En osaa ottaa vielä kantaa tämän BatmanVSuperman-elokuvan hyvyyteen tai pahuuteen, mutta ymmärtääkseni tuotantopuolella näistä leffoista halutaan sellainen miljardin tuotto per raina. Tällaiset tavoitteet tietenkin pakottavat ohjaajan ns. taiteellisiin kompromisseihin.
(Henk.koht. tällä hetkellä diggailen jessicajoneseista ja arroweista ja izombieista.)
nuo kaksi ensimmäistä sarjaa ovat parempi vertailukohde tämän elokuvan kohdalla.
Tuottotavoite on aina ja se usein vaikuttaa miksi Deadpoolin kaltaisia osumia on harvemmin, toinen on se että haetaan sitä keskivertokatsojaa ja ilmiselvästi studiopomot ovat minuakin kyynisempia ja ylimielisempiä: pertti peruskatsoja on niin urpo että kaikki pitää väntää rautalangasta että se penalin tylsinkin kynä tajuaa mitä tapahtuu.
Tämä ei toki ole vain sarjakuvafilmatisointien tai edes ison rahan produktioiden ongelma.
Tämä on tärkeää maailmassa, jossa oman mielipiteen ovat korvanneet tilastollinen keskivertokatsojan arvosana ja paljonko rahaa elokuva tuottaa.
En ole varmaan aiemmin seurannut, montako miljoonaa kilisee rikkaiden ja kuuluisten taskuun. Olen nyt osa suuren yrityksen viraalimarkkinointia. Tuntuu aika tylsältä. Laskutaitoiset voivat jo todeta, että ensimmäisen viikon päätyttyä uutisoidaan elokuvan ylittäneen tuotto-odotukset.
Sama osaltaan vaikuttaa myös kritiikkeihin, kylläjhän muutama vastasi nuivasti näihin myyntilukuihin "eivät sitten lukeneet arviotamme..."
Elokuvan nettimurskaaminen kun on vallankäytöntapa sekin ja senkin taustalla on vaikuttimia, ei mitään foliohattuilua: osa inhoaa koko megaelokuvia, osa supersankarielokuvia osa sarjakuvaelokuvia ja kas tässähän tapa motata Warner Brosia nekuttimeen.
Plus osalle ainoastaan Marvelin kirkkaita värejä, huumoria ja tunteisiin vetoavaa positiivista kerrontaa.
Itsekin pidän niistä, mutta tilaa on muullekin lajityypissä.
Itse haluan nähdä en vain Lurkerin toivomia Mad Max Fury Roadin ja Woody Allenmaisia supersankarifilmatisointeja vaan myös ne jotka ovat verrattavissa Stalingradiin tai The Counseloriin tai Coenien Menetetyyn maahan.
Toivon että tuleva Civil War kilpailijalta tahkoaa rahaa sekin ja saa fanit, minä mukaanluettuna, haltioihinsa.
Uskon että Batman v Superman ja elokuun Suicide Squad yhdessä Deadpoolin kanssa murtavat osaltaan ajatusmallia että lajityyppi voi olla vain yhtä asiaa, yhdenlaista homogeenista tuotetta.
Sillä suuryrityksiä kuten Warneria tai Disneytä kiinnostaa kuluttaja vain siinä onko tämä valmis luovuttamaan rahansa heille vastineena.
Niin kauan kun rahaa tulee mikä onkaan Warnerin reaktio elokuvan saamiin murskakritiikkeihin?

niinpä.
Mutta rahat takaavat että yksittäiselokuvat ja Justice league etenevät. Jos hyvin käy studiot ymmärtävät että tämäkin lajityyppi voi olla moniäänisempi.
Niitäkään ei ole kenenkään pakko mennä katsomaan, täysin sallittua.
Itse muistan sen ajan kun sarjakuvaelokuvat ja tv-sarjat olivat 60-luvun batman ja 70-luvun hämähäkkimies Donnerin Teräsmies ja Burtonin Batman olivat mannaa verrattuna Modesty Blaiseihin.
Sitten jollekin iski nostalgia ja saatiin Batman ja Robin, 60-luvun camp täydessä kukassaan, ihan pyytämättä.
Lajityypin elokuvallinen evoluutio jatkuu. Toivottavasti niin että studioilla on varaa ja halua myös mielyttää campinkin ystäviä vaikken itse sellainen olekaan.