Näin nuo kaksi skannattua strippiä, joista toinen oli alkuperäinen ja toinen ei, niin laatu ero oli huikaiseva. Monille tavallisille sarjakuvan kuluttajille tälläiset asiat eivät juuri merkitse mitään, mutta ehkä hiukan enemmän niille, jotka haluaisivat nähdä taiteilijan kynän jäljen mahdollisimman hyvänä kuten minä. Ehkä pääasia kuitenkin suurimmalle osalle kuluttavasta populaatiosta on se, että on saavissa edes jonkinlainen formaatti jostakin sarjakuvasta.
Usein kun lehdet saavat materiaalinsa, ne sattavat olla jo useampaan kertaan skannattuja juttuja jolloin laatu on jo erittäin huonoa kuten tässä uudessa Rib Kirby julkaisussa. Olen sanonut samaa jo aikaisemmin, että monet julkaisijat eivät kiinnitä huomiota laatuun vaan julkaistaan ihan roska materiaalia johtuen osittain tosiaan siitä, ettei parasta materiaalia ole enään saatavissa. Mutta se on vain ikävä kyllä osa totuus. Jos kustantajat viitsisivät nähdä vaivaa, saattaa hyvinkin olla, että jostain kaivamalla jotain löytyisi. Esimerkiksi Flesk kustantamo panosti siihen, että löytyisi parasta mahdollista materiaalia jukaisun tuottamiseksi ja he onnistuivat.
Esimerkiksi Flesk-kustantamon jukaisema Al Williamsonin kirja Flash Gordonista on aivan huikaisevaa painojäljen sinfoniaa, josta mielellään maksoin 30 euroa. Jokainen sivu on 100%:ista laatua. Jokainen hiusviivakin näkyy selvästi ja tussin eri sävyt. Jos jollakulla on kyseinen kirja, niin tiedätte itsekkin että näin on.
Mitä tulee tuohon Helsingin Sanomien Rib Kirby julkaisuun omasta mielestäni, niin tuollaista huonolaatuisesta materiaalista julkaistua kirjaa ei olisi edes kannattanut julkaista tai olisi sitten käytetty noita Helsingin sanomissa julkistuja srtippejä, jotka osittain olivat ihan Ok kamaa. Ainakin ne jotka silloin tällöin satuin näkemään ja leikkaamaan talteen. Tottahan on, ettei noita Kirbyjä julkaista siinä mielessä että ne tehtäisiin vain niitä varten, jotka arvostavat paino laatua. Kysymyshän kaikessa julkaisu toiminnassa on rahasta. Viis siitä millainen on laatu kunhan kirja myy ja siitä saadaan käärittyä sievoiset voitot. Tätä todellisuus ikävä kyllä nykyään on, koska kaikki ylimääräinen maksaa ja sitten kulut pitää siirtä itse tuotteeseen. Mutta onneksi maailmalta löytyy kustantajia, jotka panostavat laatuun julkaisuissaan. Laatu sisältää sisällön tuottamisen ja graafisen yleisilmeen. Flesk kustantamo on yksi tälläinen.