Kirjoittaja Aihe: Ankkalinnan autot  (Luettu 23352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

J4N1

  • Jäsen
  • Viestejä: 208
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #30 : 11.06.2022 klo 09:54:23 »

Timo

  • Mikä lie
  • Jäsen
  • Viestejä: 194
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #31 : 01.12.2022 klo 12:40:57 »
Yritän tässä löytää että missä ensi kertaa on mainittu Aku Ankan auton mallina olevan tämän American Bantamin. Olisiko jossain vanhassa Toimituksen Omassa Nurkassa? Ja että mihin olettamus perustuu, paitsi siihen että autot ovat jokseenkin toistensa näköisiä ja samalta ajalta? Vai onko joku Don Donald -animaation animaattoreista ihan kertonut käyttäneensä tätä autoa mallina?

Hyvä veikkaus / arvaus / tieto arvoisalta kaimalta. AA:n numerossa 40 vuodelta 1980 on Oman Nurkan viimeisenä kappaleena kuvassa näkyvä tieto.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 996
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #32 : 27.06.2023 klo 16:08:18 »
Tulin böndeltä ja kotiin oli tullut Aku Ankka ja aloin selaamaan tätä Aku Ankkaa numero 25. Tässä oli tämmöinen Liite lehti ja siellä sivulla  16 tarina "Mummo Ankka: Polttoaineensa kullakin".

Tässä tarinassa Mummo tulee selittämään Hansulle, että hänen autonsa teki tenän eli meni jotenkin rikki. Hansu lupaa korjata auton ja pistää sen alkutekijöihin...lopulta selviää miksi auto ei käy...sen tankki on tyhjä eli bensa oli loppunut.

Tässä tarinassa on yksi aika iso virhe! Mummo Ankkahan on edelläkävijä ja ajaa Detroit Electric mallin 1916 sähköautolla. Se siis käy sähköllä, eikä bensalla. Autokin näytää juuri tuolta autolta.
Miten siis voi olla mahdollista, että mummon auto tarvitsee bensaa. Tämä käsikirjoituksen tehnyt Henk Roede on taas näitä kirjekurssin käyneitä käsikirjoittajia. Kannattaisi ottaa selvää millä ajokilla Mummo Ankka ajaa ja vasta sitten miettiä miten siitä saa toimivan tarinan.

Vai onko käynyt niin, että Mummo Ankan sähkölasku on tullut niin kalliiksi, että muuttanut autonsa sähkömoottorin polttomoottoriksi.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #33 : 27.06.2023 klo 19:30:49 »
Tässä tarinassa on yksi aika iso virhe! Mummo Ankkahan on edelläkävijä ja ajaa Detroit Electric mallin 1916 sähköautolla. Se siis käy sähköllä, eikä bensalla. Autokin näytää juuri tuolta autolta.
Miten siis voi olla mahdollista, että mummon auto tarvitsee bensaa. Tämä käsikirjoituksen tehnyt Henk Roede on taas näitä kirjekurssin käyneitä käsikirjoittajia. Kannattaisi ottaa selvää millä ajokilla Mummo Ankka ajaa ja vasta sitten miettiä miten siitä saa toimivan tarinan.

Vai onko käynyt niin, että Mummo Ankan sähkölasku on tullut niin kalliiksi, että muuttanut autonsa sähkömoottorin polttomoottoriksi.

Kesäkässäri/kääntäjä. :P

Mummo Ankan auto on kuten sanoit sähköauto (ihmeen kauan on akut kestäneet) mutta ei sitä ole nähty johdon päässä saati sitten huoltoasemalla ja iloisesti kulkee kesät ja talvet.

Farmilla on sähköt mutta tuskin kulutus on kovin korkea sillä lämmitys hoituu klapeilla js siellä voi olla vaikka aurinkopaneeleja jossain tai sitten tuulivoimala akkuineen päivineen tai sitten Pelle Peloton on jonkin systeemin kehittänyt.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #34 : 28.06.2023 klo 04:09:53 »
Mummo Ankan auto on kuten sanoit sähköauto (ihmeen kauan on akut kestäneet) mutta ei sitä ole nähty johdon päässä saati sitten huoltoasemalla ja iloisesti kulkee kesät ja talvet.

Ainakin kerran on ladattu. Pellen salamavoima oli niin tujua, että auto vain kiihtyi kiihtymistään ja Mummo ajoi jyrkänteeltä alas!

Timo

Darzee

  • Valistunut arvailija
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 353
  • Me likes prairie dogs!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #35 : 28.06.2023 klo 11:14:05 »
Kuinka Mortti ja Vertti ovat Pellen kanssa samaan sarjaan eksyneet? Oliko tämä niitä juttuja, joissa jonkin postikommervenkin tms. vuoksi Pellen omissa sarjoissa ei saanut näkyä muita ankkahahmoja (vrt. "Kaikenkarvaisia keksintöjä", jossa Aku on korvattu Speedy-nimisellä hahmolla, jonka auto on kovasti tutun oloinen).

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 996
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #36 : 28.06.2023 klo 12:34:10 »
Kesäkässäri/kääntäjä. :P

Mummo Ankan auto on kuten sanoit sähköauto (ihmeen kauan on akut kestäneet) mutta ei sitä ole nähty johdon päässä saati sitten huoltoasemalla ja iloisesti kulkee kesät ja talvet.
Mummo Ankan auton tarkka merkki on kai "1916 Detroit Electric Model 60 Brougham"
Nopeus on jotain 30-32 km/h ja aikoinaan mainostettiin, että sen kantama olisi 130 km, mutta kun testasivat kantamaa, niin se meni jopa 340 km. Vähän kyllä epäilen tuota...sen ajan akuilla.
Thomas Alva Edison kehitti nikkeli-rautaakun, joka kuullemma tuplasi kantaman ja puolitti latausajan...tätäkään en usko.

Kuinkahan kaukana Mummo Ankan tila on esimerkiksi Akun talosta. Jos Mummo Ankka lähtee maatilaltaan köröttelemään tuommoista 30 km/h vauhtia, niin kyllä siinä saa vajaat kaksi tuntia ajaa, jos matkaa on 50 km. Jaksaako tommonen kärry mennä mäkiä kuinka hyvin!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

J4N1

  • Jäsen
  • Viestejä: 208
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #37 : 28.06.2023 klo 14:02:06 »
Mobilisti-lehden uusimmassa numerossa (4/2023) kerrotaan seuraavaa:

"Edisonin 1910-luvulla esitellyn - ja Detroit Electricille yksinoikeudella lisensoidun - nikkeli-rauta-akun avulla toimintamatkaksi voitiin luvata 100 mailia, ennätysmatkaksi kellotettiin yli 200 amerikanyksikköä. Suurin osa asiakkaista kuitenkin tyytyi halvempaan lyijyakkuun, sillä Edison-akusta maksoi kahden T-Fordin verran"


Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #38 : 28.06.2023 klo 18:52:10 »
Oliko tämä niitä juttuja, joissa jonkin postikommervenkin tms. vuoksi Pellen omissa sarjoissa ei saanut näkyä muita ankkahahmoja

Kyllä juurikin näin.
Sivumennen sanoen: sähköauto ylitti ensimmäisenä 100 km/h nopeusennätys-haamurajan.

Timo

Lueskelija

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #39 : 28.06.2023 klo 18:57:34 »
Mummo Ankan auton tarkka merkki on kai "1916 Detroit Electric Model 60 Brougham"
Nopeus on jotain 30-32 km/h ja aikoinaan mainostettiin, että sen kantama olisi 130 km, mutta kun testasivat kantamaa, niin se meni jopa 340 km. Vähän kyllä epäilen tuota...sen ajan akuilla.
Thomas Alva Edison kehitti nikkeli-rautaakun, joka kuullemma tuplasi kantaman ja puolitti latausajan...tätäkään en usko.

Kuinkahan kaukana Mummo Ankan tila on esimerkiksi Akun talosta. Jos Mummo Ankka lähtee maatilaltaan köröttelemään tuommoista 30 km/h vauhtia, niin kyllä siinä saa vajaat kaksi tuntia ajaa, jos matkaa on 50 km. Jaksaako tommonen kärry mennä mäkiä kuinka hyvin!

Jotenkin minä olen saanut kuva, että Mummo ei asu ihan naapurissa, mutta silti tilalle on max. 1,5 h ajomatka, sillä sinne ei aina jäädä yöksi. Joskus kolmoset on nähty matkustamassa jopa junalla (Barksin tarina, Mummo on aina Mummo) Bussillakin pojat on lähetetty mummolaan. (Ja varsinkin vanhoissa taskukirjoissa sinne on pyöräiltykin, mutta se on minusta epäuskottavaa muiden vihjeiden rinnalla.)

Muistelen lukeneeni jostain Aku Ankan ja Tiede-lehden yhteisjulkaisusta, että Mummo sai sähköauton ko. kulkupelin maineen takia. Hahmon syntyaikoihin hitaina ja turvallisina pidetyt sähköautot nähtiin mummojen autoina. Mummojen ei myöskään odotettu korjaavan itse autojaan ja polttomoottoriauto oli helpompi korjata itse. Tuossa J4N1n kuvassa mainitaan helppokäyttöisyyskin. Yhtä kaikki, sähköautojen ajateltiin sopivan mummoille.

Kieltämättä tuossa maineessa on joku ristiriita Mummo Ankan hahmoon nähden. Mihin reipas ja itsenäinen pienviljelija sellaista mummoautoa tarvitsee? Mummoutta korostamaanko? Ilmeisesti auto on Barksin keksintöä, mutta tarinaa en löydä. Mietin että olikohan hahmo vielä kehittynyt varsinaiseen muotoonsa. Toisaalta, onhan itsekin maalla asuneella Barksilla voinut olla jotain sisäpiiritietoa...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 496
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #40 : 28.06.2023 klo 19:12:16 »
>>>hitaina ja turvallisina pidetyt sähköautot nähtiin mummojen autoina.

Ei mummojen vaan naisten autoina. Ajalta löytyy paljon mainoksia, joissa näitä kohdennettiin kaupunkilaisille naisille. Ei kärytä, eikä mekko mene rasvaan. Kyllä. Näin mainostettiin ja suositeltiin. Mummo on tietenkin ostanut autonsa nuorena ja pitänyt siitä kiinni 50+ vuotta.

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 232
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #41 : 28.06.2023 klo 19:21:02 »
Kuinkahan kaukana Mummo Ankan tila on esimerkiksi Akun talosta. Jos Mummo Ankka lähtee maatilaltaan köröttelemään tuommoista 30 km/h vauhtia, niin kyllä siinä saa vajaat kaksi tuntia ajaa, jos matkaa on 50 km. Jaksaako tommonen kärry mennä mäkiä kuinka hyvin!

Sinänsä 30 km/t on minusta ok vauhti, paljon nopeampi kuin kärryjä vetävä hevonen. Maaseudun hiekkatiet voivat yhä olla niin kuoppaisia, että ei niillä voi ajaa paljon kovempaa. Lisäksi entisaikaan (tässä tapauksessa noin 1950-luvulla) ei ollut läheskään niin kiire kuin nykyään.

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #42 : 28.06.2023 klo 19:43:47 »
Kuinkahan kaukana Mummo Ankan tila on esimerkiksi Akun talosta. Jos Mummo Ankka lähtee maatilaltaan köröttelemään tuommoista 30 km/h vauhtia, niin kyllä siinä saa vajaat kaksi tuntia ajaa, jos matkaa on 50 km. Jaksaako tommonen kärry mennä mäkiä kuinka hyvin!

Riippuu tekijöistä, ei Roope, Aku jne sinne kovin äkkiä kumminkaan oääse vaikka lähtevät aamulla niin ovat perillä joskus iltapäivällä.

Ilmeisesti auto on Barksin keksintöä, mutta tarinaa en löydä. Mietin että olikohan hahmo vielä kehittynyt varsinaiseen muotoonsa. Toisaalta, onhan itsekin maalla asuneella Barksilla voinut olla jotain sisäpiiritietoa...

Inducksissa eka maininta (kaiketi) on vuodelta 1953 ja ei ole mainittu kuin kirjoittaja ja piirtäjä/tussittaja.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Lueskelija

  • Jäsen
  • Viestejä: 67
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #43 : 28.06.2023 klo 19:58:55 »
Inducksissa eka maininta (kaiketi) on vuodelta 1953 ja ei ole mainittu kuin kirjoittaja ja piirtäjä/tussittaja.
Kummallista. Nimittäin tuossa Barksin sarjat vuodelta 1950 sisältävässä pokkarissa auto esiintyy peräti kahdesti. Toisella kertaa sillä on jopa jonkunlainen rooli, kun Mummo ostaa Akulle samanlaisen. En tiedä, onko autoa nähty 40-luvulla. Taliaferron Mummo kulki muistaakseni junalla Akun luo.

>>>hitaina ja turvallisina pidetyt sähköautot nähtiin mummojen autoina.

Ei mummojen vaan naisten autoina. Ajalta löytyy paljon mainoksia, joissa näitä kohdennettiin kaupunkilaisille naisille. Ei kärytä, eikä mekko mene rasvaan. Kyllä. Näin mainostettiin ja suositeltiin. Mummo on tietenkin ostanut autonsa nuorena ja pitänyt siitä kiinni 50+ vuotta.

Timo

Muistelen kyllä lukeneeni selvän maininnan vanhojen naisten autoista, mutta ehkä se maine tuli omistajien ikääntyessä ja oli voimissaan silloin kun Mummolle auto piirrettiin.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2023 klo 20:03:26 kirjoittanut Lueskelija »

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 433
Vs: Ankkalinnan autot
« Vastaus #44 : 29.06.2023 klo 03:02:57 »
Ei mummojen vaan naisten autoina. Ajalta löytyy paljon mainoksia, joissa näitä kohdennettiin kaupunkilaisille naisille. Ei kärytä, eikä mekko mene rasvaan. Kyllä. Näin mainostettiin ja suositeltiin. Mummo on tietenkin ostanut autonsa nuorena ja pitänyt siitä kiinni 50+ vuotta.

Ennen kaikki alkuaikojen polttomoottoriautojen käynnistäminen kammesta veivaamalla oli hurjaa puuhaa, siinä voi teloa itsensä pahastikin, kuten murtaa ranteensa. Sähköstartti oli sitten melkoinen mullistus, 1912 Cadillac esittele "kammettoman auton", jossa moinen oli vakiovaruste, ja vuosikymmenen loppuun mennessä se alkoii olla lähes kaikissa uusissa autoissa. T-Fordeihinkin moisia jälkiasennettiin. Ja koska sähköautot olivat (siihenkin aikaan) perin kalliitakin bensa-autoihin verrattuna, ne hävisivät markkinoilta varsin pian menetettyään tämän edun.

Kaupunkilaisille suunnattu toki, koska maaseudulla ei todennäköisesti ollut sähköverkkoa vielä lainkaan. 

I've got 99 problems, but luftballons ain't one.