Kirjoittaja Aihe: One Piece  (Luettu 3364 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Franky

• Jäsen
  • Super!!!
Vs: One Piece
« Vastaus #75 : 11.05.2005 klo 11:53:47 »
Juu tuli eilen ostettua ja luettua se Vol. 2. Kieltämättä "ohitus leikkaus" ja "Hyrriä, Komisario Palmu" jäivät hieman ihmetyttämään, mutta muuten hyvä. Nyt sitten innolla vain odottamaan Vol. 3:sta. Milloin se sitten tuleekin???
In this Wild and Woolly Universe, there are 3 things you can count on:

Your Brains, Your Bros, and Your Bike!

Vanos

• Jäsen
  • Superkäyttäjä
« Vastaus #76 : 11.05.2005 klo 12:53:27 »
Ohitus leikkaus sopii suomenkieleen paremmin, kuin esim. joku peikko viilto (ns. "tosi-fani", kuitenkin haluaa oni girin ^^). Hyrriä, Komisario Palmu oli todella hauska. Lisää tuommoisia vetoja jatkossa :D

One Piece julkaistaan aina kuun viimeisenä perjantaina (ainakin sangatsun sivuilla lukee), poikkeuksena ainakin tuo kakkosnumoro. Joten kolmonen saattaa tulee 28:sas päivä tätä kuuta.

Nöyy... silloin olen ruotsissa... täytynee sitten ostaa jälkikäteen.
« Viimeksi muokattu: 11.05.2005 klo 14:52:29 kirjoittanut Vanos »

MrBrown

• Uusi jäsen
« Vastaus #77 : 11.05.2005 klo 17:58:46 »
Sen verran tahdon selitellä (kun kerran on mahdollisuus ja ekshibitionistin vikaa), että tuo Onigiri voisi kyllä olla vaikka Peikkoviilto tai Pirunhalkaisu tai mitä lie (ei, nuoe eivät taida olla parhaasta päästä) , onihan on sellainen peikon ja pirun risteytys. Mutta kallistuin huumorin suuntaan, koskapa o-nigiri tarkoittaa sellaista pallukaksi tahi kolmioksi puristettua, yleensä maustettua riisimönttiä. Eväinä käytetään yleensä. Toisin sanoen, Oda taiteili cooliuden ja pelleilyn välimaastossa.

Tervehdys

Sen vain halusin sanoa, että mielestäni tämän tyylinen "lokalisointi" sopii One Pieceen täydellisesti sarjan huumorityylin huomioon ottaen, joten toivon, että komisario Palmuja ja Ohitusleikkauksia näkyy tulevaisuudessakin.

Tosin, itse toivoisin myös L'ollonois:in palaavan... :/

Franky

• Jäsen
  • Super!!!
« Vastaus #78 : 11.05.2005 klo 19:17:41 »
L'ollonois kuullostaa mun mielestä paljon löysemmältä kuin Roronoa. Ja kun kyseessä on Zoro joka tunnetusti ei ole löysä heppu... parempi vaan pysyä Roronoassa.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #79 : 11.05.2005 klo 20:59:30 »
L'ollonois kuullostaa ranskalta, Roronoa taas joltain atollilta Tyynellämerellä, tai vaihtoehtoisesti siansaksalta.

MrBrown

• Uusi jäsen
« Vastaus #80 : 12.05.2005 klo 13:02:34 »
Hahmon nimi tulee juuri L'ollonois -nimestä, joka googlauksen perusteella näyttää olleen joku ranskalainen merirosvo. Roronoa taasen on kömpelö transliterointi japaninkielisestä tavasta kirjoittaa L'ollonois.

laymon

• Vieras
« Vastaus #81 : 12.05.2005 klo 13:09:12 »
Hahmon nimi tulee juuri L'ollonois -nimestä, joka googlauksen perusteella näyttää olleen joku ranskalainen merirosvo. Roronoa taasen on kömpelö transliterointi japaninkielisestä tavasta kirjoittaa L'ollonois.

Animessa nimi kuitenkin lausutaan japanilaisittain eikä ranskalaisittain, joten siinä mielessä Roronoa on parempi vaihtoehto.

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #82 : 12.05.2005 klo 22:04:55 »
Luulin, että tämä nimiasia oli jo keskusteltu. En löydä tähän hätään kuvamateriaalia itse mangasta, mutta kaappasin animesta hieman pysäytyskuvaa. Liitteessä siis animessa käytetty kirjoitusasu, jonka kannalla minäkin olen. :)

MrBrown

• Uusi jäsen
« Vastaus #83 : 13.05.2005 klo 09:45:00 »
Luulin, että tämä nimiasia oli jo keskusteltu. En löydä tähän hätään kuvamateriaalia itse mangasta, mutta kaappasin animesta hieman pysäytyskuvaa. Liitteessä siis animessa käytetty kirjoitusasu, jonka kannalla minäkin olen.

Joo, onhan tuosta keskusteltu.

Mielestäni nimien transliteroinnissa (mangassa tai animessa) on yleensä vain 2 loogista vaihtoehtoa:
1) Transliteroida nimi alkuperäisen kirjoitustavan mukaan, jos sellainen on (eli jos nimi on lähtöisin muusta kielestä kuin japani).
2) Käyttää nimeä joka toimii parhaiten kohdeyleisölle, joko sen takia että johonkin tiettyyn transliterointiin on jo totuttu, tai sovittaa kirjoitustapa kohdekieliselle yleisölle.

Sangatsu on tässä valinnut 2), eli koska ihmiset ovat pyytäneet Roronoa, niin sitä käytetään.

Voi olla, että ovat Japanissa myös samasta syystä valinneet Roronoan, koska "L'ollonois" vain kummastuttaisi japanilaislapsia. Tai voi olla, että eivät ole edes kovasti miettineet asiaa, japanilaisilla kun ei ole tapana kauheasti miettiä länsimaalaisten kirjaimien tai kielen käyttöä. 90% animesta ja mangasta käyttää niitä ihan miten sattuu, ja yhdestä sanasta, termistä tai nimestä voi esiintyä monta eri versiota (muistaakseni ei tosin One Piecen tapauksessa).

Tästä syystä jonkun kirjoitustavan noudattaminen vain sen takia koska japanilaiset käyttävät sitä ei mielestäni missään nimessä ole hyvä vaihtoehto.

EDIT: ... Ja itse pitäisin enemmän vaihtoehdosta 1.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2005 klo 09:46:31 kirjoittanut MrBrown »

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #84 : 16.05.2005 klo 10:57:05 »
Kakkospokkarin jälkeen jäi vähän semmoinen fiilis, että tämmöistä jatkuvaa tappelua tämäkin nyt sitten on. Mitens, sarjaa ulkomaan julkaisuista pitemmälle lukeneet - onko näin?

Tuo on varmasti oikein hyvää lajissaan, mutta ihan mun juttuni tuo ei ole. Ajattelin kuitenkin vielä tsekata aikanaan miltä meininki näyttää kolmospokkarissa.

PS. Käännöksestä tykkäsin kyllä, mutta mulla ei ole kokemusta ulkomaisista julkaisuista, joten kovin vahvaa mielipidettä mulla ei aiheesta ole.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

laymon

• Vieras
« Vastaus #85 : 16.05.2005 klo 11:11:55 »
Kakkospokkarin jälkeen jäi vähän semmoinen fiilis, että tämmöistä jatkuvaa tappelua tämäkin nyt sitten on. Mitens, sarjaa ulkomaan julkaisuista pitemmälle lukeneet - onko näin?

Jos ei tappelumangasta tykkää, niin kannattaa kyllä lopettaa suosiolla sarjan seuraaminen. One Piecessa on toki huumoria ja seikkailua ja muutakin vähemmän tappeluun liittyvää, mutta kyllä ne massiiviset turpasaunat ovat kaiken A ja O.

Jampam

• Jäsen
« Vastaus #86 : 16.05.2005 klo 14:35:32 »
Kuten laymon jo sanoikin, esiintyy taistelua rusaasti. Jos sarjassa esiintyvät omaperäiset hahmot sekä omaperäiset ja vaihtelevat tapahtumat eivät kiinnosta, ei mielestäni kannata jatkaa lukemista. Itse pidän One Piecen omaperäisydestä, tunnelmasta ja kaikenlaisesta hienoudesta, ja moni tosiaan lukee Yhtä Palaa taistelukohtausten takia. Jos mikään mainitsemistani piirteistä ei sytytä, ei sarja välttämättä iske kovin lujaa. :)
    Minun arveluani tämä.

Chemo

• Jäsen
« Vastaus #87 : 16.05.2005 klo 14:48:49 »
Kiitokset Laymon ja Jampam. One Piecessä on asioita, joista olen kiinnostunut, mutta tosiaan se jatkuva taisteleminen ei niin kolahda. Ihan hyvä tietää, että OP on suureksi osaksi tuota, ettei turhaan odottele että se muuttuisi joksikin mitä se ei ole.

Näyttäisi siltä, että mun kannattaa katsella jotain muuta.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.

Okama Kempo -ossan :D

• Vieras
« Vastaus #88 : 19.05.2005 klo 16:52:17 »
Kiitokset Laymon ja Jampam. One Piecessä on asioita, joista olen kiinnostunut, mutta tosiaan se jatkuva taisteleminen ei niin kolahda. Ihan hyvä tietää, että OP on suureksi osaksi tuota, ettei turhaan odottele että se muuttuisi joksikin mitä se ei ole.

Näyttäisi siltä, että mun kannattaa katsella jotain muuta.

tuossa vol.9:n jälkeen alkaa tässäkin tulemaan hieman koskettavampaa dialogia, joka on muuten ihan toimivaa vastakohtaa tuohon tappeluun..

Franky

• Jäsen
  • Super!!!
« Vastaus #89 : 20.06.2005 klo 17:55:26 »
Mitä mieltä olette siitä Kapt. Kuron apurista Jangosta? Kaveri joka hypnotisoi ja kävelee oudosti takaperin...

Se mua mietityttää tosin, että myöhemmin kaveri liittyy Merivoimiin ja taistelee piraatteja vastaan. Mielenkiintoinen puolen vaihdos.

Se ei yhtään ihmetytä jos Merivoimalainen vaihtais puolta, mutta miten Merivoimat saatto päästää entisen piratin joukkoihinsa. Täytyy olla aika erikoinen tapaus...

Mietityttää hieman Sanjia...