Äänestys

Mikä seuraavista mielestäsi on vuoden 2019 Herra Koipeliini -tunnustuksen arvoinen käännössarjakuva?

Anne Frankin päiväkirja (Ari Folman - David Polonsky, k. Anita Odé, Tammi)
3 (5%)
Atom - Robottitarinoita (Osamu Tezuka, k. Taavi Suhonen, Sangatsu Manga)
2 (3.3%)
Brian Azzarellon ja Eduardo Risson Batman (Azzarello - Risso, k. Petri Silas, RW)
1 (1.7%)
Einsteinin vaimo (Liv Strömquist, k. Helena Kulmala suomenkielisen laitoksen toteutus Riikka Majanen ja Jouka Mattila, Sammakko)
3 (5%)
Gil Jourdan (Maurice Tillieux, k. Jukka Heiskanen, Otava)
1 (1.7%)
Luupäät - Orvokki (Jeff Smith - Charles Vess, k. Antti Koivumäki, Like)
4 (6.7%)
Poissa - Erased 3-8 (Kei Sanbe, k. Taavi Suhonen, Sangatsu Manga)
0 (0%)
Punaparta 2 - Kapteeni vailla nimeä (Jean-Michel Charlier - Victor Hubinon, k. Anssi Rauhala, Egmont)
17 (28.3%)
Robert Sax 3 - Villa Borg (Rodolphe - Louis Alloing, k. Anssi Rauhala, Zoom Teufel)
1 (1.7%)
Sandman 9 - Hyväntahtoiset (Neil Gaiman - Marc Hempel et al., k. Petri Silas, RW)
6 (10%)
Trilogia (Guido Buzzelli, k. Silja-Maaria Aronpuro, Täysi Käsi)
14 (23.3%)
Tulevaisuuden arabi 4 - Lapsuus Lähi-idässä (1987-1992) (Riad Sattouf, k. Saara Pääkkönen, WSOY)
5 (8.3%)
Yoko Tsuno 22 - Odinin tuli (Roger Leloup, k. Mirka Ulanto, Egmont)
3 (5%)

Äänestäjiä yhteensä: 59

Äänestys päättynyt: 29.02.2020 klo 15:05:07

Kirjoittaja Aihe: Valitse v. 2019 paras käännössarjakuva: äänestä Herra Koipeliini -voittajaa!  (Luettu 6831 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Matti Karjalainen

• Jäsen
  • Friendly Neighborhood Librarian
Eikö "Luupäät - Orvokki" ilmestynyt jo vuonna 2018?

Myös Hanna Gustavssonin Yölapsi puuttuu.

Tämä on muuten aika paha puute. Yölapsi oli erinomainen.
"Onneksi kirjastonhoitajat ovat tunnollisia kaikissa tunnetuissa todellisuuksissa" (P.A. Manninen: Kapteeni Kuolio - Tampereen sankari)

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Eikö "Luupäät - Orvokki" ilmestynyt jo vuonna 2018?

Se on tosiaan painettu Puolassa 2018. Myyntiin se tuli vasta tammikuussa 2019, jos oikein muistan. Joka tapauksessa se ei olisi ehtinyt mukaan edelliseen Koipeliini-äänestykseen.

Esikarsinnassa oli puhetta monista teoksista. Listaus on lopulta laatijoidensa näköinen.

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
Sutinen näyttää olevan ylläpitäjä. Eikös hän olisi voinut itse osallistua ehdokaslistan laatimiseen?

No, en ole Kvaakin toimittaja, enkä ihan kaikessa mukana. Toki minulla on itselläkin mielipidevaltaa asioihin muualla (Sarjainfon päätoimittajana), että ei siinä.

Darth Mika

• Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Jokaisella esiraatilaisella on annettavana se 3 ääntä. Eikä meitä nyt niin kauheasti ollut, jotka noita ääniä antoi.
Omasta mielestä ehdokkaita olisi saanut olla enemmänkin. Meillähän ei ole mitään kiinteää lukua, että ketkä pääsee finaaliin, niin kuin Sarjakuva-Finlandiassa on se 10 finaaliin menijää. Koipeliinissa finaaliin menijät on vaihdelleet 10-26 kpl.

Koipeliinissa on ongelmana vaan, että raatilaiset ehdottavat välillä samoja sarjakuvia...minäkin tein niin. No yksi oli erilainen! Mutta ne oli omasta mielestäni vuonna 2019 parhaat sarjakuvat, joita olin lukenut. Miksi olisin valinnut sinne sellaisen sarjakuvan, joka ei omasta mielestäni ollut top3 sinä vuonna. Se olisi ollut itsensä kusetusta.

Kuitenkin tuo Koipeliinin lista on aika kattava ja siinä on 10 eri kustannusyhtiön sarjakuvia. Mutta kyllähän tuo Yölapsi olisi kuulunut kanssa mukaan...olen sen lukenut ja kyllä se ihan hyvä oli. Se toinen Venäjä sarjakuvaa pläräilin, mutta omasta mielestä se ei oikein tuntunut sarjakuvalta...voin kyllä olla väärässäkin. Joku toinenkin kvaakkilainen sanoi samaa. Ehkä siinä syy, miksi se ei päässyt finaaliin asti.

Kannattaa kuitenkin äänestää noista ehdokkaista, vaikka sitä omasta mielestä parasta sarjakuvaa ei nyt jostain syystä ole päässyt mukaan. Ääni kannattaa aina antaa, vaikka kuinka ketuttaisi.

Mitä eikö ylläpitäjä voi osallistua esiraatiin...kyllä mun mielestä pitäisi. Toi pitäisi kyllä muuttaa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Aino Sutinen

• Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • I know
Hyvä että on huomioitu kaikki ilmestyneet toki. En tiedä voisinko osallistua itse ylläpitäjänä, en ole aktiivinen ylläpitäjä tai Kvaakin toimittaja, eikä ole sillä tavalla aikaakaan kaikkien muiden sitoumusten ohella. Olen töissä sarjakuvaseuralla ja päivitän esimerkiksi mainospuolta täällä.

Aino Sutinen

• Ylläpitäjä
  • I know
En usko, että olen saanut mitään kutsua tekemään listoja.

Ei tällä siis suurta väliä puolestani ole, hyvä että tehdään listoja kirjoista.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2020 klo 20:46:16 kirjoittanut Aino Sutinen »

Toni

• Jäsen
  • Tähtivaeltaja Sarjakuvaneuvos Rakkaudesta Kirjaan
En usko, että olen saanut mitään kutsua tekemään listoja.

Ei tällä siis suurta väliä puolestani ole, hyvä että tehdään listoja kirjoista.

Eipä asiasta taida mitään kutsua tulla. Joka vuoden lopulla pitää itse tajuta tsekata, että nyt on ehdokasasettelu taas käynnissä. Taisi nytkin olla 1,5 kuukautta auki, joten ainakin periaatteessa aikaa oli asian huomaamiseen rutkasti.

Mutta ainahan tästä valitusta tulee johonkin asiaan liittyen. Sanoo mies, joka on itsekin aina väliin jostain valitellut.

Niin, ja siitä Se toinen Venäjä -kirjasta Timo totesi:

"Ei ole oikein sarjakuvaa tämä. Yksittäisiä kuvia, paljon tekstiä ladottuina blokkeina. Kuvakirja. Vaikka olis miten tärkeä aihe, niin ei tämä kelpaa."
« Viimeksi muokattu: 17.02.2020 klo 21:04:02 kirjoittanut Toni »
https://tahtivaeltajablogi.com – Ilman on paha elää!

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Normaalisti on laitettu asiasta uutinen etusivulle, mutta kun ei nyt tällä hetkellä toimi tuo sisällön julkaiseminen. Ilmoitukset laitettiin myös Twitteriin ja Faceen (molemmissa on Kvaakilla omat kanavansa). Olis kyllä hyvä, jos ylläpidolle lähtisi muistutus. En tiedä miten se voidaan toteuttaa. Jos se menee Kvaakin yksityisviesteihin, sitä ei välttämättä huomaa. Siitä kai tulee omaan sähköpostiin joku ilmoitus, mikäli on semmosen ruksin jonnekin asetuksiin laittanut.
Minä pidin tuota Lomaskoa omalla shortlistilläni, mutta jätin sen sitten pois, kun se ei kuitenkaan mielestäni oikein ole sarjakuvaa loppujen lopuksi kuin osittain. ks. kuva.

Timo

Reijo Valta

• Valvoja
  • Haddadaa
Vielä on tämä viikko aikaa äänestää. Tai siis lauantaina loppuu aika, ei ihan koko viikkoa.

Toni

• Jäsen
Minä pidin tuota Lomaskoa omalla shortlistilläni, mutta jätin sen sitten pois, kun se ei kuitenkaan mielestäni oikein ole sarjakuvaa loppujen lopuksi kuin osittain. ks. kuva.

Timo

No tuo ei tosiaan ole sarjakuvaa nähnytkään.

Reima Mäkinen

• Jäsen
57 äänestäjää ja voittajana kohtalaisen kämänen sarja historian hämäristä. Voi meitä. Toki suon palkinnon Anssille, mutta enemmän huolettaa se mitä tämä kertoo käännössarjakuvan tasosta Suomessa v. 2019.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJalonen

• Jäsen
Niinpä näänpä diipa daapa.

Lähes itsestäänselvänä pidin ennen äänestystä Trilogian voittoa. Onhan tuo kustannuspoliittisesti ja kulttuurihistoriallisesti yksi merkittävimmistä julkaisuista tällä vuosituhannella.

Vuoden helmi. ;D

Toni

• Jäsen
57 äänestäjää ja voittajana kohtalaisen kämänen sarja historian hämäristä. Voi meitä. Toki suon palkinnon Anssille, mutta enemmän huolettaa se mitä tämä kertoo käännössarjakuvan tasosta Suomessa v. 2019.

Se ei kerro mitään käännössarjakuvan tasosta Suomessa vuonna 2019. Se kertoo vain ja ainoastaan Kvaakin käyttäjien kiinnostuksen kohteista. Ja niinhän yleisöäänestyksen pitääkin. Ja aina tietty löytyy niitä, joiden mielestä voittaja on joka kerta väärä.

Itse olisin suonut palkinnon Trilogialle (https://tahtivaeltajablogi.com/2020/02/27/sarjakuvat-guido-buzzelli-trilogia), joka on aidosti tärkeä ja merkittävä sarjakuvakäännös, mutta onhan Punaparta toki viihdyttävää ja ammattitaitoisesti laadittua koko perheen nostalgista eurosarjakuvaa (1970-luvulla skidinä diggailin noita ihan erkkinä ja nykyisinkin luen mielelläni).
« Viimeksi muokattu: 28.02.2020 klo 19:17:14 kirjoittanut Toni »

Reima Mäkinen

• Jäsen
Se ei kerro mitään käännössarjakuvan tasosta Suomessa vuonna 2019.
Ei mitään? Turun sarjakuvakaupan myydyimpien Top 100 listalla nämä äänestyksen helmet ovat muuten sijoilla 82 ja 97. (Toki tuolla listalla eivät muutenkaan käännössarjakuvat ole perinteisesti juhlineet)
« Viimeksi muokattu: 28.02.2020 klo 17:27:25 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJalonen

• Jäsen
Oma lähestymiseni Herra Koipeliini-palkintoon on "vuoden paras kustannuspäätös".

Ei vuoden myydyin tai ei edes " mistä tykkäsin eniten". Suon palkinnon rohkeille/yllättäville kustannusvalinnoille, suomalaista sarjakuvaskeneä rikastuttaville poikkeuksellisille/laadukkaille opuksille. Sarjikset saavat olla onnistuneita ensiteoksia, "vanhusten" päräytyksiä tai postuumi julkaisuja.

Valinnan pohjana kulttuurinen aspeksi on merkittävämpi kriteeri kuin hedoninen makutottumus.