Kirjoittaja Aihe: Japanin kulttuurin kiinnostavuus  (Luettu 10337 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 10 120
Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« : 24.02.2005 klo 01:05:14 »
Esa kirjoitti tuossa naapurisäikeessä näin:

"Miksiköhän niin monet ihmiset jotka lukevat mangaa ja katsovat animea koittavat muuttua itsekin japanilaiseksi? Suomalaisiahan tässä ollaan. Ja nykyään on aika paljon sellaisia tyttöjä jotka viettää päivät tietokoneella ja katsovat kaikkea homoanimea [hyi] ja alkavat lopulta vihata heteromiehiä, vaikkeivat ole ikinä ollut sellaisen kanssa tekemisissä. Se on aika pelottavaa. Munkin koulussa on jotain sellaisia, pukeutuu outoihin vaatteisiin ja vihaavat heteroja. Ei pitäisi yleistää, mutta mun mielestä se on aika outoa.
Varmaan onnistun jonkun suututtamaan, se ei ole tarkoitukseni"


Ihan vetävänä aloituksena toimii tuo.
Ainakin minulle kaikki kulttuurijutut syventävät sitä lukukokemusta (en paljon katsele animea). Jenkkien elämäntyylistä voisi kirjoittaa vastaavan vuodatuksen ellei sitä katsottaisi "normaaliksi" kulttuurivaikutukseksi. Sikäläinen populaari- ja muu kulttuuri on niin tuttua. Jenkkivaikutteita tööttää sisään joka tuutista, aasialaisiin kulttuureihin tutustuminen vaatii huomattavasti enemmän ponnistelua. Tai on vaatinut... Joka tapauksessa mangat tosiaan toimii paremmin kun tietää mihin ne liittyy. Itse asiassa en lukenut (pystynyt, osannut, viitsinyt) mangaa ollenkaan ennen kuin olin käynyt sen kotimaassa.
Mitä tulee nuorten seksuaaliseen ja muuhun pelleilyyn, niin sehän on tunnetusti vain kapinaa - ei sen vakavampaa. Näistäkin tytöistä kasvaa, suurimmasta osasta, kelpo perheenäitejä tänne Suomeen, kunhan vain odotellaan 10-20 vuotta.

[Ja kun/jos vastaatte Esalle, niin pitäkää mielessä, että tätä foorumia lukevat myös lapset ja nuoret!]
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #1 : 24.02.2005 klo 10:13:09 »
En tiedä sopiiko ajatukseni tämän otsikon alle, mutta siirtäkää muualle jos niin parhaaksi näette. Esan kirjoituksesta tuli mieleeni eräs asia, jota olen pohtinut jo jonkin aikaa, nimittäin tuo "japanilaistumisen" (<-- huono sanavalinta) näkyminen myös piirrostyylissä. Kovin monet nuoret (etenkin tytöt) tuntuvat nykyisin piirtävän "mangatyylillä". Tiedän toki, ettei ole olemassa mitään yksittäistä mangatyyliä eikä suomalaista mangaa, mutta karkeasti yksinkertaistaen tarkoitan nyt tätä suuret silmät yms.-tyyliä. Muistan lukeneeni jonkun taidekoulun opettajan (ettei olisi ollut peräti Keijo Ahlqvist) sanoneen, että todella monet piirtävät nykyisin tällä tyylillä. Itselleni herää kysymys, johtaako tämä ihmisten omien persoonallisten piirrostyylien katoamiseen, kun kaikki haluavat olla kuin suosikkimangansa piirtäjä ja kopioivat ja matkivat tätä surutta. Ossi Hiekkala totesi täällä jossakin toisessa manga-threadissa, että hänestä näyttää, kuin "mangatyyli" olisi suorastaan tuhonnut japanilaisten nuorten kyvyn piirtää erilaisilla tyyleillä. Täällä Suomessakin olen törmännyt ilmiöön monissa nettigallerioissa (esim. Virhe.org), jossa todella monet tuntuvat piirtävän joko mangan ja animen fanikuvia tai sitten ihmismäisiä koiria ja susia (onko tämä muuten sitä furryä? en ole niin perillä näistä termeistä).

Tämän epämääräisen vuodatuksen tarkoituksena oli nostaa esille kysymys, onko Suomenkin piirtävä nuoriso menossa kovaa vauhtia kohti erilaisten piirrostyylien kuihtumista ja tyylien samankaltaistumista, ideoista puhumattakaan. Mitä mieltä olette: onko tällainen kehitys mahdollista vai onko se itse asiassa jo käynnistynyt?
« Viimeksi muokattu: 24.02.2005 klo 10:15:57 kirjoittanut Hanna »
Klik klik --> Sarjisblogini

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 816
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #2 : 24.02.2005 klo 10:27:36 »
herää kysymys, johtaako tämä ihmisten omien persoonallisten piirrostyylien katoamiseen, kun kaikki haluavat olla kuin suosikkimangansa piirtäjä ja kopioivat ja matkivat tätä surutta. Ossi Hiekkala totesi täällä jossakin toisessa manga-threadissa, että hänestä näyttää, kuin "mangatyyli" olisi suorastaan tuhonnut japanilaisten nuorten kyvyn piirtää erilaisilla tyyleillä.

Kullakin sukupolvella on idolinsa. Kasvoi minustakin terve aikuinen vaikka luinkin nuorena Madia ja piirsin Don Martinin tyyliin. Aikoinaan kaikki pojat matkivat häntä. Yläasteikäisillä pojilla ja tytöillä on aina ollut niin selkeät omat linjansa, että piirrokset  paljastavat heti tekijän iän.

Japanissa tyylien tuhoutumisen syynä voi olla pikemminkin suorituskulttuuri. Meilläkin ollaan menossa siihen suuntaan, ja se on huolestuttavaa. Silloin ollaan suossa kun jo varhaisteini-ikäisen pitää valita oma tyylisuuntansa menestyäkseen ja tehdäkseen kaupallisesti kannattavaa sarjakuvaa. Suomessa ei onneksi ole kaupallisesti kannattavaa sarjakuvaa.  :)

Taiteessa menestyäkseen on kehitettävä oma tyyli. Sen välivaiheisiin kuuluu muiden matkiminen, myös mangan.

Ossi Hiekkala

  • Archipictor
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 735
  • archipictor.com
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #3 : 24.02.2005 klo 10:31:36 »
Ehkäpä se, että nuoret ja etenkin tytöt ovat innostuneet mangasta, johtuu siitä, että he tavallaan "löysivät" sen yhtä aikaa poikien kanssa. Sillä ei ole ollut sellaista "historiallista taakkaa", kuten supersankarisarjakuvilla, jotka ovat varsin selkeästi poikien ja poikuutensa säilyttäneiden miesten lajiketta. Manga ei myöskään ole yleensä vaikeasti tajuttavaa, kuten eurooppalainen taidesarjakuva, joten nuorten on helppo päästä mukaan.
Japani-ihailuun voi olla osittain syynä se, että nyt siitäkin paikasta on enemmän tietoa. Aiemmin se on ollut lähinnä vain kirsikankukkien ja samuraiden maa, mutta elokuvien, sarjakuvien ja ties kuinka pitkään jatkuvan japanilaista designia jäljittelevän boomin jälkeen Japanista on länsimaissa vanhempi kuva. Kuva ei tietenkään ole todellisuutta vastaava mutta ei kai se ole Amerikastakaan.
Japanilla on maine outona ja kummallisena maan, mikä on luonnollisesti omiaan herättämään kiinnostusta.
Reiman kommentti siitä, ettei hän tarttunut mangaan ennen käymistään Japanista on minusta varsin huvittava, sillä minulla kävi juuri päinvastoin. Menetin kiinnostukseni käytännössä kokonaan (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta). Ehkä se artikkelien yletön määrä vain lannisti, ettei enää jaksanut alkaa kaivelemaan niitä oikeasti hyviä juttuja. Myös sellainen kiinnostus kaikkeen kummalliseen on kadonnut. Sen sijaan itse normaali elämä pienine erikoisuuksineen on mitä kiehtovinta.

W

  • sarjakuvaduunari
  • Jäsen
  • Viestejä: 606
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #4 : 24.02.2005 klo 10:52:49 »
Ehkä eniten tässä manga innostuksessa ärsyttää sen, että vaikka "kaikki" teinit lukevat kin sitä nykyisin kypällä se ei saa heitä kiinnostumaan muuista sarjakuvasta. Olen huomannut monessa paikassa tämän "genre" keskeisyyden.
Kun ehdottaa aku ankka/supersankari/manga/asterix fanittajalle, että muunlaistakin sarjakuvaa on olemassa, niin vastaus on aina semmoinen säälivä katse, joka sanoo "en mä sentään friikki ole kuten sä...mee hoitoon..."
Minäkin olen jonkin sortin japani intoilija, mutta vielä en ole sisäistänyt mangaa enkä nähnyt sen ehkä syvenpiä ulottuvuuksia. Ei haittaa oikeastaan. Maailmassa on niin paljon kiinnostavia asioita, ettei niihin ehdi kaikkeen millään elemän aikana tutustua kunnolla.

bgt

  • Jäsen
  • Viestejä: 604
  • Grrr....
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #5 : 24.02.2005 klo 11:58:45 »
Tämän epämääräisen vuodatuksen tarkoituksena oli nostaa esille kysymys, onko Suomenkin piirtävä nuoriso menossa kovaa vauhtia kohti erilaisten piirrostyylien kuihtumista ja tyylien samankaltaistumista, ideoista puhumattakaan. Mitä mieltä olette: onko tällainen kehitys mahdollista vai onko se itse asiassa jo käynnistynyt?

Ei kai uusien tyylien ilmestymistä voi kuihtumiseksi sanoa.

Minä olen vähän skeptinen sen suhteen, paljonko anime on vaikuttanut nuorison tyyliin. Tokihan jonkin verran, mutta sikäli kuin muistan yläaste/lukio-tyttöjen piirroksia, on niissä kautta aikain ollut isoja silmiä ja pieniä suita. Kai tässä olisi ollut jo aikoinaan näkyvissä osoitusta sille, että manga/anime lienee aika lähellä tuon ikäisten "kauneusihanteita".
Also spracht Blau Tiger.

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #6 : 24.02.2005 klo 12:42:02 »
Ei kai uusien tyylien ilmestymistä voi kuihtumiseksi sanoa.

Ei, mutta jos se uusi suosittu tyyli "vie kaikki piirtäjät mukanaan", silloin kyllä tyylien kirjo ja monipuolisuus kärsivät. Se on kyllä ihan totta, että samankaltaisia piirrostyylejä on ihmisillä ollut ennenkin, joten siinä suhteessa ei mitään uutta auringon alla. Ehkäpä vain kuvittelen, mutta minusta tuntuu, kuin tämä mangarynnistys olisi kuitenkin kokoluokassaan ja kattavuudessaan jotakin aivan muuta.
Klik klik --> Sarjisblogini

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #7 : 24.02.2005 klo 13:20:23 »
Varmaankaan mangatyylien suosiossa ei ole pelkästään kyse siitä, miltä piirustus teknisesti näyttää, vaan siitä, mitä sillä voi ilmaista. Ilmeiden, tunteiden ja tunnelmien (perinteisesti hankalia piirtää) ilmaisemiseen manga on tuonut valtavan arsenaalin erilaisia efektejä, jotka ovat länsimaalaisia tyylejä huomattavasti vähemmän sidottu anatomian rajoissa pidättäytymiseen.

Nämä efektit ovat kohtuullisen helposti piirrettäviä ja muunneltavia ja hyvin ekspessiivisiä, ja kunhan sen efektikielen on oppinut, niin sillä pystyy hyvin nopeasti ilmaisemaan mittavan skaalan tunteita ja tunnelmia. (Ja siksi varmasti viehättää myös monia naispuolisia piirtäjiä.) Vähän niinkuin hymiöt. Se on nopeaa, selvää ja räiskyvää, minkä vuoksi se ehkä uppoaa moniin tässä videopelimaailmassa eläviin nuoriin paremmin kuin jähmeämmät, realistisemmat, "vanhanaikaisemmat" tyylit. Aku Ankkakin pystyy venymään vain sen verran, kuin hänen kuminen anatomiansa sallii.


« Viimeksi muokattu: 24.02.2005 klo 13:26:20 kirjoittanut JJ Naas »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #8 : 24.02.2005 klo 13:26:35 »
mitä sillä voi ilmaista. Ilmeiden, tunteiden ja tunnelmien (perinteisesti hankalia piirtää) ilmaisemiseen manga on tuonut valtavan arsenaalin erilaisia efektejä, jotka ovat länsimaalaisia tyylejä huomattavasti vähemmän sidottu anatomian rajoissa pidättäytymiseen.

Tästä tuli lähes välittömästi mieleen amerikkalaisen Peter Baggen sarjakuvat, joissa hahmot venyvät vaikka mihin. Esim. tyypin menettäessa malttinsa (tapahtuu usein) pää saattaa kasvaa muuta ruumista 10 kertaa isommaksi, jos on tarvis. On "kubismia" ja vaikka sun mitä kerrontaa, joka käyttää graafista ilmaisuasteikkoa hyväkseen. Tarinat ovat kuitenkin melko realistisia. Ja kaikki tämä jo 20 vuotta sitten. Mangavaikutetta vai ei?  :)

Timo

JJ Naas

  • Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 522
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #9 : 24.02.2005 klo 13:29:13 »
T�st� tuli l�hes v�litt�m�sti mieleen amerikkalaisen Peter Baggen sarjakuvat, joissa hahmot venyv�t vaikka mihin. Esim. tyypin menett�essa malttinsa (tapahtuu usein) p�� saattaa kasvaa muuta ruumista 10 kertaa isommaksi, jos on tarvis. On "kubismia" ja vaikka sun mit� kerrontaa, joka k�ytt�� graafista ilmaisuasteikkoa hyv�kseen. Tarinat ovat kuitenkin melko realistisia. Ja kaikki t�m� jo 20 vuotta sitten. Mangavaikutetta vai ei?  :)

Timo

Joo, melkein ajattelin, että pitäisikö Peter Bagge tässä nostaa poikkeustapaukseksi. Kyllä, Baggella on aivan omanlaisensa efektiarsenaali. Mangaefektit on luotu samanlaisen logiikan mukaan kuin Baggenkin ilmegalleria.

Tai toinen klassinen esimerkki on Ressun silmät, jotka ovat anatomiasta piittaamatta aina samalla puolella päätä.


Grezen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 853
  • ¡Viva Zapata!
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #10 : 24.02.2005 klo 18:39:22 »
Nämä efektit ovat kohtuullisen helposti piirrettäviä ja muunneltavia ja hyvin ekspessiivisiä, ja kunhan sen efektikielen on oppinut, niin sillä pystyy hyvin nopeasti ilmaisemaan mittavan skaalan tunteita ja tunnelmia.

Itseäni vähän häiritsee ei niinkään mangatyylillä piirtäminen vaan tämä siihen liittyvä mangatyylisten efektien käyttö. Osa koodeista on ainakin itselleni täysin vieraita (mitä tunnetilaa esimerkiksi tarkoittaa semmoinen pisara henkilön pään vieressä?) ja turhan kulttuurisidonnaisia. Miksi käyttää sellaista merkkikieltä, joka aukeaa vain tietyn kulttuuripiirin jäsenille (tai muuten asiaan perehtyneille)? En nyt väitä, että länsimaisen sarjakuvan tyylikeinot ja symbolit (esim. nukkumiseen liittyvät zzz ja sahan ja pöllin kuva) olisivat mitenkään parempia, mutta ovat ne ainakin länsimaiselle lukijakunnalle tutumpia.

Pitääkö tässä nyt ruveta opettelemaan mangan koodikieltä, että pystyy kymmenen vuoden päästä lukemaan suomalaista sarjakuvaa, häh?

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 944
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #11 : 24.02.2005 klo 21:56:20 »
Sillä ei ole ollut sellaista "historiallista taakkaa", kuten supersankarisarjakuvilla, jotka ovat varsin selkeästi poikien ja poikuutensa säilyttäneiden miesten lajiketta.

Työpaikalla kyselivät mitä oikein nauran. Joo-o busted ja owned, jäin kiinni työajalla kvaakkailusta.  :P

Grezen: Käsittääkseni se vesipisara tarkoittaa mangassa samaa kuin länsimaisessakin sarjakuvassa (hikipisarat) eli tuskaista (ei kivuliasta) toimintaa. Veren lento nenästä innostuksen huippuhetkellä, ilma(räkä)kupla nenässä taasen nukkumista (tähän törmäsin ekaa kertaa 80:ssä päivässä maailman ympäri -animaatiossa silloin 80-luvulla). Kyllähän noista melkoinen osa on ymmärrettävissä sen kummempia ihmettelyjä. Chibi-tyylin loppuhöpöilyt aiheuttivat alkuun kummastusta.

Eräs asia jonka vuoksi Ranmaa kirjastosta lainailen on hahmojen 0-100 tunneskaalan vaihtelu ääripäistä toiseen nopeassa syklissä. Minusta tämä on mitä suurimmassa määrin huvittavaa.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Hanna

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 443
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #12 : 24.02.2005 klo 23:15:40 »
ilma(räkä)kupla nenässä taasen nukkumista (tähän törmäsin ekaa kertaa 80:ssä päivässä maailman ympäri -animaatiossa silloin 80-luvulla)

No nyt se selvisi! Ihmettelinki aina siinä alkukuvissa, kun sen pikkuhiiren (Tico?) nenässä oli räkäpallo ;)

Osaako muuten joku sanoa, löytyykö netistä jotakin selkeää "manga-sanastoa" joko suomeksi tai englanniksi? Siis sellaista, jossa selitetään keskeisimpiä mangaan liittyviä termejä ja käsitteitä, kuten juuri furry tai chibi, koska minä en noista mitään ymmärrä ja toisinaan olisi kuitenkin kiva lukea täällä Kvaakissa mangakeskusteluja (siis niitä asiallisia) ymmärtäen mistä oikein puhutaan.
Klik klik --> Sarjisblogini

Hassan

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 7
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #13 : 24.02.2005 klo 23:56:20 »
Osaako muuten joku sanoa, löytyykö netistä jotakin selkeää "manga-sanastoa" joko suomeksi tai englanniksi? Siis sellaista, jossa selitetään keskeisimpiä mangaan liittyviä termejä ja käsitteitä, kuten juuri furry tai chibi, koska minä en noista mitään ymmärrä ja toisinaan olisi kuitenkin kiva lukea täällä Kvaakissa mangakeskusteluja (siis niitä asiallisia) ymmärtäen mistä oikein puhutaan.

Kupolista löytyy kohtuullisen kattava sanasto.

http://www.kupoli.net/sanasto.php



Tuukka

  • Vaivainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 813
  • Words of wisdom ->
Re: Japanin kulttuurin kiinnostavuus
« Vastaus #14 : 25.02.2005 klo 00:09:38 »
Itse olen saman "vian" nykynuorissa huomannut, enkä ole itsekään asiasta turhan innostunut  :( Virhe.org aiheutti allekirjoittaneessa paikoin vaivoin hillittyjä raivokohtauksia, kun joka kolmas vastaantullut nuori piirtäjä oli furrypornoa veistelevä 13-16- vuotias tyttö (pojilla furryn sijasta piikkitukkaisia miekanheiluttajia).
Monet piirtäjistä ovat opetelleet piirtämään vain ja ainoastaan animea ja pahimmillaan heiltä ei parin hahmon lisäksi tunnu luonnistuvan mikään muu. Ei siinä mitään, että ottaa vaikutteita animesta ja mangasta (niin teen itsekin), mutta kun koko piirustustaito rakennetaan mangan päälle, on tulos joskus valitettavan hutera: tämäkään buumi kun tuskin kestää (ainakaan näin voimakkaana) vuotta kauempaa.


Toisaalta paha tässä valittaa: morrisin, Hergen ja Uderzon piirroksistahan minäkin opin piirtämään, joten yhtälailla "huteraa" on omakin jälki.
Kendokamppeetkin meni just tilaukseen ;D
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)