Olen kirjoittamassa artikkelia 1930-luvulla ilmestyneestä sarjakuvasta ”Nuorenparin elämää”. Artikkelin lyhyyden vuoksi en pysty tekemään sarjakuvaan kuin pintaraapaisun, mutta kaipaisin mieluusti tietoja sarjakuvasta, sen tekijöistä ja lehdestä, jossa kyseinen sarjakuva ilmestyi. Keskusteluketjut Eeli Jaatiseen ja Poika Vesantoon liittyen olen luonnollisesti lukenut läpi.
Ensimmäinen Nuorenparin elämää -sarjakuva ilmestyi Tosikertomuksia-lehden numerossa 1930/47, ja viimeinen jakso sarjakuvasta ilmestyi Kertomuksia-nimiseksi muuttuneen lehden numerossa 1934/50-52. Yhteensä sarjakuvakertomuksia oli 194 kappaletta, jotka olen kaikki käynyt läpi Kansalliskirjastossa ja digitoinut omaan käyttööni.
Piirtäjänä toimi alkuun Eeli Jaatinen, mutta käsikirjoittajaa ei mainita. Onko kellään tietoa siitä, käsikirjoittiko Jaatinen itse sarjakuvat vai toimiko käsikirjoittajana lehden päätoimittaja Ensio Svanberg (myöh. Rislakki)? Jaatinen piirsi sarjakuvaa numeroon 1933/46 asti, minkä jälkeen Poika Vesanto jatkoi sarjakuvan tekemistä. Muutamassa Jaatisen aikana tehdyssä numerossa piirtäjän nimeä ei mainita, joten voisiko näiden kohdalla olla kysymyksessä joku tuuraaja? Piirrostyyli ei sanottavasti ole noissa erilainen kuin Jaatisen piirtämissä.
Sarjakuva on hyvin mielenkiintoinen siinä, miten se toimii ajan kuvana. Helsinkiläinen pariskunta, Jaska ja Eevi Hettinen, käy ostoksilla ja teatterissa, tekee kesäretkiä maalle ja saaristoon. Sarjakuvassa myös viitataan ajan ilmiöihin ja tapahtumiin: 1930-luvun pula-aika näkyy kertomuksissa lukuisissa viittauksissa rahankäyttöön ja kahvin säännöstelyyn. 1930-luvulla nosteessa olleeseen ruumiinkulttuuriin viitataan monissa kertomuksissa, joissa Jaska päättää todistaa miehisyytensä urheilun avulla – useimmiten kuitenkin tekemällä itsensä naurunalaiseksi. Vuonna 1932 alkoholijuomia koskevan kieltolain kumoaviin kansanäänestyksiin viitataan eräässä kertomuksessa, jossa Jaska päättää alkaa valmistaa kotiviiniä lainsäädännön sen vihdoin salliessa käymisastian kuitenkin räjähtäessä Jaskan ajattelemattomuuden vuoksi. Samana vuonna julkaistussa kertomuksessa kerrotaan, kuinka Suomen valloittaa yo-yo-villitys – samana vuonna, kun yo-yo-tuotemerkki rekisteröidään ja järjestetään ensimmäiset yo-yottamisen maailmanmestaruuskilpailut.