Hei, olen uusi täällä ja ajattelin suoraan haukata ison palan kakkua eli aloittaa syoraan uudella aiheella. Itseäni siis kiinnostaa tuon ankkamaailman niin sanottu Barks-Rosa universumi (johon luen myös Al Taliaferron ja Bob Karpin), tai oikeastaan erinäiset kysymykset (toisin sanoen ristiriidat), calisotan maan tiede (lokaatiot) ja eri yhtäläisyyksien vetäminen tarinoiden välille (jatkumo). Oikeastaan etsin tässä jonkin aikkaa uutta keskustelupaikkaa sen jälkeen kun Aku Ankka sulki keskustelupalstansa (ja poistatti kaikki vanhat keskustelut). Sitten satuin muistamaan tämän ja toivon ettei tunkeiluni häiritse sivuston rauhaa ja hierarkkiaa (eli toivottavasti uudet kasvot ovat tervetulleita).
Mutta mitä sitten tarkkaan ottaen ajattelin, no esimerkkinä olen pohtinut Tyhjälän (Shacktown) sijaintia ja sen lähialuetta. Vaikka teenkin "väkivaltaa" Barksin tarinoille yhdistelemällä eri pisteita toisiinsa (tosin Don Rosakin teki samaa luodessaan Roope Ankalle historian).
Tyhjälä (W OS 367-02) ainakin sijaitsee samassa kaupungiosassa kuin Akun asuinkortteli, siis eteläkaupungissa Ankkajoen (Ducburg river W WDC 150-01) eteläpuolella, aivan laitakaupungilla (Mocking Bird Ridge W WDC 215-01) missä sijaitsee myös Ankkajärvi (Mudhen lake W WDC 186-02). Sen lähellä on teollisuus alue (W WDC 196-02), jonka takia lumi Tyhjälässä on likaista, sekä Sudenpentujen "aktiivisesti käyttämä Huurusolan notko (W WDC 125-02). Tuota Huurusolaa pidän siis samana notkona kuin se jossa mäyrän tunneleihin johtava kolo sijaitsi (D 2001-143) sekä Tyhjälän joulussa että Rosan jatkotarinassa. Otaksun myös, että Tyhjälän slummialueeseen viitataan myös Barksin tarinassa Wired (W WDC 90-02) jossa Aku passittaa pojat viemään sähkettä yksinäiselle rouvalle. Jälleen ollaan laitakaupungilla.
Olen myös yrittänyt hahmottaa Akun taloa . Akun talot olen jakanut kolmeen ryhmään: joen rannalla (esim W WDC 54-02 ja W WDC 88-02), korttelissa (W WDC 129-02 ja D 91076) ja pienikokoisiin (W WDC 190-01 ja W WDC 159-01). Näistä olen keskittynyt korttelissa sijaitsevaan taloon, jotka olen jakanut yksi- ja kaksi kerroksisiin (Aku siis vaikuttaa muuttavan tiuhaan ja osoitekkiin vaihtelee usein). Ehkä joskus saan aikaan jonkinlaisen tonttikartan.
Hirveän pitkälle en ole vielä tässä kaikessa päässyt. Ja olenko sitten edes oikeilla jäljilläkään vai en, sitä en tiedä, mutta tämän tyyppisiä päätelmiä on siis tullut tehtyä tässä muutaman vuoden aikana. Olen siis tälläinen keltanokka sarjakuvan lukija ja amatööri barksisti ja toivon olevani lämpimästi tervetullut joukkoon vsikka näin heti alkuun päräytänkin. Mutta kertokaa toki ihmeessä jos olette kanssa tehneet mitätahansa samanlaisia päätelmiä Barks-Rosa universumiin liittyen.