Kirjoittaja Aihe: Kestävä kirjahylly  (Luettu 1349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pushead

• Uusi jäsen
Kestävä kirjahylly
« : 27.07.2021 klo 01:34:49 »
Terve

Tällaisena aloittelevana omnibus keräilijänä haluaisin kysyä että mistä löytäisi mahdollisimman kestäviä kirjahyllyjä näille kirjoille jotka painavat useamman kilon per kirja. Mikä tahansa halppishylly tuskin näitä kannattelee ilman että hyllyt menee kahtia. Eli mistä ja minkä tyyppisiä hyllyjä kannattaa hommata. Kiitän avusta.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kestävä kirjahylly
« Vastaus #1 : 27.07.2021 klo 02:03:48 »
Terve

Tällaisena aloittelevana omnibus keräilijänä haluaisin kysyä että mistä löytäisi mahdollisimman kestäviä kirjahyllyjä näille kirjoille jotka painavat useamman kilon per kirja. Mikä tahansa halppishylly tuskin näitä kannattelee ilman että hyllyt menee kahtia. Eli mistä ja minkä tyyppisiä hyllyjä kannattaa hommata. Kiitän avusta.
Jos olisi ylimääräistä rahaa, niin ostaisin itselleni Boknäsin kirjahyllyt. Siis semmoisen jonka pystyy itse räätälöimään oman tyyppiseksi. Ne on myös erittäin tiiviitä...lupaavat olla pölysuojattuja. Tämä on hyvä juttu...ei tarvii pyyhkiä sarjakuvista pölyjä. Vahinko vaan, että noi on tosi tyyriitä, mutta varmaan kestävät kanssa sitten.

Tämmöisenä persaukisena mulla on varmaan 30 vuotta vanhat kirjahyllyt ja sitten muutamia Billy-hyllyjä. Eli Ikean Billy hyllyt. Periaatteessa tosi halpoja ja hyvin on sarjakuvat siinä kestäneet. No Carl Barksin kootut on kyllä noiden 30 vuotta vanhojen kirjahyllyjen ylähyllyllä...kestävät niiden painon. Billy hyllyssä alahylly kestää ja siihen olen laittanut mun laserdiscit, jotka on tosi painavia.

Mun tätini ei löytänyt oikeantyyppistä kirjahyllyä, joten teetti ne jollain puusepällä...oli kanssa aika kallista.

Sitten on tietysti vaihtoehtona, että teet kirjahyllyt itse. Jos on edes vähän taipumuksia nikkarointiin. Ohjeita löytyy netistä varmasti.

Nykyaikana tuon kirjahyllyn ostaminen tai tekeminen ei ole ongelma, vaan nyky-arkkitehtuuri. Enää ei tehdä taloja, jossa on paljon seinäpinta-alaa. Kaikenmaailman ikkuna-helvettejä ja huoneet kuin Liisa ihmemaasta. Huoneet liian pieniä esim. olohuone. Vanhoissa kerrostaloissa on hyvä pohjaratkaisu...siihen saa hyvin kirjahyllyjä mahtumaan.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

pushead

• Uusi jäsen
« Vastaus #2 : 27.07.2021 klo 02:41:48 »
Ok. Katsoin juuri tubesta joidenkin omnibus keräilijöiden kokoelmia ja monilla oli juuri tuota ikean billy hyllyä. Toki sanoivat että ne taipuvat hieman kun on kirjoja ladattu täyteen. Toki nekin pitää ilmeisesti ruuvata seinään kiinni ja en tiedä viitsinkö täällä vuokrakämpässä niin hirveästi porailla. Onko kellään kokemuksia tästä https://jysk.fi/sailytys/kirjahyllyt-jakajat/plus/kirjahylly-horsens-5-hyllya-villi-tammi. Varmaan samaa laatua kuin nuo billyt.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 27.07.2021 klo 10:05:30 »
Onko kellään kokemuksia tästä https://jysk.fi/sailytys/kirjahyllyt-jakajat/plus/kirjahylly-horsens-5-hyllya-villi-tammi. Varmaan samaa laatua kuin nuo billyt.
Tuossa tuotetiedoissa kerrotaan: HDF (High density fibreboard), Melamiini, Kalustelevy, Muovi

Pähkinänkuoressa, älä osta lastulevyä tai melamiinia! Ne eivät kestä oikein mitään (painavia kirjoja, kolhuja, muuttoja). Kokopuinen tai sitten metallinen on parempi vaihtoehto. Mainittu Boknäs tai vastaava on semmoisia. Syventävää tietoa Vauva.fi:ssä

Lundiaa ei ole vielä mainittu. Ne kyllä kantaa kans ja pysyy pystyssä useimmilla ilman että tarttis seinään kiinnittää. Et maininnut mitään ulkonäöstä. Aika paljon vaikuttaa hintaan ja muuhun onko hyllyssä taustalevy, ovet tai muu vitriinisysteemi. Pölynkerääntymiseen vaikuttavat nuo luonnollisesti.

Itse olen miettinyt budjettiratkaisuna metallisia varastohyllyjä, joita saa noista motoneteistä ja tokmanneista muutamalla kympillä, mutta just nyt ei ole tarvetta tai tilaa moisille.
Nykyään Torista tai Facebookin kirppikseltä saa ilmaiseksi tai halvalla hyllyjä jos jaksaa hieman metsästellä.

Katso myös Kvaakin Näytä kirjahyllysi -ketju, siellä näet erilaisia ratkaisuja.  :)
« Viimeksi muokattu: 27.07.2021 klo 10:07:33 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #4 : 27.07.2021 klo 10:16:08 »
Ok. Katsoin juuri tubesta joidenkin omnibus keräilijöiden kokoelmia ja monilla oli juuri tuota ikean billy hyllyä. Toki sanoivat että ne taipuvat hieman kun on kirjoja ladattu täyteen. Toki nekin pitää ilmeisesti ruuvata seinään kiinni ja en tiedä viitsinkö täällä vuokrakämpässä niin hirveästi porailla. Onko kellään kokemuksia tästä https://jysk.fi/sailytys/kirjahyllyt-jakajat/plus/kirjahylly-horsens-5-hyllya-villi-tammi. Varmaan samaa laatua kuin nuo billyt.
Mun Billy-hyllyni ei ole seinässä kiinni ja hyvin ovat pysyneet pystyssä. Tietysti jos on taloudessa pieniä lapsia, jotka kiipeilevät kirjahyllyssä, niin silloin kannattaa porata noi seinään. Mulla on yhdessä Billy-hyllyssä painavia integraaleja ja jättikirjoja...ei näyttäisi pahemmin notkuvan hyllyt. Carl Barksin koottuja en kyllä uskalla laittaa tohon...sitä ne ei luultavasti kestäisi.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 27.07.2021 klo 10:22:49 »
Itse olen hävittänyt kaikki billyt ja muut halpisratkaisut ja korvannut kaiken Lundialla. Kestää isältä ja pojalle ja siitä saa rakennettua sellaisia kokonaisuuksia kuin haluaa. Suunniteltu kestämään painavatkin kirjat. Löytyy käytettynä vähän joka puolelta, jos jaksaa etsiä.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #6 : 27.07.2021 klo 10:45:55 »
Itse olen hävittänyt kaikki billyt ja muut halpisratkaisut ja korvannut kaiken Lundialla. Kestää isältä ja pojalle ja siitä saa rakennettua sellaisia kokonaisuuksia kuin haluaa. Suunniteltu kestämään painavatkin kirjat. Löytyy käytettynä vähän joka puolelta, jos jaksaa etsiä.

Varoituksen sana: Käytetyissä Lundioissa kannattaa olla tarkkana levyjen asennuksen kanssa kun ei ole ohjeita; asensin omaani vanhat levyt ”väärinpäin” eli se metalli reunoissa, jonka päällä paino lepää, oli ylöspäin. Arvaatte miten kävi kun olin laittanut CB kootut siihen. Onneksi selvisin ilman isompia vaurioita (myös alla oleva hylly tuli alas, koska levy oli väärinpäin).
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #7 : 27.07.2021 klo 11:56:36 »
Varoituksen sana: Käytetyissä Lundioissa kannattaa olla tarkkana levyjen asennuksen kanssa kun ei ole ohjeita; asensin omaani vanhat levyt ”väärinpäin” eli se metalli reunoissa, jonka päällä paino lepää, oli ylöspäin. Arvaatte miten kävi kun olin laittanut CB kootut siihen. Onneksi selvisin ilman isompia vaurioita (myös alla oleva hylly tuli alas, koska levy oli väärinpäin).
Uiuiui!
Nyt kyllä nään ensi yönä painajaisunia. Carl Barksin kootut romahtavat alas ja moni boksi saa kauheita kolhuja...pahempaa kauhuskenaariota ei ole kuin tulipalo kotona.

Näissä halpis kirjahyllyissä ainakin itse olen huomannut, että takalevy yleensä rupee helposti irvistelemään. Olen ruuvannut sen sitten monesta kohtaa kiinni...hyvin on pysynyt. Billy-hyllyssä kävi aikanaan semmoinen juttu, että ostin ensimmäisen hyllyni ja sitten kun olin myöhemmin ostamassa toista hyllyä, niin ei ollutkaan enää juuri sitä sävyä enää...piti ottaa lähelle vastaavaa väriä. Se vähän kyllä esteettistä silmääni ärsyttää, kun yksi hylly on hieman eri värinen.

Vielä mulle tänne kotiin mahtuisi yksi Billy-hylly ja sitten seinän pinta-ala loppuu. Tietysti nuo vanhat 30 vuotta vanhat kirjahyllyt voisi muuttaa kanssa vähän parempiin ja järkevämpään ratkaisuun, niin voisi saada vähän enemmän tilaa sarjakuville ja leffoille. Olen myös kirjahyllyn päälle tehnyt ihan itse hyllyn, jonne mahtuu osa DVD ja Blurayta kokoelmaani. Sitä on mahdollisuus kasvattaa vielä.

Näin sarjakuva ja leffakeräilijän ihannehan olisi päästä asumaan omakotitaloon, jossa olisi paljon seinäpinta-alaa. Noh ei ole varaa, jos ei tule jostain rahaa kahmalokaupalla.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 27.07.2021 klo 22:31:13 »

Joo näin on. Itsekin opin kerrasta, kun yksi levy antoi periksi. Onneksi oli alhaalla niin ei mitään mennyt rikki.

pushead

• Uusi jäsen
« Vastaus #9 : 27.07.2021 klo 23:12:01 »
Kiitoksia vain vinkeistä ja vastauksista. Ainakin tällä jätkällä näyttäisi olevan tuota ikean kallax hyllyjä seinät täynnä ja joka hyllyllä 5-6 omnibus kirjaa https://www.youtube.com/watch?v=BjEnUOd5ams&t=219s. Noissa on hieman kapeammat hyllyt joten luulisi kestävän hieman paremmin kuin esim nuo billyt. Eri asia sitten tykkääkö tuon tyylisestä hyllystä. Itse voisin kyllä ostaa.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #10 : 28.07.2021 klo 00:10:58 »
Kiitoksia vain vinkeistä ja vastauksista. Ainakin tällä jätkällä näyttäisi olevan tuota ikean kallax hyllyjä seinät täynnä ja joka hyllyllä 5-6 omnibus kirjaa https://www.youtube.com/watch?v=BjEnUOd5ams&t=219s. Noissa on hieman kapeammat hyllyt joten luulisi kestävän hieman paremmin kuin esim nuo billyt. Eri asia sitten tykkääkö tuon tyylisestä hyllystä. Itse voisin kyllä ostaa.
Ei huono tuo kallax ja tossa hyvä tukeva rakenne...voi laittaa aika painavaakin tavaraa hyllylle. Noita kaksi päälekkäin, niin saa jo oivan kirjahyllyn. Valkoinen väri vaan ainakin minua vähän hirvittää. Toivottavasti tuota saa vähän tummempanakin.

Periaatteessa meidän suvun omistamassa rintamiestalossa on vintillä semmoinen syvennys. Olen haaveillut laittavani siihen pienen kirjahyllyn. Toi Kallax voisi sopia siihen, mutta muulla värillä kuin valkoisella. Saisin mun Aku Ankka -lehteni kivasti hyllylle...nyt ne on säilytyslaatikoissa.

pushead

• Uusi jäsen
« Vastaus #11 : 28.07.2021 klo 00:18:52 »
Tuota kallaxia saa kolmella eri värillä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 28.07.2021 klo 11:22:18 »
Myös Lundiaa saa käsittääkseni valkoisena tai sen voi maalata vaikka minkä väriseksi. Hait aloitusviestissäsi kestävää hyllyä. Itse luokittelisin tuon Kallaxsen ja muut melamiinihyllyt melkeinpä kertakäyttöisiksi - omat hyllyt ovat palvelleet jo kymmeniä vuosia ja useita muuttoja. Satunnaiset lastulevyhyllyt joita olen omistanut ovat jääneet matkasta jo aikoja sitten.  :) Muuttoja, kulutusta ja ns. elämää kallaxit ja vastaavat kestävät aika huonosti. Mutta onhan tuossa sen verran lyhyet nuo hyllyt etteivät pääse kovin paljon taipumaan.

Keräilijän kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös hyllyväliin ja sen muunneltavuuteen. Jos kirjoja tulee paljon on hyvä että hyllyjako vastaisi hyvin niiden korkeutta. Tuossa videollakin näkyy että Kallaxiin jää aika paljon tyhjää kirjojen päälle eli sinne kerääntyy tietenkin pölyä.  ;)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
« Vastaus #13 : 28.07.2021 klo 15:51:53 »
Myös Lundiaa saa käsittääkseni valkoisena tai sen voi maalata vaikka minkä väriseksi. Hait aloitusviestissäsi kestävää hyllyä. Itse luokittelisin tuon Kallaxsen ja muut melamiinihyllyt melkeinpä kertakäyttöisiksi - omat hyllyt ovat palvelleet jo kymmeniä vuosia ja useita muuttoja. Satunnaiset lastulevyhyllyt joita olen omistanut ovat jääneet matkasta jo aikoja sitten.  :) Muuttoja, kulutusta ja ns. elämää kallaxit ja vastaavat kestävät aika huonosti. Mutta onhan tuossa sen verran lyhyet nuo hyllyt etteivät pääse kovin paljon taipumaan.

Keräilijän kannattaa muuten kiinnittää huomiota myös hyllyväliin ja sen muunneltavuuteen. Jos kirjoja tulee paljon on hyvä että hyllyjako vastaisi hyvin niiden korkeutta. Tuossa videollakin näkyy että Kallaxiin jää aika paljon tyhjää kirjojen päälle eli sinne kerääntyy tietenkin pölyä.  ;)
Itsellä Billy-hylly on kestänyt kyllä kaksi muuttoa ja noin 16 vuotta. Ei mitään rikki...ainoastaan tuo takalevyn olen ruuvannut paremmin kiinni hyllyyn. Ainakin omasta puolesta voin suositella Billyä. Myös säätää voi hyllyjä ihan miten haluaa.

Tuossa Boknäs hyllysssä muuten voi ostaa niin sanotun salahyllyn eli siinä sokkeilissa on pieni salalokero. Sinne voi sitten laittaa ne kaikista arvokkaimmat sarjakuvat.

amasofi

• Jäsen
« Vastaus #14 : 28.07.2021 klo 20:26:39 »
Lundia (30cm syvä) itsellä kulkenut liki 30 vuotta matkalaisena ja erittäin hyväksi havaittu. Muutin vajaa 3 vuotta sitten uuteen asuntoon, johon sain kirjastohuoneen. Ohessa kuvissa hyllyn toinen seinäosuus purettuna korotusta varten ja toisessa kuvassa nurkkapalan  korotusta vailla valmis hylly. Tässä taitaa olla muistaakseni +/- 50 hyllymetriä paperituotteita. Ja 30 cm syvässä Lundiassa 60cm levyt kantaa ihan mitä vaan, 80cm levyt kantaa lähes mitä vaan, mutta 100 cm alkaa taipua ajan kanssa jos koko levy on täynnä kirjaa korkeampia ja raskaampia sarjakuvia. Eli suositan skippaamaan 100cm levyt.