovemmat. Ankkapuoli jäi jälleen rahtusen vaisuksi, ja myös pari vanhempaa tarinaa olisi voinut olla mukana. Russon ja Asteritin Kahdeksannesta ihmeestä pidin joistain halvoista ratkaisuista huolimatta kovasti, ja Hessun hoopot esi-isät jatkoivat hupaisalla linjalla. Kirjasarjan selkäranka on kuitenkin ehdottomasti Pezzinin "Historiaa hiiren silmin", josta nähtiin jälleen kaksi aivan huikeaa tarinaa. Paolo Motturasta kirjoittelen hänelle omistettuun ketjuun jotain tänään tai huomenna, mutta jos joku ei ole vielä tämän herran tuotantoon tutustunut, olisi jo korkea aika.  :D Ei ole vastaavaa piirustustaitoa ja näkemystä yhdelläkään nykyisellä tai entisellä Disney-piirtäjällä. Jo pelkästään tämä tarinasarja olisi riittävä syy ostaa koko kirjasarja, mutta onhan tämä muutenkin mainio tapaus hinnastaan huolimatta. Esipuheet ovat asiantuntevia ja oikeasti mielenkiintoisia, koko ulkoasu on erittäin tyylikäs ja tarinat joko loistavia tai hyviä. Kerrankin julkaisu, josta oikeasti huokuu, että se on haluttu toteuttaa huolella ja laadukkaasti. Kyllä tämä minulle kelpaa edelleen.

Seuraavana sitten Keskiaika. Oikeastaan nämä ajanjaksot menevät koko ajan itseäni enemmän kiinnostavaan suuntaan. Kolmen viimeisen osan suhteen odotukset ovat alusta asti olleet kaikkein korkeimmalla, mutta varmasti seuraavakin maistuu.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2010 klo 01:08:34 kirjoittanut Koninkaulus »
Topolino & Orazio Cavezza

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 23.04.2010 klo 11:32:51 »
Nunnih, kaksi ekaa osaa olen lukenut ja olo on hieman ristiriitainen. Ekasta osasta pidin kovasti, Hessu-tarinat ovat toki huippua mutta kyllä muuallakin onnistuttiin mainiosti...mutta kakkososa on jäänyt huomattavasti tylsemmäksi, se Kahdeksas ihme oli lähinnä rasittava (no, Asteriti piirtää kivasti näitä historiallisia juttuja) ja muutkin Mikki-tarinat jäivät lähinnä sekavaksi päämäärättömyydeksi. Siinä missä ykkösosassa pyöriteltiin suht yksinkertaisia mutta suuria ideoita, tässä tarinoihin oli ahdettu pientä sälää ja hyppimistä paikasta toiseen.
No, kiinnostaa nähdä millaiseksi kolmososa muodostuu. Ajanjaksoja jos vertaillaan niin minua kiinnostavimmat ovat nuo ykkönen ja kolmonen, joskin olen utelias näkemään miten myöhempiä aikakausia on käsitelty, antiikin aikaan sijoittuvat jutut tapaavat olla aika kliseisiä.
Ja muuten toki olen aina pitänyt näistä Italo-Akujen historia-, kirjallisuus- ja tarutarinoista, ja olen aina ihastellut sitä kuinka rohkeasti ja ennakkoluulottomasti Topolinoissa on rohjettu mytologisoida Akua, Mikkiä ja muita ikuisiksi ja ajan ulkopuolella eläviksi hahmoiksi (tämä on luonnollisesti täydellinen antiteesi Don Rosalle...)

OP

• Vieras
« Vastaus #26 : 10.07.2010 klo 18:44:10 »
Pitääpä omia ajatuksia noista kahdesta ensimmäisestä osasta nyt laukoa:

Pidän sarjasta paljon, suurimmalta osalta siksi, että historialliset tarinat ovat yksiä lemppareitani (tästä syystä minua ei myöskään haittaa se, että ennen tätä sarjaa on/oli jo Aikakone). Esipuheet hyviä, samoin kannet.
Ja sitten selataankin ensimmäinen kirja:

Ensimmäinen osa "Esihistoria ja varhaiset korkeakulttuurit" oli hieno aloitus sarjalle.

Hessu ja hoopot esi-isät tarinasarja on paitsi hauska, myös opettava jasiinä on hyvä jatkumo.
Pallo taivaalta oli melkoinen perussarja, mutta silti yksi parhaista (miksi, en tiedä).
Atlantis, vajonnut manner on tämän hetkisesti paras sarja kahdesta ensimmäisestä kirjasta, Atlantis kiehtoo minua sen verran suuresti, ja historian tuulet oli oivasti keksitty (eli se, että kaikki kansat alkoivat Atlantiksen kansasta) ja tarinaa parantaa huimasti vielä sekin, että piirroksista vastaa yksi suosikeistani, Massimo De Vita.
Pyramidihuijaus ja toisen kirjan kaksi samanlaista tarinaa ovat heti viimeksi mainitun jälkeen parhaita, juonet ovat hyviä ja piirrokset erinomaisia.
Ensimmäisestä osasta muut tarinat eivät niinkään olleet minusta mitenkään erikoisia.

Toinen osa jatkoi ensimmäistä kunniakkaasti eteenpäin:

"Antiikin aika" -teoksessa Hessu ja hoopot esi-isät -tarinasarja jatkuu siitä mihin jäätiin mallikkaasti, ja näitä on ilo lukea.
Knossoksen aarre ja Roomalainen tie ovat niitä parhaita sarjoja, kuten tuossa mainitsinkin jo.
Capitoliumin ankattaretkin on todella maittava sarja, mutta vastahan se nähtiin jossakin muussa julkaisussa (taskari vai aikakone?).
Muut olivat perushömppää sarjakuvaa.

Nyt odotellaan sitten kolmatta osaa!

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #27 : 18.09.2010 klo 15:11:35 »
Kolmososa bongattu kaupassa, ja sisältökin on näköjään jo listattu Inducksiin.

Kolme kierrätettyä tarinaa, hunni-aikakoneseikkailu (AATK 128), Raivoisa Aku (AATK 13) ja ekat jutut Rahatynnyri-taskarista (AATK 133), joista näköjään kaikista on saksittu hieman pois...

OP

• Vieras
« Vastaus #28 : 18.09.2010 klo 16:13:42 »
Kolmososa bongattu kaupassa, ja sisältökin on näköjään jo listattu Inducksiin.

Kolme kierrätettyä tarinaa, hunni-aikakoneseikkailu (AATK 128), Raivoisa Aku (AATK 13) ja ekat jutut Rahatynnyri-taskarista (AATK 133), joista näköjään kaikista on saksittu hieman pois...

Ostin sen eilen, hyvältä vaikuttaa vaikka tarinoita kierrätetäänkin. En kyllä pidä yhtään siitä ettei Rahatynnyristä ole kaikkia juttuja mukana ja niistäkin osista mitä on, on osa otettu veks. Pistän palautetta kunhan olen lukenut.

Fantom A.

• Vieras
« Vastaus #29 : 19.09.2010 klo 14:27:49 »
Eipä kyllä lainkaan huvita mitään leikeltyjä tarinoita ostella.
Odotan, jos sattuisi tulemaan kirjastoon.