Mulla on kilpaileva teoria: kysymys on kahden eri asian samanaikaisesta sattumasta. Elikkä, monien sarjakuvapiirtäjien originaalikoko pieneni olennaisesti kun siirryttiin reprokameroista itse skannaamiseen.
Kun käytit esimerkkinä strippi-sarjakuvaa, niin niiden suhteen täytyy kyllä muistaa, että jo huomattavasti ennen skanneri-aikakautta piirroskoko pieneni julkaisukoon supistumisen myötä.
Strippien julkaisukokoa on vuosien saatossa napsittu pienemmäksi palsta palstalta. Kuusi palstaa, viisi, neljä... (niinkuin useimmissa suomalaisissa lehdissä nykyään). Näinä päivinä useimmat amerikkalaiset lehdet julkaisevat sarjansa vain vaivaisen kolmen palstan levyisenä (n. 14-15 cm).
Mort Walker kertoi, että jossain vaiheessa tätä supistusta (70-80-luvun taitteessa) syndikaatti pyysi piirtäjiä pienentämään piirroskokoaan. Jos pienennysprosentti oli liian rankka, fotomekaaninen prosessi alkoi pudottamaan osan viivoista pois.
Minulla on seinälläni kaksi Masi-originaalia, toinen vuodelta 1963, toinen melkein neljäkymmentä vuotta tuoreempi vuodelta 2002. Tämä vanhempi on kuva-alaltaan 46 x 14 cm. Siihen aikaan sarjaa julkaistiin neljä- ja viisipalstaisena. (Siihen on piirretty ruuturajan sisään toinen rajausviiva toista formaattia varten).
Vuoden 2002 strippi on pienempi, 33 x 10 cm.
Yleisesti ottaen nämä kokoluokat pätevät valtaosaan stripeistä, joita olen nähnyt: suunnilleen saman kokoisia eri piirtäjien originaalit olivat 60-luvulla ja taas sitten nyt.
Vastaavasti, silloin muinaiseen hyvään aikaan, kun stripit vielä olivat 6-palstaisia (tai ylikin?), oli piirroskokokin valtava: netissä oli juuri myynnissä Cliff Sterrettin klassinen Polly and her Pals -originaali vuodelta 1930. Se oli mitoiltaan huikeat 20 x 70 cm! Mitä olen valokuvia nähnyt, tämä tuntuu vastanneen muidenkin aikakauden piirtäjien, esim. George Herrimanin ja Bud Fisherin töitä. Se on jo ihan fyysisestikin melkoisen iso pinta-ala täytettäväksi joka päivä! Varsinkin kun ottaa huomioon, että Sterrettkin uransa alussa pyöritti NELJÄÄ päivittäistä strippisarjaa yhtä aikaa...
Periaatteessahan skanneri vapauttaisi piirtäjän fotomekaanisuuden kahleista: digitaalisesti pienennettäessä ohuitakin viivoja voi paremmin tarkkailla, joten sen puolesta piirroksia voisi tehdä isompaankin kokoon. Mutta onhan se tietysti niin paljon helpompaa ja huokeampaa tyytyä vain pieneen kotiskanneriin ja A-nelkkuihin ja saada koko sivu kerralla talteen - niin minä itsekin teen.
Mutta alun perinhän keskustelu koski viivan paksuutta, eikä piirroksen kokoa. (Sillä eihän koolla ole oikeasti väliä...?) Niinpä minun on vielä lopuksi mainittava, että noissa Masi-stripeissäkin tässä uudemmassa on paksummat viivat, VAIKKA se on paljon sitä toista pienempikin! Mutta ei tässä kyllä taida iällä olla osuutta asiaan, sillä tämän uudemmanhan kai sitten on tussannut Mortin poika Greg - ja kuka sitten tietää tuosta 60-luvun stripistä. Tussasiko Mort näitä itse vielä silloin? Ketä studiossa on muuten mahtanut pyöriä noina vuosina? Jerry Dumas? Joku muu??
Kyllä tämäkin muutos taitaa ennen muuta julkaisukoon pienennyksestä johtua.