Author Topic: Blueberry  (Read 352205 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

vekka_of_savo

• Jäsen
Vs: Blueberry
« Reply #795 on: 22.08.2016 klo 17:43:17 »
Älkää nyt ainakaan menkö mitään Ruotsin integraaleja hommailemaan, niin tulevat Suomessakin joskus kaikki pihalle.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #796 on: 23.08.2016 klo 11:31:16 »
Valistunut arvaus: 3000 kpl painos riittäisi kustantajalle about kattamaan kulut.

Ei nyt sentään. Jos pitäisi myydä 3000 kappaletta kulujen peitoksi niin Suomessa ei julkaistaisi ikinä mitään. Kulurakenne on eri julkaisuilla erilainen. Esim. RW:n kirjojen painosmäärä on vain 600 kappaleen luokkaa.

tertsi

• Guest
« Reply #797 on: 23.08.2016 klo 11:38:25 »
Oho. Aika pieni määrä. Tai siis todella pieni.
Eivät varmaan esim. Dargaudilla ihan hypi onnesta, kun suomalainen kustantaja lähestyy integraalinjulkaisuaikeissa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #798 on: 23.08.2016 klo 11:40:25 »
Koska Suomi on yksi maailmankielistä. Vrt. Englanti, Ranska, Saksa tai vaikkapa Espanja.

Eiköhän Dargaud ole aina tyytyväinen myynnistä

tertsi

• Guest
« Reply #799 on: 23.08.2016 klo 11:45:17 »
Dargaud ei liene iloinen sellaisesta myynnistä, mikä ei kata kuluja.

esim. 600 x 30 e = 18 000 e. Ja tota 18 tuhatta on jakamassa aika moni taho. Tekijät, Dargaud, suomalainen kustantaja, toimittaja, kääntäjä, tekstaaja, paino, jakelu, kirjakauppa jne...

Tietysti on hienoa jos kaikki osalliset saavat niin paljon, että kaikilla on hyvä mieli.
« Last Edit: 23.08.2016 klo 11:47:40 by Tertsi »

Sigma

• Jäsen
« Reply #800 on: 23.08.2016 klo 11:57:28 »
Halvemmallakin voi tehdä, toki. Mutta sitten ei kannata puhua laadusta yhtään mittään. Ainakaan samassa lauseyhteydessä.
"Los amigos de nuestros amigos son nuestros amigos."

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #801 on: 23.08.2016 klo 12:50:23 »
Halvemmallakin voi tehdä, toki. Mutta sitten ei kannata puhua laadusta yhtään mittään. Ainakaan samassa lauseyhteydessä.

Höpsis. Vaikuttavatko esim. Apollon pienkustanteet (Comanche, Alix jne.) sinusta hutaisten tehdyiltä?

Toki tappiollakin voi tehdä. Muttei kauaa.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Reply #802 on: 23.08.2016 klo 13:26:16 »

esim. 600 x 30 e = 18 000 e. Ja tota 18 tuhatta on jakamassa aika moni taho. Tekijät, Dargaud, suomalainen kustantaja, toimittaja, kääntäjä, tekstaaja, paino, jakelu, kirjakauppa jne...

Tietysti on hienoa jos kaikki osalliset saavat niin paljon, että kaikilla on hyvä mieli.

aivan mutta esimerkkisi 18 000€sta se häviävä kate on silti enemmän kuin sama prosenttiosuus 0€stä lisää.

Blueberryn kohdalla yleisö on jo olemassa joskin vähän varttuneempaa, lanseerauksen kulut ovat pienemmät.
Toisaalta jahka asunto- ja muut lainat alta pois heillä on varaa integraaliin jonka hinta vastaa teini-ikäisten elämässä konsolipeliä tai kahta.

Osalla ihmisistä on aina paha mieli ja sekin harmistuu mutta en sanoisi peliä mm. Blueberryn osalta pelatuksi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #803 on: 23.08.2016 klo 13:48:22 »

Dargaudin näkökulmasta Suomessa on kolme savupirttiä joissa yhdessä on sähköt. Kun painosmäärää vastaava rojalti on maksettu, Pariisissa ei välitetä kukonmurun vertaa myykö heidän materiaalistaan tehty albbu 100 vai 2000 kappaletta. Kuluvastuu on yksin suomalaisella kustantajalla.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Guest
« Reply #804 on: 23.08.2016 klo 13:52:49 »
Höpsis. Vaikuttavatko esim. Apollon pienkustanteet (Comanche, Alix jne.) sinusta hutaisten tehdyiltä?
Arvostan Apolloa yli kaiken. Terveisiä Samille!  :-*
Mutta toivoisin, että jatkossakin Suomessa  sarjakuvia pystyisivät kustantamaan muutkin kuin yhden miehen putiikit. Likeä tyydyttävään tulokseen tarvitaan varmaan aika paljon enemmän kuin mikä riittää Apollolle.

MUTTA kyllähän Apollo on osoittanut että pienikin toimija voi tehdä pienillä painoksilla laatua. Ja hyvä niin.

tertsi

• Guest
« Reply #805 on: 23.08.2016 klo 13:55:26 »
Dargaudin näkökulmasta Suomessa on kolme savupirttiä joissa yhdessä on sähköt. Kun painosmäärää vastaava rojalti on maksettu, Pariisissa ei välitetä kukonmurun vertaa myykö heidän materiaalistaan tehty albbu 100 vai 2000 kappaletta. Kuluvastuu on yksin suomalaisella kustantajalla.
Ahaa. Siis painos määrää Dargaudin tulot, ei myynti. Tuota en tiennyt ennestään. Thänx.
Mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että Dargaudin ovella seistessään suomalainen kustantaja on kovin pieni.

Siihen nähden esim. Apollo on onnistunut oikein hyvin tuomaan Suomeen eurosarjoja.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #806 on: 23.08.2016 klo 13:58:04 »
Mä toivon aina uuden viestin nähdessäni saavani lisätietoja Blueberry-integraalista tai jotain muuta Blueberryyn liittyvää keskustelua, mutta täällä spekuloidaankin koko ajan vaan kustannusalan oletetuista vaikeuksista ja painosmääristä jossain muissa julkaisuissa.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #807 on: 23.08.2016 klo 14:05:36 »
Mä toivon aina uuden viestin nähdessäni saavani lisätietoja Blueberry-integraalista tai jotain muuta Blueberryyn liittyvää keskustelua, mutta täällä spekuloidaankin koko ajan vaan kustannusalan oletetuista vaikeuksista ja painosmääristä jossain muissa julkaisuissa.

Niin. Väärin keskusteltu. Ja samaan aikaan toisessa ketjussa ihmetellään, miksi ihmiset eivät jaksa yrittää jutella Kvaakissa vaan notkuvat mieluummin FB:ssä.   ::)

tertsi

• Guest
« Reply #808 on: 23.08.2016 klo 14:09:46 »
Mä taas olen oikein tyytyväinen käytyyn keskusteluun, koska uskon nyt ymmärtäväni paremmin, miksi Blueberry-integraalin Suomi-julkaisun puuhaamiseen on mennyt peräti kolme vuotta aikaa.
« Last Edit: 23.08.2016 klo 14:13:18 by Tertsi »

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Reply #809 on: 23.08.2016 klo 14:30:27 »
Niin. Väärin keskusteltu. Ja samaan aikaan toisessa ketjussa ihmetellään, miksi ihmiset eivät jaksa yrittää jutella Kvaakissa vaan notkuvat mieluummin FB:ssä.   ::)

No mutta kun tätä itkuvirttä voisi varmaan jatkaa siellä "Onko eurosarjakuvalle tilaa suomessa" tai jossain muussa vastaavassa ketjussa. Onhan täällä näitä ketjuja vaikka ja kuinka paljon ja jos jossain toisessa ketjussa keskustelu harhautuisi yhtä paljon niin varmasti olisi modet jo siirtäneet sen.

Onhan täällä ihan elävää keskustelua monessakin ketjussa, mutta kannattaisi ehkä käydä keskustelut oikeissa ketjuissa, johan tällainen rönsyily otsakkeiden ulkopuolelle varmasti karkottaa satunnaisemmat lukijat.

Edit: ja sen sijaan että täällä hehkutettaisiin tulevaa suomenkielistä integraalia, keskustelu on pääasiassa ollut ranskalaisten ja ruotsalaisten versioiden parempaa saatavuutta koskevaa ja kustantajan marginaalien arviointia.
« Last Edit: 23.08.2016 klo 14:34:27 by Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"