Kirjoittaja Aihe: Barks-Rosa universumi  (Luettu 5800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

DanyB

• Jäsen
Barks-Rosa universumi
« : 03.06.2018 klo 20:51:26 »
Hei, olen uusi täällä ja ajattelin suoraan haukata ison palan kakkua eli aloittaa syoraan uudella aiheella. Itseäni siis kiinnostaa tuon ankkamaailman niin sanottu Barks-Rosa universumi (johon luen myös Al Taliaferron ja Bob Karpin), tai oikeastaan erinäiset kysymykset (toisin sanoen ristiriidat), calisotan maan tiede (lokaatiot) ja eri yhtäläisyyksien vetäminen tarinoiden välille (jatkumo). Oikeastaan etsin tässä jonkin aikkaa uutta keskustelupaikkaa sen jälkeen kun Aku Ankka sulki keskustelupalstansa (ja poistatti kaikki vanhat keskustelut). Sitten satuin muistamaan tämän ja toivon ettei tunkeiluni häiritse sivuston rauhaa ja hierarkkiaa (eli toivottavasti uudet kasvot ovat tervetulleita).

Mutta mitä sitten tarkkaan ottaen ajattelin, no esimerkkinä olen pohtinut Tyhjälän (Shacktown) sijaintia ja sen lähialuetta. Vaikka teenkin "väkivaltaa" Barksin tarinoille yhdistelemällä eri pisteita toisiinsa (tosin Don Rosakin teki samaa luodessaan Roope Ankalle historian).

Tyhjälä (W OS  367-02) ainakin sijaitsee samassa kaupungiosassa kuin Akun asuinkortteli, siis eteläkaupungissa Ankkajoen (Ducburg river W WDC 150-01) eteläpuolella, aivan laitakaupungilla (Mocking Bird Ridge W WDC 215-01) missä sijaitsee myös Ankkajärvi (Mudhen lake W WDC 186-02). Sen lähellä on teollisuus alue (W WDC 196-02), jonka takia lumi Tyhjälässä on likaista, sekä Sudenpentujen "aktiivisesti käyttämä Huurusolan notko (W WDC 125-02). Tuota Huurusolaa pidän siis samana notkona kuin se jossa mäyrän tunneleihin johtava kolo sijaitsi (D 2001-143) sekä Tyhjälän joulussa että Rosan jatkotarinassa. Otaksun myös, että Tyhjälän slummialueeseen viitataan myös Barksin tarinassa Wired (W WDC  90-02) jossa Aku passittaa pojat viemään sähkettä yksinäiselle rouvalle. Jälleen ollaan laitakaupungilla.

Olen myös yrittänyt hahmottaa Akun taloa . Akun talot olen jakanut kolmeen ryhmään: joen rannalla (esim W WDC  54-02 ja  W WDC  88-02), korttelissa (W WDC 129-02 ja D 91076) ja pienikokoisiin (W WDC 190-01 ja W WDC 159-01). Näistä olen keskittynyt korttelissa sijaitsevaan taloon, jotka olen jakanut yksi- ja kaksi kerroksisiin (Aku siis vaikuttaa muuttavan tiuhaan ja osoitekkiin vaihtelee usein). Ehkä joskus saan aikaan jonkinlaisen tonttikartan.

Hirveän pitkälle en ole vielä tässä kaikessa päässyt. Ja olenko sitten edes oikeilla jäljilläkään vai en, sitä en tiedä, mutta tämän tyyppisiä päätelmiä on siis tullut tehtyä tässä muutaman vuoden aikana. Olen siis tälläinen keltanokka sarjakuvan lukija ja amatööri barksisti ja toivon olevani lämpimästi tervetullut joukkoon vsikka näin heti alkuun päräytänkin. Mutta kertokaa toki ihmeessä jos olette kanssa tehneet mitätahansa samanlaisia päätelmiä Barks-Rosa universumiin liittyen.

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
Vs: Barks-Rosa universumi
« Vastaus #1 : 03.06.2018 klo 21:27:33 »
Tervetuloa!

Joskus aikoinaan yritin hahmotella Akun, Mikin ja muiden henkilöiden talojen pohjapiirrustuksia mutta eihän siitä oikein mitään tullut kun ristiriitaisuuksia oli vaikka millä mitalla tai sitten taloa vaihdettiin tosiaan tosi usein (tosin en silloin kyllä myöskään keskittynyt yhteen tekijään...)

Ja Taliaferron sijoittaminen mihinkään jatkumoon vasta työlästä onkin koska Taliaferron Aku vaihtaa asuntoa kuin paitaa (paitsi ettei Aku vaihda paitaa) ja popup-firmojakin laittaa pystyyn hurjaa tahtia, ja veljenpojatkin ovat aina joskus mukana ja joskus selvästi eivät, lemmikkieläimistä puhumattakaan (ja Taliaferrolla on paljon hyvin urbaaneja ympäristöjä, kerrostaloja ja muita joita Barksin Ankkalinnassa ei juuri näy...)

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #2 : 03.06.2018 klo 21:48:42 »
Kiitos. Alin tarinat tosiaan ovat oma haasteensa. Mutta oma osana niilläkin, esim Akun historian kannalta.

Mutta Akun talo on minun kääsittääkseni kuitenkin yleensä seuraavanlainen, tai yleisemmin noudattaa seuraavanlaista pohjakaavaa:

Edessä: Ruokasali - eteinen - olohuone
Takana: Keittiö - kylpyhuone - makuuhuone
(Yläkerta: Makuuhuone? - portaikko - makuuhuone)

Esimerkki Barksilta W FGW  47-01 ja Rosalta H 85218

Joissain Taliferron tarinoissa taas olen havainnut sen olevan seuraava:

Edessä: Eteinen - olohuone - ruokasali
Takana: kylpyhuone - takkahuone -keittiö
Yläkerta: portaikko - makuuhuone - makuuhuone

Esimerkiksi W WDC 100-14, ZD 41-05-11 ja ZD 44-07-16

Minulle ei kuitenkaan ole tuottanut niin suurta ongelmaa, se että aku vaihtaa tiuhaa tahtia taloa.  Milloin osoite on Fifth Street, milloin Oak Street milloin 1313 Webfoot Walk ja milloin 13 Quack Street. Ehkä juuri siksi että hyväksyn kyseessä olevan eri rakennuksia, esim joissain tarinoissa autotalli on talossa kiinni ja joissain se on erikseen. Se on kuitenkin osa kyseistä universumia, sillä kyllähän ihmiset oikeassakin elämässä muuttavat ja vaihtava osoitetta (W WDC  38-02).

Tein tästä taloasiasta aikoinaan pidemmän aloituksen Akkarin keskustelupalstalle ja nyt jälkeenpäin kun koko palsta on poistettu harmittaa etten ottanut sitä talteen.
« Viimeksi muokattu: 03.06.2018 klo 22:24:54 kirjoittanut DanyB »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #3 : 03.06.2018 klo 22:57:01 »
Sitten satuin muistamaan tämän ja toivon ettei tunkeiluni häiritse sivuston rauhaa ja hierarkkiaa (eli toivottavasti uudet kasvot ovat tervetulleita).

Uudet jäsenet ovat enemmän kuin tervetulleita!

Minnekäs muualle Ankka-aiheinen keskustelu paremmin sopisi kuin Kvaakiin.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #4 : 04.06.2018 klo 03:18:03 »
Tervetuloa kehiin vaan! Kyllähän tänne mahtuu!
En ole koskaan jaksanut miettiä kauhean tarkkaan (vielä) Ankkalinnan sisäistä rakennetta ja kaupunkimaatiedettä. Mutta saksalainen karttainsinööri Jürgen Wollina sen sijaan teki eläkepäiviensä ratoksi täydellisen Ankkalinnan (Entenhausen) kartan käyden läpi koko Barksin tuotannon ja niissä esiintyvät tai näkyvät paikat. Tutkimustulokset koottiin vuonna 2009 Der Donaldist -lehden erikoisnumeroon 55. Kyseinen kartta ei ole mikään pilipalipaperinpala, vaan kartografin ammattimainen tuote. Ehapa julkaisi siitä populaarimman version Ankkalinnan matkaoppaan muodossa 2010.
Joitakin epäjohdonmukaisuuksia karttaan on tullut siitä syystä, että Wollina käytti tarinoiden saksannoksia, jolloin esim Laivatalo-tarinassa (WDC 142-02) esiintyvä Lake Erie on muuttunut käännöksessä Bodensee/Erpelsee -nimiseksi, joka sijaitseekin Ankkalinnan lähettyvillä. Samaten Niagaran putoukset on käännetty siinä Rheinfall/Gumpenfalliksi.
Itsekin olen ajatellut että  Wiredissa näkyvä slummialue olisi Tyhjälää. En tiedä ajatteliko Barks niin. Dreary Street on Fornlorn Hills.

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #5 : 04.06.2018 klo 08:50:21 »
Kiitoksi vain. Ja kyllä tunnen tuon Entenhausen stadplanin, mutta en itse ollut tyytyväinen siihen epäjohdonmukaisuuksien takia, esim noiden edellämainittujen lisäksi se änkee muumuassa Limbobon laakson (W US   15-02 - Afrikka), peeweega-heimon alueen (W US   18-02 - Kanada) ja Tuomiokurkun salmen (W US   23-02 - karttojen perusteella Kaakkois-Alaska) samalle kartalle. Tunnen myös Marovellin, McIntyren ja minulle nimettömäksi jääneen lyijykynä piirroksen. Kaikissa kattoissa on kuitenkin ollut aina joitain virheitä, eivätkä ne ole täysin tyydyttäneet minua. Yksi syy on ollut tähän tarinassa The Sunken Yacht (W WDC 104-02) esiintyvän kartan sivuuttaminen, jonka (Barksin maalauksen pohjalta CB OIL  54) olettaisin sijoittuvan ankkalinnan rannikolle. Mutta tuo on kyllä mielenkiintoinen universumi ja kinkkinen palapeli. Don Rosa sijoittaa Calisotan Pohjois-Californiaan, jolloin kyseessää on hyvin laaja alue. Ja jos vielä tarkkoja ollaan, Rosan kartassa ankkalinna sijaitsee humboldtin lahden eteläpäässä lähellä Eel.. siis anteeksi Duckburg -jokea. Lisäksi joki jolla Roope ja Pennon ajavat kilpaa (W WDC 255-01) voisi olla kartan perusteella Conklin Creek joka laskee vuorilta kiemurrellen Petroliaan (tai mikä sen nimi tuossa universumissa sitten onkaan). Mutta ei sen enempää, koska Ankkalinnan kartalle taisi olla oma osionsa jos en väärin muista kun selailin noita keskusteluja. Ankkauniversumin tiedämme kuitenkin muistuttavan omaamme, ja Ankkalinna sijaitsee erityisesti Barks-Rosa universumissa Yhdysvaltain länsirannikolla (tässä USA:n versiossa on ne 52 osavaltiota todellisten 50 osavaltion sijaan).

Alla on muuten oma tekeleeni (kartta v.2.2) vaikka uskon että se elämään vielä...
« Viimeksi muokattu: 04.06.2018 klo 08:52:27 kirjoittanut DanyB »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #6 : 04.06.2018 klo 14:42:08 »
Ah, olet perehtynyt aiheeseen minua syvällisemmin! Hienoa! Marovellin ja McIntyren kartat ovat tuttuja kyllä, mutta en ole niitä sen yksityiskohtaisemmin tutkinut. Mahtaisikohan se lyijykynäkartta olla Robert Kleinin tekemä? Mulla on sen skannaus kyllä jossakin, mutta en nyt vain osaa etsiä.
Mahtaisikohan sinua kiinnostaa kirjoittaa aiheesta jotain Ankkalinnan Pamaukseen?
Itse olen pohtinut aikoinaan vain tämän verran Ankkalinnan sijaintia (vanhoja juttujahan nää on).

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #7 : 04.06.2018 klo 17:15:24 »
Ah, olet perehtynyt aiheeseen minua syvällisemmin! Hienoa! Marovellin ja McIntyren kartat ovat tuttuja kyllä, mutta en ole niitä sen yksityiskohtaisemmin tutkinut. Mahtaisikohan se lyijykynäkartta olla Robert Kleinin tekemä? Mulla on sen skannaus kyllä jossakin, mutta en nyt vain osaa etsiä.
Mahtaisikohan sinua kiinnostaa kirjoittaa aiheesta jotain Ankkalinnan Pamaukseen?
Itse olen pohtinut aikoinaan vain tämän verran Ankkalinnan sijaintia (vanhoja juttujahan nää on).

Timo

Hmm... ehkä sitten siinä vaiheessa kun olen  käynyt noita asioita syvällisemmin. Vaikka olenkin tutustunut ja käynyt Barksin/Rosan tarinoita läpi on oma tietämykseni (omasta mielestäni) vielä hyvin pintapuolista. Mutta kiitoksia ehdotuksesta, laitan asian korvan taakse. Vie vielä muutaman työtunnin tai paremminkin useamman kuukaudennen, enkä siltikään usko että olen silloinkaan täysin valmis (tai sitten vain olen liian perfektionistinen kranttu). Kyseessä on kuitenkin aika iso aihe, mitä vaikeuttaa se että Barksin tarinoita on hankalasti saatavilla englanninkielisenä, ellei sitten itse osta (mihin en pihiyttäni taivu kun vieressä on kirjasto, puhelinessa netti ja netissä Lataamo). Siinällään Barks-Rosa universumi on aiheena mielenkiintoinen ja kutkuttava, varsinkin kun saa leikkiä salapoliisia ja tutkia yhteyksiä eri pisteiden välille. Hyvä esimerkki vaikkapa Mr. Private Eye (W WDC 252-01) ja You can't win (W US   33-03), mistä voimme siis ehkä päätellä että Ankkalinnan hallinto- ja kulttuurirakennutset ovat ryhmittyneet puistoalueen ympärille kuten Washingtonissa, tai tarinassa Christmas in Duckburg (W CP    9-01) oleva Town Squren kellotorni joka on mahdolliseti sama "pylväsrakennus" joka vilahtaa Gladstone's Usual Very Good Year (W WDC 136-02) ruudussa 2.

Mutta mitä siihen lyijykynäkarttaan tulee, kyseessä on yksinkertaistettuna tämän tapainen teos (en tykkää kopioida suoraan toisten töitä, jotein tein oman jäljennöksen)...

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #8 : 04.06.2018 klo 18:32:30 »
Juttuhan voisi olla alkuun ihan vain pohdiskelevakin, vaikka siltä kantilta, mitä vaikeuksia kohtaa tutkiessaan Ankkalinna kaupunkikuvaa tms. Tuossakin viestissäsi oli kiintoisaa pohdintaa. Eihän sitä valmiita karttoja tai muuta tarvitse heti olla.
Vaan kuinka vain. Mukavia pohdiskella ihan tässäkin pelkästään.

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #9 : 04.06.2018 klo 18:55:10 »
Juttuhan voisi olla alkuun ihan vain pohdiskelevakin, vaikka siltä kantilta, mitä vaikeuksia kohtaa tutkiessaan Ankkalinna kaupunkikuvaa tms. Tuossakin viestissäsi oli kiintoisaa pohdintaa. Eihän sitä valmiita karttoja tai muuta tarvitse heti olla.
Vaan kuinka vain. Mukavia pohdiskella ihan tässäkin pelkästään.

Timo

No miksi ei. Voisihan se olla pohdiskelevaa. Mihinkä mennessä se sitten tulisi olla kirjoitettu?

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #10 : 04.06.2018 klo 20:54:28 »
Voit kirjoitella ihan omaan tahtiin ja mielenkiinnon mukaan. Uusi numero menee painoon tässä ihan parin viikon sisällä, joten se on jo lukossa (20-vuotisjuhlanumero!).
Seuraava tulee sitten talven myötä, ennen joulua tai jouluksi. Siihen jos haluaa ehtiä, niin jossain lokakuussa ehkä saisi olla. Olis kyllä hieno, jos näistä jaksaisit pohdiskella jonkun jutun. Voisi käsitellä samalla myös aiemmin tehtyjä karttoja (mikä niissä on hyvää ja mikä huonoa).

Timo

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #11 : 05.06.2018 klo 11:24:54 »
Voit kirjoitella ihan omaan tahtiin ja mielenkiinnon mukaan. Uusi numero menee painoon tässä ihan parin viikon sisällä, joten se on jo lukossa (20-vuotisjuhlanumero!).
Seuraava tulee sitten talven myötä, ennen joulua tai jouluksi. Siihen jos haluaa ehtiä, niin jossain lokakuussa ehkä saisi olla. Olis kyllä hieno, jos näistä jaksaisit pohdiskella jonkun jutun. Voisi käsitellä samalla myös aiemmin tehtyjä karttoja (mikä niissä on hyvää ja mikä huonoa).

Timo

Juu totta kai. Katsotaan miten tuo lähtee käyntii  ja etenemään.

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #12 : 13.06.2018 klo 09:03:15 »
Vähän lisää taas lyhyestä aikaa... siis en tiedä onko koskaan kukaan muupannut silmälle mutta tarinassa Roope hankkii itselleen teollisuustontin kaupungin laidalta rahdatakseen setelivuoren vanhaan tyhjään vesitorniin (W OS 495-03). Karhukopla (inc.) kuitenkin sotkee Roopen kuviot ja rullaa vesisäiliö mukanaan läheiseen laaksoon, jossa pitävät piilopaikkaansa (Taas tulee väkivaltaa, mutta yhdistän laakson samaan paikkaan joka esiintyy Barksi tarinoissa W OS  386-02 ja W US   22-02). Myöhemmin Roope rakentaa mahdollisesti samaiselle tontille uuden säiliön vahviasta (W DISBP 1-03), mutta unohtaa säiliönsä tunnusluvun mikä johtaa lopulta kuten arvata saattaakin, katastrofiin. Kolmannen kerran näemme tyhjän teollisuus tontin tarinasaa Tricky Experiment (W US 39-05), jossa Roope on hommannut itselleen vierivän pyöreän säiliön ja seuraa sivusta Karhukoplan yritystä murtaa säiliön. Käytän tätä pätkää ehkä joko tässä muodossa tai muokattuna (en ole ihan varma) tuossa Ronkaisen Timon pyytämässä pakinassa, mutta oli pakko välistä päästä jakamaan taas näitä omia aivoituksia. Tuossa Jürgen Wollin kartassa, nuo kaikki kolme teollisuustonttia oli ymmärtääkseni jaettu kolmeksi eri paikaksi.

Huomasin myös tässä että ensivuonna on 75 vuotta siitä kun Barks mainitsi Ankkalinnan ensimmäistä kertaa tarinassa "Tasapainoilua" (High-wire Daredevils - W WDC  49-02).

DanyB

• Jäsen
« Vastaus #13 : 16.06.2018 klo 18:47:50 »
Osaatteko muuten vastata, mikä on Barks universumissa yleisin ja arvottomin metalli?

Annan vihjeen: sitä löytyy Barksin tarinoissa kaikkialta.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #14 : 17.06.2018 klo 01:10:18 »
Ranskaksi on näemmä ilmestynyt tällainen kirja "Donaldville le guide". Ei kylläkään sisällöstä isompaa tietoa.

Timo