Author Topic: Jonah Hex  (Read 143409 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Jonah Hex
« Reply #135 on: 02.02.2007 klo 13:12:24 »
Kyllähän se noissa Janne V:n skannaamissa kvaak-arvion kuvissa näkyy selvästikin, mutta vastaavat kuvat itse julkaisussa eivät paljasta moista "reikäisyyttä". Siis niissä kappaleissa, joita olen sekopäisenä selaillut.
Täytyykin käydä kaupassa katsastamassa, että näkyykö muissa samaa. Mutta ei toi tosiaankaan ole kovin näkyvää, ei ainakaan niin näkyvää, että lukukokemusta haittaisi.

Edit: huomasin juuri, että ihan ekalla sivulla (siis siinä missä lukee vain Jonah Hex ja Hurja länsi), tekijätietosivulla ja sisällysluettelossa rasterointia ei ole. Niinpä sisäsivujen rasterin vaikutusta voi verrata pistämällä tekijätietosivulla löytyvän kansikuvan seuraavalta aukeamalta löytyvän All-star Western #10 kansikuvan viereen. Pieni vaaleusero siinä on.
« Last Edit: 02.02.2007 klo 13:16:16 by Veli Loponen »
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

dingus

• Karjalan poikii
  • Jäsen
« Reply #136 on: 02.02.2007 klo 18:09:20 »
Ja uusi lusikka soppaan.

Kansi on todella napakka, itselleni ainakin iskee vihreän sävytteinen yömaisema. Opus tuntuu muutenkin mukavalta käteen, harvemmin on puhelinluettelosta sarjakuvia tullut luettua.

Olin täysin ummikko Jonah Hexin suhteen aiemmin, ja hieman yllätyin että opus onkin täynnä kohtuulyhyttä tarinaa, mutta nyt kun reilut sata sivua on takana täytyy myöntää että se sopii kuin nyrkki silmään tämän tyyliseen sarjakuvaan.

Tykkään myös Moogin käännöksestä, puhekielisyys ei häiritse. Painojäljessäkään ei ole mitään minua häiritsevää.

Onpa rakentavaa palautetta, kun en saanut yhtään risuja kasaan.

Edittiä: Oasiksen baarimikko sivulta 87 on näköjään ns. tuttu korkkarista...
« Last Edit: 02.02.2007 klo 21:18:06 by dingus »

Pekka Pakkala

• Jäsen
« Reply #137 on: 03.02.2007 klo 14:26:13 »
Vai että Etelä-Amerikkaan? No, mikäs siinä, lähtiväthän Butch Cassidy ja Sundance Kid sinne myös. Noissa 70-luvun alun DC:n jutuissa, niin Korakissa kuin Jonah Hexissä, pitää vielä kehua tyylikästä lajityypin rajojen venyttämistä. Vakiintuneisiin genre-juttuihin puhallettiin uutta henkeä ajan muodin mukaan mutta synkistely tai tuskailu ei ikinä mennyt mauttomuuksiin. Vaikka Jonah Hexin sydän särkyykin useamman kerran niin seuraavilla sivuilla on jo sitten rivakka verilöyly tasapainottamassa meininkiä, ettei mene lälläröinniksi.

Mr. Font

• Jäsen
« Reply #138 on: 03.02.2007 klo 19:09:38 »
Itse ostin vasta tänään enkä vielä ole kerennyt lukemaan, mutta täytyypi sanoa että ulkoasu on todella hieno: suuret sivumitat, 430 sivua, edullinen hinta. Todella mielenkiintoinen julkaisu. Toivottavasti Hexejä tulee lisää.

Dr. Hump

• Jäsen
« Reply #139 on: 04.02.2007 klo 21:09:08 »
Aikaisempi kokemus mr. Jonah Hexistä oli aika vähäinen, mutta sitten olikin positiivinen yllätys sitä isompi tuota opusta kahlattaessa.

Aivan perkeleellisen tiukkaa kamaa. Lisää tätä. Ja hintahan on aivan käsittämätön.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #140 on: 05.02.2007 klo 20:05:41 »
Moog kommentoi Hex-käännöstä:

"Töitänsähän ei oikeastaan koskaan pitäisi selitellä, mutta tätähän on tullut rikottua ennenkin, joten ...

Jonah Hexissä roistojen puhekieli ja muut tyylilajit syntyivät kuin luonnostaan siitä, että pyrin pääsemään mahdollisimman paljon alkuperäisten käsikirjoittajien ajatusmaailmaan ja kääntämään heidän tarkoittamiaan (tai ainakin mitä arvelin heidän tarkoittavan) vivahteita ja persoonallisuuksia.

Eli alkuperäisessäkin rosvot puhuvat puhekieltä välttäen kuitenkin esim. Fuckia tai vastaavia karkeuksia, jotka toisaalta kuuluisivat asiaan jos alettaisiin oikeata villiä länttä tonkimaan (vrt. Deadwood).

t: Moog"

Fever

• Konitohtori
  • Jäsen
« Reply #141 on: 06.02.2007 klo 09:38:02 »
Ah. Sain vihdoin eilen Hexin käsiini ja oli pakko lukea puoli albumia siltä istumalta.
Aivan oiva tuotehan tämä on. Aluksi hieman epäilin juuri sitä supersankarimaisuutta tai Hexin puolijumalallista olemusta, mutta onneksi kansien välistä paljastui oiva kulttuuripläjäys.

Eli alkuperäisessäkin rosvot puhuvat puhekieltä välttäen kuitenkin esim. Fuckia tai vastaavia karkeuksia, jotka toisaalta kuuluisivat asiaan jos alettaisiin oikeata villiä länttä tonkimaan (vrt. Deadwood).

Eihän Moogin käännöksessä tosiaan mitään vikaa ole, onhan sitä jo Texissä saanut tottua kiroilemattomiin roistoihin ja "saamarin pissipää"-lauseisiin.
Enkä ainakaan itse ole suomennetuissa sarjakuvissa koskaan tottunut v***u tai f*ck-huudahduksiin.
Kuulitte juuri näköharhan

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #142 on: 06.02.2007 klo 19:34:03 »
Hex-raamattu nyt kokonaisuudessaan luettu. Kuvitus oli yllättävänkin tiukkaa läpi albumin, juonen tiukkuuden tiesin. Niinkuin Curtvile sanoi, Garcia-Lopez jäi hämmästyttävästi DeZunigan jalkoihin.

Onkos Hexin arven syntymistä paljastettu missään tarinassa, tietääkö joku? Jonkun verranhan näissä tarinoissakin Hexin menneisyyttä jo paljastettiin.

Nyt pitää melkein lukea uusiksi Two-Gun Mojo, pitkästä aikaa.

Wade

• Jäsen
« Reply #143 on: 06.02.2007 klo 19:34:54 »
Onkos Hexin arven syntymistä paljastettu missään tarinassa, tietääkö joku? Jonkun verranhan näissä tarinoissakin Hexin menneisyyttä jo paljastettiin.
Meikäpojan arvostelussa lukee.

Apassipäällikkö runteli tomahawkilla
Wade Koivurinne

Wade

• Jäsen
« Reply #144 on: 06.02.2007 klo 19:42:18 »
Ei näy
Wade Koivurinne

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #145 on: 06.02.2007 klo 19:42:56 »
Näkyypäs.

Ja tack. Arvostelua en aiemmin ollut lukenut kuin sieltä täältä, kun oli toi albumi vielä kesken enkä halunnut paljastuksia.

Wade

• Jäsen
« Reply #146 on: 06.02.2007 klo 19:45:49 »
Näkyypäs.
Eipäs! Mikäköhän lienee minulla
Quote from: Petteri Oja
Ja tack. Arvostelua en aiemmin ollut lukenut kuin sieltä täältä, kun oli toi albumi vielä kesken enkä halunnut paljastuksia.
Ääh, eikai siellä taas ollut juonipaljastuksia?
Wade Koivurinne

Wade

• Jäsen
« Reply #147 on: 06.02.2007 klo 19:49:30 »
Jossei näy niin kattokaa täältä:
http://jonahhex.blogspot.com/2006/12/jonah-hex-8-vol-1.html

Jaa, ei näy minulla täälläkään.

Mutta täällä näkyy, jos on sama!
Wade Koivurinne

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
« Reply #148 on: 06.02.2007 klo 19:52:30 »
Ääh, eikai siellä taas ollut juonipaljastuksia?

Ei kai siellä pahempia, mutta eihän sitä voi koskaan tietää. Yleensäkin välttelen arvioiden lukemista ennenkuin olen lukenut itse teoksen. Tai katsonut elokuvan.

Paina view the image kuvan kohdalla niin eiköhän se sen jälkeen näy sullakin.

Vinkkinä Hexin ystäville: jos käy niin, ettei jatkoa opukselle tule, niin kannattaa metsästellä vuoden -77 Tomahawkeja divareista. Niistä löytyy vielä muutama Hex-tarina, jotka ovat jatkoa tälle kirjalle. Eivät ole hintavia lehtiä, mutta löytyminen voi olla kiven alla kyllä.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Reply #149 on: 07.02.2007 klo 08:44:34 »
Pirullisen vaikeita löytää nuo kaksi 77 vuoden Hexiä!!

Ja uusimmassa jenkki-Hexissä oli ilmeisesti uusi tulkinta arven synnystä - sotilaat ruoskivat naaman. En ole lukenut, mutta Asko A. A. kysyi tätä kysymysosiossa.
"Tex-tieteen yli-morisco"