Kirjoittaja Aihe: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen  (Luettu 53401 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lokkiparvi

• Jäsen
Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« : 19.09.2015 klo 14:19:32 »
Hei, olen (ja varmaan monet muutkin) vuosikaupalla odottanut että markkinoille tulisi hyvä tabletti taidetta varten jonka voisin huoletta ottaa mukaan ja piirtää missä ikinäkin ja jossa olisi hyvä paineentunnistavuus. Halusin jakaa mitä olen tähän menneessä saanut selville. Vieläkään ei valitettavast löydy täydellistä kannettavaa piirrustuskumppania taiteijlioille, joten rupesin itse harjoittelemaan kynällä ja paperilla (haha). Pistäkää tulemaan kommenttia tableteista mistä teillä on hyvää tietoa niin saadaan ehkä selville asiasta kun markkinoille tulee joku erityisen hyvä tabletti taiteilijalle.

Nämä vehkeet olen itse kokeillut:

"Normaalit" Tabletit:

Samsung Galaxy 10.1 Note (wanha malli)
+ Wacomin ajurit / aika hyvä painetunnistavuus
+ Paras kaikista normaaleista tableteista mitä olen kokeillut
- Ohut kynä, sormet väsyy nopeammin
- Hieman pieni näyttö ja alhainen resoluutio (ongelma jos piirtää suuria piirrustuksia kuten minä)
+ alhainen resoluutio johtaa siihen että ei ole lägiä.
- Kaikista androidin taideohjelmista puuttuu jotain mitä tarvitsisi
+ helppo ottaa mukaan
- huono aspect ratio jos/(kun) haluaa piirtää pystysuorassa

Samsung Galaxy 10.1 Note (2014)
Sama kuin aijempi mutta:
- paljon suurempi resoluutio hidastaa laitetta vähän, piirtäminen saattaa lägata
+ paljon suurempi resoluutio lisää tarkkuutta
- aika kallis
+ helppo ottaa mukaan

Samsung Galaxy 12.2 note (2014)
Sama kuin aijempi mutta:
- paljon suurempi resoluutio hidastaa laitetta vähän, piirtäminen saattaa lägata
+ paljon suurempi resoluutio lisää tarkkuutta
+ Mahtava iso näyttö
- painava (vaikeeta arvella kuinka kauan jaksaisi piirtää ilman statiivia)
- kallis

Ipad 2 ja 3
- ei painetunnistavuutta (jotain epätarkkoja kyniä voi ostaa)
- kapasitiivinen näyttö / ei tarkkuutta
+ yllättävän hyviä taideäppejä
+ hyvä aspect ratio myös pystysuorassa piirtämiseen
+ helppo ottaa mukaan

Microsoft Surface Pro 2
+ Wacomin ajurit / hyvä painetunnistavuus
- pieni näyttö
- kallis
+ helppo ottaa mukaan
+ kaikki windowsohjelmat toimii tässä

Microsoft Surface Pro 3
- semi-surkea painetunnistavuus (vaikeata tehdää viivoja ohuesta paksuun, viivoista tulee helposti semmoisia että ensin ohuita ja sitten paksuja, elikkä ei välimaastoa)
+ hyvä aspect ratio myös pystysuorassa piirtämiseen
+ kiva näyttö
+ helppo ottaa mukaan
- kallis
+ kaikki windowsohjelmat toimii tässä

Wacom taide-tabletit:

Wacom Cintiq 12wx (tämä on vain näyttö, ei tabletti)
+ hyvä näyttö
+ hyvä painetunnistavuus
+ paksu kynä (sormet ei väsy)
+ tunnistaa kynän kulmaa (jos haluaa)
- Hieman pieni näyttö ja alhainen resoluutio (ongelma jos piirtää suuria piirrustuksia kuten minä)
- vaikea ottaa mukaan minnekkään (paljon piuhoja ja vaivalloinen asentaa)
- ajurit voi reistailla
+ kustomisoitavat napit

Wacom Cintiq 21ux (tämä on vain näyttö, ei tabletti)
+ hyvä näyttö
+ iso näyttö
+ erittäin hyvä painetunnistavuus
+ paksu kynä (sormet ei väsy)
+ tunnistaa kynän kulmaa (jos haluaa)
+ hyvä aspect ratio (voi piirtää pystysuorassa kääntämättä näyttöä, uusimmilla versioilla on paska widescreen aspectratio)
- vaikea ottaa mukaan minnekkään (paljon piuhoja ja vaivalloinen asentaa)
- ajurit voi reistailla
+ paljon kustomisoitavia nappeja

*Huom Wacomilla on nykyään kaksi "portable" tablettitietokone-versiota Cintiqistä (Companion), mutta useimmissa arvosteluissa olen lukenut että ne olisi vielä vähän liian isoja ja kömpelöitä ottaa mukaan minnekkään, mutta kelpoja laitteita "studiopiirtämiseen".
« Viimeksi muokattu: 19.09.2015 klo 15:29:01 kirjoittanut Lokkiparvi »

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
« Vastaus #1 : 19.09.2015 klo 16:39:46 »
Kaipa tämä oman ketjunsa ansaitsee. Aika äkkiähän nämä digipuolen raudat vanhenee. Tuolla on keskusteltu aiheesta jo aikas pitkään, eli jos historia kiinnostaa niin...  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 19.09.2015 klo 16:47:32 »
En oo omppuilijoita, joten en tiedä, mutta mites tämä Applen uutuus?
Näyttää hyvältä. Mutta sehän onkin mainos.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 19.09.2015 klo 21:06:39 »
Juu, näyttää tosi hyvältä. ...ja on siksi varmaan myös tosi halpa. :)

Tuli yön nukuttua vielä mieleen tuo video. Yksi negatiivinen asia tai huomiokin siihen liittyi. Tyypin piirustustahti oli melko verkkainen. Ei siis nopeita vetoja, joista olisi voinut huomata minkä verran kone lagaa. Nyt viiva seurasi melko kiltisti kynää.

Kynä vaikutti hyvältä. Piirustustuntuma on varmasti lievästi sanottuna muovinen, tarkoitan siis sitä miten kärki liukuu näytöllä. Selittyykö kynän pituus akulla? Ja jos, niin mitenkähän tuo on tasapainotettu? Ei se voi olla semmoinen että ylä/akkupää on painava suhteessa kärkeen?! (Itellä nykyään tuntuu mahdottomalta tasapaino-ongelman takia jopa pitää kuitukärkikynän korkkia kynän yläpäässä piirtäessä.)

Kynän akkukestosta oli jotain mainintaa, mutta pelkästään näytön koon, vaaditun prosessoritehon sekä jatkuvan wi-fin/4G:n(?) perusteella konekin syö kyllä taatusti reippaasti akkuvirtaansa. Mysteeriksi jää myös laitteen lämpiäminen.

Fiilispuolella tuo silti näytti ensimmäiseltä Applen koneelta jonka, käytön totutteluun uhrattu aika voisi kannattaa. Ja jollaisen saattaisin jopa hankkia ellei se olisi niin kallis. No, ehkä sitä vielä mun elinaikana tuokin vallankumous tulee koettua.
« Viimeksi muokattu: 20.09.2015 klo 08:50:31 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #4 : 20.09.2015 klo 09:04:01 »
- Kaikista androidin taideohjelmista puuttuu jotain mitä tarvitsisi
Aivan, niistä puuttuu käyttöliittymä.  :) Jotensakin hämmentää se miten kaikki ovat lähteneet keksimään pyörää uudelleen. Ainakin minulla tyssäsi Noten luonnostelukäyttö tähän. Sen nyt vielä sietäisi että käyttäisi muutamaa ohjelmaa kuvan muokkaamiseen. Sehän on vain työnkulku ja tottumiskysymys. Mutta kuka helvetti jaksaa käyttää tunteja ohjelmaan totutteluun, havaitakseen vain että ei tämä ole hyvä, opiskelenpa seuraavan?

Toinen juttu on se että padilla piirtäminen on pitkälti sitä veistämistä, jota pirkale kuvailee täällä. Oli kynä sitten minkäpaksuinen hyvänsä. Ei mulla varsinaisesti ole mitään tuota veistämistä tai maalaamista vastaan, mutta mieluummin nyt toistaiseksi piirtelen ihan perinteisesti viivalla, kun pitäisi saada jotain tulostakin aikaan. Sitten taas harrastusta kun ajattelee, niin IRL-matskut on kuitenkin konkreettisuudessaan jollain tavalla kiehtovampia.

Niin ja kolmas juttu tietenkin se akunkesto. Ite olen niin neuroottinen että en varmasti pystyisi edes kunnolla keskittymään tekemiseen kun ajattelen että virta loppuu just kun pääsee vauhtiin. Eli käytännössä pitäisi olla se sähköjohto koko ajan seinässä kiinni ja matkakäytössä muistikirja rinnalla sitä hetkä varten kun se virta tosiaan loppuu.

Meni hieman offtopiciin mutta menköön.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #5 : 11.11.2015 klo 10:56:13 »
Nyt näyttää iPad Pro Gigantin sivuilla olevan tarjolla.
Hinnat suolaiset vaikka odotetut. Jos joku tuon hommaa niin kirjoitelkaa kokemuksia. Tämä tuntuisi olevan aika lähellä sitä mitä aiemmin haikaili.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #6 : 11.11.2015 klo 12:19:07 »
Itse ostin viime vuodenvaihteen tienoilla Microsoftin Surface Pro 2 -tabletin, kun sattui Gigantin Outlet-osioissa kohdalle melko edullisesti. Vanhoja kai myytiin pois uuden mallin alta. Yleensäkin kuljen pari sukupolvea perässä, joten sopi hyvin.

Lähinnä tuo on toiminut reissuilla ja olohuoneen sohvalla nettitablettina, mutta jonkin verran värityksiä olen tehnyt. Piirtämiseen se tahtoo olla vähän liian pieni, vaikka sinänsä toimii kyllä ihan pätevästi esim. Clip Studio Paintin kanssa. 10,6 tuuman näytölle ei oikein sujuvasti tahdo mahtua työkalut ja piirros, mutta toki kannattaa säätää työpöytä itselleen sopivaksi ja pitää esillä vain välttämätön. Yksi tunnettu puute tuossa on kynän tunnistus ihan kuvan reunoilla, siellä kursori menee vähän sivuun. Wacomin mukaan ongelma johtuu siitä että tabletissa ei ole voitu ulottaa kynän tunnistavaa kerrosta näytön reunojen yli, joten kohdistus on siellä epätarkempi.

Surfacen kynä on aika ohut ja kärki kova, samoin kuin tietysti lasi jolle piirretään. Tilasinkin korvaavaksi kynäksi Wacomin Bamboo Stylus Feel -kynän, joka on paljon miellyttävämpi. Nyt kun katsoin, niin kynien mallit ovat taas muuttuneet, ota noista nyt sitten selvää mikä tuossa toimisi, vai toimiiko enää mikään...

Onkohan kukaan muuten kokeillut Wacomin paineetunnistavia kyniä iPadille?

No, uudemmissa malleissa systeemi on sitten ihan toinen, ja Wacom jäi pois kyydistä. Pro 3 -mallin 12 tuuman tai Pro 4:n 12,3 tuuman näytötkin ovat hiukan isompia.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 02.11.2016 klo 11:28:21 »
Kovin on hiljaista tällä rintamalla. Kvaakilaiset hankkinu Ipad prota ja Apple penciliä?

Kattelin hiljakkoin jotain mainosta jostain uudesta kiinalaisesta pädistä, joka vois olla kans aika hyvä ja jossain 700-800€ hintaluokassa. Ei vaan tullut heti katottua netistä. Oisko ollu Mi Pad, josta ei kyllä löydy mitään piirrosvideoita, vai joku muu. Oiskohan siinä ollu vielä joku paperin käyttö mukana tabletin näytön päällä... Meni nyt ihan spekuloinniksi, mutta kertokaahan muut kokemuksianne. Ilmeisesti Windowsin Surfacet on kuitenkin suosituimpia näissä piireissä tällä hetkellä?

Jo pari vuotta sitten tui Asus Vivotab Tf810c, mutta sitä ei ilmeisesti ole myyty Suomessa. (Sen sijaan täällä myytävä Asusin ZenPad taas ei ilmeisesti sovi käyttöön kynän kohdistusongelmien takia.)

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #8 : 03.11.2016 klo 22:56:27 »
Aivan, niistä puuttuu käyttöliittymä.  :) Jotensakin hämmentää se miten kaikki ovat lähteneet keksimään pyörää uudelleen. Ainakin minulla tyssäsi Noten luonnostelukäyttö tähän. Sen nyt vielä sietäisi että käyttäisi muutamaa ohjelmaa kuvan muokkaamiseen. Sehän on vain työnkulku ja tottumiskysymys. Mutta kuka helvetti jaksaa käyttää tunteja ohjelmaan totutteluun, havaitakseen vain että ei tämä ole hyvä, opiskelenpa seuraavan?

Ilmeisesti Windowsin Surfacet on kuitenkin suosituimpia näissä piireissä tällä hetkellä?

*Vain ekassa ja tokassa Surfacessa Wacomin ajurit, tärkeä yksityiskohta taiteilijalle*

Kyllähän näillä kaikilla luonnostelee ihan okei, mutta kun on viiva- ja/tai tussaus-fanittaja niin näyttää siltä että menee heti vaikeaksi melkein kaikilla tableteilla.

Löysin satasella käytetyn wanhan noten (10.1) mutta ei sillä tosiaan jaksa piirtää kun äpit on vähän hankalia, tussaaminen niin ja näin ja tiedostojenhallinta mitä se on.

Olen katsonut läpi paljon iPad Pro arvosteluja mutta en ole löytänyt tai nähnyt mitään konkreettista todistetta siitä että sillä voisi tussata oikein ohuesta oikein paksuun ilman "välimuotoja". Joissakin videoissa olen tosin nähnyt juuri noita välimuotoja että viiva näyttää siltä että se olisi kahdessa tai kolmessa osassa, ohut, keskikokoinen ja paksu. En tietenkään voi olla varma kokeilematta, pitää käydä gigantissa tyyppäämässä, mutta en yhtään ihmettelisi jos se on about yhtä hyvä (keskivertoinen) kuin note 10.1.  >:D

No oli miten oli, ipad prossa on niin kova hinta että itse ainakin ostaisin wacomin sitten paljon mieluummin. Niillä on mielestäni ollut hemmetin hyviä, korkealaatuisia ja luotettavia laitteita jotka kestää vuosikaudet vaikka niissäkin on omat pienet oikkunsa. Niillä ainakin tuntuu hyvältä piirtää! Se on seikka mitä yleensä mainitaan cintiq arvosteluissa. Tämä juttu tässä selvittää tilanteen jos on viiva- tai tussi-mies: https://youtu.be/44eiXpDMKjY?t=14m47s

Oho! Wacomilta tulee näköjään uusi "companion" korvaaja ihan tässä kuussa:
https://www.wacom.com/en-gb/products/wacom-mobilestudio-pro
https://www.youtube.com/watch?v=lgHCPE-8hk8
« Viimeksi muokattu: 13.11.2016 klo 14:55:36 kirjoittanut Lokkiparvi »

T.Kokkila

• Jäsen
« Vastaus #9 : 16.11.2016 klo 12:48:43 »
Microsoft lataa yllättäen pöytään Surface Studion. Laite asettaa varmasti haasteita Wacomille. Hintahan tuolla kyllä tulee olemaan melkoisen kova, eli vain ammattikäyttöön. Eipä silti, että siihen näin ammattilaisenakaan olisi varaa...

https://www.penny-arcade.com/news/post/2016/10/26/the-surface-studio

Lokkiparvi

• Jäsen
« Vastaus #10 : 16.11.2016 klo 14:06:48 »
On hieno vempain, mutta huhhuh noita hintoja. Commodoren Jack Tramiel tulee mieleen, tarvittaisiin taiteilijatabletti "for the masses, not for the classes". Ehkä piirtäminen on niin niche juttu sitten että pitää odottaa vielä vuosikausia.

Paras hinta/laatu-suhde tähän menneessä omasta mielestä vanha note 10.1 tai wacomin vanhemmat/käytetyt ja/tai pienemmät cintiq mallit.

Marko Raassina

• Jäsen
« Vastaus #11 : 16.11.2016 klo 16:54:44 »
Onkos täällä ketään jolla on kokemusta Cintiq 13HD-mallista? Itsellä on tuo iso mötikkä 22HD ollut jo monta vuotta, toki olen tyytyväinen ollut siihen mutta mietin että vaihtaisko pienempään. Tosiaan hintansa väärti on tuo iso pöytä, mutta pärjäisköhän sitä pienemmälläkin?
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #12 : 22.11.2016 klo 21:38:59 »
Nonni. Se oli Lenovo Yoga pad, jonka nimeä tuolloin 3 viikkoa sitten yritin hakea.
Tubesta löytyy jonkin verran esimerkkiä. Tässä selostetaan aika hyvin. Muutamassa muussakin. En kuitenkaan löytänyt yhtään piirtäjän tekemää arviota. Konehan on kehitetty ilmeisesti lähinna jeesaamaan aasialaisia, joiden käsiala on hiukka vaikeempi lukea millään OCR:llä kuin länsimaiset kirjaimet...
Kynässä on jokin sensori, joka tallentaa ja siirtää sen liikkeen alustaan. Luulisi että kynässä on myös paristo? Noista ohjelmista ei ole mitään tietoa, mutta tämä nyt ainakin mahdollistaisi paperille tehdyn luonnoksen päälle tussaamisen kuultopaperille.

10,1, tuuman näyttö, paino 700g ja akulle lupaillaan 12h kestoa. Gigantti myy viiteensataan. Intelin Atom-prossu ei liene mikään mahtisuoritin ja 64gigaa riittänee juuri ja juuri Win 10 käytössä.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #13 : 22.11.2016 klo 21:51:32 »
Onkos täällä ketään jolla on kokemusta Cintiq 13HD-mallista? Itsellä on tuo iso mötikkä 22HD ollut jo monta vuotta, toki olen tyytyväinen ollut siihen mutta mietin että vaihtaisko pienempään. Tosiaan hintansa väärti on tuo iso pöytä, mutta pärjäisköhän sitä pienemmälläkin?
Vaihdoin tuosta 13HD:stä 22HD malliin. 13 tuumainen oli ok piirtämiseen mutta kun se itsellä toimi samaan aikaan koneen näyttönä niin ahtaaksi kävi, varsinkin kun en ikinä ole opetellut kaikkia koneen käyttöä helpottavia oikoteitä. Jos piirtonäyttö on enimmän aikaa työpöydällä niin silloin sen on mielestäni sama olla tarpeeksi suuri. Jos ja kun pienemmän hommaan niin sitten iPad Pron, on kuitenkin melkein saman kokoinen ja ihan eri lailla liikuteltava kuin 13HD
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

JV

• Jäsen
« Vastaus #14 : 05.03.2017 klo 07:47:16 »
Olisi kiinnostava kuulla ihmisten arvioita uusimman sukupolven laitteista, eli Surface 4, Ipad Pro, Lenovo Yoga ym. Wacomilta on hiljattain tullut MobileStudio (jolla on todella suolainen hinta).

Minä käytän Cintiq 24HD:tä, johon olen todella tyytyväinen (vaikka siinä pientä sekoilua Macin kanssa välillä on). Surfacella (ehkä 3) sekä suht uudella Ipadilla olen kokeillut piirtämistä, mutta molemmilla se tuntui aika köppäiseltä. Voi olla, että kyse on osaltaan kulloisenkin laitteen pinnalle piirtämiseen tottumisesta (ja myös pienempään piirrospinta-alaan). Cintiqin saa kytkettyä tehokkaaseen tietokoneeseen, joten isojen tiedostojen kohdallakaan ei tule lagia, kalleimmissa tableteissa varmaan riittää jo tehoja.

Tekeekö kukaan täällä montasataa megaisia kuvia jollakin padillä/tabletilla, vai ovatko ne paremmin luonnosteluun ja viivapiirustusten tekoon soveltuvia?

Olisi hyvä jos löytyisi pätevä mukana kulkeva laite, jolla tarpeen vaatiessa pystyisi tekemään koko homman ilman, että laatu kärsisi. Surfacen etu Ipadiin verrattuna yhteensopivat ohjelmistot. Mutta olisiko kannettava + pieni Cintiq kuitenkin tasokkaampi kombo kuin Surface?

« Viimeksi muokattu: 05.03.2017 klo 07:59:26 kirjoittanut JV »