Mulla on vielä yksi teoria;
Valopöytä.
kaksi esimerkkiä: Walhery ja Mezieres.
En ole varma Mezieresistä, mutta melko varma Waltherystä. Kun herrat rupesivat tussaamaan valopöydän läpi, niin jälki muuttui hengettömämmäksi ja hahmot jotenkin veltoiksi.
Ainakin Walthéry on tussannut viimeisimmän albuminsa, Kivinen meri, suoraan lyijykynäviivojen päälle valopöytätyöskentelyn sijaan ja kumittanut lyijäriviivat sitten pois. Ja jälki on heti parempaa, joskaan ei lähelläkään 70-80-lukujen taitteen tasoa, mutta pohjakosketuksesta on jo toivuttu. Samalla lailla Mezieresin viimeisimmät Valerianit, sanoisinko Inverlochin aaveista lähtien, ovat jotenkin hengettömiä graafiselta asultaan. Ja olettaisin, että tason lasku voisi johtua siitä, että hän tussaa valopöydän läpi tai on pienentänyt originaalikokoa.
No, meni vähän aiheen vierestä, mutta kuitenkin...