Kirjoittaja Aihe: Mitä sarjakuvia top300:sta ostat?  (Luettu 19212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

thepanu

• Jäsen
Re:Mitä sarjakuvia top300:sta ostat?
« Vastaus #30 : 07.10.2003 klo 14:27:36 »
No niin, kaikki mitä mainitsit on sellaisi joihin tutustumista olen harkinnut tai jo tehnyt. 1602:sta ihan pidin kahden ekan numeron perusteella.

Ja itse suuntasin kommenttini tuonne top20 suuntaan, missä on näitä perinteisempiä(?) supersankarisarjoja.

Gotham Centralia on tarkoitus ostaakkin, kunhan saan ebaysta irti muutaman peräkkäisen numeron kohtalaiseen hintaan.

Mutta toistan kommenttini. Jos JLA/Avengers on huippusupersankarisarjakuvaa niin ei kyllä herätä mielenkiintoa tutustua hyvään.

ARgh, Blackwing, sulla on jo todella pitkä lista, noihan vie jo ihan fyysisestikkin ihan kiitettävästi tilaa.
huuto.net kohteeni

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #31 : 07.10.2003 klo 15:26:52 »
Supreme powersin uusin nro on kyllä aika epäilyttävän näköinen: kannessa liehuu niin potreasti tähtilippu että  :-X mutta ehkäpä sisältö ei ole kuitenkaan (vieläkään) silkkaa USA Überallesia. Ainakin aiemmat ovat olleet enemmänkin huvittuneisuutta aiheuttavaa materiaalia...

mestarituukka

• Vieras
« Vastaus #32 : 07.10.2003 klo 16:54:24 »
Ja sitten, ei puolustuspuheenvuoro, vaan ihan asiallinen korjaus teille tietämättömille, tai pikemminkin ajattelemisen aihetta...

Eli siis, ette kai oikeasti kasaa kaikkea saman nimikkeen alle "supersankaripaska" edes tietämättä (eli siis lukematta) mitä kamaa tuolla Marvelilla etc. nykyään julkaistaan NÄENNÄISESTI supersankarikamana?

esimerkkejä:

- Mainittu 1602, sehän on silkkaa fantasiakamaa ja osin myös historiallista seikkailusarjakuvaa
- Supreme power, aivan yhtä selkeästi parodioi supersankarisarjiksia ja ehkäpä sieltä löytyy hieman ei-niin-yltiöpatrioottista-asennoitumista-kuin-luulisi-asennetta
- Born, kertoo ihan klassisen korkkaritarinan hieman psykologisin painotuksin - pääosan esittäjä nyt vaan sattuu olemaan eräskin Frank Castle.
- Arkham Asylum Living Hell, on pikemminkin kauhuromanttista huumorisarjakuvaa kuin perinteistä supersankari Batman-kamaa
- Catwoman, ei ole enää pitkiin aikoihin ollut silkkaa tämä vastaan tuo mäiskettä, tarinat ovat kuin dekkareita - joka on myös yleisempi trendi tällä hetkellä, ei haittaa minua ollenkaan - ja päähenkilöt pikemminkin Selina Kyle ym. siviiliminässään ja selvemmin persoonallisuuksina eikä vain trikoina.
- Gotham Central, niin Ed McBain dekkaria että, välillä vain Battis käväisee liehauttamassa viittaansa.

Ennen kaikkea osa noista on pahuksen hyvin kirjoitettua ja piirrettyä ja erittäin viihdyttävää sarjakuvaa.

Että noin, noista ostamistani, näin sen näin...

No ei nuokaan kyllä minusta kovin mielenkiintoisilta vaikuta. Sori. Ja yleisesti ottaen mikään genre-sarjakuva ei tunnu kovin mielenkiintoiselta tällä hetkellä. Top Ten taitaa olla yksi niistä harvoista supersankari-jutuista joista olen todella pitänyt viimeisien vuosien aikana.

Se mitä minä olen seurannut amerikkalaista mainstream-sarjakuvaa(=lähinnä dc, vähän myös marvel ja white horse) niin kyllä 90-luku, post-watchmen ja post-dark knight-aika on ollut väsyttävää menoa noilla Suurilla Mahtavilla Megakustantamoilla. Laskelmoitu synkkyys, rasittava tarve jatkuvaan ironisointiin ja pinnalliset näkökulmat nyky-yhteiskunnan ongelmiin kuorrutettuna väkivallalla ja seksillä. Ei kovin kiinnostavaa. Eikä tuoretta.

Tarvitaan uusia tiennäyttäjiä, h**vettiin kaikki DC:t ja Marvelit!!!

Ok, nyt taisin mennä pois aiheesta, mutta piti nyt vain kommentoida. Mutta kuten sanottu, en ole mikään alan suurin asiantuntija, esim. Marvelin jutut ovat jääneet viimeisen 6 vuoden aikana aika vähälle seuraamiselle. Lähinnä takuu nimet Moore, Gaiman ja Morrison ovat jatkuvan seurannan kohteina. Lisäksi jotkut Azarellot ja Busiekit toimivat ajoittain.

t.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2003 klo 16:55:07 kirjoittanut mestarituukka »

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #33 : 07.10.2003 klo 17:20:21 »
Lainaus
huv**tuneisuutta

Olen huvittunut.

Heh.
« Viimeksi muokattu: 07.10.2003 klo 17:20:35 kirjoittanut Ilja Rautsi »
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #34 : 07.10.2003 klo 17:24:17 »
26 15 24.36 ** APR030228 LOEG VOL II #6 (OF 6)
46 58 16.29 ** SEP021208 SPAWN #128
122 122 7.86 ** JUN030245 FILTH #13 (Of 13) (MR)
175 181 4.51 ** JUN031321 SAVAGE DRAGON #110

Ja:

1 1 11.22 ** STAR19617 SANDMAN ENDLESS NIGHTS HC
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #35 : 08.10.2003 klo 11:21:55 »
Tuo **-juttu on muuten aika ihme tapaus...en tiä mistä ne siihen ilmaantuivat...

???

Noh, saahan sitä "tuukka" olla toistakin mieltä...olen itse edelleen sitä mieltä että nuo lehdet ovat aikas ok - mutta Corto Maltese on lyömätön saavutus edelleen sarjakuvan alalla, jos joku joskus pystyy saavuttamaan mitään niin hienoa kuin Pratt  niin - noh, silkkaa hypoteesia.

"Löysin" muuten Cerebusin. Aika erikoinen sarjakuva. Enää 13 500-sivuista osaa lukematta, aika urakka. Eläköön yleiset kirjastot! (Iljakin voi nyt paistatella siellä tyytyväisyyden säteissä)

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #36 : 08.10.2003 klo 11:30:10 »
Tuo **-juttu on muuten aika ihme tapaus...en tiä mistä ne siihen ilmaantuivat...
Onkohan täällä automaattinen sensuuri? test: Huvittunut..  :-)

Timo

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #37 : 08.10.2003 klo 11:41:11 »
Onkohan täällä automaattinen sensuuri? test: Huv**tunut..  :-)

Kyllä asia on näin sovittu.

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #38 : 08.10.2003 klo 12:12:05 »
 ;D Tosi hienoa!  ;D

Pystynköhän minä puhumaan Mannisen Tamperkeleestä? En?
« Viimeksi muokattu: 08.10.2003 klo 12:12:27 kirjoittanut Wilpuri »
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #39 : 08.10.2003 klo 12:27:34 »
Listaanpa itsekin, nopean kommenttiraidan kanssa. En osta lehtiä, albumeita vain. Wait for the trade, etc.

SANDMAN ENDLESS NIGHTS HC
Tämänhän arvioin. Vaikuttaa olevan supersuosittu kaikin puolin: NY Timesin bestsellerlistan ykkönen ja nähtävästi viisi kertaa myydympi, kuin listan seuraava...

100 BULLETS VOL 6 SIX FEET UNDER GUN TP
...jota en totta puhuen ostanut. Viitosalbumin loppuratkaisu kaikessä ympäripyöreässä hämäryydessään oli sellainen antikliimaksi, että jätin tämän hyllyyn. Jahka Azzarello lopettaa tarinoiden keinotekoisen obfuskoinnin ja pakotetun "striitti"-asenteen, saatan palata.

JLA JSA VIRTUE & VICE SC
Pahinta mahdollista jatkumo-onanointia. Hävettää tämän ylihintaisen kuonan ostaminen. Johns ja Goyer käyttävät varmaan jotain supersankarisarjakuvien ISO 9000 -standardia näiden kirjoittamiseen.

TOM STRONG BOOK TWO TP
Tom Strong on edelleen Kaunis Asia. ABC saisi vain nopeuttaa TP-linjansa toimintaa.

CAPTAIN MARVEL VOL 2 COVEN TP
Psykoottinen omnipotentti supersankari antaa koemielessä sarjamurhaajalle supervoimat. Yllättävän hauskaa kamaa Davidilta, vaikka sarjan tietokoneavusteinen väritys on niin syvältä helvetistä, ettei pelsepuupikaan löydä.

thepanu

• Jäsen
« Vastaus #40 : 08.10.2003 klo 12:43:24 »
SANDMAN ENDLESS NIGHTS HC
Tämänhän arvioin. Vaikuttaa olevan supersuosittu kaikin puolin: NY Timesin bestsellerlistan ykkönen ja nähtävästi viisi kertaa myydympi, kuin listan seuraava...

Joo, oli loppunut Good Fellowsiltakin, vaikka sitä festareita edeltävällä viikolla oli tullut 100 kappaleen lasti.

Asiasta seuraavaan. Samalla reissulla tarttui mukaan myös Gotham Centralin ykkösnumero, ihan positiivisin mielin laskin lehden käsistäni ja tuntuu siltä että hankin muutaman numeron lisääkin tätä.
huuto.net kohteeni

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #41 : 08.10.2003 klo 12:50:31 »
Rupesi taas hivuttamaan (eli huv... salakielellä) eräskin asia; tämä DC/Marvel/UB/Pörvel-höpinä. Kas kun minähän EN osta sarjakuviani sen perusteella mikä kustantamo on kyseessä! Ostan vain ja ainoastaan itseäni kiinnostavaa sarjakuvaa, ainoa peruste.

Siis olen itsekin yllättynyt että olen ostellut MAX-kamaa eli Marvelin "aikuislinjaa", tuli vain kiinnostavia viihdepläjäyksiä (Thor: Vikings ja Born mm.).

100 Bulletsin taso on tosiaan laskenut, paikan kyseisen sinänsä laadukkaan sarjan tilalla lempparilistallani on saanut Human Target, odotan innolla jatkoa...WTC:täkin uskallettiin käsitellä ilman sentimentaalisuutta, aika juonesti ja asiallisesti...

mestarituukka

• Vieras
« Vastaus #42 : 08.10.2003 klo 13:52:43 »
Rupesi taas hivuttamaan (eli huv... salakielellä) eräskin asia; tämä DC/Marvel/UB/Pörvel-höpinä. Kas kun minähän EN osta sarjakuviani sen perusteella mikä kustantamo on kyseessä! Ostan vain ja ainoastaan itseäni kiinnostavaa sarjakuvaa, ainoa peruste.

En minäkään.

(Varoitus! Nyt seuraa tilitystä!)
Surullista vaan on nähdä,että noita kahta isoa lafkaa ei aja eteenpäin mikään muu kuin raha. 80-luvun lopussa tapahtunut murros valtavirtasarjakuvassa ei johtanutkaan mihinkään. Toki samat, vanhat parrat tekevät vieläkin laadukasta sarjakuvaa, jota myös nämä suuryhtiöt julkaisevat, mutta mitään uutta ja mielenkiintoista ei kyllä ole syntynyt viimeiseen viiteen-kuuten vuoteen DC:n tai Marvelin toimesta. Ainakaan minun mielestäni.

Esim. DC:n kehitys on ollut mieletäni eriskummallinen. 80-luvun lopussa luodaan uusi termi "graaffiset novellit" ja yritetetään tietoisesti markkinoida sarjakuvaa aikuisemmalle yleisölle. On Moore, Gaiman, Morrison ja Milligan, joiden juttuja kelpaakin esitellä. Kun näiden herrojen oikesti pirun haastavat, monipuoliset ja älykkäät työt antavat DC:lle ja muille kustantajille todella mahdollisuuden alkaa julkaista laatusarjakuvaa, sarjakuvataidetta, mutta ei. DC:tä menee vellit housuun, aletaan pelaamaan varmaan päällä ja tulos on nähtävillä esim. jossain Preacherissa, joka on ehkä surullisin esimerkki tästä. Se kiteyttää DC:n linjan, kaiken sen pinnallisen, muodikkaan ja muka-rankan ääliömäisyyden.

Vertigon nykylinja on mielestäni sellaista laskelmoitua, markkinoititutkimuspullaa. Hyvänä esimerkkinä juuri tuo 100 Bullets. Tosin en ole lukenut kuin ekan albumin, mutta aikakin sen jälkeen heräsi sellainen kysymys, että sisältikö tämä albumi mitään muuta kuin "rankkaa", "katu-uskottavaa" ja "coolia" patsastelua. Kai se on niin, että ammuskelu ja seksi lähinnä kiinnostavat sarjakuvanlukijoita. Eikä siinä mitään, jos jotain kiinnostaa. Minua harmittaa vain se, että Vertigon syntyessä sen piti olla juuri lenkki "vaihtoehtoisemman" ja mainstreamin välillä, eli rohkeita kokeiluja ja sisältöä. Nykyään se tuntuu olevan sitä samaa tavaraa mitä kaikki muukin perustavara, vain synkän ja katu-uskottavan brändin alle naamioituna.

t.

ps. Kannattaa tutustua Eddie Campbellin Alec-How to be an artist-albumiin, jossa omakohtaisesti ja mainiosti ruoditaan tätä samaa kysymystä.

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #43 : 08.10.2003 klo 15:23:24 »
Että nuin huonosti ovat asiat? Voi voi...

Kyllähän se niin on että eiköhän sarjakuvatkin lähinnä ole tätä nk. eskapismia. En minä ainakaan kovin usein jaksa ajatella että ostan jotain hillittömän hienoa ja taiteellista ja "kokeilevaa". Viihdyttävää janvietettä ja arjen vastapainoa sitä useammin hakee. Klisee tai ei mutta näin se vaan on.

Ja eiköhän sinullakin saata tuo lähtökohta erilainen koko sarjismaailmaan ja rima olla sen takia korkeammalla kuin minulla...

Millaista haluaisit? Marc Antoine Mathieun tapaista tai mm. minulle uuden tuttavuuden Cerebusin kaltaista kamaa?

Amerikkalainen sarjakuva heijastaa varmasti melkoisesti amerikkalaista kulttuuria ja yhteiskuntaa joka on aika lailla Michael Mooren kritisoinnin tapaista väkivallan kyllästämää.

Kuten vanha mainoslausekin sanoi, kehottaisin:"Toista hiljaa mielessäsi, se on vain sarjakuvaa, vain sarjakuvaa...".

Ja vielä: Ampuminenko ja seksikö sinua niin ahdistaa? Lue Shakespearea tai mitä hyvänsä hengentuotetta niin väkivalta ja seksi ne on jotka sitä stooria usein vievät eteenpäin tai mistä niissä usein on pohjimmiltaan kyse. Ihminen on kuitenkin aika alkukantainen ja raadollinen otus - jossei muualla niin kuvitelmissaan...

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Vastaus #44 : 08.10.2003 klo 15:25:01 »
Äh, taas ajatus karkasi kirjoittaessa ja tuli hieman sotkuista tuosta tekstistäni. Toivottavasti perusidea kävi ilmi...