Kirjoittaja Aihe: Doujinshi (eli japanilainen fanisarjakuva)  (Luettu 4180 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Doujinshi (eli japanilainen fanisarjakuva)
« : 27.03.2016 klo 20:10:56 »
Keskustelua doujinshista, eli (japanilaisten tekemästä) omakustannesarjakuvista.

Doujinshi on perinteisesti "harmaalla vyöhykkeellä" operoivaa fanien itse tekemää sekä kustantamaa sarjakuvaa olemassaolevista tekijänoikeuksien alaisista töistä. Doujinshia löytyy lähes mistä hyvänsä mangasta/animesta kuin länsimaalaisistakin teoksista - kuten Harry Potterista tai Taru sormusten herrasta.

Monet nykyään suurien kustannusyhtiöiden alla toimivista sarjakuvantekijöistä Japanissa ovat saaneet lähtökohtansa doujinshin tekemisestä. Tunnetumpia doujinsheista kannuksensa saaneita sarjakuvataitelijoita on mm. CLAMP-ryhmä.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
Vs: Doujinshi (eli japanilainen fanisarjakuva)
« Vastaus #1 : 27.03.2016 klo 20:32:48 »
Tämmöinen aloitus sen kunniaksi, että piiiiiiiiiiiiiiitkästä aikaa ostin muutaman doujinin eBaysta. Mm. tämmöinen tarttui ostoskoriin. Olin iloisesti yllättynyt, että joku jaksaa vielä Inujaskasta doujinia vääntää. :) Tuli siis ostettua useampikin teos ko. doujin-ryhmältä. (Tullin kehno kaappasi tietenkin paketin itselleen kiristäen vielä 13 euron lisämaksun muutenkin yli 100 euroa maksaneeseen tilaukseeni joten vielä en ole päässyt tarkastelemaan ostoksiani lähemmin.)

Tietokoneeni on kosahtanut, niin en tähän hätään osaa tarkistaa, monta doujinshia varsinaisesti omistan. Realistinen luku pyörinee karvan reilussa sadassa. Enimmäkseen keräilen Inuyasha-aiheisia doujineja Kagome x Inuyasha -parituksella.

Doujinshia löytyy myös mm. Full Metal Panic, Sailor Moon, Victorian Romance Emma, Ouran High School Host Club, Blood+, Howl's Moving Castle, Yotsubato, Chobits, Utena, Fullmetal Alchemist, Samurai Champloo, Planet-es, Rurouni Kenshin, Midori no hibi, Hand maid Mai ja Oh My Goddess -sarjoista.

Japania en osaa, niin iso ostotekijä on tietysti kaunis taide. Kokoelmasta löytyy aika älyttömän kauniita tekeleitä. <3 Etenkin Sailor Moonit ja Utenat vetää jo kansitaiteella melko mykäksi.

Nykyään kun sarjoja ei tule seurattua enää niin paljoa, ostaminen on keskittynyt vain Inuyasha-aiheisiin doujineihin. Niitä onkin mulla kokoelmasta puolet.

Lisäksi seuraan verkossa päivittyvää Raindrops-doujinia. Must read -kamaa kaikille Inuyashaa joskus seuranneille. Jos YoukaiYume tuon joskus printtimuotoon saa, niin lähtee saman tien ostoon. Olen sarjaa alusta asti seurannut ja niin tarina kuin taide ovat tekijän kypsymisen ohella parantuneet.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2016 klo 20:34:26 kirjoittanut Laura Sivonen »
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #2 : 27.03.2016 klo 22:57:16 »
Mm. tämmöinen tarttui ostoskoriin.

Oijoi, tuo näyttää tosi ihanalta! En ole koskaan Inuyashaa lukenut tai katsonut, mutta olen aina tykännyt pääparin hahmosuunnittelusta. Myöskin respektit monipuolisesta kokoelmasta, sillä on mielestäni aika vaikuttavaa, että on jaksanut kerätä doujinsheja noin monesta sarjasta. Usein ainakin itsestäni tuntuu, että ne parhaat doujinshit löytääkseen pitää syventyä sarjan fandomiin ja kaivaa esiin juuri ne oikeat sivut ja tagit.

Doujinshit ovat minulle todella sydäntä lähellä. Hurahdin niihin täysin Hetalian fanituksen aikoihin ja parhaimmillaan minulla oli lähes 800 Hetalia-doujinshia kaapissa. Nykyään Hetalia ei samalla lailla kiinnosta ja olen saanut myytyä ehkä jotain 50kpl pois, mutta vieläkin pitäisi harventaa ja reippaasti. Minulla on myös jonkin verran doujinsheja Attack on Titanista, Bravely Defaultista ja yksi Fullmetal Alchemistista.

Nykyään keräilen lähinnä Lupin III -doujinsheja. Onneksi sarjan ympärillä ei pyöri kauheasti aktiivisia piirtäjiä, sillä en halua enää päätyä samaan tilanteeseen kuin Hetalian kanssa. Palkkasin netissä erään henkilön ostamaan puolestani muutaman doujinshin Haru Comic Citystä ja seurannan perusteella ne varmaan ovat jo tiistaina tai keskiviikkona postissa. Jännittää, sillä lähetin ostajan sokkona pöytiin, koska monet piirtäjät eivät halunneet laittaa näytteitä nettiin etukäteen. Saa nähdä, mitä oikein olen ostanut.

Doujinshit ovat syy, miksi rupesin opettelemaan japania. Olen tosi laiska ja hidas oppija ja unohdan pienenkin tauon aikana hirveästi, mutta yhden Jigen/Goemon-lehdykän olen kauhean vaivan kautta saanut suomennettua.

Rakastan listojen pitämistä, joten olen koonnut tänne kansigallerian kokoelmastani. En tosin ole vielä poistanut siitä niitä Hetalia-doujinsheja, jotka myin parin viime viikon aikana, joten ihan ajan tasalla se ei ole.
« Viimeksi muokattu: 27.03.2016 klo 23:07:36 kirjoittanut VNaomi »

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 28.03.2016 klo 18:39:00 »
parhaimmillaan minulla oli lähes 800 Hetalia-doujinshia kaapissa.
Voi kuola! Olispa meikälläkin noin vaikuttava kokoelma Inujaska-doujinia kaapissa! (Liekö Inuyasha x Kagome -parituksella niin montaa edes olemassa?)

Rakastan listojen pitämistä, joten olen koonnut tänne kansigallerian kokoelmastani. En tosin ole vielä poistanut siitä niitä Hetalia-doujinsheja, jotka myin parin viime viikon aikana, joten ihan ajan tasalla se ei ole.
Listat on mukavia. :)) Pitäisi tehdä varmaan sama temppu omalle kokoelmalle. Tosin osa doujinsheistani omaa niin roisia kansitaidetta, että menee sen verran hyvän maun yli, että kehtaako hirveästi esitellä. :'D Olen ihan oikeasti välillä kuumotellut, että mitä jos ne tullissa aukoo noita paketteja. Jotkin piirtäjät tekevät naispäähenkilöistä hyvin lattarintaisia, niin en todellakaan haluaisi käydä keskustelua tullisedän kanssa, että yritänkö maahantuoda lapsipokea. (Onneksi nykyään Inuyashan kaanonissa myös Kagome on yli 18-vuotias - vaikka olisi aika absurdia käydä väittelemään tullitädin kanssa musteviivojen fiktiivisestä iästä.)

Selasin kansitaidegalleriasi läpi. Ihanan organisoitu galtsu, btw! <3 Paljon nättiä taidetta, mutta melkoisen poikarakkauspainotteista, mikä ei vaan jostain syystä ole itseeni liiemmin koskaan kolahtanut. Yurikaan ei oikeastaan nappaa, mutta Utena on niin pahuksen kaunis, että se ylittää kaikki muut mieltymykset ja sen vuoksi tullut haksahdettua sen(kin) sarjan doujineihin.

Nykyään en noita paljoakaan osta. Edellinen doujin-ostos taitaa olla luokkaa vuodelta 2010. Akibaline (myyjä ebayssa) voisi kuitenkin imeä parsaa. Lisäsi taas ihania Inuyasha-doujineja myyntiin. Pakkohan sieltä oli pari taas ostaa, vaikka pankkitilin saldo vilkuttaa punaista.  :-X Damn you, Akibaline!

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #4 : 28.03.2016 klo 19:59:11 »
Jotkin piirtäjät tekevät naispäähenkilöistä hyvin lattarintaisia, niin en todellakaan haluaisi käydä keskustelua tullisedän kanssa, että yritänkö maahantuoda lapsipokea.

Minä olen miettinyt ihan samaa, varsinkin sen jälkeen, kun satuin ostamaan huutokaupasta pahvilaatikollisen doujinsheja, joiden sisältöä ei ollut sen tarkemmin eritelty. Siellä seassa oli sitten yksi vähän kyseenalainen, jonka päädyin hävittämään, ettei se herättäisi mitään kysymyksiä, jos joku vaikka tonkisi kaappiani joskus.

Juu, minä kerään eniten noita BL-juttuja, mutta kaikki kyllä kelpaa, jos vain on oikeat hahmot ja nättiä taidetta. Luulen, että BL-doujinshit täyttävät minulle sellaisen raon, mihin on muuten vaikea löytää sisältöä. Yleensä parittamani tyttö/poika-parit ovat jo suhteessa alkuperäisteoksessa, joten tunnen vähemmän tarvetta hankkia doujinsheja samasta aiheesta. Mutta jos paritan joitain poikahahmoja keskenään, on pakko hommata doujinsheja, jos haluaa nähdä jotain enemmän. Tavallinen BL-manga ei aja ollenkaan samaa asiaa, sillä ne ovat lähes aina yksiosaisia pokkareita, jotka eivät riitä kestoltaan tai juoneltaan siihen, että kiintyisin hahmoihin ja alkaisin oikeasti välittää heidän suhteestaan.

Tee ihmeessä kokoelmastasi galleria, tai laita ainakin parhaat palat jonnekin näytille. Minusta on ihana kuolata muiden kokoelmien perään ja puheesi ovat saaneet minut kiinnostumaan, että mitä kaikkea kokoelmastasi löytyy.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 28.03.2016 klo 20:33:29 »
Minä olen miettinyt ihan samaa, varsinkin sen jälkeen, kun satuin ostamaan huutokaupasta pahvilaatikollisen doujinsheja, joiden sisältöä ei ollut sen tarkemmin eritelty. Siellä seassa oli sitten yksi vähän kyseenalainen, jonka päädyin hävittämään, ettei se herättäisi mitään kysymyksiä, jos joku vaikka tonkisi kaappiani joskus.
Itseäni kauhistuttaa ajatus, mitä jälkipolvi tulee ajattelemaan perinnönjaossa hamstraamistani teoksista. Suurin osa minut tuntevista ihmisistä tietää, etten ole siveyden sipuli ja varmasti lapsetkin tulevat tästä tietoisiksi ja osaavat siinä valossa tarkastella kokoelmaani. Mutta silti tuolla vaatekaapissa lymyää kaksi mangaopusta, jotka ihan oikeasti haluan tuhota. Ne eivät ole vain vähän kyseenalaisia vaan tavaraa, joka pitää polttaa tulella. (Sarjakuva-albumit ovat vaan tosi kehnoja sytykkeitä.)

Mutta jos paritan joitain poikahahmoja keskenään, on pakko hommata doujinsheja, jos haluaa nähdä jotain enemmän. Tavallinen BL-manga ei aja ollenkaan samaa asiaa, sillä ne ovat lähes aina yksiosaisia pokkareita, jotka eivät riitä kestoltaan tai juoneltaan siihen, että kiintyisin hahmoihin ja alkaisin oikeasti välittää heidän suhteestaan.
Heh. Minulla on hentain suhteen sama "ongelma". Originelliteokset hentaista hyvin, hyvin harvoin ovat niin hyvin kirjoitettu, että henkilöistä tai tapahtumista jaksaisi pahemmin välittää. Itselleni ainakin suurin erotiikkaelin ovat aivoni ja vaadin oikeasti teokselta hyvää pohjatyötä hahmojen suhteen, jotta itse saan mitään irti eroottisista iloitteluista. Toisaalta taas mainstream-kama, jossa hahmot on hyvin kirjoitettu, harvoin tyydyttää sitä pientä lihallisen romantiikan nälkää. Silloin on pakko kääntyä fanitaiteen puoleen. Toivoisin että mainstreamissakin uskallettaisiin enemmän tarjota tällaisille pervoillekin rapsutuksia siihen henkiseen kutinaan. (Enkä nyt tarkoita mitään lähikuvapenetraatioita. Välttämättä.) Mutta tuntuu, että 2000-luvulla on suorastaan tullut trendi ainakin amerikkalaisten TV-sarjojen puolella siihen, että tarkoituksenmukaisesti luodaan päähenkilöiden välille lataus, jota ei koskaan lunasteta. Ilmeisesti Jenkit eivät joko uskalla kirjoittaa romantiikkaa tai eivät yksinkertaisesti osaa.

Tee ihmeessä kokoelmastasi galleria, tai laita ainakin parhaat palat jonnekin näytille. Minusta on ihana kuolata muiden kokoelmien perään ja puheesi ovat saaneet minut kiinnostumaan, että mitä kaikkea kokoelmastasi löytyy.
Joko en millään löydä mihin arkistojen kätköihin olen doujinshini tunkenut tai sitten aika on vahvasti kullannut muistot, mutta mitä noita tänään pläräsin, niin olipa vaisumpaa kansitaidetta kuin muistinkaan!  ??? Voihan se toki olla, että makukin on ehtinyt n. 10 vuodessa muuttua. Mutta varmaan sen gallerian tässä joskus rakentelen. :)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #6 : 28.03.2016 klo 21:22:27 »
Ketjun aiheesta en osaa sanoa mitään, mutta...

TV-sarjojen puolella siihen, että tarkoituksenmukaisesti luodaan päähenkilöiden välille lataus, jota ei koskaan lunasteta.

...sarjan suosio romahtaa, jos pääpari menee yhteen.

Laura Sivonen

• Tunteikas siili
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 28.03.2016 klo 21:37:19 »
Ketjun aiheesta en osaa sanoa mitään, mutta...

...sarjan suosio romahtaa, jos pääpari menee yhteen.
Siksi veikkasinkin, että romantiikkaa ei uskalleta kirjoittaa sarjoihin. Mutta miksiköhän se suosio romahtaa? Onko kyse siitä, että sarja ei enää ole romanttisen kliimaksin jälkeen mielenkiintoinen? (Jolloin päästään siihen kohtaan, että jenkit eivät vain osaa kirjoittaa romantiikkaa.)

Monet kirjoittajat ovat kuitenkin onnistuneet pitämään sarjan freesinä, vaikka romanttinen jännitys onkin purettu. Äkkiseltään heitän hatusta Bonesin ja Frasierin.