Author Topic: Parhaat animaatioleffat?  (Read 44170 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Parhaat animaatioleffat?
« Reply #105 on: 10.09.2017 klo 17:12:11 »
Voi näitä animaatioleffoja on tosi paljon joista tykkään. Semmosta parasta ei oikein voi sanoa, mutta tossa on mun mielestä parhaimpia listattu ja lopuksi semmoisia joista tykkään kanssa.

Pelastuspartio Bernard&Bianca  - Asuttiin silloin Kalliossa ja käytiin Tuulensuussa katsomassa tää 2. kertaa (nuoremmat stadilaiset tunnistaa ton Areena-nimellä. Sitten piti saada leffasta tehty LP-levy ja sitä kuunneltiin tosi monta kertaa.
Sitten aikanaan ostettin mun pikku-broidille toi elokuva VHS:nä...kyllä se toimi vanhempanakin.

Fantasia (Siihen aikaan ei paljon piirrettyjä ollut, joten samat leffat kiersi vuodesta toiseen...olisiko ollut Ritz Etu-Töölössä ja se oli kyllä uusinta-kierros)
Mulla on tää Laserdiscinä ja ette tiedä kuinka hienot äänet siitä saa irti...todella mahtava elokuva

Leijonakuningas oli mun broidin lemppari. Se mentiin katsoo ensi-iltaan Bristoliin ja sain hommattua meille vielä parvekeen parhaat paikat. Käytiin pari kertaa katsoo se uudestaan. Sitä on meillä VHS:nä ja DVD:nä. Kyllä todella mahtava elokuva...varmasti viimeinen Disneyn mestariteos.

Taru Sormusten Herrasta - Ralph Bakshi 1978 tekemä animaatio oli siihen aikaan todella kallis elokuva. Minähän olin Aku ankan ja Hobitti-kirjan avulla oppinut lukemaan ja Taru sormusten Herrastakin oli saatu loppuun. Koska olin niin ihastunut kirjaan, niin mun äitini yllätti mut. Oltiin lähdössä yksi päivä kaupungille ostoksilla mukamas ja yhtäkkiä mun äitini lähtikin menee kohti Aleksia Stokkan ohi ja suoraan Maximin elokuvateatteriin. Ostettin karkit ja mentiin sisään saliin. Oli ihan parasta, kun huomasin mikä leffa siellä tuli. Harmi vaan, että leffan jatkoa ei siinä mittakaavassa enää tehty. Myöhemmin tuli siihen sitten jatkoa videolla.

Hiidenpata - Tämähän oli tosi hyvä elokuva aikoinaan. Se meni vain muutamassa elokuvateatterissa. Taisin nähdä tän Studio 1-2-3:ssa, siellä näytettiin paljon piirrettyjä. Tätä ei kai sitten koskaan tullut enää uusintana leffateatteriin. Muistelen, että Disney piti sitä liian pelottavana lapsille...taisi se ikärajakin olla aika korkea piirretyille silloin. VHS:lle tuli todella pitkän ajan jälkeen...siinä taisi vierähtää pitkälti yli 10 vuotta. Jossain kaupassa huomasin ton ja ostin sen broidille...hyvä että ostin silloin sen ekan version, koska sitä muutettiin jotenkin seuraavassa versiossa...en oikein muista enää. Hiidenpata on kyllä Disneyn historiassa yksi oudoimmista tapauksista.

Sitten on perinteiset klassikot Disneyltä
Prinsessa Ruusunen
Robin Hood
Viidakkokirja
Bambi
101 Dalmatialaista
Alladin
Nalle Puh
Oliver ja kumppanit (tämän jälkeen alkoi tulla tietokoneleffoja)

Sitten oli muita leffoja:
Tintti-elokuvat
Asterix-elokuvat
Kaislikossa suhisee (Tämän kävin kattoo myös Helsingin Kaupunginteatterissa...oli hyvä)
Joulupukki ja noitarumpu
Kuka viritti ansan, Roger Rabbit
muumipeikko ja pyrstötähti
The Hobbit (1977) Katsoin tän aikuisiällä
The Return of the King (1980) No niin nyt näin jatkon sille Taru sormusten Herran (1978) animaatiolle (toi oli joku VHS)

Sitten on pakko myös kehua seuraavia tietokoneella tehtyjä leffoja...minähän en näistä oikein pidä, koska tykkään käsinpiirretyistä, mutta näissä on sitä jotain kuiteskin.
Animatrix (Oli pakko ostaa silloin aikanaan Matrix-leffojen kanssa...tämä ei kyllä ole leffa)
Bolt (oli muistaaksen Tennispalatsin eka 3D-leffa...oliko se 2-salissa)
Ice Age (orava oli mahtava...nauroin ihan kippurassa...muut varmaan katso mua pitkään)
The Polar Express
Shrek
Tintin seikkailut: Yksisarvisen salaisuus (leffa oli muuten hyvä, mutta sarjakuvaa oli muutettu ja turha kohellus vähän häiritsi)
Star Wars:Clone Wars (se pilotti) Pakko oli mennä katsoo toi SW-fanina...tätäkin vähän jonotettiin...vain muutama tunti

Nukkeanimaatioista kanssa pitää sanoa:
Dark Crystal
Kaislikossa Suhisee
Nightmare Before Christmas
Tim Burton Corpse Bride
Wallace& Gromit: Kanin kirous
Muumi ja vaarallinen juhannus

TV-sarjoista rakkain on kyllä Peukaloisen Retket...se oli niin hyvä, että pitäisi ostaa se kirjahyllyyn
Ankronikka
Pink Panther
Myyrä
Lumiukko (Jouluaatto ei ole mitään ilman lumiukko annosta)
Star Wars:Clone Wars
Star Wars: Rebels
South Park (Seasonit 1-2)
Ahmed Ahne
Tohtori Sykerö (tätä katsottiin broidin kanssa)
Nakke Nakuttaja (Kino-Haagassa kävin kattoo Nakke -animaatioita Non-Stoppina (vedin tuplat)
He-Man (1983-versio)
Kapteeni Planeetta (tuliseurattua tätä kun broidi katto)
Kiviset ja Soraset (kakarana tuli katottua)
Tenavat (ooh tätä katteltiin ja paljon mun lapsuudessa)
Muumilaakson tarinoita (ei se ole suomalainen joka ei näistä tykkää edes vähäsen)
Myrskylinnut
Nukkumatti (Pikku Kakkonen oli kova juttu aikoinaan...Nukkumatti tuli ja Pöysti kertoi iltasadun)
Olipa kerran ihminen, elämä ja avaruus (nää oli niistä parhaat...muita ei tullut seurattua)
Smurffit (mulla oli smurffeja ja sienitalokin)
Turtles (taas katselin kun broidikin katso näitä)
Taotao
Tom&Jerry (miksihän näitä ei enää ole tullut)
Simpsonit (kaudet 1-3...sit ei enää jaksanut)

Sit pitää sanoa vielä..Sky Channel (oli joku Helsinki Television kylkiäinen). sieltä tuli la-su 5 tuntia putkeen piirrettyjä...niitä katseltiin broidin kanssa...oli aivan mahtavaa.

Sit yksi ihan näytelty, mutta nukkepuvut päällä tehty joulukalenteri 80-luvulta. Muumipeikko herää siinä talvella. Oli aivan mahtava...sen jälkeen en ole sitä nähnyt. Sen haluisin katsoa uudestaan.

Oho tarinaa tulikin aika paljon. no älkää lukeko!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Clavia Z

• Kummajainen
  • Jäsen
« Reply #106 on: 10.09.2017 klo 19:47:08 »
On jäänyt näkemättä Pariisin iloiset kissat (Gay Purr-ee, 1962) Kolmoskanava on sen näköjään esittänyt vuonna 1988 mutta meillä kanava ei tainnut silloin vielä näkyä, olisin ottanut varmasti videolle.

Luin sarjakuvaversion, ja on niin samanlainen kuin myöhemmin tehty Disneyn Aristokatit. Sarjakuvaversio ei kummoinen ollut, mutta elokuvaa on kehuttu Aristokatteja paremmaksi.

UPA ja Warner Bros. tämän takana olivat. Suomalaista DVD-julkaisua ei taida olla?

Kovana Warner Bros. -piirrettyjen fanina olen tietysti tuonkin nähnyt. En tiedä Aristokatit-yhtäläisyyksistä kun sen leffan näkemisestä on epämääräisen monta vuotta aikaa. Mutta Gay Purr-ee:n voimakkaasti kupliva samppanjakännikohtaus tuo ehkä muistumia Dumbosta, ja idea Pariisiin haikailleen ja sinne päässeen viehättävän maalaiskissatytön kouluttamisesta fiiniksi kaupunkilaisneidoksi on ihan My Fair Ladya.

Animaatiotyyli on ihastuttavan vanhanaikainen, sellainen tyypillisen 60-lukulainen voimaakkaasti tyylitelty, ja laulut... no, niissä on juuri sitä ranskalaishenkeä mitä vaaditaan.

Hieno on myös lyhyt jakso, jossa esitellään kuuluisia eurooppalaisia taidemaalareita ja heidän omaperäisiä tyylejään, ja leffan päähahmo, Musette-kissatyttö on ujutettu jokaiseen tyylinäytteeseen.

Kyllä kannattaa katsoa tuo jos tilaisuus tulee.

Pelastuspartio Bernard&Bianca  - Asuttiin silloin Kalliossa ja käytiin Tuulensuussa katsomassa tää 2. kertaa (nuoremmat stadilaiset tunnistaa ton Areena-nimellä. Sitten piti saada leffasta tehty LP-levy ja sitä kuunneltiin tosi monta kertaa.
Sitten aikanaan ostettin mun pikku-broidille toi elokuva VHS:nä...kyllä se toimi vanhempanakin.

Minullakin oli pienenä tuo Pelastuspartio Bernard & Bianca - tosin ei LP:nä, vaan kasettina. Sitä tuli kyllä soitettua paljon omalla mankalla. Kyllikki Forssell oli aivan yliveto Matami Meduusana. Olavi Ahonen Nuppina ei ollut hassumpi hänkään, mutta muut jäivät ihan altavastaajiksi, kun Forssell pääsi revittelemään oikein kunnolla. Yleensä inhoan suomalaisia jälkiäänityksiä, ja katson aina piirretyt alkuperäisäänellä jos mahdollista, mutta Forssell Matami Meduusana oli hatunnoston arvoinen suoritus. Sen varsinaisen piirretyn katsoin ensimmäistä kertaa vasta muutama vuosi sitten (englanniksi), ja ihan kivahan se oli, sai vihdoin kuvat yhdistettyä niihin ääniin jotka olivat jääneet lapsuudesta mieleen.

Warner Brothers -piirretyt, samoin Tex Averyn työt MGM:lle kuuluvat omiin suosikkeihini. Se Averyn hulluus ja nerokkuus...

Disneyn sovinnaisempi tyyli ei minua oikein miellytä, mutta olen nähnyt melkein kaikki vuosien 1940-1989 lyhyet ja täyspitkät Disney-piirretyt ja löytänyt niidenkin joukosta yksittäisiä iloisia yllätyksiä, kuten kovasti Averymaisen Hessu-hulluttelun Tennis Racquet (1949).

Vaaleanpunainen pantteri on myös yksi suuri suosikkini, vaikka hänen seikkailujensa taso pääsi 70-luvulla laskemaan aika lailla. Minulla on DVD-boksi, johon on ängetty ne kaikki.

Peukaloisen retket -DVD löytyy myös. Se on vanha lapsuuden suosikki, joka oli pakko hankkia ihan nostalgiavärinöiden vuoksi. Minulla oli joskus ihan kuvakirja, joka oli tehty Ruotsissa 60-luvulla tehdyn näytelmäelokuvan pohjalta. Niin, ruotsalaiset tosiaan tekivät 1962 elokuvaversion Peukaloisen retkistä - älkää minulta kysykö, miten se onnistui, mutta hanhet ja Peukaloinen itse näyttivät siinä kuvakirjassa ainakin lapsen silmin ihan aidoilta. IMDB väittää leffaa kyllä animaatioksi, että en tiedä sitten...

Mitäs muita suosikkipiirrettyjä minulla olisi... No, pikkupoikana tuli tapitettua silmä kovana Smurffeja Pätkiksestä, muistan vieläkin Gargamelin englanninkieliset huudot joka jakson alussa. Ei kyllä mitään hinkua nähdä noita smurffipiirrettyjä enää uudestaan - ehkä ne eivät niin loistavia olleetkaan... ainakin Smurffisoppaa-tarinan animaatiosovitus oli minusta pettymys, kun minulla oli se sarjisalbumi ja tarina kerrottiin siinä ihan eri tavalla kuin piirretyssä.

Oho, tuli melkein yhtä pitkä selostus kuin Mikalta.

Clavia Z

• Kummajainen
  • Jäsen
« Reply #107 on: 10.09.2017 klo 21:22:04 »
Haa, löysin kuvan siitä Peukaloisen retket -kirjasta joka minulla lapsena oli.

Martti-hanhi näyttää kyllä ihan täytetyltä...

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
« Reply #108 on: 10.09.2017 klo 21:24:35 »
Haa, löysin kuvan siitä Peukaloisen retket -kirjasta joka minulla lapsena oli.

Martti-hanhi näyttää kyllä ihan täytetyltä...
Heheheeee!

Aivan paras! Mikä ihmeen kaulahuivi Martilla on kaulassa...eiks sillä pitäisi olla katkennut naru tai ohut köyden palanen. Ton kirjan mäkin voisin haluta lukea.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)