Kirjoittaja Aihe: Tekijänoikeudet  (Luettu 6750 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nissen

• Vieras
Tekijänoikeudet
« : 21.12.2003 klo 15:18:14 »
Kysymys: Onko Italiassa jotenkin merkittävällä tavalla erilainen lainsäädäntö tekijänoikeuksien suhteen kuin Suomessa? Itsekeskeisyyden puuskassa olen löytänyt netistä muutaman kustanteen joissa on sarjakuviani julkaistu ilman lupaa eikä tekijänkappaleita kuulu. Samaten olen saanut tietää että tuotannostani on ollut joku näyttely Italiassa kopiokonesuurennoksina. Jälleen ilman lupaa arvon herra taiteilijalta, joka on tehnyt sen virheen että on antanut joskus julkaista kokoelmateoksen Italiaksi ja nyt jokainen kustantaja kokee oikeudekseen julkaista mitä haluaa.

Ollessani antikvariaatissa töissä, siellä myytiin Italiasta tuotuja bootleg-levyjä ja ne olivat ihan virallisia äänitteitä eikä mitään tietokoneella poltettuja virolaisia. Takana oli osoitteet ja kaikki minne kirjoittaa kataloogia varten, mutta olen varma että moisten levyjen julkaiseminen olisi ainakin Suomessa laitonta.

Eli onko siellä jollakin olennaisella tavalla erilainen käsitys tekijänoikeudesta ja jos on niin eikös EU:n pitäisi tasoittaa moiset epämääräisyydet?

Nissen
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 10:29:59 kirjoittanut Reima Mäkinen »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
Re:ITALIA
« Vastaus #1 : 21.12.2003 klo 15:36:56 »
Siellä on täsmälleen samat tekijänoikeudelliset lait, sopimukset ja asetukset kuin Suomessakin. Niitä noudatetaan Italiassa yhtä tiukasti kuten tupakointikieltoja sikäläisissä bistroissa.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

erwil

• Vieras
Tekijänoikeudet
« Vastaus #2 : 22.11.2004 klo 12:21:20 »
tästä haluaisin vähän infoa.. oon ihan pihalla kun tulee puhe tekijänoikeuksista. voisko joku olla niin ihanan ystävällinen ja selittää mulle hiukan näistä asioista..  ???  ???  ???  ???

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Tekijänoikeudet
« Vastaus #3 : 22.11.2004 klo 12:31:28 »
Tästä löytyy linkkejä kaikenmoisia.

http://www.satakola.fi/virtualintra/tekijanoikeudet.html
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

erwil

• Vieras
« Vastaus #4 : 22.11.2004 klo 12:35:04 »
jos nyt lähden julkaisemaan sarjakuvaani, miten nuo tekijänoikeudet tulevat kuvioon mukaan?  ???  ???  ???

sain sen käsityksen, että jostain sopimuksesta on kysymys.. hemmetti, ihanaa olla tyhmä ja tietämätön...
« Viimeksi muokattu: 22.11.2004 klo 12:38:48 kirjoittanut erwil »

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 22.11.2004 klo 12:39:28 »
En ole ihan varma, mitä tietoa etsit, mutta sinähän luonnollisesti omistat tekijänoikeudet omaan julkaisuusi, joten jos joku esim. kopioi työsi, hän syyllistyy tekijänoikeuksien rikkomukseen...  ???

Tekijänoikeuksien valvominen tuskin kuitenkaan omakustannepuolella on kovin suuri ongelma, paitsi jos julkaiset webissä (tästä on kuulemma esimerkkitapauksia että on kopioitu toisten töitä oman web-sivun koristukseksi ilman korvausta).

Mutta hiukan paremmin kun muotoilet kysymyksen, täältä löytynee vastauskin... Saattaa olla että löytyy joukosta jopa lainoppineita. (Minä en ole.)
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 22.11.2004 klo 12:41:34 »
Postasimme sitten ristiin. Aitko julkaista itse vai lähettää toiselle osapuolelle (eli kustantajalle) julkaistavaksi? Jälkimmäisessä tapauksessa vasta nuo sopimuskuviot tulevat kuvaan mukaan (jolloin sopimuksesta sitten pitäisi tulla rahaakin).

erwil

• Vieras
« Vastaus #7 : 22.11.2004 klo 12:47:10 »
juu, tiedän sen että oikeuksien myymisestä tulee fyrkkaa.  ;D
luulen.. en vielä ole ihan varma... luulen ettei yksikään kustantamo huoli sitä...  :-X
eli, jos nyt julkaisen omakustanteen, miten käy jos joku lähtee kopioimaan sitä?  ???  ???  ???
oon pihalla tästä ku lumiukko, mutta, ei kysyvä tieltä eksy, ellei tahallaan johdeta harhaan.
hankala pukea ajatuksia kysymyksiksi...

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 22.11.2004 klo 12:58:57 »
Jos joku kopioi työsi ja myy sitä, hän tekee rikoksen.

En ole koskaan kuullut että suomalaisia omakustanteita (tai edes kaupallisia sarjakuvakustanteita) olisi piraattikopioitu. Vaikka piirrosjälkesi onkin erinomaista, en usko että löytyy sellaista piraattia, joka onnistuisi sitä niin paljon myymään että se rikoksena kannattaisi.

Täytyy huomioida että suomeksi julkaistun sarjakuvan painosmäärä omakustanteissa on korkeintaan satoja ja isommissa julkaisuissa muutamia tuhansia. Kun siitä vielä ottaa painokulut pois, ei kuvitteelliselle piraatille paljon mitään jää. Joten rikosta tuskin tarvitsee paljon pelätä.

Jos sitten saat jackpotin ja onnistut käynnistämään uuden Muumi-ilmiön, isot kustantajat varmaankin tarjoutuvat huolehtimaan sekä rahantekemisestä (lähinnä itselleen) että lakipuolesta...  ;)

erwil

• Vieras
« Vastaus #9 : 22.11.2004 klo 13:16:46 »
heh!!!  ;D
nyt tajusin!  :D
kiitos!
humm, se että aion julkaista tuon comicin englannix, ei kai vaikuta asiaan mitenkään? mua ei sais kirveelläkään kääntämään sitä suomex!!!   8)

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 22.11.2004 klo 13:25:54 »
humm, se että aion julkaista tuon comicin englannix, ei kai vaikuta asiaan mitenkään?

Tekijänoikeus taitaa olla samanlainen asia joka puolella, mutta tämä kai vaatii jo jonkun oikean asiantuntijan mielipiteen.

Jos aiot julkaista englanniksi, kannattanee kysellä myyntikanavia sellaisilta ihmisiltä täältä, jotka ovat moisen ihmeen tehneet. Ulkomaille myynti on asteen hankalampaa, myyjiin pitää olla kontakteja.

Useissa isommissa omakustanteissa on sivun alalaitaan tehty tekstitys englanniksi, joten jonkin verran kait ollaan ulkomaille myymässä...?  ???

Pjuntta

• Vieras
« Vastaus #11 : 22.11.2004 klo 13:27:17 »
Ei se sarjakuvan kieli vaikuta eli kyllä sinulle  tekijänoikeudet syntyvät, vaikka julkaisisit sarjakuvasi swahilin kielellä.  

erwil

• Vieras
« Vastaus #12 : 22.11.2004 klo 13:30:56 »
humm, se että aion julkaista tuon comicin englannix, ei kai vaikuta asiaan mitenkään?

Tekijänoikeus taitaa olla samanlainen asia joka puolella, mutta tämä kai vaatii jo jonkun oikean asiantuntijan mielipiteen.

Jos aiot julkaista englanniksi, kannattanee kysellä myyntikanavia sellaisilta ihmisiltä täältä, jotka ovat moisen ihmeen tehneet. Ulkomaille myynti on asteen hankalampaa, myyjiin pitää olla kontakteja.

Useissa isommissa omakustanteissa on sivun alalaitaan tehty tekstitys englanniksi, joten jonkin verran kait ollaan ulkomaille myymässä...?  ???

humm.. isommalla kustanteella tarkoitat kai painetun tavaran määrää. jo sivumäärä on ihan tarpeeksi tuossa ensimmäisessä kirjasessa... sush.. nyt vain sitten pitäis löytää ostajia..

Pjuntta

• Vieras
« Vastaus #13 : 22.11.2004 klo 13:31:52 »
Olisi varmasti kyllä paras, jos erwil itse lukisi itse koko tekijänoikeuslain ja tutustuisi kansainvälisiin tekijänoikeusopimuksiin. Niistä saa kyllä tietoa netistä ihan googlettamalla.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
« Vastaus #14 : 22.11.2004 klo 13:34:47 »
Jes, Paalujuntta on oikeassa! Mutta jos myyt julkaisua esim. Aasiassa (OK, tämä on kaukaa haettua), jotkut asiat voivat olla toisin. Siis lainsäädäntö ja sen valvonta eri maissa vaihtelee. (Mistä syystä iso osa esim. tietokoneohjelmia kopioivista piraateista toimii Aasian alueella.)

Kun nyt tuumasin asiaa, kyllä sinuna sittenkin harkitsisin myös Suomi-versiota. Alkuun pääseminen voisi olla melko lailla helpompaa. En tarkoita piratismia vaan ihan yksinkertaisesti myyntiä. Oikein hyvin myynyt omakustanne on varmaan kiinnostava myös esim. Egmontille. Egmonthan julkaisee esim. Nemiä pohjoismaissa. (Haloo, gurut, oikaiskaa jos puhun puuta heinää...  ;D )