Alkuun omaa taustaani:
Olen 36-vuotias kundi, joka luki pienestä saakka Marvelia kunnes 5 vuotta sitten löysi (vihdoinkin) DC-comicsin, joka ei juurikaan aikaisemmin ollut uponnut. Kokemus oli lähes uskonnollinen: sarjakuvat voivat siis olla tätäkin!!! DC aloitti sarjakuvaharrastukseni oikein kunnolla ja innostuin sarjakuvista toden teolla.
Saadessani etäisyyttä Marveliin, olen nähnyt kuinka säälittäviä niiden "hahmot" ovat. Yksiulotteisia, osin DC-comicsin ideoista kopioituja. Hahmot ovat yhtä syvällisiä kuin lehden sivu. Lisäksi juonipuolella ei mielikuvitus ei ole ikinä kukoistanut, toisin kuin DC:llä, jossa taivas on vain rajana. Lisäksi jatkuva omakehu ja pröystäily on vieraannuttanut minut aivan kokonaan koko firmasta. Vai mikä fiilis tulee sanoista : "Incredible, Superior, Fantastic, Totally Awesome", joilla Marvel (=Disney) "hahmojaan" kuvailee.
Olen katsellut tätä Marvelin nuolentaa jo aika pitkään.
Täällä taputellaan toisia selälle ja hoetaan "Marvel on sitä, Marvel on tätä. Marvel, Marvel, Marvel".
Ei pelkästään täällä, vaan muuallakin. Se joka tienaa eniten rahaa, niin se on laadukkain, VAI?

?
Deadpool elokuvan menestyksestäkin hehkutettiin täysillä, entäs Batman Vs Superman joka tienasi enemmän. (Marvelin "elokuvat" tuskin tulevat jäämään klassikoiksi,toisin kuin esim. Nolanin ja Burtonin Batmanit esim.)
Vallalla on jonkinlainen ihmeellinen harhakuvitelma että Marvel olisi jollain tapaa ylivoimainen ja paras.
Newsflash: se ei ole.
Todennäköisesti tämäkin puheenvuoro saa aikaan taas halveeraamista, aliarviointia, "Kuka sekin luulee olevansa kun haukkuu Marvelia". Mutta sanoinpa nyt mielipiteeni.
Marvelissa nyt vaan kerta kaikkiaan ei ole mitään erikoista.
Tähän loppuun vielä muutamia perusteluja miksi kannatan DC:tä:
1. Pitkä ikä ja ensimmäiset supersankarit
DC on ollut olemassa vuodesta 1934 ja sen ensimmäiset hahmot tulivat aivan firman alkutaipaleilla kuten Batman ja Superman. Hahmoille on ehtinyt kehittymään pitkä ja mutkikas mytologia, jota täydennetään tarina tarinalta.
2. Hahmojen syvyys
Marvelin tyypillisen "kato mua puri radioaktiivinen torakka ja nyt olen supersankari" -tyylin sijaan DC:n sankarit ovat kehittyneet sankareiksi ajan myötä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. Flash). Vähittäinen kehittyminen sankaruuteen ja voimien hallitseminen luo syvyyttä, ei se että osa maailman ihmisistä saa heti voimat syntyessään (vrt. Marvelin mutantit). Otetaanpa vaikka Smallville. Saisiko Marvel yhdestäkään hahmostaan 10 kautta kestävää sarjaa? Supermanilla on rikas mytologia, josta sai helposti tehtyä pitkän sarjan. Myös Arrow-sarja on osoittanut, että supersankariksi ei tulla sormia napsauttamalla. Myös: mitä kertoo se, että Marvel ei saa päähahmoistaan kuten Spiderman tai Captain America tehtyä sarjaa, vaan keskittyy nobodyihin kuten Agent Carter tai huhuttu sarja Täti Maysta. Tai niin, Daredevilista on nyt tehty Netflix-sarja (jätän kommentoimatta sen, että Marvelin sarjat päätyvät pääasiassa jollekin "stream"firmalle), joka kopioi AIVAN suoraan Arrow´n tumman värimaailman. Ihan vain sen takia, että hekin haluavat osoittaa, että osaavat tehdä "vakavaa" supersankarisarjaa.
Mutta olen kokenut, että Dc:n hahmoissa on syvyytensä takia paljon enemmän pureskeltavaa, kuin kiiltokuviksi jäävissä Marvelin actionukkeleissa. Hahmojen syvyys antaa paljon ainesta mielenkiintoisille tarinoille ja dramaattisille käänteille.
3. Superman
Dc comicsin lippulaivaa eli Supermania on haukuttu monella eri tapaa: se on liian isänmaallinen, liian ylivoimainen, liian sitä, liian tätä. Isänmaallisuus -kritiikkiin on helppo vastata: entäs Captain America, joka pukeutuu USA:n lippuun ja nimessä vielä Amerikka? Superman ei mielestäni missään nimessä ole valjastettu USA:n "käyttöön", paitsi tietenkin joissain vaihtoehtotodellisuuksiin sijoittuvissa tarinoissa.
Supermanin ylivoimaisuus ja ylivertainen hyvyys on se asia, mitä moni hahmo DC-universumissa kunnioittaa. Superman on heille SE tavoiteltava asia ja moni inspiroituu Supermanista. Superman on ns. Ultimate good.
Ja onhan Teriksellä omat heikkoutensa, kryptoniitit, taikuus jne. Käsikirjoittajien mielikuvitus on rajana, ei mun tarvitsekaan kuvitella että haluaisin itse olla joku supersankari ;-)
4. Rahastus
Olen kuullut, että DC:tä on syytetty rahastuksesta. WHAT? Kuka se tässä lykkii lähes joka kuukausi uutta elokuvaa tusinasankareilleen ja näille vielä jatko-osia? Puhumattakaan loputtomista Marvel tavaroista, vaatteista jne. BTW, Dc comic oli ensin legomaailmanakin ja sinnekin piti Marvelin sitten tunkea itsensä, eihän se kävisi että DC olisi jossain jutussa yksin ilman kilpailua, ja nyt tungetaan markkinoille loputtomia Lego Marvel "tuotteita".
5. Tarinat
Marvel ei ole päässyt mihinkään infantiileista X-hahmo Vs Y-hahmo -juonistaan vuosikymmeniin. Hulk vs Wolverine, Deathpool Vs Thanos, Punisher kills the Marvel universe etc. Ja kuinka monta kertaa se hemmetin Feenix on herännyt kuolleista?! Juonien ja suurten tapahtumien kopiointi DC-comicsilta on myös Marvelille tuttua, mistä pääsemmekin kohtaan 6 eli
6. Kopiointi
http://soikanscifinurkkaus.blogspot.fi/2013/11/marvel-is-just-copy-cat.htmlJuu eli se kaikkien niin rakastama Deadpoo on myös KOPIO. Ja erittäin surkea sellainen.
7. Marvelin lehtien ylistyssanat
Spectacular, Totally Awesome, Superior ovat vain muutamia niistä etuliitteistä millä Marvelin julkaisut kulkevat. Tämäkin kertoo jo omaa tarinaansa.
8. Pahikset
Marvelilla on tasan yksi järkevä pahis ja se on Venom. Otetaan vaikka Batman, Gotham on täynnä upeita ja syvällisiä pahuuden kuninkaita.
9. Elokuvat
Niin, Marvel ulostaa vuodessa useita elokuvia, Dc tekee joskus yhden tai kaksi elokuvaa, ja sitten ruikutetaan että kuka näitä supersankarielokuvia jaksaa. Marvelin kohdalla ylistetään lähes kaikkea, mitä Stan Leen ruikulifirma saa aikaiseksi. Myös Dc:n animaatioelokuvat ovat huomattavasti mielenkiintoisempia, no Marvelilla on animaatioissa mm. Hulk vs Wolverine, taas kerran joku vastaan joku.
10. Sarjat
Haloo, Gotham, Arrow, Flash, Supergirl, Legends of tomorrow VS Agent Farter, Agents of SHIELD, Daredevil (kopio Arrowsta), Jessica Jones (eläkkeella oleva "sankari").
Miettikääs, kumpi tämän pelin on voittanut ?