Mummo Ankan auton tarkka merkki on kai "1916 Detroit Electric Model 60 Brougham"
Nopeus on jotain 30-32 km/h ja aikoinaan mainostettiin, että sen kantama olisi 130 km, mutta kun testasivat kantamaa, niin se meni jopa 340 km. Vähän kyllä epäilen tuota...sen ajan akuilla.
Thomas Alva Edison kehitti nikkeli-rautaakun, joka kuullemma tuplasi kantaman ja puolitti latausajan...tätäkään en usko.
Kuinkahan kaukana Mummo Ankan tila on esimerkiksi Akun talosta. Jos Mummo Ankka lähtee maatilaltaan köröttelemään tuommoista 30 km/h vauhtia, niin kyllä siinä saa vajaat kaksi tuntia ajaa, jos matkaa on 50 km. Jaksaako tommonen kärry mennä mäkiä kuinka hyvin!
Jotenkin minä olen saanut kuva, että Mummo ei asu ihan naapurissa, mutta silti tilalle on max. 1,5 h ajomatka, sillä sinne ei aina jäädä yöksi. Joskus kolmoset on nähty matkustamassa jopa junalla (Barksin tarina, Mummo on aina Mummo) Bussillakin pojat on lähetetty mummolaan. (Ja varsinkin vanhoissa taskukirjoissa sinne on pyöräiltykin, mutta se on minusta epäuskottavaa muiden vihjeiden rinnalla.)
Muistelen lukeneeni jostain Aku Ankan ja Tiede-lehden yhteisjulkaisusta, että Mummo sai sähköauton ko. kulkupelin maineen takia. Hahmon syntyaikoihin hitaina ja turvallisina pidetyt sähköautot nähtiin mummojen autoina. Mummojen ei myöskään odotettu korjaavan itse autojaan ja polttomoottoriauto oli helpompi korjata itse. Tuossa J4N1n kuvassa mainitaan helppokäyttöisyyskin. Yhtä kaikki, sähköautojen ajateltiin sopivan mummoille.
Kieltämättä tuossa maineessa on joku ristiriita Mummo Ankan hahmoon nähden. Mihin reipas ja itsenäinen pienviljelija sellaista mummoautoa tarvitsee? Mummoutta korostamaanko? Ilmeisesti auto on Barksin keksintöä, mutta tarinaa en löydä. Mietin että olikohan hahmo vielä kehittynyt varsinaiseen muotoonsa. Toisaalta, onhan itsekin maalla asuneella Barksilla voinut olla jotain sisäpiiritietoa...