Kirjoittaja Aihe: Aku Ankan taskukirja  (Luettu 518951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Aku Ankan taskukirja
« Vastaus #1215 : 29.12.2013 klo 14:57:03 »
Ja Peregon katoaminen oli huono juttu koska...??

Kyllähän ne Peregon yleensä taiteilemat esinäytökset loivat niihin taskareihin hengen. Sen jälkeen ne on olleet enemmän tai vähemmän sekalaisia kokoelmia vaihtelevantasoisia tarinoita. Saattaa vaikuttaa myös se, että esinäytösten aikaan käsittääkseni taskarit olivat italialaisten koosteita _parhaista_ topolino-tarinoista, joihin laadittiin myös tarinat yhteenkutova juonikyhäelmä. Tuon jälkeen varmaankin alettiin koostamaan Saksassa/tanskass/missä lie ja huonompaa matskua alkoi tulla mukaan.

Siksi ainakin omasta mielestäni "Peregon katoaminen" oli "huono juttu".
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

hdc

• Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
« Vastaus #1216 : 29.12.2013 klo 15:04:31 »
Olen kyllä samaa mieltä että tuolla 1-79 -välillä on lukuisia kovia taskareita, mutta löytyy tuolta väliltä myös monia aika mitättömiä tapauksia (vastikään luin pitkästä aikaa uudestaan sellaisia tapauksia kuin Rohkea rokan syö (28) tai Akua aina tarvitaan (60), ja vaikka noissa pari hyvää piirtäjää onkin töissä (diggailen varhaisempaa Cavazzanoa yli kaiken vaikkei uudemmassakaan mitään vikaa ole) niin mieluummin luen vaikka mitä 300+ taskareita...

Ja pahimmat tulivat satasen molemmin puolin, italialaisten pahimmat mitättömyydet ja horjuvantasoista S-sarjaa. Kun olen nyt lueskellut näitä uudestaan ja käynyt pisteyttämässä tarinoita Inducksiin niin tällä hetkellä oma henkkoht valintani kaikkein paskimmaksi taitaa olla Älä hellitä Aku (99). kyseisessä opuksessa valopilkkuna on yhdessä tarinassa Gatton taide, ja minä en erityisemmin edes pidä Gattosta.

Uudemmat taskarit ovat lähinnä tasalaatuisempia, ei tule mitään huipputarinaryppäitä jolla kilpailtaisiin jonkun Mikin kummitusjahdissa, Aku maankiertäjän yms kanssa muttei myöskään niin pahoja kollektiivisia rimanalituksia mitä ensimmäisissä 120 kirjassa myös löytyi yllin kyllin...

Olen tämä tainnut sanoa aikaisemminkin, mutta vielä ei selvästikään kaikki näe että tämä on totuus.

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #1217 : 29.12.2013 klo 16:13:43 »
Kyllähän ne Peregon yleensä taiteilemat esinäytökset loivat niihin taskareihin hengen. Sen jälkeen ne on olleet enemmän tai vähemmän sekalaisia kokoelmia vaihtelevantasoisia tarinoita. Saattaa vaikuttaa myös se, että esinäytösten aikaan käsittääkseni taskarit olivat italialaisten koosteita _parhaista_ topolino-tarinoista, joihin laadittiin myös tarinat yhteenkutova juonikyhäelmä. Tuon jälkeen varmaankin alettiin koostamaan Saksassa/tanskass/missä lie ja huonompaa matskua alkoi tulla mukaan.

Siksi ainakin omasta mielestäni "Peregon katoaminen" oli "huono juttu".

Enpä olisi itse osannut tätä paremmin muotoilla. Juuri näin se menee omastakin mielestäni.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #1218 : 29.12.2013 klo 22:03:11 »
Eikös se ollut juuri päinvastoin, että heti alusta lähtien jutut koostettiin Saksassa ja numeron 130 kieppeillä muistaakseni muuttui niin, että Suomeen saatiin tarinat suoraan Italiasta ja sittemmin myös Tanskasta. Siinä samalla tuli sellainen väli, että vanhoilta tutuilta mestareilta, Scarpa, Gatto, Carpi jne. jäi Suomessa julkaisematta hirmu määrä 80-luvun tarinoita. Eli ennen tätä muutosta julkaistiin 70-luvun lopun ja 80-luvun alun tarinoita, mutta sitten kun siirryttiin hommaamaan materiaali suoraan alkuperämaasta, niin tarinat edustivatkin 80-luvun loppua. Monen piirtäjän tyyli muuttuikin yhtäkkiä vieraaksi.
"Tex-tieteen yli-morisco"

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1219 : 29.12.2013 klo 22:06:00 »
Eikös se ollut juuri päinvastoin, että heti alusta lähtien jutut koostettiin Saksassa ja numeron 130 kieppeillä muistaakseni muuttui niin, että Suomeen saatiin tarinat suoraan Italiasta ja sittemmin myös Tanskasta. Siinä samalla tuli sellainen väli, että vanhoilta tutuilta mestareilta, Scarpa, Gatto, Carpi jne. jäi Suomessa julkaisematta hirmu määrä 80-luvun tarinoita. Eli ennen tätä muutosta julkaistiin 70-luvun lopun ja 80-luvun alun tarinoita, mutta sitten kun siirryttiin hommaamaan materiaali suoraan alkuperämaasta, niin tarinat edustivatkin 80-luvun loppua. Monen piirtäjän tyyli muuttuikin yhtäkkiä vieraaksi.

Ai että esinäytöksetkin tehtiin Saksassa vai? Suomalaiset versiot toki suomennettiin saksalaisista versioista, mutta kyllä ne mielestäni oli koostettu Italiassa.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2013 klo 22:08:28 kirjoittanut Miqz »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #1220 : 30.12.2013 klo 02:16:38 »
Taskarit tulivat skandinaviaan Saksan Ehapan kautta, mutta olivat toki koosteina aitoitalialaista perua.. I classici -nimikkeellä Italiassa ilmestyivät.  Ks Ankkalinnan pamaus nro 21, taskari-spesiaali.

Timo

Miqz

• Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Riipivä jännityspommi!
« Vastaus #1221 : 30.12.2013 klo 08:46:08 »
Taskarit tulivat skandinaviaan Saksan Ehapan kautta, mutta olivat toki koosteina aitoitalialaista perua.. I classici -nimikkeellä Italiassa ilmestyivät.  Ks Ankkalinnan pamaus nro 21, taskari-spesiaali.

Timo

Jep kiitos Timo muistin virkistyksestä. Tuolta Pamauksestahan mä nämä asiat olin lukenut. Mietin eilen että mistä ihmeestä tietoni olivat... Hyvä kysymys olisi selvittää paljonko tuota I Classici... Sarjaa on jäänyt julkaisematta Saksassa/Suomessa. Voisi olla hyvää settiä julkaistavaksi esim. "Taskarin klassikot" sarjassa. Sanoma, idean saa käyttää... ;-)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2013 klo 08:48:12 kirjoittanut Miqz »

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #1222 : 13.01.2014 klo 19:35:36 »
Perunamaan ilmestymiskalenterin mukaan kesäkuussa ilmestyy kaksi Aku Ankan taskukirjaa. Täysin normaaleista numeroista olisi kyse. Merkkitapaus, mikäli on totta, sillä eihän aiemmin ole nähty yhden kuun aikana kahta Taskaria. Lieneeköhän Akun kesäkuisilla 80-vuotiskemuilla osuutta asiaan?

Kääk13

• Jäsen
  • Tripla Kääk!
« Vastaus #1223 : 13.01.2014 klo 21:03:46 »
Tässähän palataan vain vuosiin 1999-2001 jolloin myös ilmestyi 13 Taskaria.

Muissa maissa 13 pokkaria vuodessa on ollut jo pitkään normaali ilmestymistahti, mutta ilmeisesti Roope-setä-lehden sisällön muuttuminen suomalaisen toimituksen valitsemaksi vuonna 2002 jätti meillä tuon kolmannentoista taskarin pois. Osa Ropsun materiaalista kasattiin skipatun kirjan tarinoista, mutta nyt kun suomalaiset taskaritarinatkin valitaan täällä, niin ilmeisesti tarvetta yhden numeron ylihyppäämiseen ei enää ole ja voidaan liittyä muiden taskarimaiden mukaan julkaisemaan 13 numeroa vuodessa.
« Viimeksi muokattu: 13.01.2014 klo 21:06:16 kirjoittanut Kääk13 »
Kääk13-kirjoittaa!

Henendo

• Jäsen
  • Kunnia myös hiirimestareille!
« Vastaus #1224 : 13.01.2014 klo 23:23:17 »
Tässähän palataan vain vuosiin 1999-2001 jolloin myös ilmestyi 13 Taskaria.

No niinpäs totta tosiaan tekikin! Enpäs enää moista seikkaa muistanut.

Keuhko

• Jäsen
« Vastaus #1225 : 20.01.2014 klo 11:50:16 »
Tammikuun tuplataskarista jäi käteen hieno Scarpa-klassikko ja melkein yhtä hyvä tarina Pezziniltä ja Cavazzanolta. Muutenhan tämä oli aika höttöinen kokoelma.

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1226 : 21.01.2014 klo 09:52:52 »
Jalmari (HS 21.1.2014) viilsi tänään syvältä AATK-keräilijöiden psyykeen.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #1227 : 21.01.2014 klo 10:11:56 »
Tammikuun tuplataskarista jäi käteen hieno Scarpa-klassikko ja melkein yhtä hyvä tarina Pezziniltä ja Cavazzanolta. Muutenhan tämä oli aika höttöinen kokoelma.

Hyviä nuo tarinat, muuten taskari oli tosiaan sellainen "medium", mutta edelleen sitä mieltä että paras Disney-sarjakuva Sanomilta tällä hetkellä.
Je suis alle kuuden euron pizza!

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #1228 : 28.01.2014 klo 19:26:29 »
Eikä ihan pientä vaan aika huimatahtista vähennystä. Vuodesta 2010 on tultu alas melkein puolet! Alkaako Suomessa (kuten niin monissa muissakin maissa) Disney-sarjistenkin myynti takkuamaan.

Vaikka trendi varmasti loiveneekin tuosta, kymmenen vuoden sisällä (tai ehkä jo aikaisemminkin) voidaan olla 10 000:n myynnissä.

JJalonen

• Jäsen
« Vastaus #1229 : 28.01.2014 klo 20:00:30 »
Aika karua.

Mutta mitä ihmettä tapahtui 2009-2011? Ensin myyntikeskiarvo nousee 15 prosenttia, sitten romahtaa melkein 40 prossaa. ???
« Viimeksi muokattu: 28.01.2014 klo 20:02:06 kirjoittanut JJalonen »